2018-02-04, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja verkligen, jag är helt på din linje. Avsaknad av läkarkontakter och de få spår av flickorna som finns, Agnes som skriver "a girl has nothing to say" och Moa som besöker en blogg och undrar om hon är galen som pratar med sakerna hemma. Det har framkommit att barnen även var ensamma hemma, hur gick det till om de nu var så sjuka?

Frågan om vem som tar hand om tjejerna är ställd.. ingen som svarar!
Citera
2018-02-04, 01:31
Medlem
Citat:
Ja verkligen, jag är helt på din linje. Avsaknad av läkarkontakter och de få spår av flickorna som finns, Agnes som skriver "a girl has nothing to say" och Moa som besöker en blogg och undrar om hon är galen som pratar med sakerna hemma. Det har framkommit att barnen även var ensamma hemma, hur gick det till om de nu var så sjuka?

Mycket av det du efterfrågar är sekretessbelagt t.ex. skola och sjukvård. Det är helt enligt lagen.

Inget märkligt.

Dessutom finns många svar på det av dig ställda frågor redan besvarade i tråden av t.ex. #sheele, #Avd.9 mm.

Finns att läsa.
Citera
2018-02-04, 01:54
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mycket av det du efterfrågar är sekretessbelagt t.ex. skola och sjukvård. Det är helt enligt lagen.

Inget märkligt.

Dessutom finns många svar på det av dig ställda frågor redan besvarade i tråden av t.ex. #sheele, #Avd.9 mm.

Finns att läsa.
Jag har inte sett några sådana svar, och då har jag nog läst de allra flesta.
Citera
2018-02-04, 02:02
Medlem
Citat:

Har du någon länk till det? Med nuvarande info är även jag inne på att något var sjukt fel i denna familj och att barnen hölls hemma av någon anledning som övertrumfar allvarlig sjukdom, att de var utsatta för neglect i någon form, motsatsen till det som målades upp som "omsorg". Tonåringar behöver frihet och kompisar.
Citera
2018-02-04, 02:03
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ja, det vet vi nu. Men då, sett ur skolans synpunkt fanns det ingenting som tydde på att detta skulle hända.

INGEN såg några varningssignaler alls. Snarast, tvärtom, då det gjordes planer för framtiden betr barnen.
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Precis, eller om alla bara hade tvingats åka hem en dag tidigare från Utöya. Då hade Breivik fått gå där för sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av manot
Såg din text och stoppar in följande till den:
Skollagen del 4 – Hemmasittande
2015-12-09 11:56
Det är aldrig en acceptabel lösning att en elev med skolplikt blir hemma en längre tid. Då har myndigheter, skola och socialtjänst misslyckats. Man måste jobba aktivt för att på alla möjliga sätt lösa en sådan situation, säger Mikael Hellstadius juridisk expert på skolfrågor.
Faktaruta om Mikael Hellstadius
---
Det är den huvudman som är ansvarig för den utbildning som eleven är mottagen i som tar beslut om särskild undervisning i hemmet om en elev är hemma under en längre period.

– Men man behöver vara mycket tydlig med under vilka omständigheter man använder sig av och sätter in den insatsen. Under den perioden bedriver man inte grundskoleutbildning. Det ska fattas ett särskilt beslut om undervisning i hemmet, vilket regleras i skollagen och genom det signalerar man också att det här är ett väldigt tydligt undantag, säger Mikael Hellstadius, juridisk expert på skolfrågor.

https://www.specialnest.se/skola/skollagen-del-4-hemmasittande

I fallet med Bjärred gjordes alltså 2 undantag i samma familj med i den samtliga barn och det på grund av att barnen av föräldrarna beskrivits som trötta och tillsammans med skolan getts omdömet/ diagnosen "kroniskt trötta".
Det var vad massmedierna hittade i de offentliga dokumenten.
Hellstadius avslutar med:
– Barn som är hemma, barn som går halvtider i skolan. Det ska aldrig stanna där. En hemundervisning måste bli skolundervisning. En halvtid en heltid. Det handlar om barnets rättighet att få gå i skolan och den ska följas.

Skolans rektor sa art det var en familj i djup kris. Självklart skulle de kontaktat soc och andra kanaler. Andra skribenter påstår även att barnen var så sjuka att de knappt orkade med hemundervisningen heller.
Citera
2018-02-04, 02:10
Medlem
Citat:
Jag har inte sett några sådana svar, och då har jag nog läst de allra flesta.

Då kanske vi tolkar svaren olika.

Jag kan ta ett exempel.

Barnen umgås inte så ofta med andra barn. Pappan blev hysterisk när barnen klappade hunden.

1. Pappan är kontrollerande
2. Barnen är infektionskänsliga/dåligt immunförsvar

Med vetskap om medicinska skäl/sjukdom väljer jag 2.

Vi tolkar samma information olika.
Citera
2018-02-04, 02:15
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Har du någon länk till det? Med nuvarande info är även jag inne på att något var sjukt fel i denna familj och att barnen hölls hemma av någon anledning som övertrumfar allvarlig sjukdom, att de var utsatta för neglect i någon form, motsatsen till det som målades upp som "omsorg". Tonåringar behöver frihet och kompisar.
Jag hade bara sett Moas inlägg citerat i tråden, men letade nu upp det
http://www.viralsweden.com/clara-henry-jag-ar-pa-vag-att-bli-galen/
Scrolla ner, 9 månader sedan. Nu handlar hela blogginlägget om att prata med sig själv och att vara galen, men med de tankar som finns om livet inne i bjärredsvillan blir det ännu mer tragiskt.
Citera
2018-02-04, 02:31
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:

Jag kan ta ett exempel.

Barnen umgås inte så ofta med andra barn. Pappan blev hysterisk när barnen klappade hunden.

Det var väl VictoriaMaja som skrev om hunden och att O skällde ut maken med hunden efter noter?
Citera
2018-02-04, 02:37
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Jag kan ta ett exempel.

Den information, det "svar" på Geggamojas frågor som du här hänvisar till kom från ett troll, nämligen VeronicaMaja som tyckte det var lämpligt, att plötsligt i ett inlägg i tråden fundera på om vilket av kebab rulle eller kebab pizza (observera särskrivningarna) som var det bästa middagsvalet. Följde sedan upp detta med att räcka tungan åt oss alla, med en vämjelig emoji i sitt sista inlägg.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-02-04 kl. 03:03.
Citera
2018-02-04, 02:45
Medlem
Citat:
Skolans rektor sa art det var en familj i djup kris. Självklart skulle de kontaktat soc och andra kanaler. Andra skribenter påstår även att barnen var så sjuka att de knappt orkade med hemundervisningen heller.

Såvitt jag förstår har skolan känt dessa barn länge. Även under de år de var friska. Sedan har den äldsta drabbats allt mer av sin sjukdom och anpassningar gjorts som sedan slutade i hemundervisning för den henne. Det har funnits ett välfungerande samarbete mellan skolteamet och barnet. I skolteamet ingår inte endast lärare utan även andra kompetenser som kurator mfl. Barnet har, efter förutsättningar, fungerat bra och varit vetgirig. Sedan har den andra dottern insjuknat, vilorum inrättats, men slutat i hemundervisning.

Alla har varit nöjda och känt sig nöjda med tingens ordning. Framförallt sett ur barnens perspektiv. Barnen var dock åldersmässigt i "otakt" med sjukdomen.

Den äldre hade gravare problem, än den 3 år yngre systern som skulle "promenera" samma väg.

------------------

Att tro att Soc, denna missförvaltning, skulle varit bättre att hantera detta är att överskatta denna myndighet å det grövsta.

Låt mig då påminna om Yara-fallet. En liten flicka från Gaza som via släktingar smugglades in till Sverige och bodde hos dessa. Två sadister som svälte och misshandlade flickan vansinnigt grovt under lång tid. DÄR gjorde skolan, grannar, föräldrar mfl upprepade orosanmälningar till Soc. Utan att någon lyfte ett finger. Yara blev ihjälslagen och hade nästan inget ben som var helt i sin avmagrade kropp. Både nya och gamla skador.

---------------
Socialförvaltningen svor sig naturligtvis sig fri och skyllde på Rektorn, som gjorde självmordsförsök (möjligt att han lyckades).

Visst Soc ....
Citera
2018-02-04, 02:51
Medlem
Citat:
Det var väl VictoriaMaja som skrev om hunden och att O skällde ut maken med hunden efter noter?

Möjligt, men oavsett det ville jag visa hur olika man kan tolka exakt samma information.
Citera
2018-02-04, 03:00
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Såvitt jag förstår har skolan känt dessa barn länge. Även under de år de var friska. Sedan har den äldsta drabbats allt mer av sin sjukdom och anpassningar gjorts som sedan slutade i hemundervisning för den henne. Det har funnits ett välfungerande samarbete mellan skolteamet och barnet. I skolteamet ingår inte endast lärare utan även andra kompetenser som kurator mfl. Barnet har, efter förutsättningar, fungerat bra och varit vetgirig. Sedan har den andra dottern insjuknat, vilorum inrättats, men slutat i hemundervisning.

Alla har varit nöjda och känt sig nöjda med tingens ordning. Framförallt sett ur barnens perspektiv. Barnen var dock åldersmässigt i "otakt" med sjukdomen.

Den äldre hade gravare problem, än den 3 år yngre systern som skulle "promenera" samma väg.

------------------

Att tro att Soc, denna missförvaltning, skulle varit bättre att hantera detta är att överskatta denna myndighet å det grövsta.

Låt mig då påminna om Yara-fallet. En liten flicka från Gaza som via släktingar smugglades in till Sverige och bodde hos dessa. Två sadister som svälte och misshandlade flickan vansinnigt grovt under lång tid. DÄR gjorde skolan, grannar, föräldrar mfl upprepade orosanmälningar till Soc. Utan att någon lyfte ett finger. Yara blev ihjälslagen och hade nästan inget ben som var helt i sin avmagrade kropp. Både nya och gamla skador.

---------------
Socialförvaltningen svor sig naturligtvis sig fri och skyllde på Rektorn, som gjorde självmordsförsök (möjligt att han lyckades).

Visst Soc ....
Soc kan spreta åt alla möjliga håll. Absolut. Men soc i Bjärred kanske kunde hjälpt denna familj med familjebehandlare, stödfamilj, Bum, Bup, någonting. Som jag förstår är det även skolans ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in