2018-02-02, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
När det gäller en amerikansk attack så brukar de ju föregås av ett verbalt ultimatum, det skedde i samband med Irak krigen, och det tillhör så att säga diplomatiskt hyfs att ge en motståndare en sista chans att korrigera sitt beteende innan man övergår till "diplomati med andra medel". Nu tror jag inte NK har tillgång till HUMINT från Washington, men jag är ganska övertygad om att Kina gör det. Och då de helst vill undvika blodsutgjutelse på halvön så kan jag föreställa mig att just den sortens underrättelser är något de kan tänkas dela med sig av. Därmed har vi ett läge där de inte kan vara säkra, men har tillräckligt på fötterna för att militärledning och politisk elit skall bli överens om egen attack i preventivt syfte.

P.S. Min elvisp inköptes 1977. Då hade kanske förfallet ännu inte nått så långt. Den var då dubbelt så tung som elvispar från andra europeiska tillverkare, idag sannolikt tre gånger tyngre. På en lektion i nationalekonomi nämnde jag detta som ett exempel på marginalnytta av konsument. Professor Ingemar Ståhl blev lyrisk och gjorde en lång utläggning om skillnaden på politiska och ekonomiska motiv. Så jag hade glädje av den mer än i köket.

Om Nordkorea mot all förmodan, skulle starta en attack, så måste deras analys innehålla, motattacker.

Men dom kanske räknar med att USA - Sydkorea och Japan, är utslagna av deras missiler redan........

I annat fall, kan jag inte förstå vad en Pre-Attack skulle tjäna för syfte.
Förgöra hela Koreahalvön till en steril radioaktiv halvö och evakuering av östra Kina och Ryssland?

---------

P.S. Professor Ståhl kunde underhålla en publik!
Citera
2018-02-02, 08:08
Medlem
Citat:
Det var som tusan. Det kände jag inte till. Har de fortfarande rätt till licensintäkter på det?
Tackar för den infon, alltid roligt när man lär sig något nytt. Juchefiber... bara i NK.

Produktionen av Vinylon utanför NK är mycket begränsad, jag tror, utan att veta säkert, att Fjällrävens Vinylon är producerad i NK.

Köp en Fjällrävenryggsäck och stöd Kim III! (säger jag som äger en flitigt använd Fjällrävensäck...)
Citera
2018-02-02, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Produktionen av Vinylon utanför NK är mycket begränsad, jag tror, utan att veta säkert, att Fjällrävens Vinylon är producerad i NK.

Köp en Fjällrävenryggsäck och stöd Kim III! (säger jag som äger en flitigt använd Fjällrävensäck...)

Görs det inte en liknande fiber i Japan också? Har det i bakhuvudet, nen det kan vara fel!
Citera
2018-02-02, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Görs det inte en liknande fiber i Japan också? Har det i bakhuvudet, nen det kan vara fel!

Du har helt rätt, jag blev tvungen att söka lite och då hittade jag denna pinfärska artikel Special Report - The fabulous story of North Korea's fabric made of stone där det bl.a står:

”Swedish outdoor clothing company Fjällräven uses a form of vinylon, Vinylon F from Japan, in products including the Kånken backpack.
Fjällräven does not source material from North Korea, a company spokesman said”

Så nu känns det lite bättre igen, jag har inte finansierat någon kärnvapenutveckling i NK!

https://uk.reuters.com/article/uk-northkorea-vinalon-specialreport/special-report-the-fabulous-story-of-north-koreas-fabric-made-of-stone-idUKKBN1F6247
Citera
2018-02-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Du har helt rätt, jag blev tvungen att söka lite och då hittade jag denna pinfärska artikel Special Report - The fabulous story of North Korea's fabric made of stone där det bl.a står:

”Swedish outdoor clothing company Fjällräven uses a form of vinylon, Vinylon F from Japan, in products including the Kånken backpack.
Fjällräven does not source material from North Korea, a company spokesman said”

Så nu känns det lite bättre igen, jag har inte finansierat någon kärnvapenutveckling i NK!

https://uk.reuters.com/article/uk-northkorea-vinalon-specialreport/special-report-the-fabulous-story-of-north-koreas-fabric-made-of-stone-idUKKBN1F6247

Jag trodde också, tidigare, att Kånken tillverkades av den Nordkoreanska varianten.

Det är tydligen relativt stor skillnad på de båda varianterna.
Citera
2018-02-02, 13:05
Medlem
Citat:
När det gäller en amerikansk attack så brukar de ju föregås av ett verbalt ultimatum, det skedde i samband med Irak krigen, och det tillhör så att säga diplomatiskt hyfs att ge en motståndare en sista chans att korrigera sitt beteende innan man övergår till "diplomati med andra medel". Nu tror jag inte NK har tillgång till HUMINT från Washington, men jag är ganska övertygad om att Kina gör det. Och då de helst vill undvika blodsutgjutelse på halvön så kan jag föreställa mig att just den sortens underrättelser är något de kan tänkas dela med sig av. Därmed har vi ett läge där de inte kan vara säkra, men har tillräckligt på fötterna för att militärledning och politisk elit skall bli överens om egen attack i preventivt syfte.

P.S. Min elvisp inköptes 1977. Då hade kanske förfallet ännu inte nått så långt. Den var då dubbelt så tung som elvispar från andra europeiska tillverkare, idag sannolikt tre gånger tyngre. På en lektion i nationalekonomi nämnde jag detta som ett exempel på marginalnytta av konsument. Professor Ingemar Ståhl blev lyrisk och gjorde en lång utläggning om skillnaden på politiska och ekonomiska motiv. Så jag hade glädje av den mer än i köket.

Det sista man skall göra, om, man har för avsikt att utföra en attack av "Bloody Nose" karaktär, är att tala om det i förväg. Ett fullskaligt krig, däremot, det aviserar man genom att meddela att alla diplomatiska försök, har kommit till "Vägs ände".

För en mindre "Kirurgisk" attack, eller för att slå ut X antal specifika mål, krävs fullkomlig och maximal tystnad, innan. Överraskningseffekten uteblir annars, och möjligheten för motparten att göra förberedelser för motattack ökar också.

Underrättelse informationen måste också vara så precis och fullständig, att inte minsta tveksamhet råder, att man gör helt rätt i alla delar, inget får gå fel, helt enkelt.

USA:s flygvapen har kapacitet, att, attackera och slå ut, vilka mål man än önskar, men, har man inte den information man behöver, så avstår man.

Dessutom tror jag inte att "Bloody Nose" attacker, står särskilt högt på agendan idag, då man ser tydliga tecken på en ökad instabilitet och stress hos regimen i Norr.

Kim´s agerande idag, är så genomskinligt och uppenbart präglat av stress, över det faktum, att hans valmöjligheter och utsikter för att kunna behålla makten, är ytterst begränsade.

"Sitta still i båten", och massivt renodla PsyOps och hårdare sanktioner, är rätt taktik i dagsläget.

Men, saker och ting kan förändras snabbt, i denna konflikt, beredskapen måste hållas på absolut högsta nivå,
inför alla tänkbara scenarios.
Senast redigerad av LEMMOR 2018-02-02 kl. 13:08.
Citera
2018-02-02, 13:31
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Underrättelse informationen måste också vara så precis och fullständig, att inte minsta tveksamhet råder, att man gör helt rätt i alla delar, inget får gå fel, helt enkelt.

Och det är väl där skon klämmer? Satellitövervakning och SIGINT i all ära men regimer är väl numera skickliga i kamouflage och flyttar saker och ting nattetid, under molntäcke och de har väl också klart för sig när överflygningarna sker.
Citera
2018-02-02, 15:13
Medlem
Citat:
Och det är väl där skon klämmer? Satellitövervakning och SIGINT i all ära men regimer är väl numera skickliga i kamouflage och flyttar saker och ting nattetid, under molntäcke och de har väl också klart för sig när överflygningarna sker.

Njae, det är det nog inte.

Satelittutvecklingen går rasande snabbt, eller rättare sagt "Microsatellitutvecklingen".

Vare sig det gäller SAR radartekniken eller andra system och tekniker.

Inom "Rymdindustrin", som är en USD 350 Miljarders industri, är området "Observationssatelliter avsedda för att övervaka jorden" det snabbaste växande. De militära "Specialbudgetarna" är inte medräknade i dessa summor.

Det går så fort inom detta område, så att det som var revolutionerande för 12 månader sedan, är, inte Passé, så i vart fall inte särskilt upphetsande.

Den "Offentliga delen", av vad de militära satelliterna klarar av, är inte nog inte mer 75% av den verkliga kapaciteten.

Övervakningen militärt från satelliter av olika slag, är idag 24/7, natt som dag, och man "Ser" även genom moln idag. Ett av de världsledande företagen inom SAR tekniken, Finska ICEYE, har redan sedan början av Januari i år denna teknik uppe i omlopp, och den "Civila" användningen är redan igång.

Hemlighetsmakeriet och konkurrensen inom den "Militära" delen är enorm.

De tekniker med mikrovågor och "Hög-energipartiklar" så kallade "Muoner" är helt revolutionerande
och möjliggör tom kartläggning av vad som sker under mark.

Japan och USA har ett "Tätt" samarbete, avseende även den militära delen av teknikutvecklingen härvidlag.

Raytheons budget för satellit utveckling militärt är till största delen hemlig.
Citera
2018-02-02, 15:46
Medlem
Tack Kina!

Det är med glädje vi konstaterar, att Ni nu officiellt, meddelar att Ni till fullo implementerat sanktionerna,
mot Nordkorea, från Er sida!

www.globaltimes.cn/content/1087933.shtml
Citera
2018-02-02, 17:44
Medlem
Visst är det både anmärkningsvärt och märkligt att två presidenter diskuterar ett problem som enligt SecundusSilent inte existerar?

WASHINGTON, Feb. 2 (Yonhap) -- South Korean President Moon Jae-in and U.S. President Donald Trump spoke by phone Friday and resolved to work together to address human rights abuses in North Korea, the White House said.

"The two leaders discussed the importance of improving the human rights situation in North Korea and underscored their commitment to work together on this issue," it said in a statement.
Citera
2018-02-02, 17:44
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Håll i hatten, på dessa två punkter är jag beredd att ge SS rätt, eller åtminstone nästan rätt. Låt oss börja med 1:an. Ifall DFRK är säkra på att USA tänker anfalla..., jag är nog beredd att gå steget längre, ifall DFRK tror eller misstänker att USA har sådana intentioner så måste de själva attackera först eftersom ett massivt amerikanskt angrepp snabbt skulle göra dem oförmögna till motåtgärder. Deras strategiska styrka ligger i att de kan verkställa ett hot plockas den möjligheten bort saknar de också totalt en strategi.

Om vi då tar 2:an så tycker jag nog också att den bedömningen är helt riktig, DFRK har två väldigt strategiska mål som måste totalelimineras i en första attackvåg, Kadena flygbas på Okinawa och Anderson flygbas på Guam. Fiendens ögon och öron är hans viktigaste organ. Men sedan skiljer sig SS och jag nog i konsekvensutredningen av ett sådant beslut.

Hur många av er har någonsin inhandlat en produkt märkt "Made in DPRK" och förundrats av den precision, den yrkesstolthet och den genuina kvalité som produkten utstrålar? Det var likadant med sovjetiska produkter och kinesiska innan de ekonomiskt blev kapitalister. Undantaget var väl DDR, där fanns i all den kommunistiska fatalismen trots allt ett slags tysk heder och stolthet. Själv hade jag en el-visp därifrån för att den kostade hälften av en från Philips eller Bosch (fattig student) och den fungerade i 25 år problemfritt. Min poäng är att det är en sak att skjuta upp en distansrobot, en helt annan att träffa det mål man avser. Såväl Okinawa som Guam är små mål, att skjuta över eller landa kort är således inget misslyckande, det är en realitet.

Undantaget från det här skulle vara ifall Iran har varit villigt att dela med sig av sin styrteknik då de har visat upp mer träffsäkra robotar. Men har DFRK verkligen råd att betala för sådan teknologi? I så fall, skulle inte Iran omedelbart utgöra ett sekundärt mål för de amerikanska styrkorna? Är de villiga att löpa den risken? Vad tror ni andra?

Viktor Cha - som allmänt anses vara en i toppen av amerikanska experter på DFR Korea och som arbetat under Bush-regimen i förhandlingar med DFRK - ska enligt FT ha fått frågan om han kan tänkas sig medverka i evakuering av amerikansk personal före en attack sker på DFRK. Trump-regimens nominering av denna Cha till ambassadörsposten i Seoul drogs tillbaka efter att Cha levererat sitt svar (se artikel nedan).

Detta indikerar två saker:
1. Det sitter dårar i Vita Huset.
2. DFRK kommer att ha god tid på sig att slå till före USA gör det, för evakuering av amerikansk personal har DFRK helt säkert 100% koll på.

Jag håller inte med om bedömningen att DFRK saknar andraslagsförmåga. I själva verket är det just detta som DFRK med mycket goda grunder kan anses ha, därför att det har (1) bergrum som USA inte kommer åt, (2) mobila missilbärare som inte heller USA kommer åt och (3) gissningsvis ett 50-tal vätebombsladdade ICBMs.

Däremot är det en enorm militär fördel att slå till före fienden gör det, varför det kan betraktas som tjänstefel av DFR Korea att inte slå till före USA. Dessutom kan en förebyggande attack från DFRK undvika att världen drabbas av ett kärnvapenkrig, vilket sannolikt blir fallet ifall USA slår till först.

Vad gäller debatten om Kina så är denna obsolet ifall DFRK slår till först. DFRK kommer inte heller i det läget att ha behov av Kinesisk militär assistans.

Missilteknologin kan vi lämna därhän med hänvisning till att det är DFRK som exporterat missilteknologi till Iran (och inte tvärtom), Pakistan med fler parter och att DFRK har bevisad världsklass då det gäller målsökande missiler inom luftvärnet (en teknologi som t ex USA och Israel fruktar kommer i händerna på spelare som Assad).

FT:
"According to the two people, Mr Cha was asked by NSC officials whether he was prepared to help manage the removal of US citizens from South Korea — an operation known as non-combatant evacuation operations — that would almost certainly be implemented before any military strike. The people said Mr Cha, who is seen as being on the hawkish side of the spectrum on North Korea, had expressed reservations about a military strike."
https://www.ft.com/content/59af32aa-0620-11e8-9650-9c0ad2d7c5b5
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-02-02 kl. 17:47.
Citera
2018-02-02, 19:03
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
De som har tillgång till FT bör läsa https://www.ft.com/content/5f18ed1a-fce0-11e7-9b32-d7d59aace167 (betalvägg) som handlar om att Kina har plockat bort alla restriktioner för intellektuella att öppet diskutera en ny politik för Kina gentemot Nordkorea.

Det känns som ett väldigt tydligt tecken på att de befinner sig i en omställningsprocess. Tydligen raderas meddelanden automatiskt på sociala medier om de varit för kritiska mot Kim, Pyongyang och Nordkorea. Detta skall tydligen fortfarande gälla för de otvättade massorna, men intellektuella skall få diskutera det fritt, inklusive i vilken utsträckning Kina bör göra gemensam sak med USA och vilka deras mål i så fall bör vara.

Ingen dålig artikel. Men det är ett misstag att tro att en policydiskussion med diametralt skilda ståndpunkter, säger något om den kinesiska statens linje, annat än att denna har fallerat på en del avgörande punkter.

Det är bara bra att nyliberala, amerikanska agenter i Kina ger sig tillkänna. Det blir enklare att rensa ut dem senare – och med tiden kommer de att rensas ut (se ref till Mao Zedong i artikeln).

Realisterna i Kina (framgår också av artikeln) gör som realisterna i USA, pläderar för att erkänna faktum: DFR Korea är en kärnvapenstat som det gäller att hantera med den varsamhet som detta innebär eller riskera att världen ser ett kärnvapenkrig.

Det är absolut ingenting som Kina kan göra för att undanröja dessa vapen så länge USA är en ockupant i S.Korea. Kina har gjort allvarliga misstag genom historien då det gäller DFR Korea, vilket ingen kan förneka. Det var ett gravt misstag att inte ge DFR Korea tillräckliga säkerhetsarrangemang och istället låta USA härja fritt med atomvapen i södra Korea fram till 90-talet. Detta ledde till att DFRK började utveckla egna kärnvapen. Kina har alltså sig självt att skylla. Sedan dess har Kina böjt sig för USAs sanktioner. Att Kina dessutom lät placera en spion (sedermera dömd till döden) i närheten av kamrat Kim Jong Un har inte direkt stärkt Kinas aktier då det gäller att påverka Pyongyang. Kinas DFRK-policy är i sanning ett misslyckande på flera fronter.

För Kina finns bara en väg för att bevara sitt oberoende och sina nationella säkerhetsintressen: stå upp mot USA-imperialismen. DFRK kommer för sin del aldrig att böja sig och DFRK har idag kapacitet att dödligt skada USA som imperium.

Kina måste alltså fortsätta vandra den smala vägen mellan sanktioner och handel och måste dessutom markera starkare mot USA om det inte vill riskera kärnvapenkrig som också kommer att drabba Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in