2018-02-04, 14:23
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Tro, tro, trot om du vill.....

Nej, hon trodde såklart inte det, men varför överge sina vänner, på avskedsfesten, om hon var den "världsstjärna" till reporter, som någon/några hävdar?

Hon var inte en självförsörjande, är min uppfattning, föräldrarna sponsrade henne i resorna. Det är oklart, hur flytten till Kina skulle finansieras, hon tog beslutet att följa med PM, kan inte klandras för det, men måste någonstans ifrågasättas vad gäller omdömet ( nu får jag en massa ilskna kommentarer, men kan inte komma ifrån den frågan).

Dom, hon och pojkvännen, bodde mer eller mindre illegalt, i någon sorts konstnärskollektiv, i lokaler som inte var klassade som bostäder. Hur skulle dom bo i Kina?
Vad har det för betydelse hur dom skulle bo i Kina. Han skulle studera, hon skulle skriva. Det går säkert att hitta ngt billigt boende där. Hon var iaf i mitt tycke en vanlig tjej som gillade att skriva. Vanlig och normal tjej som av livets slump träffade på en komplett galen "vetenskapsman" som hade drömmar om att tortera och stycka kvinnor. En sista intervju innan flytten till Kina. Det blev det verkligen. Varför har vissa i den här tråden ett sånt behov av att försöka hitta fel hos KW?
Citera
2018-02-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Orsaken till at Wall skippade sin egen fest var troligen för at hon behövde pengarna. Dom skulle flytta ( och etablera sig i et annat land) och sånt kostar pengar.

Säkert så, men detta med "stjärn-journalist", hur undvika att ta bra betalt?

Har man så små marginaler, överger man kanske sina vänner, men det är svårt för mig att få ihop?!

Nej, hon var ingenting annat än en övervintrad tonåring, supportad av föräldrarna. Samtidigt förtjänade hon absolut inte att bli utsatt för PM, men blev det, och det går inte att göra ogjort.
Citera
2018-02-04, 14:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.expressen.se/kvallsposten/kim-wall-bodde-200-meter-fran-madsen/
Lite nytt för idag.
Lägger in några rader därifrån:

Citat:
Meddelandet från Peter Madsen där han bjuder in Kim Wall till sin verkstad är ett bevis på att mordet faktiskt var planerat, anser tidigare polisutredaren Jarl Jarlbæk.

Jarlbæk, som har 23 års erfarenhet av utredningar inom danska Rigspolitiet och Europol, har talat med BT om den mordåtalade Peter Madsens sms.

– Att han kontaktar henne stöder misstanken att det är planerat. Att det skulle ske just där och då kan bero på att han stålsatt sig för att genomföra det, säger Jarl Jarlbæk.

– Det kan ha varit så att han var mentalt redo. Planeringsprocessen har pågått och han har tagit ett inre beslut om att det är nu det ska ske.
Senast redigerad av Grandioso 2018-02-04 kl. 15:13.
Citera
2018-02-04, 14:28
Medlem
Citat:

Har man så små marginaler, överger man kanske sina vänner, men det är svårt för mig att få ihop?!

Nej, hon var ingenting annat än en övervintrad tonåring, supportad av föräldrarna. Samtidigt förtjänade hon absolut inte att bli utsatt för PM, men blev det, och det går inte att göra ogjort.
Hur kan du säga så? Hon har pluggat, gått ut journalisthögskolan, gjorde en massa reportage. Du får det att låta som om hon lekte? Har du inte respekt för människor som studerar för att försörja sig på sånt som dom gillar? Att de bodde tillfälligt i nån bostad berodde alldeles säkert på att de hade planer på att inte stanna i Danmark på ett längre tag - varför då etablera sig med egen lägenhet?

Och hon "övergav" inte sina vänner. Hon skulle vara borta ett par timmar för att jobba. Jobbet går ofta före privatliv. Hon skulle joina dom lite senare. Trodde hon. Madsen satte stopp för de planerna.
Citera
2018-02-04, 14:28
Medlem
Caracallass avatar
Citat:

"överger sina vänner" Vad fan hon räknade med att återvända efter ett par timmar enligt pojkvännen.
"Han var själv tillfrågad att följa med på ubåten – men valde att stanna kvar på parets avskedsfest innan den stundande flytten till Kina.
Tillsammans med vännerna vinkade han av henne i tron att hon skulle komma tillbaka om två timmar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A23OKM/pojkvannen-vinkade-av-kim-wall--under-parets-avskedsfest Vännerna tyckte nog också att det var lite coolt att Kim skulle göra en intervju på ubåten. Sen skulle Kim återvända till festen. Har du källa på vad föräldrarsupporten innebar?
Senast redigerad av Caracallas 2018-02-04 kl. 14:33.
Citera
2018-02-04, 14:31
Medlem
Citat:
Tro, tro, trot om du vill.....

Nej, hon trodde såklart inte det, men varför överge sina vänner, på avskedsfesten, om hon var den "världsstjärna" till reporter, som någon/några hävdar?

Hon var inte en självförsörjande, är min uppfattning, föräldrarna sponsrade henne i resorna. Det är oklart, hur flytten till Kina skulle finansieras, hon tog beslutet att följa med PM, kan inte klandras för det, men måste någonstans ifrågasättas vad gäller omdömet ( nu får jag en massa ilskna kommentarer, men kan inte komma ifrån den frågan).

Dom, hon och pojkvännen, bodde mer eller mindre illegalt, i någon sorts konstnärskollektiv, i lokaler som inte var klassade som bostäder. Hur skulle dom bo i Kina?

Det är marginellt antal personer här, om ens fler än en, som sagt något om världsstjärna. Hon var en lovande journalist som börjat hitta "sitt" språk. Har läst någon artikel av henne tidigare så helt okänd kan hon inte ha varit dock.

Många frilansjournalister, i synnerhet unga, har inte en stabil ekonomi. Lever ur hand i mun många gånger.

Resor, flytt med mera kostar och för KW var det troligen väldigt attraktivt att tjäna så mycket som möjligt i samband med flytten. Hade hon fått in artikeln t.ex. i Wired senare hade hon kunnat få en bra ersättning.

Notera att KW själv var osäker just avseende detta med festen. Hon diskuterade med sin pojkvän innan hon bestämde sig. Planen blev ju att han skulle underhålla vännerna under den (kortare) tid hon skulle ta en tur.
Citera
2018-02-04, 14:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Alltså, en framgångsrik frilansjournalist behöver inte vara samma som en ekonomiskt framgångsrik frilansare. Wall gjorde nog inte det hon gjorde främst för ekonomisk vinning. Huruvida det innebär om hon fått pengar av sina föräldrar är ju helt ointressant.

Det säger heller ingenting att hon valde att bo i lokaler ej avsedda för boende. Det kryllar av såna kreativa miljöer där konstnärer, journalister, designers och liknande väljer att bo, utan att det är ett dåligt boende alls. Jag har sett det själv så många gånger. I Berlin. NYC, Mexico City och även just i Köpenhamn. Jag har även själv bott i en liknande miljö i Stockholm, dock ej kollektiv. Illegalt men asnice.
Citera
2018-02-04, 14:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Så vidt vides havde Kim Wall ikke hørt fra Peter Madsen i de følgende måneder, før han denne augustaften bad hende komme over og drikke en kop te i hans værksted. Her tilbød han at stille op til et interview. Det skulle foregå samme aften, og det skulle foregå ombord på ubåden."

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fnyheder.tv2.dk%2Fkrimi%2F 2018-01-24-kim-walls-kaereste-fortaeller-for-foers te-gang-om-forloebet-op-til-den

PM ville att intervjuvn om honom skulle ske ombord på den bullrande u-båten - en rätt dålig intervjuvmiljö.
Karln hade nog en plan klar i sitt huvud...
Just precis och vad jag sagt och trott hela tiden.
Citera
2018-02-04, 14:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Undrar om Madsen berättade för Kim Wall att han skulle stycka henne efter han hade tagit hennes liv...

Ja det är ju möjligt men hon kan knappast ha hört det eftersom hon ju var död efter att han tagit hennes liv.
Citera
2018-02-04, 14:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja det är ju möjligt men hon kan knappast ha hört det eftersom hon ju var död efter att han tagit hennes liv.

Yess, det var extremt roligt.
Citera
2018-02-04, 15:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Vi spekulerar, det finns oklarheter, klart är väl att de, KW och PM, haft mailkontakt under våren!?

Då tänker jag, att KW tänker "intressant särling", hon dras till det ovanliga i sitt sökande efter intressant journalistik.

Mer förvånande är PM, varför ville han inte göra en intervju i juni, t.ex.? OM det nu var så, att PM snabbinviterade KW till intervju och ubåtsfärd, kan det ha legat en sjuk tanke/besatthet hos PM, som han fångade i flykten....MEN, hur och varför, kallade han på KW just den 10:de augusti, och hon ställde upp direkt, övergav sin och partnerns avskedsfest för vännerna?

Allt detta går inte riktigt ihop för mig, kan såklart bara vara så, men det känns lite knepigt. Varför sa inte KW att det inte passade nu, men gick bra dagen efter eller någon av de följande, hon skulle ju "bara" överge en "icke-lägenhet" i ett halvmysko kollektiv?

De skulle ju flytta till Kina dagen därpå. Bokade flygbiljetter osv. Klart att det inte fingerade att skjuta på intervjun.

Vi vet att PM ringde, bjöd över henne på te och där bestämde de att hon skulle återkomma senare samma kväll för en intervju i ubåten. Tiden mellan te-drickandet och då hon återkom har så PM använt till att hämta diverse verktyg.
Citera
2018-02-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hur kan du säga så? Hon har pluggat, gått ut journalisthögskolan, gjorde en massa reportage. Du får det att låta som om hon lekte? Har du inte respekt för människor som studerar för att försörja sig på sånt som dom gillar? Att de bodde tillfälligt i nån bostad berodde alldeles säkert på att de hade planer på att inte stanna i Danmark på ett längre tag - varför då etablera sig med egen lägenhet?

Och hon "övergav" inte sina vänner. Hon skulle vara borta ett par timmar för att jobba. Jobbet går ofta före privatliv. Hon skulle joina dom lite senare. Trodde hon. Madsen satte stopp för de planerna.

Jag provocerar lite, såklart, men är mycket trött på de som hyllar KW som en stjärnreporter. INGET jag sett, styrker att hon gjorde några större pengar på sina reportage, som kunde täcka förmodat mycket höga kostnader! För det är helt klart, att kostnaderna var stora.

Det var förmodligen föräldrarna som stod för kalaset, men visa gärna annat, om du har underlag.

Jag vill absolut inte skriva ner KW, men blir ganska provocerad på de som höjer hennes journalistiska bana till skyarna, det är en ganska stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in