2018-02-05, 02:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
DET VAR TORSON som klart indikerade att detta

dels handlade om en särskild typ av gärningsman

dels att det fanns ytterligare minst 5 delar av Kim Wall i havet

Vilket föranledde alla dessa följande massiva sökinsatser.

Torson har ingen särställning för de vidare åtgärder som skedde i polisens sökarbete.

Torson hittades mycket riktigt först, och inte av polisen, av de sex kroppsdelarna. Men det hade inte förändrat det minsta i sökinsattserna om man istället hade hittat huvudet, någon annan kroppsdel eller bara en tre cm stor bit av KW.
De DNA-tester som bekräftade att bålen var KWs hade bekräftat samma sak på alla andra små eller stora kroppsdelar. Och lett till exakt samma sökinsats, slutsatser om styckande gärningsman och häktning av PM. Det gäller för övrigt också de blod- och benflisfynd med KWs DNA som hittades på PMs kropp och overall när han kom iland - för att inte nämna blod och vävnadsfynden inne i u-båten.

Däremot har en intakt torso med de fynd av underlivsskador som hittats, ett klart värde vid själva rättegången mot PM. Hans sexualsadism kan kanske bevisa ett uppsåt.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-05 kl. 02:36.
Citera
2018-02-05, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Stämmer, det var en annan ton i det reportaget. Hon lierade sig inte med Idi Amin i texten, utan precis tvärtom. Men när det gäller de här sexuella avarterna, så känner i alla fall jag att hon berättar inkännande. Inifrån, som från någon som förstår och är delaktig och sympatiserande, eller i alla fall inte omedelbart avvisande.

Nu är det ju så att KWs förmåga att skriva intressanta reportage och få dom publicerade i välkända tidskrifter som The Guardian, New York Times, Harper's Magazine, Vice, Slate, Foreign Policy och Time, inte har ett piss med vad du tycker eller inkänner.

Dom tidningarna betalar för att dom reportagen är välskrivna och intressanta för sina läsare.
Citera
2018-02-05, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Nä, de sysslorna gick nog under epitetet ”tråkigt”, och sådant befattar sig icke Madsen den Store med.

Troligen följde hygienen en fallande kurva, och stördes från början av depressivitet, eskalerande våldsfantasier och alltmer tvångsmässigt studerande av snuff.

Man kan inte utesluta att Madsens dolda mörker och perversa sidoliv störde hans arbete i hangaren, och mordet på Wall blev kanske det naturliga slutet. Madsen valde till slut väg.

Och hans mkt udda inre jag (troligen autistiskt) måste ha varit ett helvete att dölja. Madsens vuxenjag är ju bara fake, och jag anar att det fanns en avgrund mellan inre och yttre.

Hans infantila, melodiska gnyende har jag kommenterat, och det återkommer nästan i slutet på filmen om ballongen. Madsen blir så glad, och rösten blir mycket ljus, barnslig, men han skärper till sig...

Nåväl, jag tycker att Madsens dåliga mående är ganska uppenbart i de filmsnuttar jag sett, och hans lynnighet är knappast normal.

Lynnighet hänger ibland ihop med depression, och psykopatens medicin brukar vara kickar...

Osv osv...
Citera
2018-02-05, 06:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Du får inte upp en lustig bild i huvudet - en man som sitter och syr tillsammans med sin svärmor..? Även om det är på en fallskärm.

Nä, allt annat överskuggar möjligheten att få upp en kul bild i samma mening som PM.
Citera
2018-02-05, 06:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
OK tack. Illa nog, men det hade varit ännu bättre om PM hade lämnat spår som kunde sätta dit honom ännu hårdare. Nu åker han nog dit ändå, men varje litet strå som bidrar är positivt.
Ja, eller hur. Men det kanske finns fler spår som de inte gått ut med, antagligen. Hoppas!
Citera
2018-02-05, 07:03
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Obehaglig men bra sammanfattning. Angående sticken i underlivet fick jag en hemsk vision att han börjat sticka henne utanför underlivet och sen avslutat med de tre sticken inne när han når sexuell klimax

Tack för att du delade denna vision.

Bland de sjukaste trådar på länge.
Citera
2018-02-05, 07:13
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Stämmer, det var en annan ton i det reportaget. Hon lierade sig inte med Idi Amin i texten, utan precis tvärtom. Men när det gäller de här sexuella avarterna, så känner i alla fall jag att hon berättar inkännande. Inifrån, som från någon som förstår och är delaktig och sympatiserande, eller i alla fall inte omedelbart avvisande.
Och den beskrivningen av din känsla av att Kim berättade "inkännande" och "inifrån" ger naturligtvis läsarna av ditt inlägg en känsla av att du vet vad du pratar om, du känner väl till det hon skrev om. Ditt "inkännande" och igenkännande är ju uppenbart så du kan sluta att kasta sten i glashus.
Oljudet av kraschande glas är alldeles öronbedövande.
I det du skriver.
Citera
2018-02-05, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Vilket ljud?

I videon här gör PM ett helt "eget" o mycket udda ljud, helt obegripligt.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2018-02-05, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
I videon här gör PM ett helt "eget" o mycket udda ljud, helt obegripligt.
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Troligen Madsens sanna jag (om det nu finns) som ger sig tillkänna (02:44). Det är ett mkt udda ljud, och musikaliteten (det är en liten melodi) slår en direkt. Jag tycker att autistvibbarna runt Madsen är osubtila. Detta är troligen något tyngre än asperger, och att Madsen klarat sig så långt är förvånande. Vi snackar om ett rejält handikapp här...
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-02-05 kl. 07:34. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-02-05, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, eller hur. Men det kanske finns fler spår som de inte gått ut med, antagligen. Hoppas!

Det här att man i stämningsansökan tar upp att hon varit bunden till huvud, armar och ben är mycket viktig information. Det säger att åkl har faktiska bevis på att det så varit. Så här säger Kurt Kragh

- Jeg er ikke i tvivl om, at man har efterforsket alt om saven, kniven og de øvrige effekter, der er fundet i forbindelse med sagen, siger Kurt Kragh til Ekstra Bladet.

- Man har afhørt personer med kendskab til ubåden og værkstedet for at finde ud af, hvad der sædvanligvis er med om bord, siger han med henvisning til listen af effekter, som politiet har beslaglagt i forbindelse med sagen. En liste, der blandt andet tæller rørstykker og nylonsnore.

Seksuelt motiv
Peter Madsen er tiltalt for at have tiltvunget sig andet seksuelt forhold end samleje med Kim Wall ved, at han har mishandlet og bundet hende, hvorefter han stak og snittede hende ti gange på ydersiden af hendes kønsdele og fire gange inde i vagina med en kniv eller skruetrækker.

- Jeg formoder, at det fremgår af obduktionserklæringerne. Selv om der er gået noget tid, før de fandt liget, vil det være muligt at se, om læsionerne er påført i live, siger den erfarne drabsefterforsker.

Det har ikke tidligere været fremme, at Kim Wall var bundet før sin død, og også her tager politiet udgangspunkt i obduktionserklæringen, mener Kurt Kragh.

- At man kan gøre det så detaljeret, kan kun hænge sammen med obduktionserklæringen, hvor man må have fundet nogle snørelæsioner. Eller hvis de stadigvæk sidder på liget, siger Kurt Kragh.
https://ekstrabladet.dk/112/drabsekspert-man-binder-ikke-et-doedt-menneske/7008946
Citera
2018-02-05, 07:55
Medlem
Det ska bli intressant att se vad rättsmedicin säger. Verktyg som brukas och slits i ett rymdlabb är nog mkt specifika.

Att verktygen som bärgades hörde till Madsens labb är nog ganska lätt att bevisa. Kollegor minns dem nog, de har udda kemiska inslag, och de slipade skruvmejslarna passar säkert fint ihop med en välkänd maskin osv.

Offrets skador är nog också smutsiga, på djupet, och smutsen kan undersökas och bindas till Madsen och hans närmiljö.

Samlandet av vapen tyder på uppsåt, och även om Madsen erkänt styckningen återstår massor av jobb.

En av hans nödutgångar kan vara affekt, vållande till annans död osv, och att kartlägga vapenarsenalen och planeringen är oerhört viktigt.
Citera
2018-02-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Onekligen. Jag tror att Åklagaren kommer att tidsmässigt binda honom till brottet så att inget rimligt tvivel återstår. Hoppas på förvaringsdom.

Men det skall bli ytterst intressant att få ta del av vad Åklagaren exakt har att komma med. Troligtvis vet vi idag bara bråkdelar.

Det jag mest ser fram mot är PMs förklaring till de 14 sticken i och runt könsorganet. Vad i hela friden ska han kunna lämna för trovärdig förklaring? Jag ser absolut ingen...men PM med sin livliga fantasi har kanske kommit på något under dessa månader i häkte?

Jag tror rätten kommer lägga stor vikt vid utlåtandet om farlighet. Det utlåtandet har ju fått en second opinion iom att Rättsläkarrådet (motsvarande vårt Rättsliga råd) tittat på det, så det väger tungt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in