2018-02-05, 18:18
Medlem
Köpte en begagnad bmw 316ti årsmodell 2001 för inte så jätte länge sedan, den har gått bra de ~60 mil jag kört.
Idag var det en sträcka på runt 20 mil jag hade att köra, men efter kanske 2 mil började spolarvätska lampan lysa gult, kanske nämna att det var -30 grader celsius ute, och innan hade jag haft på motor- och kupé värmare cirka 4 timmar som jag slog på när jag vaknade på natten för att på morgonen när jag stigit upp bege mig utav. Även att jag inte direkt använt spolarvätska på många mil sedan.

Denna lampa har under hela färden ibland lyst gult och ibland inte lyst alls.
Hur som helst, inte så långt efter att jag sett den gula lampan på spolarvätskan så började sedan motorlampan lysa gult, och det har den gjort ända sedan dess utan att slockna.
Hade lite mer än 15 mil kvar att köra med gula lampan på, och den är fortfarande gul, lyckligtvis ej röd.

Osäker om problemet och berättat för en mer kunnig person som funderar på att testa koppla ur batteriet och ser om det fixar sig, om ej eller ifall den slås igång igen så om man då använder en pryl som visar felkoder?
Osäker dock om denna persons pryl fungerar på min bilmodell än.

Tänkte fråga här på forumet om den ej gör det ifall ni har tips på vart man skaffar? Har hört priset kan variera enormt.
Samt om ni har lite förslag/gissningar på vad felet kan vara med bilen?

Den verkar gå som vanligt enligt mig, blev frågad om den blivit slöare, och kanske en liten aning men helt osäker för jag märker ej sådant så lätt. Den startat vid första försöket för mig alltid.

Annan småsak jag kanske kan nämna är under 2 gånger har det hänt under de 80+ mil jag nu kört, att batterilampan blivit röd en kort sekund, där jag sist körde med helljuset och det var som helljuset slocknade/blev enormt svag en väldigt liten kort stund, någon sekund eller två. Om det kan vara något givande problem också?
Citera
2018-02-05, 18:32
Medlem
Bajsaren789s avatar
Kan vara EGR-ventilen som har slutat fungera, brukar göra det på tyska bilar. Lokalisera vårt den sitter och skruva bort dom 3 övre skruvarna på locket (har för mig att det är insex) och lyft på locket och kolla ifall kugghjulet är helt. Det är 9 av 10 gånger som kuggarna på hjulet som har gått sönder, men det finns en bra tillfällig lösning istället för att köpa en ny för 1500 spänn.
Lyft bara upp kugghjulet och omplacera den skadade delen så att ventilen funkar igen. Hjulet snurrar inte ett helt varv så placera bara bort den skadade delen från och se om hjulet snurrar då.

Annars så vet jag inte vad det kan vara för fel. Kan vara turbon.
Citera
2018-02-05, 18:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPR
Köpte en begagnad bmw 316ti årsmodell 2001 för inte så jätte länge sedan, den har gått bra de ~60 mil jag kört.
Idag var det en sträcka på runt 20 mil jag hade att köra, men efter kanske 2 mil började spolarvätska lampan lysa gult, kanske nämna att det var -30 grader celsius ute, och innan hade jag haft på motor- och kupé värmare cirka 4 timmar som jag slog på när jag vaknade på natten för att på morgonen när jag stigit upp bege mig utav. Även att jag inte direkt använt spolarvätska på många mil sedan.

Denna lampa har under hela färden ibland lyst gult och ibland inte lyst alls.
Hur som helst, inte så långt efter att jag sett den gula lampan på spolarvätskan så började sedan motorlampan lysa gult, och det har den gjort ända sedan dess utan att slockna.
Hade lite mer än 15 mil kvar att köra med gula lampan på, och den är fortfarande gul, lyckligtvis ej röd.

Osäker om problemet och berättat för en mer kunnig person som funderar på att testa koppla ur batteriet och ser om det fixar sig, om ej eller ifall den slås igång igen så om man då använder en pryl som visar felkoder?
Osäker dock om denna persons pryl fungerar på min bilmodell än.

Tänkte fråga här på forumet om den ej gör det ifall ni har tips på vart man skaffar? Har hört priset kan variera enormt.
Samt om ni har lite förslag/gissningar på vad felet kan vara med bilen?

Den verkar gå som vanligt enligt mig, blev frågad om den blivit slöare, och kanske en liten aning men helt osäker för jag märker ej sådant så lätt. Den startat vid första försöket för mig alltid.

Annan småsak jag kanske kan nämna är under 2 gånger har det hänt under de 80+ mil jag nu kört, att batterilampan blivit röd en kort sekund, där jag sist körde med helljuset och det var som helljuset slocknade/blev enormt svag en väldigt liten kort stund, någon sekund eller två. Om det kan vara något givande problem också?
Kan höra ihop dags att kolla generatorn, drivrem och batteri om dom är ok. Att batterilampan tänds indikerar att generatorn inte laddar vilket kan bero på att remmen slirar eller generatorn är kass. Att motorlampan och spolarlampan tänds kan bero på många saker ock kollas lämpligast med en "pryl som visar felkoder" dom kan även tändas p.g.a låg spänning i batteriet orsakat av dålig laddning...
Citera
2018-02-05, 18:40
Medlem
Kanske det har att göra med att det är kallt och din spolarvätska har frusit?

Testa att ta bort motorlampan o se om felet kommer tillbaka.
Köp en sådan där diagnosdator som du kan koppla in i bilen så får du svar på vad som är felet.
Annars får du massa gissningar som du kanske märker.
Citera
2018-02-05, 18:44
Medlem
franges avatar
Här har du lite tips/varningar från en äldre Flashbacktråd om just den motorn du har
Citat:
Motorn i 316ti är ett förhållandevis stort problembarn till modellen E46. Speciellt om den inte är servad regelbundet. Tändstift och tändspolar brukar gå åt, samt att vevaxelgivaren och kamaxelgivarna kan ge upp lite då och då. En kamaxelgivare är lättbytt men en vevaxelgivare är desto jobbigare, då måste du plocka bort insug m.m. Att kamkedjan kan hoppa på dom, det är ytterst ovanligt och förekommer inte alls till den grad att man kan kalla det ett modellfel, men det förekommer dock somsagt i samband med utebliven serivce p.ga. utsliten kamkedjesträckare. Jag har sett många 316ti som läcker olja vid ventilkåpan samt oljetråget. Dubbelkolla de områdena om du kan. De nyare uppdaterade fyrcylindriga 116i har däremot har en kedja som KOMMER hoppa, det är inte en fråga om utan när (men den motorn sitter inte i en 316ti så det behöver du inte bry dig om)
(FB) Förstabil, BMW 316Ti
Citera
2018-02-05, 21:38
Medlem
zoombos avatar
Är duktigt trött på dessa minbilfunkarintevadkandetvaraochvadkandetkosta frågorna.
Att sitta och gissa varför en motorlampa tänds är ungefär som att försöka bestämma en doft via ett telefonsamtal. I princip helt omöjligt alltså.
Sen blir det ju inte direkt bättre av att fullfjädrade proffs som nilserikkk "hjälper" TS på traven...a blind leading a blind...typ.

Har man absolut noll koll och knappt vet vad som finns under huven bör man överlämna felsökningen till nån som kan det. Men inte nödvändigtvis en märkesverkstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in