2018-02-04, 20:53
Medlem
Planerar att plantera en rosbuske. Vill helst att det ska vara stora rosa blommor. Den bör inte vara det allra mest komplicerade, är nybörjare. Den får gärna dofta.
Vilken ska jag välja?
Citera
2018-02-04, 21:15
Avslutad
rododendros är ju as tunga, skulle själv ha valt dom om jag hade tillgång till egen trädgård.
Citera
2018-02-05, 02:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Planerar att plantera en rosbuske. Vill helst att det ska vara stora rosa blommor. Den bör inte vara det allra mest komplicerade, är nybörjare. Den får gärna dofta.
Vilken ska jag välja?

Det finns sorter som kräver väldigt lite skötsel, blommar med stora blommor, råkar nästan aldrig ut för sjukdomar/skadedjur. Själv kallar jag sorten för "kommunalros", allmänt förekommande bland kommunala parkförvaltningar. (Den heter inte kommunalros).

Kollat upp den, den heter "Hansa":
Behöver man en ros som doftar gott, växer vackert, blommar nästan oavbrutet från juni till sent på hösten och klarar sig till zon 8, då är det rugosarosen ‘Hansa’ som gäller. Det var alldeles i början av 1900-talet som två holländare vid namn Schaum och van Tol tog fram ’Hansa’. Trots att föräldrarna är okända behöver man inte tvivla på att det är en rugosa-ros, den är på alla sätt typisk för gruppen. Kan bli upp till två meter hög och omfångsrik även långt norrut i landet. Förutom enastående härdighet så är den allmänt lättodlad, frisk och trivs på magra, torra jordar. I böcker står det att den kan beskäras med slåttermaskin. Oj oj, tänk att det finns sådana rosor.

-Kanske finns i rosa också?
Citera
2018-02-05, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det finns sorter som kräver väldigt lite skötsel, blommar med stora blommor, råkar nästan aldrig ut för sjukdomar/skadedjur. Själv kallar jag sorten för "kommunalros", allmänt förekommande bland kommunala parkförvaltningar. (Den heter inte kommunalros).

Behöver man en ros som doftar gott, växer vackert, blommar nästan oavbrutet från juni till sent på hösten och klarar sig till zon 8, då är det rugosarosen ‘Hansa’ som gäller. Det var alldeles i början av 1900-talet som två holländare vid namn Schaum och van Tol tog fram ’Hansa’. Trots att föräldrarna är okända behöver man inte tvivla på att det är en rugosa-ros, den är på alla sätt typisk för gruppen. Kan bli upp till två meter hög och omfångsrik även långt norrut i landet. Förutom enastående härdighet så är den allmänt lättodlad, frisk och trivs på magra, torra jordar. I böcker står det att den kan beskäras med slåttermaskin. Oj oj, tänk att det finns sådana rosor.

TACK!
Citera
2018-02-05, 15:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
TACK!

Vassego! (Som vi säger i Götet!)
Du kommer knappast att misslyckas, då den rosensorten nästan är som "ogräs". Sprider sig som maskrosor eller "galopperande Cancer". Med tanke på hur dåliga "caretakers" Sveriges kommuner är, så är den otroligt lättskött. Ett tips är dock att klippa ner den (rejält) en gång per år, så busken bara blir cirka 30cm lång, ge den gödsel, typ koskit, hästskit eller NPK, också en gång per år. Annars kan "du skita i den"!

Ett extra tips: Plocka bort utblommade blommor, "vissna blommor", då remonterar den. Dvs skickar ut nya vackra blommor hela säsongen ut. Otroligt tålig för kyla är den också, sista rosen 2017 blommade på Lucia!! (13 december 2017). Bor i Göteborg, växtzon 3.

Ett extra tips till: Vill du ha hemmagjord nyponsoppa (Slår köpt 1000x om!) låter du säsongens sista blommor, som normalt inte kommer på Lucia, utan i September i mångfald, sitta kvar tills "frosten nyper dom". Bästa nyponsoppan ever!

Lycka till, om du misslyckas med den rosen (går inte!) bör du kanske tänka på att odla andra "rosor", kanske maskros?

Edit: Jävligt vassa taggar dock, är (och ser ut som) hajtänder/huggtänder. Rätt tjocka handskar krävs alltså om man ska hantera "Hansa". Tunna handskar "biter sig" rosen lätt igenom..
Senast redigerad av kraftfoder 2018-02-05 kl. 15:42.
Citera
2018-02-05, 18:50
Medlem
Citat:
Vassego! (Som vi säger i Götet!)
Du kommer knappast att misslyckas, då den rosensorten nästan är som "ogräs". Sprider sig som maskrosor eller "galopperande Cancer". Med tanke på hur dåliga "caretakers" Sveriges kommuner är, så är den otroligt lättskött. Ett tips är dock att klippa ner den (rejält) en gång per år, så busken bara blir cirka 30cm lång, ge den gödsel, typ koskit, hästskit eller NPK, också en gång per år. Annars kan "du skita i den"!

Ett extra tips: Plocka bort utblommade blommor, "vissna blommor", då remonterar den. Dvs skickar ut nya vackra blommor hela säsongen ut. Otroligt tålig för kyla är den också, sista rosen 2017 blommade på Lucia!! (13 december 2017). Bor i Göteborg, växtzon 3.

Ett extra tips till: Vill du ha hemmagjord nyponsoppa (Slår köpt 1000x om!) låter du säsongens sista blommor, som normalt inte kommer på Lucia, utan i September i mångfald, sitta kvar tills "frosten nyper dom". Bästa nyponsoppan ever!

Lycka till, om du misslyckas med den rosen (går inte!) bör du kanske tänka på att odla andra "rosor", kanske maskros?

Edit: Jävligt vassa taggar dock, är (och ser ut som) hajtänder/huggtänder. Rätt tjocka handskar krävs alltså om man ska hantera "Hansa". Tunna handskar "biter sig" rosen lätt igenom..

Hur gör du den fantastiska nyponsoppan?
Citera
2018-02-05, 20:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hur gör du den fantastiska nyponsoppan?

Nyponen, man plockar från rosen, sparar man givetvis.
Här är ungefär samma recept jag "alltid" har kört;
Vanligast är att man plockar nypon under hösten. Men det går bra att plocka dem även på vintern, och även om de svartnat av frosten. Det tar en hel del tid i anspråk och använd handskar, för det är ena riktigt taggiga buskar… Men det är verkligen värt besväret!

Enklast är att torka nyponen hela på en plåt i ugnen på mycket svag ugnsvärme – så gjorde alltid min moster och resultatet blev utmärkt. Det tar flera timmar men sköter ju sig självt i ugnen medan du ägnar dig åt andra saker. Sedan förvarar du de torkade, kallnade nyponen i burkar med tättslutande lock, så kan du enkelt göra världens godaste nyponsoppa när andan faller på. Nyponen håller i princip hur länge som helst, eller i alla fall under flera år, så länge du förvarar dem väl.
Moster Brittas nyponsoppa

1½ l vatten
5 dl torkade hela nypon
1½ dl socker
1½ msk potatismjöl

Gör så här: Låt de torkade nyponen ligga i hälften av vattnet i några timmar eller över natten. Koka dem mjuka i samma vatten, det tar ca 20-30 minuter. Sedan kan du finfördela dem i matberedare eller bara mosa med mosstöt. Sila av genom en finmaskig sil och slå tillbaka nyponsoppan i kastrullen. Tillsätt resten av vattnet och tillsätt sockret. Lös upp potatismjölet i lite vatten och häll i redningen i soppan i en fin stråle. Låt koka upp, ta kastrullen från plattan och servera soppan ljummen. Ringla i lite ovispad grädde och lägg i några mandelbiskvier vid servering.

Kan rekommenderas å det varmaste av det varmaste!!

-Givetvis endast av en biprodukts "biprodukt" gällande att ha en rosenbuske, men absolut inte att strunta i!

http://www.skd.se/matbloggen/tag/hemlagad-nyponsoppa-att-torka-nypon/
Citera
2018-02-06, 09:11
Medlem
Citat:
Nyponen, man plockar från rosen, sparar man givetvis.
Här är ungefär samma recept jag "alltid" har kört;
Vanligast är att man plockar nypon under hösten. Men det går bra att plocka dem även på vintern, och även om de svartnat av frosten. Det tar en hel del tid i anspråk och använd handskar, för det är ena riktigt taggiga buskar… Men det är verkligen värt besväret!

Enklast är att torka nyponen hela på en plåt i ugnen på mycket svag ugnsvärme – så gjorde alltid min moster och resultatet blev utmärkt. Det tar flera timmar men sköter ju sig självt i ugnen medan du ägnar dig åt andra saker. Sedan förvarar du de torkade, kallnade nyponen i burkar med tättslutande lock, så kan du enkelt göra världens godaste nyponsoppa när andan faller på. Nyponen håller i princip hur länge som helst, eller i alla fall under flera år, så länge du förvarar dem väl.
Moster Brittas nyponsoppa

1½ l vatten
5 dl torkade hela nypon
1½ dl socker
1½ msk potatismjöl

Gör så här: Låt de torkade nyponen ligga i hälften av vattnet i några timmar eller över natten. Koka dem mjuka i samma vatten, det tar ca 20-30 minuter. Sedan kan du finfördela dem i matberedare eller bara mosa med mosstöt. Sila av genom en finmaskig sil och slå tillbaka nyponsoppan i kastrullen. Tillsätt resten av vattnet och tillsätt sockret. Lös upp potatismjölet i lite vatten och häll i redningen i soppan i en fin stråle. Låt koka upp, ta kastrullen från plattan och servera soppan ljummen. Ringla i lite ovispad grädde och lägg i några mandelbiskvier vid servering.

Kan rekommenderas å det varmaste av det varmaste!!

-Givetvis endast av en biprodukts "biprodukt" gällande att ha en rosenbuske, men absolut inte att strunta i!

http://www.skd.se/matbloggen/tag/hemlagad-nyponsoppa-att-torka-nypon/

Ok, verkar rätt komplicerat. Men den verkar verkligen god! Tack!
Citera
2018-02-19, 20:46
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
rododendros är ju as tunga, skulle själv ha valt dom om jag hade tillgång till egen trädgård.
Vad menar du är en rododendros?
Själv har jag aldrig hört talas om det.
Eller menar du Rhododendron??
Citera
2018-02-19, 20:55
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:

Jag skulle INTE satsa på på Hansa /Rugosa.
däremot Rosa Celsiana, som är en damscena-ros. den är extremt blomvillig.
Trivs i alla jordar.
Doftar underbart.
Är istort sett tagglös, (själv älskar jag även jättetaggar)
Och tada. remonterar.
Citera
2018-02-19, 23:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Jag skulle INTE satsa på på Hansa /Rugosa.
däremot Rosa Celsiana, som är en damscena-ros. den är extremt blomvillig.
Trivs i alla jordar.
Doftar underbart.
Är istort sett tagglös, (själv älskar jag även jättetaggar)
Och tada. remonterar.

Håller med dig i princip, också en väldigt bra och tålig ros, dock enbart rekommenderad "upp till" zon 5. Hansa klarar till och med "zon" Alaska! -Det är inte så illa!
(Zon Alaska=zon 9 officiellt i svenska mått mätt. Men Hansa klarar nog "fan" mer.. Den överlever, men kan byta färg efter en svinkall vinter..)

-Det jag tycker är ganska kul, är att Hansa kan "genförändra sig själv" att se ut ibland som Celsiana, dvs. rosa. Samt så kan Hansa också skicka upp, om man får säga så, helt vita rosor. Rosor är fantastiska! Svinkalla vintrar (ja, sommaren därpå) så kan Hansa byta färg, på vissa grenar. Överlever gör den "alltid".. Kanske kan man säga att den är oerhört anpassningsbar?

Jag gillar också Celsiana, en mycket lättskött ros!
("Kommunalrosen" Hansa klarar dock "Alaska", det blir väl typ Kiruna i svenska mått mätt. Tja, Hansa växer bra i Kiruna också, ska man ta "kål" (kol) på Hansa, så går det nästan inte..)

Bägge rosorna är mycket lätta att lyckas med, nästan som att starta "kattuppfödning" -hehe. (Förökar sig själva utan mänsklig inblandning)
Senast redigerad av kraftfoder 2018-02-19 kl. 23:56. Anledning: förtydligande
Citera
2018-02-20, 00:15
Medlem
dryopteriss avatar
Skillnaden är bl.a att celsiana absolut inte är invasiv, som rugosan är.
Tänk oxo på att inte bara stirra sig blint på odlingszoner; beror ju väldigt mycket på substrat samt mikro-lägen.
Utöver Rosa celsiana finns massor av andra odlingsvärda rosor.
Mme Boll, stanwell perpetual, graham thomas.
Ah, bästa är att läsa på, på egen hand. Så får man som man vill🆒
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in