2018-02-05, 19:59
Medlem
Mooons avatar
Barmhärtighetsmord viken bs. En spade är en spade och mord är mord. Ska man hitta på ursäkter för mord så att det blir mer ok att ta livet av människor som är: gamla, sjuka, deprimerade, ensamma, psykiskt och/eller fysiskt sjuka, handikappade, döende, för fula för sitt eget bästa ...

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Polisen som utredde pratar om barmhärtighetsmord. Verkar som att privata ståndpunkter kring detta styr? Som att polisen avgör vad som är barmhärtighetsmord respektive mord. De skiljer brottsfallen åt?!?
Citera
2018-02-05, 20:09
Avslutad
Citat:
Jaha. Det var två knäppskallar till föräldrar som tog livet av sina barn och ingen behövde lära sig något. Det är ungefär vad man kan tyda detta till. Det är rätt fantastiskt att mördarnas orsaker gör att allt läggs till handlingarna. Som att det var helt i sin ordning och inget mer behöver eller kan göras.

Finns det något läge där en FUP kan upprättas trots att gm är döda? Det står "med största sannolikhet", det betyder ju att det kan finnas undantag, eller? Om man kanske tror att någon utomstående haft ihjäl dem?

Minns systrarna som blev mördade av sin fosterbror, exempelvis. Familjen verkar ju ha haft ett fosterbarn tidigare, kan de ha haft något annat "barn" boendes hemma, kanske som stöd när flickebarnen var ensamma hemma? Fri spekulation.

Ja du lilla gubben. Om du ändå klarade av att tänka lite längre än vad näsan räcker så kanske du skulle förstå varför polisen inte släpper mer information. Men det kanske är för mycket begärt av en 15åring.

Hur skulle det se ut när kvällstidningarna slår upp stort att "barnen blev mördade för att dom var trötta"?
Hur många barn med trötthetssyndrom skulle inte få ångest då?

Eller "barnen var förtryckta". Hur många barn skulle inte dra slutsatsen att mina föräldrar vill nog mörda mig för jag måste va hemma halv tio fast jag ville va ute till kl.10.

Nä, nåt mer lär inte bli släppt hur mycket ni än sitter och beklagar er här på FB.
Citera
2018-02-05, 20:35
Medlem
Bergakungens avatar
Det har uttryckts tankar om att det är till gagn för demokratin om alla uppgifter i det här fallet görs offentliga. Den åsikten bygger naturligtvis mest på tanken att polisen (utredarna, inte bara poliser) inte begriper halv sju, åklagarna och juristerna i utredningsgruppen begriper inget och forensikerna fattar inte vad de håller på med.

Detektiven allmänheten, däremot, reder ut det här. Dessvärre finns det några exempel på när kritiken varit befogad, så är det. De kritiska revisionerna har dock byggt på att saken prövats i domstol.

I detta fall finns ingen att ställa till svars, ingen att förhöra, inga undanflykter att vederlägga. Det man kan tänka sig är att polisutredningen skulle uppdaga oegentligheter och felaktigheter från vården, skolan eller socialförvaltningen. Utgångspunkten är då att om sådant inträffar slipper de som felat inte undan, därför att mördarna är utom räckhåll för rättvisan.

Men att lägga upp utredningen, i alla sina slaskiga detaljer tycker jag inte riktigt kan motiveras med att man vill hedra offren. Behövs det för att rätta till felaktigheter i myndighetsverksamhet är det något annat, men det får man väl kanske göra troligt i så fall. Har tillexempel någon läkare skrivit ut medicin som kan ha använts, kanske på ett vidlyftigt och felaktigt sätt ?
Citera
2018-02-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakhoger
Detta sades den 19 januari. Måhända kommer man att ändra sin ståndpunkt, kanske bland annat just med tanke på det enorma allmänintresset. Den som väntar får se.
Det enorma allmänintresset, var då? Det här är historia, nu har rättegången mot Arkilov dragit igång, det fyllde tidningarna några dagar och sen startade mello. Och nu blir det politik för hela slanten fram till valet. Sorry men att ett mycket begränsat antal människor på Flashback ägnar sig åt fria fantasier kvalar inte in som ett enormt allmänintresse.
Citera
2018-02-05, 20:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Här kommer en lång post om förundersökningen i detta fallet, och diskussionerna kring om förundersökningsprotokollet (FUP) kommer bli/bör bli/kan bli tillgänglig för allmänheten. Hoppas att någon av er andra som är intresserade av detta brott och juridiken omkring vill läsa/diskutera/delge era tankar om Bjärreds-fallet och juridiken kring.

Som flera skrivit i tråden så är standarden att FUP blir offentlig när åtal väcks. Detta frångås ofta i fall som detta där åklagare genom förundersökningen kan vara säker på att brott begåtts - men inte kan väcka åtal. Denna situation kan uppstå när den genom FUP identifierade gärningsmannen:
- Var under 15 år när brottet begicks
- Är avliden (som i detta fall)

Anledningen till att FUP blir offentlig vid åtal vilar på en viktig rättsamhällelig princip - nämligen att transparens möjliggör granskning av de som sitter på juridisk makt (rättsväsendet) och de som har våldsmonopol i samhället (polisen) . Genom granskning kan därmed samhället och dess medborgare försäkra sig om att utredningen av ett brott ”gått rätt till".
Tänker att det kan vara bra att påminna oss om varför det är en viktig princip att ”allmänheten” får tillgång till FUP - och varför denna princip väger tyngre i ett demokratiskt samhälle än individens rätt till att inte ”hängas ut”.

- I ett icke fungerande rättsamhälle där t.ex. FUP inte blir offentliga kan "staten" eller korrupta statstjänstemän, politiker etc. "sätta dit" t.ex. meningsmotståndare, "besvärliga upprorsmakare", personliga fiender eller vad det må vara för brott de inte begått.
Se t.ex. Kina, Etiopen och många, många andra länder där "staten" ofta fängslar regimkritiker genom att påstå att personen begått en lagöverträdelse (t.ex. hävdas ofta att "upprorsmakaren" begått ett mord, smugglat någonting, förskingrat nånting eller andra påhittade brott). Den ”regimkritiska” personen låses sen in efter en påstådd rättegång (som inte var offentlig) efter en påstådd utredning (som inte blir offentlig och därmed inte kan granskas).

- I ett samhälle där FUP inte blir offentlig kan polis och rättsapparaten missköta sina jobb utan att detta upptäcks. Kan folket inte granska polis/åklagares jobb (t.ex. läsa deras brottsutredningar) blir det också enklare att tillsätta sådana tjänster genom ”vänskapskorruption” eller mutor. En inkompetent person kan tillsättas på en viktig tjänst för att den ”känner folk” inom myndigheten i fråga och kan i lugn och ro utföra t.ex. en undermålig mordutredning utan att behöva stå till svars. Utredningen kommer ju aldrig granskas av någon utanför myndigheten. Därmed kan man även t.ex. av bekvämlighet/lathet "sätta dit" en (fattig/utsatt/svag) person för ett brott någon annan de facto begått (om man inte ”orkar hålla på” med nån krävande dyr utredning).

- När FUP inte blir offentlig ökar risken för att brottslingar kan ”köpas fria”. Om en rik gärningsman (eller en anhörig till nån med pengar) begår ett mord kan denne muta polis/åklagare och få dem att åtala och låsa in en helt annan lämplig (läs svag/fattig/utsatt) person för mordet och själv gå ostraffad samtidigt som de mutade tjänstemännen i rättsapparaten får några hundratusen extra i plånboken.

Ovanstående är några faktorer vi hela tiden måste tänka på när vi diskuterar huruvida FUP skall vara tillgänglig för allmänheten eller inte. För att behålla ett fungerande rättssamhälle måste dessa faktorer anses viktigare än exempelvis huruvida de mördades/mördarens anhöriga i detta mordfall ”vill att andra skall läsa privata saker om familjens svårigheter”. Offentlig FUP i detta fall och alla andra grova brottsfall är grundläggande för att vi, ”folket”, ska kunna granska de som sitter på den juridiska makten och våldsmonopolet - och därmed kunna tillse rättsäkerheten i samhället och motverka rättsröta. Oavsett om gärningspersonen är död eller under 15 år!

Efter "skol-attacken" i Trollhättan släppte polisen till exempel en stor del av förundersökningen till allmänheten - trots att åtal inte kunde väckas eftersom gärningsmannen var död. Detta hade maskats till viss del, men det var ändå en såpass stor del av FUP att man själv som läsare fick en grundlig genomgång av utredningsmaterialet. Allmänheten kunde alltså därigenom försäkras om att polis/rättsväsende skött sitt jobb kring den tragedin. Detta stillade oro och satte stopp på större delen av de vidlyftiga teorier och spekulationer som förekom kring fallet. Jag hoppas att media eller allmänheten kommer att se till att denna viktiga rättsprincip efterhålls när polisen är klar med sin utredning av morden i Bjärred. Om polisen i Trollhättan kunde släppa en maskad FUPi det fallet trots avliden gärningsman - så bör polisen i Skåne kunna göra detsamma.
Tack för ett mycket bra och klargörande inlägg som manar till eftertanke.

Min spontana reflektion är att FUP definitivt behöver göras offentlig i någon mån. Självklart maskad i känsliga partier.
Men något som slår mig är polisens självsäkra ståndpunkt att "vi söker ingen utomstående gärningsman". Den delen måste redovisas in i minsta detalj, enligt mig. Hur har de kommit fram till detta? Hur kan vi, allmänheten, vara säkra på att inte mördaren springer lös? Ska vi bara tåla att utredarna bestämmer att det är så eller kan och bör vi inte kräva en genomlysning av just den saken, i det ickekorrupta demokratiska samhälle som vi säger oss tillhöra?
Citera
2018-02-05, 20:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ja du lilla gubben. Om du ändå klarade av att tänka lite längre än vad näsan räcker så kanske du skulle förstå varför polisen inte släpper mer information. Men det kanske är för mycket begärt av en 15åring.

Hur skulle det se ut när kvällstidningarna slår upp stort att "barnen blev mördade för att dom var trötta"?
Hur många barn med trötthetssyndrom skulle inte få ångest då?

Eller "barnen var förtryckta". Hur många barn skulle inte dra slutsatsen att mina föräldrar vill nog mörda mig för jag måste va hemma halv tio fast jag ville va ute till kl.10.

Nä, nåt mer lär inte bli släppt hur mycket ni än sitter och beklagar er här på FB.

Fetat: Det är ju det kvällstidningarna har gjort, men sen blev det tyst. Det om något borde vara ångestframkallande för de barn som har sjukdomar som ger trötthet. Att det är OK att mörda dem så länge det är föräldrarna som gör det. Detta kan polisen rätta till när utredningen är klar och kan möta allmänheten med information. Trycka på att mord är mord.
Citera
2018-02-05, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Fetat: Det är ju det kvällstidningarna har gjort, men sen blev det tyst. Det om något borde vara ångestframkallande för de barn som har sjukdomar som ger trötthet. Att det är OK att mörda dem så länge det är föräldrarna som gör det. Detta kan polisen rätta till när utredningen är klar och kan möta allmänheten med information. Trycka på att mord är mord.

Kan inte påminna mig ha sett det, men länka gärna.
Men kan du tänka dig hur stort det skulle slås upp i pressen om fup blev släppt?
Citera
2018-02-05, 21:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det är väl till större delen gjort.
1 2018
2 A & M
3 H & O
4 Vilket sätt, tja det faller i mina ögon under snaskiga detaljer. Tycker du det är viktigt att veta exakt hur?
5 Förövarnas förklaringen kan ju vara av vikt för att kunna förhindra liknande tragedier i framtiden.

1. Är du helt säker på årtalet? När sågs eller hördes de av sist?
2. Är du helt säker på att offren är bara två - inte tre?
3. Är du helt säker på att förövarna är två - inte bara en?
4. Vi brukar tala om mord med vapen, kniv etc Varför skulle det i just detta fall vara så enormt viktigt att hemlighålla mordvapen? För statistiken i mordregister kommer det ändå anges. Hur många mord på barn - eller på vuxna - känner du till där mordvapnet sannolikt är känt, men , för alltid, ska hemlighållas??
5. Ja just förövarens/nars resonemang och angivna skäl är synnerligen viktigt för brottsförbyggande åtgärder i framtiden.
Citera
2018-02-05, 21:03
Medlem
Citat:
Finns det något läge där en FUP kan upprättas trots att gm är döda? Det står "med största sannolikhet", det betyder ju att det kan finnas undantag, eller? Om man kanske tror att någon utomstående haft ihjäl dem?

Ett förundersökningsprotokoll kommer att upprättas, men det kommer sekretessprövas om någon begär ut det och risken är att ingenting kommer lämnas ut.
Citera
2018-02-05, 21:16
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Polisen som utredde pratar om barmhärtighetsmord. Verkar som att privata ståndpunkter kring detta styr? Som att polisen avgör vad som är barmhärtighetsmord respektive mord. De skiljer brottsfallen åt?!?

Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Barmhärtighetsmord viken bs. En spade är en spade och mord är mord. Ska man hitta på ursäkter för mord så att det blir mer ok att ta livet av människor som är: gamla, sjuka, deprimerade, ensamma, psykiskt och/eller fysiskt sjuka, handikappade, döende, för fula för sitt eget bästa ...

Tanken att föräldrar kan mörda sina barn av "barmhärtighet" känns tämligen arkaisk.

Tror inte att någon skulle drömma om att kalla det barmhärtighetsmord om jag bestämde mig för att börja giftmörda för mig obekanta barn, hur bleka deras framtidsutsikter än verkade.
Citera
2018-02-05, 21:17
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Locket på-mentaliteten hos polisen är inte av godo. Kom att tänka på alla de kvinnor som mördas varje år av sina respektive, sambos, pojkvänner och ex som sen begår självmord. Det blir bara tyst. Ska Bjärred bli likadant?

Morden som inte räknas
Aftonbladet avslöjar: När männen tar sitt liv efter kvinnans tystas det ner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/dodadekvinnor/arkiv/article11803907.ab
Oj. Blir helt matt av att läsa texten du länkade till. Anhöriga som inte får veta någonting och blir dåligt behandlade. Fruktansvärt.
Ja, det ser så ut att det kommer att bli tyst om Bjärred. Tror man bara blint på föräldrarnas version? Hör man sedan med släkt och kollegor, alla säger att de var så trevliga men pappan ledsen och barnen sjuka? Är ärendet avklarat då? Har barnen dött förgäves då? Utan rättvisa alls? För barnens skull måste allt granskas.
Citera
2018-02-05, 21:18
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Kan inte påminna mig ha sett det, men länka gärna.
Men kan du tänka dig hur stort det skulle slås upp i pressen om fup blev släppt?

Rektorn gick ut med en familj i kris och kvällstidningarna gick ut med att döttrarna led av något slags trötthetssyndrom, men har för mig att rektorn var först.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLr0j1/rektorn-vi-har-forsokt-hjalpa-familjen-i-manga-ar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden

Om FUP blir släppt kommer media lägga upp en tidsaxel med händelseförlopp + egna uppgifter de luskat fram. Experter på området (flera) kommer att analysera och svara på frågor mm. precis som andra fall, förutom att detta är unikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in