2018-02-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det samma gäller exempelvis självmordsbombare, men det kan ändå, tycker jag, finnas goda skäl att informera allmänheten kring närmare omständigheter, inte lägga locket på för att de inte kan försvara sig.

Sedan ska polisen självklart vara försiktiga med den information de går ut med.
När det gäller självmordsbombare så är det ju terrorism. Och där är ju helt andra regler som gäller. Terrorism har ju inget med mord och självmord inom en familj att göra. I det senare finns inget yttre hot mot oss andra. När det gäller terrorism så kan det finnas nätverk som kan vara ytterst farliga för allmänheten.
Citera
2018-02-05, 13:36
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi har ingen rätt att få information. Inte som allmänhet. Men anhöriga har med all säkerhet fått all information som polisen har lyckats plocka fram via de kanaler som står dom till buds. Och det kan jag tycka är det absolut viktigaste. Jag är också undrande hur detta kunnat ske och varför. Men jag inser också att det är enbart min egen nyfikenhet - så pass mycket självinsikt har jag. Bilolyckar etc är av allmänintresse. Men inte mord inom familjen där både offer och förövare är döda. Framförallt inte i ett så känsligt ärende som detta verkar vara, med depressioner, sjukdom etc. Varför måste alla ha svar på allt? Vissa svar kan man helt enkelt inte få.

Jag tycker att fokus i detta fall ska ligga på Agnes och Moa. De ska ha rätt till upprättelse. De är brottsoffer, berövade livet av en eller två föräldrar, som i sin tur skyller på Agnes och Moas ev. sjukdomar som orsak. Helt absurt!
Bobby fick upprättelse, dock ej livet tillbaka. I det fallet tänker vi först på Bobby och sen "föräldrarnas" vidrigheter mot honom.
Ska tystnaden hålla i sig har Agnes och Moa bara varit två bihang till sina sublima och rättrådiga föräldrar.
Hysch hysch! De visste vad de gjorde, för de kunde se in i framtiden.
Citera
2018-02-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag tycker att fokus i detta fall ska ligga på Agnes och Moa. De ska ha rätt till upprättelse. De är brottsoffer, berövade livet av en eller två föräldrar, som i sin tur skyller på Agnes och Moas ev. sjukdomar som orsak. Helt absurt!
Bobby fick upprättelse, dock ej livet tillbaka. I det fallet tänker vi först på Bobby och sen "föräldrarnas" vidrigheter mot honom.
Ska tystnaden hålla i sig har Agnes och Moa bara varit två bihang till sina sublima och rättrådiga föräldrar.
Och hur får de "upprättelse" av att allt skrivs i media?
Citera
2018-02-05, 13:43
Medlem
Citat:
När det gäller självmordsbombare så är det ju terrorism. Och där är ju helt andra regler som gäller. Terrorism har ju inget med mord och självmord inom en familj att göra. I det senare finns inget yttre hot mot oss andra. När det gäller terrorism så kan det finnas nätverk som kan vara ytterst farliga för allmänheten.

Det handlar fortfarande om mord och självmord. Förövaren kan vara nog så deprimerad eller sjuk som begår en sådan handling. Om du inte är bekväm med den jämförelsen, ta gärningspersoner vid exempelvis masskjutningar.

Personer som går in på skolor, mördar andra och slutligen sig själva mår inte bra. De ingår heller inte i nätverk. Ändå finns det anledning att titta närmare på omständigheterna och informera allmänheten om dem vid sådana dåd. Det är intressant oavsett om mördaren dödar sina egna eller andras barn.

Att detta skedde inom en familj innebär inte det ska betraktas som annat än mord (nej, jag menar inte du hävdat någonting annat), och därmed råder samma allmänintresse i det här fallet som vid alla andra fall.

Troligen finns lärdomar att dra av detta som är bra för allmänheten att känna till för att förhindra att någonting liknande upprepas. Det kan finnas omständigheter och tecken som skulle kunna förmå skolor, arbetskollegor, släktingar, etc. att ingripa i tid om de bara får bättre förståelse.

Är det bättre att postumt skydda en sjuk mördares integritet än att öka möjligheten att förhindra mord på fler barn?

Sedan väcker ditt resonemang frågan om locket borde ha lagts på om den mördande föräldern misslyckats med sitt självmord? Eller skulle det då finnas ett allmänintresse som plötsligt upphör när gärningsmannen dör? Jag anser det vara viktigt med proaktivt brottsarbete och då är transparens och kunskap viktigt också hos gemene man.
Citera
2018-02-05, 13:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Utmärkt skrivet håller helt med.
Det är de mördade barnen det ska handla om - deras rätt att inte beskrivas som ett bihang i en "familjetragedi". De är oskyldiga mordoffer vars existens och de våldsbrott de utsatts för inte ska tigas ihjäl.
Citera
2018-02-05, 13:49
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Och hur får de "upprättelse" av att allt skrivs i media?

Att allmänheten får kännedom om deras öde, hur orätt föräldrarna handlade. De ÄR mordoffer. Tystnad ger ett OK till föräldrarna som deras privata handlingar som ingen ska lägga sig i.
Tror inte att Agnes och Moa är lika förstående till locket på. Jag är säker på att de ville leva, men kanske inte till sina föräldrars villkor. Gräv och lägg ut! Fallet kommer att ältas i decennier vilket som.
Citera
2018-02-05, 13:51
Medlem
Citat:
Det handlar fortfarande om mord och självmord. Förövaren kan vara nog så deprimerad eller sjuk som begår en sådan handling. Om du inte är bekväm med den jämförelsen, ta gärningspersoner vid exempelvis masskjutningar.

Personer som går in på skolor, mördar andra och slutligen sig själva mår inte bra. De ingår heller inte i nätverk. Ändå finns det anledning att titta närmare på omständigheterna och informera allmänheten om dem vid sådana dåd. Det är intressant oavsett om mördaren dödar sina egna eller andras barn.

Att detta skedde inom en familj innebär inte det ska betraktas som annat än mord (nej, jag menar inte du hävdat någonting annat), och därmed råder samma allmänintresse i det här fallet som vid alla andra fall.

Troligen finns lärdomar att dra av detta som är bra för allmänheten att känna till för att förhindra att någonting liknande upprepas. Det kan finnas omständigheter och tecken som skulle kunna förmå skolor, arbetskollegor, släktingar, etc. att ingripa i tid om de bara får bättre förståelse.

Är det bättre att postumt skydda en sjuk mördares integritet än att öka möjligheten att förhindra mord på fler barn?

Sedan väcker ditt resonemang frågan om locket borde ha lagts på om den mördande föräldern misslyckats med sitt självmord? Eller skulle det då finnas ett allmänintresse som plötsligt upphör när gärningsmannen dör? Jag anser det vara viktigt med proaktivt brottsarbete och då är transparens och kunskap viktigt också hos gemene man.
Både masskjutningar och självmordsbombare har ett eget regelverk hur man skall hantera. Det är komplicerat. Här handlar det om en familj. Och bakgrund som vi inte känner till. Allmänheten är inte på något sätt i fara. Och jag skulle nog som utredare tittat på "hur hanterar samhället detta i proaktivt syfte i fortsättningen". Dvs att skola, sjukvård, kuratorer etc får verktyg så de kan se barnen och familjen INNAN något liknande händer. Men det gagnar inte barnen att hela historien ligger ute på nät, och papperstidningar, bara för vår egen nyfikenhets skull. För det är där skon klämmer nämligen. Folk är nyfikna och älskar att hata. Det ser man ju på foruminläggen här. Och de stackars anhöriga lär ju få hatbrev av vissa forumdeltagare här. Har aldrig sett så mycket hat.
Citera
2018-02-05, 13:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Sedan väcker ditt resonemang frågan om locket borde ha lagts på om den mördande föräldern misslyckats med sitt självmord? Skulle det då finnas ett allmänintresse som plötsligt upphör när gärningsmannen dör? Jag anser det vara viktigt med proaktivt brottsarbete och då är transparens och kunskap viktigt också hos gemene man.

Håller helt med! Det finns absolut ett allmänintresse att försöka förstå och försöka förebygga något liknande - vad det nu i slutändan än är som har skett?
Ska bara de vars förövare är i livet pietetsfullt skyddas från allmänintresset när de blir mördade?
Ska vi inte heller informera om våldtäkter eller misshandelsfall om förövaren är död?

Vem tar sig rätten att föra de mördade flickornas talan och konstatera att "det var nog deras sjukdom eller sjukdomsgnäll och trötthet" som drev föräldrarna till mord, inget mer vi behöver orda om, orsaken låg helt och hållet hos barnen? Tänk om de var inspärrade och fullt friska??
Har de inte rätt att få sin riktiga historia i dagsljus?
Citera
2018-02-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller helt med! Det finns absolut ett allmänintresse att försöka förstå och försöka förebygga något liknande - vad det nu i slutändan än är som har skett?
Ska bara de vars förövare är i livet pietetsfullt skyddas från allmänintresset när de blir mördade?
Ska vi inte heller informera om våldtäkter eller misshandelsfall om förövaren är död?

Vem tar sig rätten att föra de mördade flickornas talan och konstatera att "det var nog deras sjukdom eller sjukdomsgnäll och trötthet" som drev föräldrarna till mord, inget mer vi behöver orda om, orsaken låg helt och hållet hos barnen? Tänk om de var inspärrade och fullt friska??
Har de inte rätt att få sin riktiga historia i dagsljus?
Vad menar du med dagsljus? Polisen utreder för fullt. De har haft massor av förhör. De har med all säkerhet grävt så mycket det bara går. Men bara för att DU inte får info, innebär det inte att man tystar ner allting. Ärendet är just nu där det hör hemma, dvs hos utredarna inom rättsväsendet.
Citera
2018-02-05, 13:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Att allmänheten får kännedom om deras öde, hur orätt föräldrarna handlade. De ÄR mordoffer. Tystnad ger ett OK till föräldrarna som deras privata handlingar som ingen ska lägga sig i.
Tror inte att Agnes och Moa är lika förstående till locket på. Jag är säker på att de ville leva,
men kanske inte till sina föräldrars villkor. Gräv och lägg ut! Fallet kommer att ältas i decennier vilket som.

Ja! Att tiga ger en acceptans till föräldrarnas handling, ett tyst medgivande att det bara handlade om föräldrarna som hade rätt att bestämma över barnens liv och nu valde att avsluta det. Det bör kraftfullt diskuteras vad föräldrarna gjort och med vilken rätt de mördar sina egna barn - om detta nu har skett!

Nedtystat ges legitimitet åt handlingen!
Citera
2018-02-05, 13:56
Medlem
afKnollentotts avatar
Här är i alla fall EN som gått ut offentligt med en del, vad gäller morden i Bjärred. Vi har läst det tidigare, men det tål att upprepas. Det är alltså synd om OH......

https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson
Citera
2018-02-05, 13:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vad menar du med dagsljus? Polisen utreder för fullt. De har haft massor av förhör. De har med all säkerhet grävt så mycket det bara går. Men bara för att DU inte får info, innebär det inte att man tystar ner allting. Ärendet är just nu där det hör hemma, dvs hos utredarna inom rättsväsendet.

Det är knappats ett belysande av händelsen om det hela stannar i utredarnas arkiv. Döttrarna har inte gjort något skamfullt eller olagligt, de är endast offer. Ska man inte ens få presentera vilket år, av vem eller hur och varför de mördades? För att skydda förövaren eller dennes anhöriga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in