2018-02-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
"Vem det är framgår inte. SVT-reportern Magnus Svenungsson säger till P4 Extra att den svenska åkaren är aktiv i dag."
https://www.expressen.se/sport/os-2018/svenska-medaljorer-misstanks-for-doping/
Och dessutom:
Enligt SVT:s reporter Magnus Svenungsson är åkaren, som anonymiseras i programmet, aktiv i landslaget i dag.
https://www.expressen.se/sport/os-2018/svenska-stjarnorna-i-interna-diskussioner/
Citera
2018-02-04, 21:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Och dessutom:
Enligt SVT:s reporter Magnus Svenungsson är åkaren, som anonymiseras i programmet, aktiv i landslaget i dag.
https://www.expressen.se/sport/os-2018/svenska-stjarnorna-i-interna-diskussioner/
Och enligt andra stjärnjournalister är ju Sandviken landets mest framgångsrika kommun. Journalister har ju alltid rätt?
Citera
2018-02-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vet du något landslag på hög internationell nivå, oavsett sport, som inte har egna läkare? Anledningarna är rätt självklara för många av oss, men uppenbarligen inte för dig.

Det ä skillnad på en egen läkare och en landslagsläkare som springer förbundets dopingärenden.
Citera
2018-02-04, 21:38
Medlem
Citat:
Och dessutom:

Tack för det Magnusson. Då är vi nere i Marcus Hellner, Daniel Rickardsson eller Teo Pettersson.
Citera
2018-02-04, 21:38
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Vet du något landslag på hög internationell nivå, oavsett sport, som inte har egna läkare? Anledningarna är rätt självklara för många av oss, men uppenbarligen inte för dig.
Vilka självklara anledningar? Vad gör en chefsläkare som inte vanliga vården skulle kunna hantera?
Citera
2018-02-04, 21:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det ä skillnad på en egen läkare och en landslagsläkare som springer förbundets dopingärenden.
Ja. Och det är också skillnad mellan fakta och ogrundade påståenden.
Citera
2018-02-04, 21:39
Medlem
LibBells avatar
Har granskat startlistor lite noggrannare och radera några som inte borde vara med.

Kriterierna jag gått från är att åkaren varit aktiv under perioden 2001-2010 (där har jag räknat med att han har varit aktiv i WC) och fortfarande är aktiv (här har jag räknat med aktiv som deltagit i WC eller Ski Classics). Då får vi:

HELLNER Marcus*
JOENSSON Emil*
RICKARDSSON Daniel*
PETERSON Teodor*
BYSTROEM Fredrik*
BRINK Joergen*
AHRLIN Jerry*

Vi vet ju inte om den åkare som pekas ut har tagit medalj under mästerskap under den här perioden?

Fast skulle det var en medaljör som vi pratar om under den tiden som fortfarande är aktiv så finns kvar:

HELLNER Marcus*(OS 2010, 2 guld, VM 2007, 1 brons)
RICKARDSSON Daniel*(OS 2010, 1 guld)
BRINK Joergen*(VM 2003, 3 brons)

Att det är en OS-åkare 2018 är väl inte heller bekräftat? Skulle det dock vara så att den här åkare ska tävla i OS-2018 så är det bara dessa som körde WC redan 2010:

HELLNER Marcus
RICKARDSSON Daniel
PETERSON Teodor
Citera
2018-02-04, 21:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Vilka självklara anledningar? Vad gör en chefsläkare som inte vanliga vården skulle kunna hantera?
Vet inte hur det är hos dig men om jag vill boka tid hos primärvården är det runt 5-6 veckors väntetid. Skulle inte funka så bra om man befann sig mitt i ett mästerskap. Som ett enkelt exempel då.
Citera
2018-02-04, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Har granskat startlistor lite noggrannare och radera några som inte borde vara med.

Kriterierna jag gått från är att åkaren varit aktiv under perioden 2001-2010 (där har jag räknat med att han har varit aktiv i WC) och fortfarande är aktiv (här har jag räknat med aktiv som deltagit i WC eller Ski Classics). Då får vi:

HELLNER Marcus*
JOENSSON Emil*
RICKARDSSON Daniel*
PETERSON Teodor*
BYSTROEM Fredrik*
BRINK Joergen*
AHRLIN Jerry*

Vi vet ju inte om den åkare som pekas ut har tagit medalj under mästerskap under den här perioden?

Fast skulle det var en medaljör som vi pratar om under den tiden som fortfarande är aktiv så finns kvar:

HELLNER Marcus*(OS 2010, 2 guld, VM 2007, 1 brons)
RICKARDSSON Daniel*(OS 2010, 1 guld)
BRINK Joergen*(VM 2003, 3 brons)

Att det är en OS-åkare 2018 är väl inte heller bekräftat? Skulle det dock vara så att den här åkare ska tävla i OS-2018 så är det bara dessa som körde WC redan 2010:

HELLNER Marcus
RICKARDSSON Daniel
PETERSON Teodor

Bekräftat aktiv landslagsåkare

Citat:
Och dessutom:
Citera
2018-02-04, 21:44
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Vet inte hur det är hos dig men om jag vill boka tid hos primärvården är det runt 5-6 veckors väntetid. Skulle inte funka så bra om man befann sig mitt i ett mästerskap. Som ett enkelt exempel då.
Det löses ju med sjukvårdsförsäkring. Så du behöver nog komma med fler exempel mer än att du verkar bo ute i bushen.
Citera
2018-02-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ja. Och det är också skillnad mellan fakta och ogrundade påståenden.

Men hur ofta behöver en fullt frisk elitidrottsman tillgång till en läkare 24/7 då? Det är inga svårt sjuka 90-åringar vi talar om utan fysiskt topptrimmade elitidrottsmän.

Självklart är landslagsläkarna tillsatta för att ge åkarna båda det ena och det andra inför varje lopp och träning.
Citera
2018-02-04, 21:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Det löses ju med sjukvårdsförsäkring. Så du behöver nog komma med fler exempel mer än att du verkar bo ute i bushen.
Ja, i bushen i Fjollträsk men jag märker att du inte förstår dig på hur modern idrott fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in