Citat:
Ursprungligen postat av
Herbamare12345
En teoretisk fråga, om jag har har enskild firma och skickar iväg fakturor med uppgifter om att sätta in pengar på mitt privata bankkonto istället för till företagets bankgiro? Det innebär ju att kunden överför summan till mitt privata konto ink. moms & skatter. Jag förstår att ansvaret ligger hos mig att redovisa detta samt att föra över pengarna till företagskontot, men om man helt enkelt struntar i att ta upp denna faktura i mitt företag, vad är troligaste utgången då? Då skulle det väl ut som en vanlig överföring till mitt privata konto och jag kan hålla tummarna och använda pengarna privat rakt av? Det är klart att det blir problem ifall det kommer fram, men hur skulle skatteverket/banken se det utan att göra en revision? Ser man att överföringen kommer ifrån ett företag eller vad kan hända?
Det kommer inte att stämma med din kundreskontra. Med en enskild firma är det inget som hindrar att det på en faktura skrivs att likvid skall ställas till ett privat konto, däremot är givetvis kravet som vanligt att denna transaktion skall bokföras. Ert exempel kan med fördel jämföras med att något säljs från företaget mot kontant betalning. Detta är naturligtvis fullt tillåtet, men som första exemplet måste även här bokföras på övligt vis.