Citat:
Ursprungligen postat av
Mextreme
Om man gjort någonting som liknar en gedigen förundersökning skulle man ju varit på Nujens stenhårt kring sina stora utbetalningar till en islamistisk terrorist.
Man kan ju inte ha släppt det lättvindigt att någon betalar 85 000 till en man helt utan kvalifikationer och utan ett vettigt kvitto och som andra underrättelsetjänster dessutom har varnat om.
Här har vi en man som chattar omkring att han skall döda kuffar och rysk underrättelsetjänst varnar SÄPO. Att inte då Nujens skulle ha fått påhälsning av polisen är helt jävla orimligt. Hur skulle Nujens inte minnas detta?
(det fetade)
Var det inte tyngre ändå?
Som jag -kanske felaktigt- minns det, så begärde Ryssland att Akilov skulle utlämnas till dem. Minns jag fel?
För OM ryssarna begärde Akilov utlämnad (säg under 2015/2016) och Säpo inte efterkom deras begäran -ja, då är det ju Säpo (läs: Anders Thornberg) som genom nonchalans eller annan form av försumlighet har gett Akilov möjlighet att döda 5 personer mitt i Stockholm.
Så mycket är väl hursomhelst klarlagt, att Sverige mottog graverande info om Akilov? Och är det på det viset, så tror jag Anders Thornberg är mycket glad över att ha fått ett helt nytt polisområde att basa över. Slippa jobbiga frågor om Akilov och sånt där..
Edit: Eftersom Akilov är uzbekisk medborgare, så fanns det enligt mig inget skäl för Sverige att vägra lämna Akilov till ryssarna. Det hade [kanske?] varit skillnad om det varit Uzbekistan som krävde ut honom från Sverige.