Citat:
När det gäller en amerikansk attack så brukar de ju föregås av ett verbalt ultimatum, det skedde i samband med Irak krigen, och det tillhör så att säga diplomatiskt hyfs att ge en motståndare en sista chans att korrigera sitt beteende innan man övergår till "diplomati med andra medel". Nu tror jag inte NK har tillgång till HUMINT från Washington, men jag är ganska övertygad om att Kina gör det. Och då de helst vill undvika blodsutgjutelse på halvön så kan jag föreställa mig att just den sortens underrättelser är något de kan tänkas dela med sig av. Därmed har vi ett läge där de inte kan vara säkra, men har tillräckligt på fötterna för att militärledning och politisk elit skall bli överens om egen attack i preventivt syfte.
P.S. Min elvisp inköptes 1977. Då hade kanske förfallet ännu inte nått så långt. Den var då dubbelt så tung som elvispar från andra europeiska tillverkare, idag sannolikt tre gånger tyngre. På en lektion i nationalekonomi nämnde jag detta som ett exempel på marginalnytta av konsument. Professor Ingemar Ståhl blev lyrisk och gjorde en lång utläggning om skillnaden på politiska och ekonomiska motiv. Så jag hade glädje av den mer än i köket.
P.S. Min elvisp inköptes 1977. Då hade kanske förfallet ännu inte nått så långt. Den var då dubbelt så tung som elvispar från andra europeiska tillverkare, idag sannolikt tre gånger tyngre. På en lektion i nationalekonomi nämnde jag detta som ett exempel på marginalnytta av konsument. Professor Ingemar Ståhl blev lyrisk och gjorde en lång utläggning om skillnaden på politiska och ekonomiska motiv. Så jag hade glädje av den mer än i köket.
Om Nordkorea mot all förmodan, skulle starta en attack, så måste deras analys innehålla, motattacker.
Men dom kanske räknar med att USA - Sydkorea och Japan, är utslagna av deras missiler redan........
I annat fall, kan jag inte förstå vad en Pre-Attack skulle tjäna för syfte.
Förgöra hela Koreahalvön till en steril radioaktiv halvö och evakuering av östra Kina och Ryssland?
---------
P.S. Professor Ståhl kunde underhålla en publik!