2018-02-04, 17:51
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående skotten mot OP.
Det är lätt på att fastna på olika detaljer när det gäller mop.
Men jag tycker det är underligt att LP uppfattade skotten som barn som lekte med smällare och dessutom på avstånd.
OM gm sköt Op på 30-40 cm avstånd så måste ju LP varit typ 1-2 m ifrån revolvern.
Vare sig OP eller LP verkar ha märkt några dåliga avsikter i förväg och ingen av dem kan ha varit förberedda på två kraftiga knallar bakom dem, så det borde ha gett skotten ännu mera effekt .
Jag har själv aldrig skjutit med en 357:a men i princip alla verkar övertygade om att det blir en kraftig knall, hittade på nätet en uppgift på 164 decibel.
https://www.svenskalag.se/upsf/sida/24757/skydda-horseln
Står man en bit därifrån eller sitter i en bil osv så naturligtvis dämpas ljudet då men Lp borde i mitt tycke upplevt det som en obehaglig och kraftig smäll.
Jag antar att en 357:a också ger en kraftig rekyl så att skjuta ett snabbt skott efter det första skottet med bra träffsäkerhet borde ha varit svårt även för en god skytt.
LP var inte brevid men framför OP nar GM sköt OP i ryggen. OP tjänade som en ljuddämpare.
Citera
2018-02-04, 17:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Vilka kretsar kan man tänka sig då?
SÄPO, Must eller utländska säkerhetstjänster?

Jag tror inte att en organisation som sådan ligger bakom. Det är personer som dock kan figurera där ur.

OP har av eftervärlden tillskrivits en roll som internationell enormt betydelsefull och inflytelserik politiker som rimmar illa med verkligheter.

De fiender som hade anledning att verkligen få bort OP från makt är sådana som verkligen drabbades av de beslut OP hade makt att påverka. Inrikes således. Dvs svenskar som hade makt och medel att påverka makten efter dådet utförts.
Citera
2018-02-04, 18:09
Medlem
[quote=PeoFallmo|63130722]Jag tror inte att en organisation som sådan ligger bakom. Det är personer som dock kan figurera där ur.

Jag känner att jag vill förtydliga en sak.
Jag tror inte någon tror att hela poliskåren,hela försvarsmakten eller näringslivet som helhet ligger bakom mordet.
Ölvebro vinklade polisspåret till att gälla alla poliser i Stockholm ,naturligtvis är det inte så man menar..

Däremot kan man ju fundera på olika konstiga allianser.
Holmer-Ebbe, Östling-Grundborg
Holmer köpte grejor från Östling, känd Palmehatare.
Om det är en konspiration mot Palme, kan det också vara en grupp med kopplingar som man aldrig kunnat tänka sig.
Citera
2018-02-04, 18:09
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Rent konkret kan ingen teori vederläggas utan att gärningsmannen identifieras och lagförs. Och inte ens då är det så att den verkliga motivbilden uppdagas.

Det beror helt på hur utredningen av denne skulle fortskrida. Men som sagt, gärningsmannen måste avslöjas och lagföras. Det finns inga genvägar. Folket har rätt att få den våta filten avlägsnad som mordet utgör. Även om den fullständiga sanningen inte uppdagas, så vore det i alla fall ett bokslut för folket och icke att förglömma Lisbet och sönerna.
Ja alla har väntat länge nog nu och har rätt att få veta vem det är.
Senast redigerad av 299792458 2018-02-04 kl. 18:13.
Citera
2018-02-04, 18:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Jag förstår vad du menar. Det jag menar är att det är inte någon CIA black ops där president och justitieminister i samråd beslutat att mörda ett annat lands ledare som Kennedys gjorde mot Castro.

Det kan vara personer som i sin vardag arbetar med säkerhetsfrågor men som i det här tar eget initiativ.
Citera
2018-02-04, 18:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ber att få tillägga ett namn - Eino Hiltunen. Kolla signalementet på Grandmannen (MS/AK/MP/LK/MD)+NF+mordvittnena. Kolla sedan Hiltunens signalement och passfotot på honom. Där pratar vi medelålders man med stirrande blick som dessutom mycket väl kan ha haft på sig en stickad keps och en längre rak vinterjacka. Han bör i alla fall upp på listan om nu någon inte är lika övertygad som jag är just nu. "Han gick lite konstigt" - ja Hiltunen var sjukskriven pga ryggproblem. Vapenexpert. Umgicks med AGAG-folket i Östersund. Ensamvarg. Märkligt rik efter Palmemordet. Mördades med nackskott i nov 86.
Dom enda mordvittnena som har misstänkts är Lars Jeppsson, Anders Björkman och Nicola Fauzzi.
Citera
2018-02-04, 19:32
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag tycker sättet GM agerar på inte stämmer in på en ordningspolis som oftast mitt i gatan står. För mig är GM en kompetent spanare som kan utföra sitt uppdrag osedd trots att 22 vittnen finns runt mordplatsen.

Också mitt intryck, lutar mer mot bakrund inom narkotika-span eller SÄPO. Nu är ju dock sådana här färdighet inte några djupare hemligeter utan sådant som man kan öva på och lära sig i privat regi. T.ex genom privat narkotika spaning som bl.a. Barbrogruppen påstod sig ha som front. Med tanke på tidsandan kan det ha funnits flera halvprivata initativ.
Sedan är inte alla ordningspoliser obildade klåpare, det kan nog ha funnits en och annan som faktiskt var kompetent nog att utföra detta rent tekniskt.
När man läser kvällspressen så framställs ju dessa poliser gärna som något slags nazi-gibbonner som knappt kunde knyta sina egna skosnören. Så var det förståss inte.

Även om det inte finns några bevis på att någon i den här gruppen som ExpRGessen radar upp, så finns det sådant som går att tolka som att man (några i gruppen) har förberett sig.

Ideologiskt så passar den här gruppen snutar proletären som hand i handske. Och visst, kanske operatören finns med? Vad vet jag? Någon var ju gärgningsman, och denne någon ar en med tillgång till vapen och amunition och sannolikt med god lokalkännedom och dessutom tillräckligt kallhamrad för att göra jobbet. Så det finns inte SÅ jävla många att välja på ändå.
Jag har inte läst proletärens bok och vet inte om dom säger något om vem/vilka som initierat mordet. Om någon av dom 10 i Expressens artikel var operatör eller på annat sätt inblandad, så tror jag inte för ett ögonblik att någon av dom var initativtagare. Den biten sköttes på annat håll. Oklart vilket, men jag har mina aningar.
Citera
2018-02-04, 19:34
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det vore självmord både privat och karriärmässigt att som offentligt känd polis ens fundera på att på allvar utföra ett attentat.

Varför då? Man skall ju inte åka fast. Skall man åka fast spelar det ju ingen roll vad man har för jobb.
Citera
2018-02-04, 20:49
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Finns det någon substans i detta ,tror ni?

"När det s k sydafrikaspåret rullade upp i svensk massmedia hösten 1996 innehöll tidningen Expressen den 9oktober 1996 en mycket intressant artikel om dels den högerextremistiske vapenhandlaren ”Ö”(Carl GustafÖstling), som, enligt tidningen, ”är en av centralfigurerna i hela utredningen kring mordet på Olof Palme” och dels ”hans forna högerextrema poliskolleger” som före mordet besökte Sydafrika. Detta stämmer också överens med Lingärdes PM, när han beskriver insatsgruppen. I Expressen-artikeln pekas 10 poliser ut, dock ej med namn och endast med suddig bild, men att döma avbeskrivningarna var det förutom Svensson fråga om följande personer: Kjell-Arne Karlsson, Stellan Åkerbring,Bo Asplund, Thomas Piltz, Leif Tell, Thomas Ekesäter, Christian Dahlsgaard, Kjell Östling och Claes Djurfeldt- samtliga mer eller mindre kända i polisspårssammanhang. Om den 38-årige polismannen, som ser ut att vara identisk med Stefan Svensson, kan man läsa följande: ”Arbetar i dag som polisman i Blekinge. I början av 80-talet ingick han i Baseballigan. Hade inre tjänst och skötte samordningen natten då Palme mördades. Har besökt Sydafrika och lovordat rasismregimen där. Hans vapen har provskjutits"

Expressen 1996-10-09.pdf
https://drive.google.com/file/d/1pPikpxL8NQb6OdneB9YGG4dJOWsBiVUi/view

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:P3K74ynwkXAJ:www.antipoachingunit.o rg/SS%2520info+kjell+arne+karlsson+polis&cd=3&hl=sv&c t=clnk&gl=se

Tror det är en bra sammanfattning på de mest suspekta i polisspåret.

Flera personer (enerström, Johan mfl) har pratat om 5 poliser, det låter rimligt som inre kärna.
Senast redigerad av heheho 2018-02-04 kl. 21:04.
Citera
2018-02-04, 20:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Också mitt intryck, lutar mer mot bakrund inom narkotika-span eller SÄPO. Nu är ju dock sådana här färdighet inte några djupare hemligeter utan sådant som man kan öva på och lära sig i privat regi. T.ex genom privat narkotika spaning som bl.a. Barbrogruppen påstod sig ha som front. Med tanke på tidsandan kan det ha funnits flera halvprivata initativ.
Sedan är inte alla ordningspoliser obildade klåpare, det kan nog ha funnits en och annan som faktiskt var kompetent nog att utföra detta rent tekniskt.
När man läser kvällspressen så framställs ju dessa poliser gärna som något slags nazi-gibbonner som knappt kunde knyta sina egna skosnören. Så var det förståss inte.

Även om det inte finns några bevis på att någon i den här gruppen som ExpRGessen radar upp, så finns det sådant som går att tolka som att man (några i gruppen) har förberett sig.

Ideologiskt så passar den här gruppen snutar proletären som hand i handske. Och visst, kanske operatören finns med? Vad vet jag? Någon var ju gärgningsman, och denne någon ar en med tillgång till vapen och amunition och sannolikt med god lokalkännedom och dessutom tillräckligt kallhamrad för att göra jobbet. Så det finns inte SÅ jävla många att välja på ändå.
Jag har inte läst proletärens bok och vet inte om dom säger något om vem/vilka som initierat mordet. Om någon av dom 10 i Expressens artikel var operatör eller på annat sätt inblandad, så tror jag inte för ett ögonblik att någon av dom var initativtagare. Den biten sköttes på annat håll. Oklart vilket, men jag har mina aningar.

Man skall ju dock hålla i huvudet att många sprungit omkring och tränat City-combat i många år. Det lär påverka rörelsemönster.
Citera
2018-02-04, 20:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Om man tar bort några av dessa poliser så man hamnar på 2-3-4 st då?

Sen kan de som SB-medlemmer kanske hävda strafffrihet precis som Gladio via NATO-klausul kan hävda att de följde order. Det var inte där som poliser utan som militärt kuppförsvar i ett krisläge med en landsförädare. De lydde order och ordervägran kan vara ett större brott.

Det var inget attentat, det var en militär operation i ett skymningsläge.
Senast redigerad av heheho 2018-02-04 kl. 21:06.
Citera
2018-02-04, 20:56
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
LP var inte brevid men framför OP nar GM sköt OP i ryggen. OP tjänade som en ljuddämpare.

Det dämpar inte tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in