2018-02-04, 08:51
Medlem
En teoretisk fråga, om jag har har enskild firma och skickar iväg fakturor med uppgifter om att sätta in pengar på mitt privata bankkonto istället för till företagets bankgiro? Det innebär ju att kunden överför summan till mitt privata konto ink. moms & skatter. Jag förstår att ansvaret ligger hos mig att redovisa detta samt att föra över pengarna till företagskontot, men om man helt enkelt struntar i att ta upp denna faktura i mitt företag, vad är troligaste utgången då? Då skulle det väl ut som en vanlig överföring till mitt privata konto och jag kan hålla tummarna och använda pengarna privat rakt av? Det är klart att det blir problem ifall det kommer fram, men hur skulle skatteverket/banken se det utan att göra en revision? Ser man att överföringen kommer ifrån ett företag eller vad kan hända?
Citera
2018-02-04, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbamare12345
En teoretisk fråga, om jag har har enskild firma och skickar iväg fakturor med uppgifter om att sätta in pengar på mitt privata bankkonto istället för till företagets bankgiro? Det innebär ju att kunden överför summan till mitt privata konto ink. moms & skatter. Jag förstår att ansvaret ligger hos mig att redovisa detta samt att föra över pengarna till företagskontot, men om man helt enkelt struntar i att ta upp denna faktura i mitt företag, vad är troligaste utgången då? Då skulle det väl ut som en vanlig överföring till mitt privata konto och jag kan hålla tummarna och använda pengarna privat rakt av? Det är klart att det blir problem ifall det kommer fram, men hur skulle skatteverket/banken se det utan att göra en revision? Ser man att överföringen kommer ifrån ett företag eller vad kan hända?

Det kommer inte att stämma med din kundreskontra. Med en enskild firma är det inget som hindrar att det på en faktura skrivs att likvid skall ställas till ett privat konto, däremot är givetvis kravet som vanligt att denna transaktion skall bokföras. Ert exempel kan med fördel jämföras med att något säljs från företaget mot kontant betalning. Detta är naturligtvis fullt tillåtet, men som första exemplet måste även här bokföras på övligt vis.
Citera
2018-02-04, 09:05
Medlem
Det är det svåraste med en Enskild firma, att lyckas hålla isär dina och firmans pengar.
Du kommer att åka på straffskatt, vilket kallas skattetillägg.
Bokföringsbrott ger ofta ganska långa fängelsestraff.
Av tradition ger brott mot staten hårdare straff än brott mot enskild person.
Citera
2018-02-04, 09:07
Medlem
Citat:

Du vet så klart inte när Sverket får för sig att göra revision. Det kan bli om tre år och då ska du visa upp din bokföring. Om du har få inbetalningar i firman är det nog inga problem att de kommit via ditt bankkonto, men du ska så klart föra in inkomster och moms i kassaboken och också deklarera för dessa. Annars kan det bli sursurt längre fram.
Citera
2018-02-04, 09:07
Medlem
Citat:

Du kan fakturera till vilken typ av konto som helst eller ta betalt kontant med enskild firma. Men du måste förstås redovisa det som intäkt och skatta för pengarna. Bränner du allt får du svårt att betala skatten till slut...
Citera
2018-02-04, 10:29
Medlem
Om du inte bokför fakturan och inte använder ett fakturanummer ur den vanliga serie, kommer inget att hända så länge du inte blir granskad av någon anledning. Sover lite dåligt på natten kanske.
Sen är risken lite högre om fakturan går till ett företag som drar momsen, en faktura mot privatperson är bättre i ett sånt fiktivt fall
Citera
2018-02-04, 13:26
Medlem
gberg85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om du inte bokför fakturan och inte använder ett fakturanummer ur den vanliga serie, kommer inget att hända så länge du inte blir granskad av någon anledning. Sover lite dåligt på natten kanske.
Sen är risken lite högre om fakturan går till ett företag som drar momsen, en faktura mot privatperson är bättre i ett sånt fiktivt fall

bra svar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in