2018-02-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Okej, då kanske det klarnar mer om dessa uppgifter kommer upp i ljuset. Annars är ju bilden i stort sett klar. Det finns ju dock en massa frågetecken kvar.

Jag tycker riktigt synd om de anhöriga som tvingas läsa alla osmakliga spekulationer här. Ett hjärta till dem.
Det finns väl ingen/inget, som tvingar anhöriga att läsa Flashback.
Citera
2018-02-03, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag håller med dig i mycket av det du skriver (behandlingen av pojken i ditt exempel är närmast kriminelllt inkompetent).

Däremot tror jag att hemundervisning mycket sällan är det bästa verktyget. I detta fallet vet vi ju att skolan helt och hållet ställt upp på föräldrarnas önskemål och detta har inte förhindrat det tragiska slutet. Generellt så tror jag att många (kanske inte alla) föräldrar med barn med "tyngre" diagnoser är i skriande behov av avlastningen som det innebär att barnet har någon typ av (givetvis anpassad och väl fungerande) dagverksamhet utanför hemmet.

I just detta fall tror inte jag att nyckeln ligger i barnens eventuella behov och hur samhället mött dem utan i att föräldrarna haft, som du är inne på lite också, bristande förmåga i den situation man ställts inför. Utåt har föräldrarna verkat kompetenta men inåt har det fallit samman.

Det behöver såklart inte betyda att föräldrarna var onda men jag tror att det ändå kan vara på sin plats med en viss misstänksamhet (eller vad man nu skall kalla det) från samhällets sida när en familj hamnar i en sådan exceptionell situation som denna. Det hela har ändå slutat i en våldshandling mot barnen och där tror jag inte att det var bristen på förståelse för barnens situation från samhällets sida som var den avgörande faktorn. Någon typ av oförmåga i föräldraskapet (om den fanns där från början eller kom sig av situationen kan diskuteras) måste det ha funnits och vem vet, kanske hade det varit bättre för den här familjen om föräldrarna erbjudits (tvingats på) avlastning i form av dagverksamhet eller stödfamilj?

För att tvinga på vårdnadshavare avlastning eller stöd krävs att dessa på ett uppenbart visat att de inte klarar av sin föräldrauppgift. Mig veterligen fanns det inte några sådana tecken. Och nej, att vara i kris är inte en tillräcklig lagmässig bevekelsegrund för tvångsåtgärder utan lagen kräver betydligt mer konkreta tillkortakommanden än så.
Citera
2018-02-03, 15:21
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
På vilka grunder då? De hade bra och flitig kontakt med föräldrarna, flera lärare som 4 av 5 dagar/vecka var i hemmet och så varit för äldsta dottern i tre års tid. Samtliga ansåg att allt fungerade bra. Inte minsta tecken på ngt märkligt. Det var ett team inkopplat från skolan sida med bl.a. en kurator som också flickorna kunde ha kontakt med.

Så Varför skulle skolan agera?
Vi såg hur det gick! Skolan sa att det var en familj i djup kris. Föräldrarna mördade barnen. Därför.
Citera
2018-02-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Vi såg hur det gick! Skolan sa att det var en familj i djup kris. Föräldrarna mördade barnen. Därför.
Det är ju EN sak om de inte sett något alls. Men uppenbarligen såg både lärare och rektor att familjen VAR i en jättekris. Men frågan är.... vad gör man då? Ingen såg någon sorts självmordsrisk. Är man utmattad och utarbetad så sjukanmäler man sig. Eller sjukskriver sig på lång tid. Och hämtar andan. Och man undrar lite om släkten visste hur illa det faktiskt var med döttrarna. Oskar berättade på jobbet och var den öppna typen, medan Hanna var väldigt privat och sa inget alls på sitt arbete. Visste släkten? Eller körde man sitt eget race och inte ville visa sig svag: "Det är fixar vi som familj", oroa er inte"!
Citera
2018-02-03, 15:27
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
För att tvinga på vårdnadshavare avlastning eller stöd krävs att dessa på ett uppenbart visat att de inte klarar av sin föräldrauppgift. Mig veterligen fanns det inte några sådana tecken. Och nej, att vara i kris är inte en tillräcklig lagmässig bevekelsegrund för tvångsåtgärder utan lagen kräver betydligt mer konkreta tillkortakommanden än så.

Nej jag uttryckte mig lite otydligt, jag menar mer att man kanske borde vågat vara lite mer obekväm med den här familjen, "tvinga sig på" dem litegrann även om de hävdade att allt var bra (vilket de i och för sig inte verkar ha hävdat). En orosanmälan kunde varit ett första steg kanske.
Citera
2018-02-03, 15:27
Bannlyst
Citat:

Håller med. Precis som vid Måbødalolyckan 1988. Den resan borde ha stoppats av myndigheterna. Om de hade gjort det hade dessa tolv barn levt idag.
Skönt att vi i alla fall är två i den här tråden som fattat.
Citera
2018-02-03, 15:28
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Människan säger inte att det är normalt utan förklarar för er alla Bror duktiga att egenskaper inte är statiska.
Ni letar ettsvar. en syndabock för att ni ska kunna känna er bättre. Någon genuin önskan att förstå mekanismerna som lett fram till detta finns inte. Ni sitter bara med er fördömmande stämpel i högsta hugg.

Det finns sjukare människor i tråden än föräldrarna. Nu har jag inte sagt att du är en av dem. Jag känner dig inte.
Vad som är sjukt är att krama dessa mördare, för att ni ska tro att dessa föräldrar var normala. Det är ni som tror att ni är bra som vägrar se att människor med ordnade förhållanden kan ha grava personlighetsstörningar. Det stör er världsbild att misstänka att föräldrarna tänkte mer på sin karriär än sina barn. Att de tänkte att barnen var ett problem. Jag står på barnens sida.
Nej, ingen här i tråden är självklart sjukare än föräldrarna. Det dessa föräldrar gjort är sjukt och galet.
Citera
2018-02-03, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej jag uttryckte mig lite otydligt, jag menar mer att man kanske borde vågat vara lite mer obekväm med den här familjen, "tvinga sig på" dem litegrann även om de hävdade att allt var bra (vilket de i och för sig inte verkar ha hävdat). En orosanmälan kunde varit ett första steg kanske.

Ja, det kan man fundera över om det borde ha gjorts. Är dock rädd för att det inte hade hjälpt ändå.
Citera
2018-02-03, 15:30
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Mycket bra inlägg.
Du verkar vara mer insatt i funktionsnedsättningar/variationer än gemene man. Troligen har du någon i din närhet med NPF, eller så arbetar du med personer med NPF. Stämmer inte detta, utan du är ”bara” påläst, lyfter jag bildligt på min hatt för dig :-)

Jag fyller på med mer info om NPF. Diagnos blir aktuell när vardagen påverkas menligt; vardagen blir svår eller omöjlig att hantera. Alla människor har autistiska egenskaper, men hos somliga är de egenskaperna så framträdande att det blir problem för personen och dennes omgivning.
Jag vågar slå vad om att de flesta känner (till) någon som är ”lite udda”, eller excentrisk. Självfallet finns det grader av NPF. Jämför fiktiva karaktärer som Dustin Hoffman i Rainman och Ben Affleck i The Accountant.
Att OH skulle hamna i mildaste/lättaste delen av skalan håller jag för troligt. Varför har jag beskrivit tidigare i tråden.

För övrigt vill jag tillägga att där är en betydelseskillnad mellan empati och sympati som blandas ihop här i tråden. Tillägget är inte riktat mot Schnegge.
Mycket bra inlägg. Men vad grundar du AS på?

Givetvis beror det hela på en rad samverkande faktorer och något hos OH har ju såklart varit bidragande. Jag har bara följt tråden sporadiskt. ME är inte dödligt och inte progressivt. As skulle kunna vara en bidragande orsak till att MGM feltolkade situationen och de sjuka flickornas upplevelse. Det finns ju också komorbitet med AS.

"Psykopati" finner jag föga troligt
Citera
2018-02-03, 15:31
Medlem
Citat:

Ja, det vet vi nu. Men då, sett ur skolans synpunkt fanns det ingenting som tydde på att detta skulle hända.

INGEN såg några varningssignaler alls. Snarast, tvärtom, då det gjordes planer för framtiden betr barnen.
Citera
2018-02-03, 15:34
Medlem
Citat:
Förstår du ens själv vad du skriver? De var just en hemsk familj, de mördade sina egna barn. Skolan borde kontaktat soc och alla kanaler.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Håller med. Precis som vid Måbødalolyckan 1988. Den resan borde ha stoppats av myndigheterna. Om de hade gjort det hade dessa tolv barn levt idag.
Skönt att vi i alla fall är två i den här tråden som fattat.

Precis, eller om alla bara hade tvingats åka hem en dag tidigare från Utöya. Då hade Breivik fått gå där för sig själv.
Citera
2018-02-03, 15:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Det finns väl ingen/inget, som tvingar anhöriga att läsa Flashback.

Någon av dem har kanske i sin förtvivlan sökt tröst här för att försöka finna en rimlig förklaring och en anledning att själva förbli vid livet. Och har inte förstått vad som driver "folk".

Men troligt är det väl förhoppningsvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in