2018-02-04, 21:02
Medlem
mvagrippas avatar
[quote=Sumer|63130853]
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tror inte att en organisation som sådan ligger bakom. Det är personer som dock kan figurera där ur.

Jag känner att jag vill förtydliga en sak.
Jag tror inte någon tror att hela poliskåren,hela försvarsmakten eller näringslivet som helhet ligger bakom mordet.
Ölvebro vinklade polisspåret till att gälla alla poliser i Stockholm ,naturligtvis är det inte så man menar..

Däremot kan man ju fundera på olika konstiga allianser.
Holmer-Ebbe, Östling-Grundborg
Holmer köpte grejor från Östling, känd Palmehatare.
Om det är en konspiration mot Palme, kan det också vara en grupp med kopplingar som man aldrig kunnat tänka sig.

Eller länken Ebbe-Holmer-Åström som minst sagt är märklig men likaväl finns där.
Citera
2018-02-04, 21:14
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
LP var inte brevid men framför OP nar GM sköt OP i ryggen. OP tjänade som en ljuddämpare.
Det dämpar inte tillräckligt.
Båda AB och LP säger smällare. LP var framför OP, medan AB var bakom GM. Så OP:s och GM:s kroppar måste ha haft en dämpande effekt på ljudet. Jag ser ingen annan förklaring på att AB och LP säger de hörde smällare (inte revolverskott)
Citera
2018-02-04, 21:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Eller länken Ebbe-Holmer-Åström som minst sagt är märklig men likaväl finns där.

Skuggspel i skymning?
Citera
2018-02-04, 21:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Också mitt intryck, lutar mer mot bakrund inom narkotika-span eller SÄPO. Nu är ju dock sådana här färdighet inte några djupare hemligeter utan sådant som man kan öva på och lära sig i privat regi. T.ex genom privat narkotika spaning som bl.a. Barbrogruppen påstod sig ha som front. Med tanke på tidsandan kan det ha funnits flera halvprivata initativ.
Sedan är inte alla ordningspoliser obildade klåpare, det kan nog ha funnits en och annan som faktiskt var kompetent nog att utföra detta rent tekniskt.
När man läser kvällspressen så framställs ju dessa poliser gärna som något slags nazi-gibbonner som knappt kunde knyta sina egna skosnören. Så var det förståss inte.

Även om det inte finns några bevis på att någon i den här gruppen som ExpRGessen radar upp, så finns det sådant som går att tolka som att man (några i gruppen) har förberett sig.

Ideologiskt så passar den här gruppen snutar proletären som hand i handske. Och visst, kanske operatören finns med? Vad vet jag? Någon var ju gärgningsman, och denne någon ar en med tillgång till vapen och amunition och sannolikt med god lokalkännedom och dessutom tillräckligt kallhamrad för att göra jobbet. Så det finns inte SÅ jävla många att välja på ändå.
Jag har inte läst proletärens bok och vet inte om dom säger något om vem/vilka som initierat mordet. Om någon av dom 10 i Expressens artikel var operatör eller på annat sätt inblandad, så tror jag inte för ett ögonblik att någon av dom var initativtagare. Den biten sköttes på annat håll. Oklart vilket, men jag har mina aningar.

Jag tycker det faktum att mördaren både på vägen till, under dådet och under flykten visar en sån skärpa talar starkt för att han är en mycket kompetent spanare. Det leder mig till att han har det som proffesion, inte en extraknäckande Barbro-gubbe.

Knarkspan är en bra utgångspunkt. Brukar också vara plantskola för merparten av SÄPOs spanarkader. Staffan Hildebrands film om "Huddingegruppen" ger en bra inblick i hur spanare jobbar. Dessutom får man då se en del av en ung Jerry Martinger.

De poliser som grep Norbert Kröcher visade på hög kompetens. Smög sig obemärkt på den beväpnade terroristen och oskadliggjorde honom effektivt. Dessa SÄPO-poliser var sedan grundbulten i den av PG Näss skapade SÅ-gruppen eller Särskilda Åtgärdsgruppen som initialerna stod för .

Blande de Olof Palme-bevakande SÄPO-männen finns en beskrivning som tveklöst är av en SÅ-man. "Robban" som jobbade också för Ebbe Carlsson-ligan var placerad på FSG, SÅ-gruppens efterföljare. Däremot är det inte lika lätt att se Contra-Stig Johansson som en effektiv och diskret spanare.
Citera
2018-02-04, 21:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Det var inget attentat, det var en militär operation i ett skymningsläge.

Något däråt.
Med invändning mot att det är poliser som är kända via media.

Snarare militära kopplingar.
Citera
2018-02-04, 21:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Skuggspel i skymning?

Det är minst sagt iögonfallande att en fd SÄPO-chef som Hans Holmer i sin bok oförbehållsamt hyllar en misstänkt KGB-tillgång som Sverker Åström.

Det är bara en månad kvar tills Anders Sundelin släpper boken "Diplomaten". Bokens titel syftar på den spionmisstänkte Sverker Åström. Måhända framkommer där information som skingrar lite dimmor också runt MOP.

Om inte annat blir det säkert en läsupplevelse . Han tidigare bok "Fallet Wennerström" gör att mina förhoppningar är högt ställda.
Citera
2018-02-04, 21:34
Medlem
hehehos avatar
Från boken Global visions of Olof Palme ....

Fidel Castro implied that the USA had a hand in Olof Palme's assas-
sination.200 According to a former President of Mexico, Luis Echeverria,
"The clear sightcdness of Olof Palme 's vision, which dctermincd his
approach to domestic and international politics ever since his earliest
Il years, and which eventually led to his carefully planncd assassina-
tion, could go a long way to allcviating somc of thc cffccts of the con-
stant deterioration in the economic situation of the world's peripheral
areas" Oliver Tambo attributed Palme's assassination to his attitude
to Cuba and Vietnam "because of the fact that a western country such as
Sweden could and did stand up for the cause of national indepcndcncc
and justice, knowing that it would carn the wrath Ofa country as power-
ful as the USA" All these soundings also point the needle of suspicion
of Palme's assassination at Washington.
Twenty-eight years have passed since Prime Minister Olof Palme was
gunncd down in Sveavägen. The Swedish investigators could find no clucs
to thc gunman and thc organizcrs of thc plot. Evcn aftcr thc fall of thc
apartheid regime in South Africa, the new ANC government in Pretoria
produced no evidencc ofthe White South African regime's involvement in
Palme's assassination, which rules out that possibility. so Palme's murder
remains unsolvcd. A critical question is: which state agency, except the
CIA, would be ablc to conccal cvidcncc about this scnsational murdcr
for such a long time? The murder of someone as famous as Olof Palme
cannot be explaincd away by ordinary answcrs, like mistakcn identity, the
act of a drug addict or Ofa lunatic, and so on; any plot would involve a
long wait and a great deal of preparation. Although the people Who plot-
...
It is well known that the CIA maintains a vast network ofcovert opera-
tions against perceived opponents of the United States. Although Palme
had vehemently refuted allegations that he was an anti-American, in
Washington he was perceived as a thorn in the side of the United States
in its activities in Vietnam, Latin America and elsewhere, and was there-
forc a potential prcy of the CIA.Fcw can dispute the premisc that it
was the US administration that felt most hurt by Palme's activities in the
international arena. Since all other investigations have ended up as wild
goosc chases, to clear the air there should be a fresh examination ofthc US
angle of Palme's assassination, which has not yet been investigated. Such
an investigation would also be in the interests ofthc USA and the CIA if
they really are not involved. It is to be hoped that people with information
may come forward. In this context it is important to find out Who kept a
car ready with its engine running in the Birger Jarlcsgatan at that midnight
hour, to instantly whisk the assassin away, never to be seen again. "
Citera
2018-02-04, 21:37
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag tycker det faktum att mördaren både på vägen till, under dådet och under flykten visar en sån skärpa talar starkt för att han är en mycket kompetent spanare. Det leder mig till att han har det som proffesion, inte en extraknäckande Barbro-gubbe.

Knarkspan är en bra utgångspunkt. Brukar också vara plantskola för merparten av SÄPOs spanarkader. Staffan Hildebrands film om "Huddingegruppen" ger en bra inblick i hur spanare jobbar. Dessutom får man då se en del av en ung Jerry Martinger.

De poliser som grep Norbert Kröcher visade på hög kompetens. Smög sig obemärkt på den beväpnade terroristen och oskadliggjorde honom effektivt. Dessa SÄPO-poliser var sedan grundbulten i den av PG Näss skapade SÅ-gruppen eller Särskilda Åtgärdsgruppen som initialerna stod för .

Blande de Olof Palme-bevakande SÄPO-männen finns en beskrivning som tveklöst är av en SÅ-man. "Robban" som jobbade också för Ebbe Carlsson-ligan var placerad på FSG, SÅ-gruppens efterföljare. Däremot är det inte lika lätt att se Contra-Stig Johansson som en effektiv och diskret spanare.
Men varför skulle en knarkspanare skjuta Palme ? eller varför skulle en knarkspanare skjuta någon ?
Senast redigerad av 299792458 2018-02-04 kl. 21:39.
Citera
2018-02-04, 21:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tror det är en bra sammanfattning på de mest suspekta i polisspåret.

Flera personer (enerström, Johan mfl) har pratat om 5 poliser, det låter rimligt som inre kärna.

Alf Enerström pratar om två poliser och tre utlänningar,polacker säger han först . Mycket tyder på att en av dessa är den mystiske tjeckiske konsthandlaren, motocrossföraren och affärsmannen Milan Heidenreich. Gangstern Cenneth Neilberg säger att MH erbjudit sig att honom att skjuta Olof Palme mot betalning.

Intressant nog hade MH mycket starka band till en polis som i många år förde befäl över PU, Rikskrimchefen Tommy Lindström. Tillsammans med Skandias säkerhetschef Per Häggström var MH o TL i Schweiz en helg i augusti 1985 för att återköpa stulen konst.

Helgen efter MOP fick MH under överinseende av TL en dusör på 100 000kr av Skandia, utbetalade gjorde PH i den i samband med MOP så beryktade Skandiakåken.

Under sin levnad verkar MH gått under luppen från PUs sida. Kanske berodde detta på att högste bossen TL hade ett finger i spelet. Kanske berodde det att MH också fungerat som informatör åt SÄPO.

Heidenreich dog i en märklig singelolycka på motorvägen utanför Ängelholm någon av de första dagarna i Maj 1992. Därmed blev han onåbar ang MOP när hans namn dök upp i sammanhanget året efter hans död.

Han var en man med många strängar på sina lyra. När uppgifter började sippra ut ur kommunisttidens Tjeckoslovakiska arkiv för de hemliga tjänsterna framkom att han hos StB haft kodnamnet "Paganini" . På vilket sätt han var kopplad till "diktaturens kreatur" återstår att utröna.
Citera
2018-02-04, 21:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Men varför skulle en knarkspanare skjuta Palme ? eller varför skulle en knarkspanare skjuta någon ?

Knarkspanare är dom ofta till en början . Sedan värvas dom över till SÄPO och där vet vi att det fanns folk som i lönndom övervakade Olof Palme och avskydde honom.
Citera
2018-02-04, 21:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Jag tycker sättet GM agerar på inte stämmer in på en ordningspolis som oftast mitt i gatan står. För mig är GM en kompetent spanare som kan utföra sitt uppdrag osedd trots att 22 vittnen finns runt mordplatsen.

Sedan har vi det faktum att en grupp SÄPO-män övervakat OP illegalt före MOP. I min värld är dom misstänkta tills någon träder och berättar vilka dessa var och varför dom i lönndom spanade på OP.

Klart är att LT och TP som är kända genom media vid den här tiden inte har med mordet att göra. Tycker det är rent nonsens.
Tycker inte ens att de borde kopplas ihop med SB mm mm bara för att de var i G-turen. Det är fiske i grumligt vatten av Anér mfl som inte ens är indicier.
Citera
2018-02-04, 22:01
Medlem
Citat:
Dom enda mordvittnena som har misstänkts är Lars Jeppsson, Anders Björkman och Nicola Fauzzi.

Stämmer inte, Stig Engström är det vittne som blivit mest misstänkt av alla. Sedan finns vittnet Alf, som nämns i Hörnings podd, orkar inte ta fram avsnittet nu, men det är ett misstänkt vittne (sannolikt dock bara en notorisk lögnare.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in