2018-02-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Kollade på Kalla Fakta inatt och tänkte att detta komma ge en missvisande bild av hela fallet och polisen och där man kommer argumentera för saker som fäller en rättsstat.

Men oj så fel jag hade. Det är uppenbart att hon blivit våldtagen. Polis, åklagare och försvarsadvokat har gjort ett riktigt dåligt jobb. Dock undrar jag om Kalla Fakta utlämnar information? För hon blev dömd sen. Kan knappast vara för ett par skärmdumpar bara. Eller ligger Tingsrätten så efter i den tekniska utvecklingen? Varför agerade ingen på hennes sida och krävde att man skulle ta sig in i hans mobil?

Angående våldtäkten:
Det är lätt att ta fel en timme på tiden. Konstigt att polisen bortser från detta.
Hon pratade i telefon med en vän precis innan hon blev våldtagen. Bara kolla upp när samtalet var. var det vid ca 21 och inte 22 så inget att lägga viktig vid som Polisen gör.
Han ändrar historia. Det är väldigt märkligt. Säger att han jobbar, sedan när han inte kan bevisa det så var han hemma och föräldrarna kan intyga det.
Pappan ändrar historia. Först var han inte hemma, sedan var han det. Han skyddar bara pojken sin så klart. Alibit är inte pålitligt.
En granne såg han vid 22 tiden, inte konstigt då våldtäkten skedde vid 21.
Hon ville inte anmäla och hade skador. Orimligt att hon fixar skador likt en våldtäkt som sedan överensstämmer med hennes historia.

Angående hennes dom av Falsk tillvitelse:
Helt sjukt hur hon döms utan någon teknisk bevisning. Det är fan standard att kolla hans mobil.
Denna f. d kille är inte pålitlig. Det ser vi med hans domar och beteende mot Kalla Fakta.
Fejkkontot som Kalla Fakta hittar är garanterat hans.

Jag måste dock ge våldtäktsmannen rätt i en sak och Kalla Fakta fel i en sak. Att hon säger att tidigare under dagen träffat denna mannen som sedan våldtog henne och kan beskriva hans kläder medan han säger att de inte träffats betyder inte så mycket. Det ska vägas in med annan bevisning men är långt ifrån avgörande. Det kan vara så att om hon fejkade våldtäkten, vilket jag dock inte tror, så kan hon ha sett han under dagen men han har inte sett henne. Hon vet då vilka kläder han haft den dagen utan att de träffats. Så det argumentet faller inte under bortom allt rimligt tvivel.

Jag hoppas detta utvecklas till en skandal, GW går ut och kritiserar och huvuden börjar rulla. Polis har mycket att lära när det kommer till personer med diagnoser. De ligger efter där.

Agerandet hos polis, åklagare och försvarsadvokat är pinsamt som inte kan ställa upp på intervju så här 5 år senare eller svara vettigt på frågorna. Det handlar om en 15-årig flicka för fan.

Nu har jag bara sett avsnittet och ska sätta mej in i detta fall

Jo för fan, pga av de dumpar som du såg, kolla i domen och fupen i tråden.

Var och när har hon sagt det? Och när ska de ha hunnit träffas den dagen tror du? Hon är med sin kompis runt 19 och framåt, Per kom hem på kvällen, tror du att de springer på varandra, är ifrån varandra och springer på varandra igen och det sker en våldtäkt?

Annars tycker jag att du verkar ha fattat galoppen och belyser rätt saker.
Citera
2018-02-03, 13:05
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Jag spelade in programmet och sett det ett antal gånger.
Ok. För min del är det dom och FUP som är det viktiga att utgå ifrån.

Citat:
Om Per har alibi eller inte kan man nästan också bortse ifrån när man tittar på tidslinjen.
Utifrån den tidsram kan ingen utfört en sådan påstådd våldtäkt.
SMS konversationen snarare styrker det faktum att Per talat med sin mamma runt 21:15 och senare med sin far efter 21:30, eller ?
Kan inte se hur sms:en skulle styrka något sådant, det är dessutom irrelevant.

Citat:
Sedan kan undra hur mycket bevisvärde man ska sätta på dessa sms. Är man en våldtäktsman för man väntar och svara på ett sms med 13 minuter och 23 sekunder ?
Särskilt när man endast skickat :-) :P osv... den konversationen känns inte så viktig, eller ?
Diskuterar du den påstådda våldtäkten nu, eller diskuterar du domen om falsk tillvitelse?

jag upprepar: Även om man kommer fram till att domen om falsk tillvitelse är felaqktig innebär inte det att man per automatik anser att P är skyldig till våldtäkt.

Citat:
Att där skulle finnas en lucka på 30 minuter blir ditt eget uträknande då du tagit de mest gynnsamma uppskattade tiderna. Skulle Pers far kommit hem 21:30 så är det 15 minuters sk lucka om man nu kan kalla det lucka för modern var hemma hela tiden. Tiden 21:30 - 21:40 är vad Pers far uppskattar när han kommit hem.
Både mamman och grannen säger att grannen kom samtidigt som pappan, grannen själv säger att hon kom ca 21:45. Det är först efter att pappan kommit hem han pratar med P, så även om han kommit hem något tidigare bör man utgå från att samtalet sker runt 21:45.

Mamman minns att hon pratade med P när hon kom hem, det vet hon då hon ville veta om han hittade hamburgerbröden i frysen.
Mamman säger också att hon inte har någon koll på P, han är vuxen och lever sitt eget liv så hon tänker inte på vad han gör.
Det enda hon vittnar om är att hon inte såg att P lämnade huset.

Pappan säger också att P skulle kunna lämna huset utan att de märker det.

P själv säger att han befinner sig i garaget. Det ökar möjligheten för att P kan komma och gå utan att någon i huset märker det.

Detta i sin helhet gör att man inte kan använda detta som ett bevis på att S ljugit då det inte går att hävda att P hade alibi för tiden efter mammans hemkomst till dess att grannen och pappan kommer hem..

Citat:
Tilläggas kan väl göras att tiden för den påstådda våldtäkten och överfallet knappast var känt under dessa förhör med föräldrar till Per och deras granne. Även om de via rykten på stan hört tider, så borde de ligga efter 22:00.
Vad nu det har med saken att göra?

Citat:
Det är Elias moder som anger tiden när Elias kommer hem och det är en bit in i filmen. Således är han hemma efter 21:30. Mamman uppger att Elias inte missade så mycket av filmen. Elias själv laddar ner filmen på nytt och anger tiden 21:40 - 21:42 då han känner igen handlingen.
Frågor som saknas i FUP är ifall mamman hör EA komma in genom ytterdörren efter att filmen startats, eller om hon ser EA i tv-rummet först efter att filmen startat.
Frågor till EA saknas om han gick och satte sig vid tv:n direkt eller om han kanske gick på toa, tog sig något att äta/dricka eller liknande.

Det vi vet via FUP är att mamman säger att filmen startar innan EA är där samt att EA kan fastställa tiden från när han började titta på filmen.

Citat:
Om du nu hakar upp dig på Elias och uppskattningar av tid. Förklara då hur Sanna hann duscha INNAN hon satte sig vid datorn och startade chatten 21:40 ? Ska hon hunnit bli våldtagen, duscha och gå hem och allt detta på ca 12 - 13 minuter ?
Lampor släckta/tända, dusch innan/efter chattkonversation osv måste betraktas som sekundär betydelse i sammanhanget.
Det som saknas i FUP är den exakta tiden för när hon påstår att överfallet skett. I detta fallet hade man möjlighet att få fram den tiden genom att kolla när det avbrutna telefonsamtalet mellan S och C skett, men i stället för att kolla samtalslistor nöjde man sig med ett förhör med C som kunde bekräfta att ett sådant samtal förekommit en gång och att det kan ha varit den kvällen.

Allt detta sammantaget gör ju att man inte kan använda det som bevis för att S ljugit.

Återigen:
Jag kan inte se att den första FUP:en bevisar att S ljugit.
Därmed påstår jag inte att den bevisar att P våldtagit, jag har svårt att se tillräckliga bevis för att fälla.
Citera
2018-02-03, 14:00
Avstängd
Fan jag orkar inte läsa igenom hela tråden eller FUP. I alla fall inte idag. Det tar för mycket tid även om jag hade velat.

Men en sammanfattning/egna tankar:

2012, en 15 årig tjej (SH) skiljs från sin kompis, pratar i telefon med annan kompis, mobilen dör, en bil kör upp mot henne, en 10 år äldre kille (PG) hon känner kommer ut och våldtar henne under några minuter. Hon går hem, vill inte anmäla eller berätta för föräldrarna. Hon sätter sej 21.41 och skriver med sin pojkvän att något hemskt har hänt. Dagen efter berättar hon för sin kille vad som hänt men att han inte får berätta för någon. Han pratar med hennes föräldrarna och de anmäler. PG hämtas in snabbt.

Hela hennes historia är trovärdig. Hon har sår i underlivet som överensstämmer med hennes historia. Men det finns ett problem med hennes historia. Hon sa att våldtäkten skedde vid 22 men hon skrev med sin kille vid 21.41. Alltså innan. Klart detta är misstänksamt. Polisen tror inte på henne pga detta och börjar ställa kritiska frågor. Hon klarar inte av dessa då hon har asperger och allt med henne blir mer suspekt.

De tar henne även till platsen och vill att hon ska iscensätta allt. Att hon är killen och visar hur han gjorde mot henne som ageras av en annan. Detta är helt sjukt. Hon är 15 år och blivit våldtagen och ska gå igenom detta? Hon klarar det inte och springer därifrån gråtande. Förstår att det är viktigt för utredningen då teknisk bevisning saknas då anmälan inte kom direkt utan ett par dagar senare, men gör det pedagogiskt och lugnt med henne. Då kommer det gå.

Detta förstör ju för henne i en ev. rättegången då bevisningen blir svagare och det påverkar ju förundersökningen. PG som sägs våldtagit säger att han jobbade denna tiden med att köra lastbil. Men han kan inte bevisa det genom att visa den där vägmätaren eller vad det är som man använder när man kör lastbil där man kan se när man kört. Då ändrar han historia och var tydligen hemma. Han var bara ute en kort stund och köpte mat. Hans föräldrar kan intyga detta.

Pappan säger i fösta förhöret att han inte vet om hans son PG var hemma som han påstår då han själv inte var hemma innan midnatt. Men i nästa förhör säger han att han var hemma och ger han alibi bortsett från att han var iväg och köpte mat en kort stund men kom hem ca 21.40. Klart han gör detta, han vill skydda sin son som sagt till honom att säga detta. Men han är inte alls trovärdigt då han ändrar historia nu. Då var våldtäkten 22 och orelevant vad som hände 21. 21.40 är en bra tid att skydda sin son från en våldtäkt 22.

Även en pålitlig granne såg PG vid 22 och då är allt klart. Det är inte PG. Han har alibi, även om han och pappan ändrat historia. Men då kommer det fram att SH inte skiljdes med sin vän vid 22 utan vid 21. Vännen såg helt enkelt fel på klockan och sa 22 när den var 21. Det är lätt hänt om fallet är så. Vännen och vännens mamma är säkra på att det var 21 och inte 22. Allt talar för att det skedde vid 21 och inte 22 utan ett jävla misstag när man kollat klockan.

Om våldtäkten skedde vid 21 så är det inte konstigt PG har alibi vid 22 men utfört den. Polisen tror dock inte på detta och håller fast att allt är påhittad av SG. Någon hade väl sett PG på stan den kvällen eller hur var det? Så då ljuger han att han bara var ute och köpte mat. Polisen säger att när han köpte mat fanns inte tid att hinna våldta henne också då grannen såg han vid 22 och detta tror man på inom polisen. Men om det skedde en timme innan så är det ju inte omöjligt och han har gått om tid. Iaf så läggs undersökningen ner. Polisen tror inte på henne. För att man inte får ihop tidslinjen. Men tidslinjen går ihop om det skedde 21 och inte 22. Skandalen har dock bara börjat.

Hon blir sedan ihop med en gemensam vän (AL) till den som våldtog henne. Hon gör sedan slut med honom. Då anmäler han henne för Falsk tillvitelse och säger att han har bevis på att hon erkänt för honom att hon fejkade våldtäkten. Det är skärmdumpar av en konversation. Detta är enligt henne en hämndaktion för att hon gör slut och det inte är så bra mellan de. AL är polare med PG och PG verkar ha någon makt över honom. AL beskrivs av henne som att han har två personligheten, en ond och en jättegod.

Detta håller i rätten och hon blir dömd. Utan teknisk bevisning. Man går inte in i hans telefon. AL är tydligen duktig på datorer och ska kunna ändra texter men detta stämmer inte. Detta verkar man dock inte veta då? Man antar att han har ändrat detta. Men nu verkar det som att han gjort ett fejkkonto och bara visat skärmdumpar som bevisning. Har jag fattat rätt?

Men KF hittar nu några år senare ett annat konto med hennes namn på Facebook och när de börjar ställa frågor om det till AL så försvinner kontot. Han kan lätt ha gjort ett fejkkonto i hennes namn, skrivit och sedan tagit skärmdump som bevis till polisen. Men att detta håller i rätten. Helt sjukt. Hennes försvarare överklagar inte och enligt en nämndeman som tror på flickan (1 mot 2) så döms hon för att hennes försvarare är slapp och gör ett dåligt jobb.

AL säger sedan till KF att han kan bevisa konversationen och att den är kopplad till hennes riktiga konto. De bestämmer träff man han dyker inte upp. Han bor inte ens i den trappuppgången. Han har sen tidigare heller inte dykt upp på 2 rättegångar mot honom och ingen vet var han bor. Han har uppgivit en adress till Domstolen som inte ens finns.

Men KF får tips om en adress till ett hus mitt ute i ingenstans och hittar han. Han är upprörd när de kommer och säger att han inte har något att vinna på att visa konversationen. Men det har han ju. Kanske inte juridiskt just nu men för att slippa alla tvivel som är mot honom. Men han vill inte visa trots att KF nu är hos honom. Bara visa så är allt klart. Men självklart ljuger han. Våldtäkten har skett av PG och AL har skärmdumpat ett fejkkonto.

Personer beskriver AL likt en skicklig manipulerar och psykopat. Han får sedan ca 30 punkter dömda på sej där han stulit identiteter och pengar från folk. En som han hyrde möblerad lägenhet av drog han bara, sket i hyra och stal 74 000 kr. Åklagarna och försvararen vill inte ställa upp på intervju nu 5 år senare och beter sej som råttor.

En polis som var med i början på Förundersökningen ställer upp på intervju men hon är så jävla kass! Antingen döljer hon mycket o vill inte att det ska komma fram eller så är det ett under hur hon klarade polishögskolan. Hon agerar tamt och väldigt konstigt. Ger inget bra intryck alls. Hade fått -5 av Putin när det kommer till att svara på kritiska frågor. Behövs inte många hjärnceller som kopplar rätt för att se att något är fel. Kan KF klippt det så eller är hennes uppförande så hemskt dåligt?

När jag såg första avsnittet av Kevin-fallet sa jag att detta kommer bli en stor skandal och saker kommer börja hända. Det gjorde det. Säger samma sak om detta. Hur har media hanterat detta sista dagarna? har det blivit stort? Media kommer skriva mycket om detta. Jag hoppas GW går ut och kritiserar detta hårt. När han gör det så händer saker. Hela Sverige lyssnar på honom. Huvuden kommer rulla, hon kommer få resning, man kommer ta tag i våldtäktsfallet igen och utreda det ordentligt. De behöver medias ögon på sej i detta fallet. Kommer dock tas över av en annan kommuns poliser då. Åklagare och försvarsadvokaten, bara skaffa skyddad identitet som poliserna i Kevin-fallet gjorde. De kommer bli mordhotade. Samma sak med PG och AL. kommer inte få det lätt.

Hade inte en timme tagits fel när de kollade klockan minuter innan hon blev våldtagen så hade inte allt detta hänt. PG hade nog blivit dömd för våldtäkt och hon hade sluppit gå igenom detta. Det ansvaret ligger dock på polisen. Jag har sett båda killarnas Facebook nu och ingen av de ser normal ut. AL ser utvecklingsstöd ut. Det är sådär man ser ut borta i USA vid skolskjutningar. Man ser på hans utseende att det inte står rätt till. PG ser ut som en skum person som skulle kunna våldta eller mörda. Verkar inte vara populär och det finns väl anledning till det.

Man har kollat igenom SH telefon med massa SMS men inte hittat något erkännande. PG ska tydligen vart kär länge i SH och velat ha sex med henne. Enligt rättsläkaren stämmer skadorna överens med tiden. Hennes advokat var delägare i motpartens advokatbyrå några år innan. Mystiskt. Gatubelysning ger jag fan i. Lätt att missta men kan också vara släcka just då. Det är lite svårt att minnas saker som hände precis innan man blev våldtagen.

Angående hennes PTSD också, ska hon ha lurat både psykologer och rättsläkare? En 15 årig flicka? Om så är fallet så är detta ett geni vi ska ta tillvara på som skådespelare och geni eller spärra in för all framtid. Nej hon har blivit våldtagen. Skulle leda till en dom om polisen skulle förstå sej på henne och fattat att tidpunkten 22 inte stämmer.
Senast redigerad av 400Ben 2018-02-03 kl. 14:36.
Citera
2018-02-03, 14:13
Avstängd
DEL 2 (Blev för mycket text för ett inlägg)

Som någon annan skrev:

Citat:
Anmäler inte själv utan lyckas manipulera omgivning att anmäla genom att uppmana dem att hålla tyst(!). Dessutom inom ett tidsspann så att skadorna inte hinner försvinna."

Är så tekniskt kunnig att hon lyckas ta bort sms från sin telefon så att polisens tekniker inte lyckas hitta dem.

Samtidigt lyckas det kriminella geniet uppge en tidpunkt som inte kan stämma......

Man ifrågasätter en tidpunkt stenhårt, trots att ett missförstånd knappast kan uteslutas. Samtidigt kollar man inte upp det alibi mgm uppger ordentligt. Dessutom väljer man att tro på föräldrar till mgm trots att de ändrar sig i väsentliga delar från förhör till förhör.

När det gäller åtalet mot flickan så verkar man ha kollat flickans telefon, men litat på utprintade skärmdumpar från "vittnet" ? Man kollar alltså inte den biten på "vittnets" mobil/dator?

Detta inlägg säger väldigt mycket. Polisen har insett att saker gått väldigt fel och mörkar för sin egen skull. Man vill inte få sparken, bli kritiserad eller omflyttad för att någon blivit våldtagen under 2-3 minuter "bara".

Jag reserverar för det kan finnas ett par småfel i mitt inlägg. Har jag missat något viktigt?

Jag tycker dock det är konstigt att man inte kollat upp sista telefonsamtalet från SH minuter innan våldtäkten.

Allt detta är en jävla soppa. Pga en kass förundersökning av polis och åklagare. Hur ska detta kunna utredas bra 5 år senare?
Senast redigerad av 400Ben 2018-02-03 kl. 14:40.
Citera
2018-02-03, 14:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Jo för fan, pga av de dumpar som du såg, kolla i domen och fupen i tråden.

Var och när har hon sagt det? Och när ska de ha hunnit träffas den dagen tror du? Hon är med sin kompis runt 19 och framåt, Per kom hem på kvällen, tror du att de springer på varandra, är ifrån varandra och springer på varandra igen och det sker en våldtäkt?

Helt sjukt!

Det var nog inte hon ute sin syster som hade träffat han under dagen men det hade han förnekat. Det togs upp i KF. Hon och systern beskrev samma kläder som när de setts och våldtäkten. Men det kan de ju ha pratat ihop sig om.

Sedan menar jag bara att det kan ha skett, det är inte utom allt rimligt tvivel. Jag tror inte det är så, säger bara vad som håller i en rättegång eller ej
Citera
2018-02-03, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Helt sjukt!

Det var nog inte hon ute sin syster som hade träffat han under dagen men det hade han förnekat. Det togs upp i KF. Hon och systern beskrev samma kläder som när de setts och våldtäkten. Men det kan de ju ha pratat ihop sig om.

Sedan menar jag bara att det kan ha skett, det är inte utom allt rimligt tvivel. Jag tror inte det är så, säger bara vad som håller i en rättegång eller ej
Det var hennes syster ja. Inte Sanna.
Citera
2018-02-03, 15:02
Avstängd
Citat:
Det var hennes syster ja. Inte Sanna.

Ja och det gör det lite mer trovärdigt till flickans fördel att hon inte hittat på. Mitt fel
Citera
2018-02-03, 15:36
Medlem
Nu har lagmannen vid Värmlands tingsrätt uttalat sig i fallet: https://www.vf.se/insandare/stort-intresse-for-domen/

"Värmlands tingsrätt har de senaste dagarna fått många beställningar på domen om falsk angivelse. Detta är glädjande, eftersom det visar på ett intresse hos beställaren att bilda sin egen uppfattning. Debatten behöver nyanseras." skriver lagmannen i sin insändare.
Citera
2018-02-03, 23:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neptunas
Nu har lagmannen vid Värmlands tingsrätt uttalat sig i fallet: https://www.vf.se/insandare/stort-intresse-for-domen/

"Värmlands tingsrätt har de senaste dagarna fått många beställningar på domen om falsk angivelse. Detta är glädjande, eftersom det visar på ett intresse hos beställaren att bilda sin egen uppfattning. Debatten behöver nyanseras." skriver lagmannen i sin insändare.

Börjar känna lite press kanske så kan man alltid uttala sig på det här viset. Låt JO granska skiten så vi slipper lantsortspolisens taffliga utredningar, och om dom inte ska sparkas så ge dom vidareutbildning.
Återinför tjänstemannaansvar också så dom lär sig att dom inte kan gömma sig bakom en myndighet.
Citera
2018-02-04, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Börjar känna lite press kanske så kan man alltid uttala sig på det här viset. Låt JO granska skiten så vi slipper lantsortspolisens taffliga utredningar, och om dom inte ska sparkas så ge dom vidareutbildning.
Återinför tjänstemannaansvar också så dom lär sig att dom inte kan gömma sig bakom en myndighet.

Precis! Nu börjar högt uppsatta jurister att ifrågasätta utredningen, och en av dessa menar till och med att JO bör granska fallet. Tv4-nyheterna tog upp detta under lördagens sändningar: https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3955025.
Citera
2018-02-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neptunas
Precis! Nu börjar högt uppsatta jurister att ifrågasätta utredningen, och en av dessa menar till och med att JO bör granska fallet. Tv4-nyheterna tog upp detta under lördagens sändningar: https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3955025.
Sakta men säkert så kommer det rullas upp vilken jävla dundertabbe som gjorts. Bättre sent än aldrig.
Citera
2018-02-04, 00:33
Medlem
Citat:
Sakta men säkert så kommer det rullas upp vilken jävla dundertabbe som gjorts. Bättre sent än aldrig.

Ja vi får hoppas att tjejen får upprättelse.
"Utredningen har skötts amatörmässigt", enligt före detta överåklagare Sven-Erik Alhem. Han menar till och med att tjejens rättssäkerhet kan ha åsidosatts, enligt TV4-nyheternas sändningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in