2018-02-03, 15:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Mycket bra inlägg.
Du verkar vara mer insatt i funktionsnedsättningar/variationer än gemene man. Troligen har du någon i din närhet med NPF, eller så arbetar du med personer med NPF. Stämmer inte detta, utan du är ”bara” påläst, lyfter jag bildligt på min hatt för dig :-)

Jag fyller på med mer info om NPF. Diagnos blir aktuell när vardagen påverkas menligt; vardagen blir svår eller omöjlig att hantera. Alla människor har autistiska egenskaper, men hos somliga är de egenskaperna så framträdande att det blir problem för personen och dennes omgivning.
Jag vågar slå vad om att de flesta känner (till) någon som är ”lite udda”, eller excentrisk. Självfallet finns det grader av NPF. Jämför fiktiva karaktärer som Dustin Hoffman i Rainman och Ben Affleck i The Accountant.
Att OH skulle hamna i mildaste/lättaste delen av skalan håller jag för troligt. Varför har jag beskrivit tidigare i tråden.

För övrigt vill jag tillägga att där är en betydelseskillnad mellan empati och sympati som blandas ihop här i tråden. Tillägget är inte riktat mot Schnegge.

Ja empati och sympati är inte samma sak. Kanske dags att googla för dom som inte vet.
Citera
2018-02-03, 15:48
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
På vilka grunder då? De hade bra och flitig kontakt med föräldrarna, flera lärare som 4 av 5 dagar/vecka var i hemmet och så varit för äldsta dottern i tre års tid. Samtliga ansåg att allt fungerade bra. Inte minsta tecken på ngt märkligt. Det var ett team inkopplat från skolan sida med bl.a. en kurator som också flickorna kunde ha kontakt med.

Så Varför skulle skolan agera?

Hemundervisning är skolans ansvar och alla regler kring det. När även Moa skulle ha hemundervisning borde varningsklockorna ringt och speciellt då ingen sjukdom kunnat fastställas mer än symtom.

Du menar att flickorna hade kunnat nyttja sina svenska- eller mattelektioner att prata om sitt mående, eller att läraren hade tid att fungera som kurator?

Det enda jag lyckats läsa mig fram till är föräldrarnas kontakt med skolan och tvärtom. Fick flickorna enskilda samtal utan föräldrar, mest Oskar?
Det känns inte som det och om det funnits samtal har de inte hunnit mynna ut i ett förtroende.
Citera
2018-02-03, 16:12
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
jag vet att det är tester mm vi har 2 st här hemma med Aspergers Det är svårare för tjejer att få diagnos och det är svårare att få rätt diagnos om de är deprimerade. De ser livet på helt annat sätt än vi.
Jag har kämpat med att få skolan till att fatta att min son har Aspergers. Det var först när han tvingades att flytta till bjärred som han fick hjälp. Så jag har varit med om både orosanmälan, soc, hjälp med skolan, och jag vet inte allt.
Depressionen försvinner så pass för att de fattar varför de är annorlunda. och alla runt omkring måste ändra sitt sätt att tänka och tala. Att leva med en Asperger kan ibland vara väldigt kul då vi inte tänker på hur man säger saker och de tar det bokstavligt.
Jag vet att det är svårare med tjejer då bup inte vill göra utredning förrän depressionen är borta. Så från att "bråkat" med kommun, skola och bup var lång med sonen men dottern är värre. Hon har fast hon bara är 14 försökt att ta livet av sig då hon inte förstår varför hon gör så eller si. Men ingen utredning utan man medicinerar bort det.
Men vet man vad man ska titta på så ser man rätt så lätt redan när de är små. En asperger är ofta lite gammalmode i språket och stockholms dialekt. Märks kanske mer här nere än i stockholm. När de går eller springer så har de oftast "konstig" stil, då armarna inte pendlar som för en "vanlig" person. Ögonkontakt får du sällan. Vanligt med "tunnel seende" och svårt att sortera ljud.
och om vi ska vara petiga så finns inte den diagnosen längre. De som har fått den har det men "nya" får inte Aspergers utan de har autism. Även kallad Högfungerande Autism.
Sen hade ju faktiskt inte Agnes och Moa ME.

Jag skrev tex ME, eftersom det har nämnts,
även utmattning är vanligt hos de som har ASD.
Men ingen vet vilken diagnos de hade, jag tror ej själv på ME.
Man blir inte expert på ASD för att man har barn med diagnosen,
man blir möjligtvis expert på sina barns beteende.
Det är otroligt vanligt att föräldrarna har det själva,utan att de inser det..

Autismspektrumstörning ASD är väl det ord man numera använder.

Eftersom du verkar ha begränsat med kunskaper om ASD
som sträcker sig till din familj, så är det tyvärr så att NEJ
depressioner försvinner inte alltid i och med en diagnos sätts.
Att få en definitiv diagnos kan tom utlösa en depression.
Det är naivt att tro att allt löser sig med en diagnos,
det kan hjälpa OCH stjälpa.
Dessa personer får kämpa i hela sitt liv för att passa in
och beroende på olika parametrar som begåvning, uppväxtmiljö,
intressen, personlighet,arv, nivå på ASD och social träning ter sig liven olika
för alla.

Att man missat många med ASD beror på att man varit
för rigid i sin utredning, lustigt med tanke på att ASD människor
har beskrivits som rigida.
Man har följt en strikt mall och därmed missat allt emellan.
Beteendet är inte exakt på samma nivå för alla, en del har
inte ens synliga mönster som udda rörelsemönster eller
pratar stelt.
Samma sak med snacket att ta ord bokstavligt...
Hur många har inte hört om personen med ASD som blir tillfrågad
om de kan stänga fönstret och personen
svarar bara - Ja, istället för att stänga fönstret.
Sådana svårigheter att förstå har inte alla med ASD.

Jag skulle tippa på att ASD är betydligt vanligare än
vad man tror, om man normaliserar diagnosen och
gör det till en personlighetstyp så har vi kommit en
bra bit på vägen för att få människor med ASD att må
bättre.
De som dessutom har lyckats relativt bra känner ju många
gånger inte behov av att bli diagnosticerade.
Finns de som blir väl accepterade i sin omgivning, trots att
de visar ett udda beteende, men de har kunskaper och personlighet
som bär upp dem.
De finns överallt i politiken, bland skådisar,lärare , läkare ,proffessorer och andra yrken.
Senast redigerad av cece123 2018-02-03 kl. 16:20.
Citera
2018-02-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Jag skrev tex ME, eftersom det har nämnts,
även utmattning är vanligt hos de som har ASD.
Men ingen vet vilken diagnos de hade, jag tror ej själv på ME.
Man blir inte expert på ASD för att man har barn med diagnosen,
man blir möjligtvis expert på sina barns beteende.
Det är otroligt vanligt att föräldrarna har det själva,utan att de inser det..

Autismspektrumstörning ASD är väl det ord man numera använder.

Eftersom du verkar ha begränsat med kunskaper om ASD
som sträcker sig till din familj, så är det tyvärr så att NEJ
depressioner försvinner inte alltid i och med en diagnos sätts.
Att få en definitiv diagnos kan tom utlösa en depression.
Det är naivt att tro att allt löser sig med en diagnos,
det kan hjälpa OCH stjälpa.
Dessa personer får kämpa i hela sitt liv för att passa in
och beroende på olika parametrar som begåvning, uppväxtmiljö,
intressen, personlighet,arv, nivå på ASD och social träning ter sig liven olika
för alla.

Att man missat många med ASD beror på att man varit
för rigid i sin utredning, lustigt med tanke på att ASD människor
har beskrivits som rigida.
Man har följt en strikt mall och därmed missat allt emellan.
Beteendet är inte exakt på samma nivå för alla, en del har
inte ens synliga mönster som udda rörelsemönster eller
pratar stelt.
Samma sak med snacket att ta ord bokstavligt...
Hur många har inte hört om personen som blir tillfrågad
om de kan stänga fönstret och personen som har ASD
bara säger - Ja, istället för att stänga fönstret.
Sådana svårigheter att förstå har inte alla med ASD.

Jag skulle tippa på att ASD är betydligt vanligare än
vad man tror, om man normaliserar diagnosen och
gör det till en personlighetstyp så har vi kommit en
bra bit på vägen för att få människor med ASD att må
bättre.
Barnen hade ingen diagnos. Man skulle påbörja en ordentlig utredning nu.
Citera
2018-02-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag förstår inte hur många orkar skriva i denna tråd då det är samma spekulationer med ingen fakta som underlag.....
Jodå, det finns fakta, men ingen som vill ta till sig eftersom den är för enkel. Ju hemskare desto bättre. Det verkar som om folk i Flashback vill frossa i psykopati, incestuöst dravel och annat skit. Två förtvivlade föräldrar passar inte in i deras mallar.
Citera
2018-02-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jodå, det finns fakta, men ingen som vill ta till sig eftersom den är för enkel. Ju hemskare desto bättre. Det verkar som om folk i Flashback vill frossa i psykopati, incestuöst dravel och annat skit. Två förtvivlade föräldrar passar inte in i deras mallar.

Varför var föräldrarna förtvivlade om man nu skulle påbörja en ordentlig utredning, enligt ditt tidigare inlägg? Det borde väl gett en känsla av hopp?
Citera
2018-02-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Här är ett fall som stötts pch blötts i det aktuella landet. Två välbärgade föräldrar som mördade sin högpresterande dotter. Ingen ville tro att dessa föräldrar med berått mod mördat sin dotter.
https://www.theguardian.com/world/2016/feb/02/why-did-two-parents-murder-their-adopted-child-asunta-fong-yang

Väldigt intressant artikel och förförallt uppenbara likheter med Bjärred-fallet.

I artikeln beskrivs att:

* "To anyone who knew her, the idea that Rosario Porto might kill her own daughter was ridiculous."
Dvs, mamman uppfattades som en vanlig, trevlig människa.

* Den mördade dottern beklagade sig veckor innan dådet till sin violinlärare om sina föräldrar, att hon inte "längre visste vem som talade sanning". Därefter missade hon skolan.

* Båda föräldrarna var högt utbildade, med stora krav på dottern.

* MOTIVET: "Asunta’s adopted parents, they decided, had grown tired of the girl they had “bought” a decade earlier. The killing had been a carefully planned attempt to rid themselves of an increasingly bothersome pre-adolescent child."

Detta pekar på:
(i) att omgivningen uppfattar någon som trevlig (som många uppfattat OH), säger ingenting om hur personen i fråga egentligen är bakom stängda dörrar.

(ii) Pianoläraren, som tidigare tagits upp i tråden och på Elisabeth Höglunds blogg, bör tas på allvar. Hon berättade att flickan sagt att pappan förmanat henne att "inte prata så mycket", samt att flickan inte ville öva i närheten av pappan då denne var kritisk.

(iii) Föräldrarna i Bjärreds-fallet var också högutbildade och hade förmodligen även höga krav på döttrarna (se ii).

(iv) Föräldrarna i Bjärred var också trötta på sina barn?
Senast redigerad av k-allee 2018-02-03 kl. 16:51.
Citera
2018-02-03, 16:45
Medlem
Ta nu inte illa upp, men kollar polisen/rättsläkaren på om barnen är gravida och/eller oskulder?
Citera
2018-02-03, 16:46
Medlem
Jag förstår verkligen inte varför ni ens nämner Aspberger i detta sammanhang ?
Varför skulle pappan ha det ? Vad grundar ni det på , när ingen av er har träffat honom.

Jag har stora erfarenheter av NPF-diagnoser o jag ser inget hos pappan som visar på högfungerande autism , som det nu idag kallas.

Varför måste man hitta en diagnos på pappan, mamman ? Känns det bättre då ?
Man kan faktiskt hamna i depressioner, oro, ångest, vanföreställningar m.m utan att man har en diagnos.

Detta fall är otroligt unikt, men man behöver inte ens vara psykotisk vid tillfället..."bara" tillräckligt deprimerad
Citera
2018-02-03, 16:49
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
På vilka grunder då? De hade bra och flitig kontakt med föräldrarna, flera lärare som 4 av 5 dagar/vecka var i hemmet och så varit för äldsta dottern i tre års tid. Samtliga ansåg att allt fungerade bra. Inte minsta tecken på ngt märkligt. Det var ett team inkopplat från skolan sida med bl.a. en kurator som också flickorna kunde ha kontakt med.

Så Varför skulle skolan agera?

Okej, nu ska jag berätta varför jag tycker allting är så fel och varför skolan skulle ha agerat. I min familj/släkt blev ett litet barn sjuk. Många symptom som dessa barn påstås ha haft hade även h*n. Fast i detta fallet var det inte så att det gick att undvika sjukhus. x var bara 6 år gammal när h*n råkade ut för detta.
H*n råkade ut för komplikationer som det faktiskt inte ens står att man kan råka ut för. Självklart diagnostiserades h*n. En av komplikationerna gjorde att h*n var tvungen till att opereras. I övrigt syntes, hördes och märktes det väldigt tydligt att h*n var sjuk. Det var inte så att h*n kunde gå till en pianolärarinna och att denna inte skulle märka något.

Ett av de stora problemen var riktig trötthet. x var mycket på sjukhus för att ta prover och var inneliggande på vårdavdelning där givetvis en av x föräldrar var med. De kom fram till att h*n led av hjärntrötthet. Nu vet jag inte i detalj hur de förklarade det men det spelar mindre roll, det viktiga är att x föräldrar känner till det.

Sedan kom ju frågan hur skulle de göra med skolan eftersom h*n var så trött. Skolan, läkaren och föräldrarna diskuterade. Alla var överens om att det var väldigt viktigt att h*n gick i skolan och hade social kontakt med sina kompisar (det h*n orkade) Det fanns ett vilrum för x. H*n hade även en resurs i skolan men det gillade inte x för h*n kände sig annorlunda. Allting utgick från vad x orkade med.
FK blev inkopplade p g a att en av föräldrarna var tvungen att dra ner på arbetstiden mycket. X kunde givetvis inte vara på fritids det blev för mycket. Men läkarna var med och skrev intyg så det var inget problem. X var väldigt sjuk i över ett år.. Så småningom skedde en förbättring sakta, sakta i början.
X vilade mindre i skolan och var mer med sina kompisar. Så det skedde en förbättring visst det var små steg, men det var en förbättring. När ytterligare ett år hade gått kunde x föräldrar börja arbeta heltid igen. (Nu ska jag i ärlighetens namn säga att familjen hade släkt och vänner som kunde ställa upp).
Det har nu gått fyra år och läget är bra, förmodligen mycket bättre än vad någon kunde hoppas på.
X går i skolan, har sina kompisar och ett stort fritidsintresse. H*n är som andra barn utom när h*n blir trött. Då kommer de gamla symptomen tillbaka. Men samtidigt när x blir trött nu är det dags att lägga sig. Är x frisk, nej h*n kommer förmodligen aldrig bli helt frisk och jag kan inte heller sitta och skriva allt med tanke på min anonymitet.

Varför blev det så bra ändå med tanke på det faktiskt urusla utgångsläget som jag inte heller kan berätta om. Jag tror att det berodde på att x föräldrar levde i nuet (de har fler barn). Det var tvungna att ta en sak i taget och anpassa sig efter vad som hände.

Eftersom x var inlagd på sjukhus några gånger fick de bra kontakt med läkare och vårdpersonal. Sedan var det återbesök och diskussioner om hur allting skulle fortlöpa. Så jag tror nog att man kan säga att allting gjordes i samråd med läkare, samtidigt som skolan var välinformerad och jag vet faktiskt inte om skolan hade någon direktkontakt med någon från sjukhuset. Det låter jag vara osagt.

Nu tror jag, med betoning på tror, att det skulle vara väldigt svårt för både x och x föräldrar om de inte hade haft vårdpersonal och skolan med sig från början, för det hade de.

Detta tänkte jag egentligen inte skriva eftersom det rör sig om en i familjen/släkten. Samtidigt så är jag så väldigt trött på att höra att jag/vi inte förstår. Nu har jag givetvis inte skrivit allt och tänker inte heller gå in på diagnos. Det enda jag kan säga är att det är inte ME, det är något som vem som helst kan råka ut för. I detta fallet så blev följderna av sjukdomen mycket, mycket värre än vad jag hade trott det kunde bli. Nu säger det iofs inte så mycket för detta som x råkade ut för var något jag inte tänkt på tidigare. Det kan finnas andra som har det svårare och andra som kommer mycket lindrigare undan.
Jag minns den kritiska perioden då framför allt x föräldrar inte riktigt visste hur allting skulle bli och ingen läkare heller kunde svara på det. Då gjorde de det enda de kunde, de anpassade sig efter situationen.
Senast redigerad av why123 2018-02-03 kl. 16:57. Anledning: .
Citera
2018-02-03, 16:51
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k-allee
Väldigt intressant artikel och förförallt uppenbara likheter med Bjärred-fallet.

I artikeln beskrivs att:

* "To anyone who knew her, the idea that Rosario Porto might kill her own daughter was ridiculous."
Dvs, mamman uppfattades som en vanlig, trevlig människa.

* Den mördade dottern beklagade sig veckor innan dådet till sin violinlärare om sina föräldrar, att hon inte "längre visste vem som talade sanning". Därefter missade hon skolan.

* Båda föräldrarna var högt utbildade, med stora krav på dottern.

Detta pekar på:
(i) att omgivningen uppfattar någon som trevlig (som många uppfattat OH), säger ingenting om hur personen i fråga egentligen är bakom stängda dörrar.

(ii) Pianoläraren, som tidigare tagits upp i tråden och på Elisabeth Höglunds blogg, bör tas på allvar. Hon berättade att flickan sagt att pappan förmanat henne att "inte prata så mycket", samt att flickan inte ville öva i närheten av pappan då denne var kritisk.

(iii) Föräldrarna i Bjärreds-fallet var också högutbildade och hade förmodligen även höga krav på döttrarna (se ii).

Eeh ser inte direkt likheter med detta par och Bjärredsparet.
Flickan i artikeln är dessutom adopterad.
Citera
2018-02-03, 16:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Bekräftade filmen långt tidigare....
Avd 9 är nästan helt rätt ute i sin tiilvägagångsbeskrivning.....bara nästan...
Blodet är ej orsakat från knivar/pistol... däremot krossat glas ....dricksglas

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Avd 9:s beskrivning är i stort sett korrekt, viss ganska viktig info undanhållen.
Jag förstår precis varför....någon i huset var sjuk....väldigt sjuk, ej fysiskt....
Avd 9, ev. Sheele och kanske någon/några med bekanta som sett filmen kan veta detta.
Den info jag fått är ej pm från okänd utan person som vet .... som alla andra iofs😉

Detta KAN stämma....
Ni kommer förstå såsmåningom.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Barnen hade ingen diagnos. Man skulle påbörja en ordentlig utredning nu.

Vet inte om det bara är jag eller om det är fler som är förvirrade. Läste återigen Avd.9 inlägg med info
där h*n bl a skriver

"Döttrarnas smärtor och symptom skulle förvärras och ett sådant liv, förtjänar ingen att genomlida i väntan på sin död. Det är inte värdigt. I deras ögon var alltså detta en slags kärleksförklaring. De ville inte se sina barn lida mer i väntan på en långsam död.
Så det blev dödshjälp."

Andra har i tråden bekräftat att detta stämmer. Då till min förvirring. Om det stämmer det du skriver fetat av mig, hur kan då föräldrarna veta att sjukdomen skulle bli värre och värre samt sluta med en förtidig död när de inte ens vet diagnos?

Tänker även på de inlägg Jonatanmw gjort som säger att avd.9 info stämmer fast viktig info saknas. H*n nämner även något om ett glas och att någon är sjuk men ej fysiskt?

Nu tänker jag högt. Kan det vara så att bägge barnen och O var offer? Att H var drivande har jag trott hela tiden men kan hon varit mer än så?
Senast redigerad av 57Emma 2018-02-03 kl. 17:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in