2018-02-05, 13:46
Medlem
maxatdunders avatar
Varför går det dåligt för SD just nu? Eller det ser ju som ha stagnerat lite granna, såklart vill man tillbaka till som det var i juli. Kan de bero på att moderaterna och andra partier har ändrat sin invandringspolitik till något sundare?
2018-02-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det är inte utan att man undrar lite hos vilka alla dessa pengar hamnat hos. PK-politiker, PK-tjänstemän och deras anhöriga samt hos förslagna invandrare är mitt stalltips

Jag var nog en sådan foliehatt. Jag uteslöt inte att SD kunnat få 35% eller tom högre. Det tycker jag inte längre. SD har inte förvaltat sitt kapital.

Med utgångspunkt hur det ser ut idag gissar att SD får 20-25%.

SD över 30% var ingen orimlig tanke. Så grundligt misskrediterade motståndare och en så katastrofal politik med återverkningar i varje samhälle, har inget annat europeiskt parti haft att exploatera. Svensk konsensuskultur hade kunnat vändas till samma fördel som det tidigare varit en nackdel. Det är utifrån detta opinionsläge och valresultat ska bedömas.
2018-02-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Jag är inte lika optimistisk som dig. Jag gissar att SD får 10-15%. SD kommer få konkurrens från Alternativ för Sverige och Motståndsrörelsen.

Kolla vad som händer i Sölvesborg? Massavhopp. 11 av 13 ledamöter i SD Sölvesborg hoppade av i helgen.

Och vi talar alltså om partiledaren Jimmie Åkessons partidistrikt - jag gissar på att SD Sölvesborg har kuppats bort av Alternativ för Sverige.

https://www.expressen.se/kvallsposten/11-av-13-ledamoter-i-sd-solvesborg-avgar/

EDIT. Om inte Jimmie Åkesson kan hålla ordning i sin egen kommun. Hur ska han då klara av att leda SD i landet? Det är den viktiga frågan att diskutera?
Varken AFS eller NMR kommer ens komma upp i en tiondels procent, och kommer alltså inte att påverka SD:s resultat det minsta.
2018-02-05, 14:33
Medlem
Holdingbreaths avatar
Jag har följt denna tråd ganska ofta. Eftersom invandring är den existentiella frågan för sverige som nation, varför är inte SD bättre opinionsmässigt?

Det är möjligt att svenskar som är missnöjd fortfarande ser SD som en för stor risk. Jag tycker inte att Åkesson och Trump är lika, men vissa kan säga att det är oklokt att tillåta utomstående. Svenskarna hatar förlägenhet. Vissa kan frukta SD kommer att förnedra landet.

Vissa kan vara nöjda med ett tuffare tag från S och M. Om S eller M blir tuffa, kommer det inte att räcka för att rädda landet? tanker de.

Vissa kan tro att Åkesson är för lagom. Därför flyttar man till AfS som är mer tydligt.
Senast redigerad av Holdingbreath 2018-02-05 kl. 14:35. Anledning: för bättring
2018-02-05, 15:19
Medlem
StenSaxPungs avatar
Har en liten fråga angående det här som ständigt verkar diskuteras i tråden, nämligen underskattningen av SD i undersökningarna:

Många säger ju att institutionerna inte rättar sig själva genom att efter varje val inte titta på hur mycket de felberäknat och sedan kompensera för det i framtida undersökningar.

Men är detta något som vi verkligen att de inte gör? Kan det inte finnas några andra förklaringar? Som t.ex att antalet väljare som inte har kommit ur garderoben ökar?

Möjligen en noob fråga, möjligen har det tagits upp många gånger redan.
2018-02-05, 15:26
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Har en liten fråga angående det här som ständigt verkar diskuteras i tråden, nämligen underskattningen av SD i undersökningarna:

Många säger ju att institutionerna inte rättar sig själva genom att efter varje val inte titta på hur mycket de felberäknat och sedan kompensera för det i framtida undersökningar.

Men är detta något som vi verkligen att de inte gör? Kan det inte finnas några andra förklaringar? Som t.ex att antalet väljare som inte har kommit ur garderoben ökar?

Det är antagligen en kombination av att institut och beställare som oftast är dags och kvällspress vill ha Sverigedemokraterna på lägre nivåer än i verkligheten mellan valen, för att det ligger i ens agenda. Kombinerat med att det är svårt främst via telefon att nå folk som säger öppet att dom röstar på Sverigedemokraterna. Vissa institut har nog periodvis inte ens en tillräcklig bas för att kunna mäta Sverigedemokraternas stöd, därav en fast nivå man i princip bestämt sig för som man kunnat se i perioder.
2018-02-05, 16:28
Medlem
Rosteres avatar
Citat:

wat. Vem har sagt att de inte jämför med tidigare val? Det förutsätter jag att alla OI viktar efter.

Problemet är anonymitet. Jag tror att alla i tråden är överens om att SD har blivit mer acceptabelt sedan 2014. Dock med snigeltempo. Å andra sidan är SDs nya väljare är lärare, sjuksköterskor och kvinnor i allmänhet, som aldrig skulle säga offentligt att de skulle rösta SD. Detta ger ett väldigt oklart läge.

Det mest sannolika är att YouGov och Sentio ligger väldigt nära SDs resultat igen, möjligtvis med en liten underskattning (precis som tidigare).
2018-02-05, 16:44
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
wat. Vem har sagt att de inte jämför med tidigare val? Det förutsätter jag att alla OI viktar efter.

Problemet är anonymitet. Jag tror att alla i tråden är överens om att SD har blivit mer acceptabelt sedan 2014. Dock med snigeltempo. Å andra sidan är SDs nya väljare är lärare, sjuksköterskor och kvinnor i allmänhet, som aldrig skulle säga offentligt att de skulle rösta SD. Detta ger ett väldigt oklart läge.

Det mest sannolika är att YouGov och Sentio ligger väldigt nära SDs resultat igen, möjligtvis med en liten underskattning (precis som tidigare).

En sida bakåt till exempel:

"Men om man är seriös och menar allvar då kompenserar man för den underskattning som skett av SD i opinionsmätningarna inför valen 2006, 2010 och 2014 för att därmed komma närmare verkligheten. Men såna som du väljer uppenbarligen att blunda för att Novus, Ipsos och SCB gav SD 8% i sina opinionsundersökningar 2014 när valresultatet för SD hamnade på 12,9%. En nätt liten miss på ca 60% ??? Andra institut underskattade SD med 20-40%. Om detta skrev jag igår, men du vill inte, kan inte och vägrar att ta till dig detta eftersom det rubbar hela din förutfattade världsbild om SD i opinionen. Trångsynta människa!"

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
2018-02-05, 17:51
Medlem
Rosteres avatar
Citat:

"Men om man är seriös och menar allvar då kompenserar man för den underskattning som skett av SD i opinionsmätningarna inför valen 2006, 2010 och 2014 för att därmed komma närmare verkligheten. Men såna som du väljer uppenbarligen att blunda för att Novus, Ipsos och SCB gav SD 8% i sina opinionsundersökningar 2014 när valresultatet för SD hamnade på 12,9%. En nätt liten miss på ca 60% ??? Andra institut underskattade SD med 20-40%. Om detta skrev jag igår, men du vill inte, kan inte och vägrar att ta till dig detta eftersom det rubbar hela din förutfattade världsbild om SD i opinionen. Trångsynta människa!"

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Jag tror att du missförstår.

Samtliga OI viktar efter tidigare val. Det vill säga, intervjuoffer som anger att de röstat SD i förra valet viktas till 12,9%. Detta innebär att de försöker se till att deras pool av svar är representativt.

Det innebär inte att OI viktar för att ta hänsyn till att en viss procent av väljarna inte vill uppge SD. Telefoninstituten låg efter valet ungefär kring valresultatet, trots att de innan legat en bit under. Det beror på att de viktat om. Dock, när SD ökade från denna position, så har de inte viktat för att ta hänsyn till att en del av ökningen består av personer som aldrig i livet skulle säga till en främling på telefon att de röstar SD. Detta har heller inte Sentio och YouGov, men de har ett annat urval: de som går med i självrekryterande webbpaneler. Det visar sig att detta ger ett bättre underlag för valresultat (efter viktningar, så att man vet att urvalet är representativt) än telefonundersökningar.
2018-02-05, 18:39
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Samtliga OI viktar efter tidigare val. Det vill säga, intervjuoffer som anger att de röstat SD i förra valet viktas till 12,9%. Detta innebär att de försöker se till att deras pool av svar är representativt.

Erfarenhetsmässigt finns det uppenbarligen flera skojarinstitut med korruption och agendor på programmet, som styr publicerade resultat, med ambitionen att försöka påverka opinionen - än att försöka mäta dén korrekt - speciellt gällande SD!

Det förefaller mycket naivt att tro annorlunda och dessutom försöka övertyga oss i Tråden, som har hängt med några år...
2018-02-05, 19:10
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Det innebär inte att OI viktar för att ta hänsyn till att en viss procent av väljarna inte vill uppge SD. Telefoninstituten låg efter valet ungefär kring valresultatet, trots att de innan legat en bit under. Det beror på att de viktat om. Dock, när SD ökade från denna position, så har de inte viktat för att ta hänsyn till att en del av ökningen består av personer som aldrig i livet skulle säga till en främling på telefon att de röstar SD. Detta har heller inte Sentio och YouGov, men de har ett annat urval: de som går med i självrekryterande webbpaneler. Det visar sig att detta ger ett bättre underlag för valresultat (efter viktningar, så att man vet att urvalet är representativt) än telefonundersökningar.

Mycket bra förklarat. Kort sagt kan man säga att det hos våra kära opinionsinstitut saknas flexibilitet och en vilja att anpassa sig till de förändringar som ständigt sker. Denna brist på flexibilitet och anpassningsförmåga blir väldigt påtaglig i synnerhet då SD ska mätas. Genom att vägra tänka i nya banor och hitta mer tillförlitliga sätt att bedöma SD i opinionen så missar man den "mörka materian" som Demoskops Peter Santesson skrev om i DN-artikeln strax efter jul. De som tänker nytt, får också mer korrekta SD-mätningar i val efter val - Sentio och Yougov är utmärkta exempel på detta.
2018-02-05, 21:23
Medlem
Citat:

Några månader innan förra Riksdagsvalet så låg snittet för SD 43 procent lägre än valresultatet. Jag gör en repris på ett av mina tidigare inlägg. Skop hade till och med drygt 76 procent fel i nedanstående OU. Hur fan ska man någonsin kunna lita på dessa opinionsinstitut?

Kod:
SD maj 2014

Skop		7,3 %
Demoskop	8,2 %
Inizio		10,7 %
Yougov		10,6 %
Sentio		11,7 %
Sifo		8,8 %
SCB		8,1 %
Novus		7,7 %
Ipsos		7,8 %

Snittvärde 	8,98 %