Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Jag tycker sättet GM agerar på inte stämmer in på en ordningspolis som oftast mitt i gatan står. För mig är GM en kompetent spanare som kan utföra sitt uppdrag osedd trots att 22 vittnen finns runt mordplatsen.
Också mitt intryck, lutar mer mot bakrund inom narkotika-span eller SÄPO. Nu är ju dock sådana här färdighet inte några djupare hemligeter utan sådant som man kan öva på och lära sig i privat regi. T.ex genom privat narkotika spaning som bl.a. Barbrogruppen påstod sig ha som front. Med tanke på tidsandan kan det ha funnits flera halvprivata initativ.
Sedan är inte alla ordningspoliser obildade klåpare, det kan nog ha funnits en och annan som faktiskt var kompetent nog att utföra detta rent tekniskt.
När man läser kvällspressen så framställs ju dessa poliser gärna som något slags nazi-gibbonner som knappt kunde knyta sina egna skosnören. Så var det förståss inte.
Även om det inte finns några bevis på att någon i den här gruppen som ExpRGessen radar upp, så finns det sådant som går att tolka som att man (några i gruppen) har förberett sig.
Ideologiskt så passar den här gruppen snutar proletären som hand i handske. Och visst, kanske operatören finns med? Vad vet jag? Någon var ju gärgningsman, och denne någon ar en med tillgång till vapen och amunition och sannolikt med god lokalkännedom och dessutom tillräckligt kallhamrad för att göra jobbet. Så det finns inte SÅ jävla många att välja på ändå.
Jag har inte läst proletärens bok och vet inte om dom säger något om vem/vilka som initierat mordet. Om någon av dom 10 i Expressens artikel var operatör eller på annat sätt inblandad, så tror jag inte för ett ögonblik att någon av dom var initativtagare. Den biten sköttes på annat håll. Oklart vilket, men jag har mina aningar.