2018-01-30, 20:46
Medlem
Hej
Jag försöker fördela och ordna mina fondportföljer, men går ganska mycket på magkänsla och av vad jag kan läsa om de olika fonderna.
Skulle gärna vilja ha lite input och förslag från er avseende fördelning och val av fonder.

Portfölj 1, månadsinsättningar. Sparhorisont: 8-10 år
Medelavgift: 0,51%

Denna har jag för avsikt att arbeta aktivt med.

15%, Länsförsäkringar Global Indexnära
15%, Storebrand Global Multifaktor
12,5%, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
12,5%, Swedbank Robur Access Asien
10%, Swebank Robur Access USA
10%, SPP Aktiefond Europa
12,5%, Spiltan Aktiefond Investmentbolag
12,5%, Didner & Gerge Småbolag

Portfölj 2, månadsinsättningar. Sparhorisont: +30 år (Avanzas portföljgenerator - 'framtidsportföljen')
Medelavgift: 1,67%

Avanza väljer ut fonder bl.a. baserat på morningstar-betyg. Men avgifterna är ganska höga. Är det motiverat, eller bör jag välja andra fonder att månadsspara i?

15%, Storebrand Global Multifactor
15%, Öhman Global Hållbar
12,5%, Shroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc
12,5%, Nordera 1 - Emerging Stars Equity BP
5%, Swedbank Robur Access USA
5%, MS INVF US Advantage A
10%, Invesco Pan Europan StructEq A EUR
5%, Allianz Europe Equity Growth A EUR
12,5%, Spiltan Aktiefond Investmentbolag
12,5%, Lannebo Sverige Plus

Portfölj 3, en fast summa på ett Tjänepension-konto. Sparhorisont: +30 år
Medelavgift: 0,59%

25%, Länsförsäkringar Global Indexnära
25%, Storebrand Global Multifaktor
15%, Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
15%, Swedbank Robur Access Asien
10%, Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10%, Didner & Gerge Småbolag
Senast redigerad av spektrakel 2018-01-30 kl. 20:56.
Citera
2018-01-30, 21:01
Medlem
avanza zero.Å när räntan stiger excalibur.
Citera
2018-01-30, 21:19
Medlem
Avanza zero är förvisso helt gratis, men investerar bara i 30 bolag. Jag vill ha bättre spridning och tycker inte den fonden presterat särskilt bra i jämförelse med andra sverigefonder.
Jag är beredd att ta lite mer risk i portföljerna där jag har längst sparhorisont.
Excalibur var ett bra förslag som jag kanske kan pytsa in lite mer framöver i Portfölj 1.
Citera
2018-01-30, 23:16
Medlem
ser ut som min så tummen upp <3
Citera
2018-01-31, 13:05
Medlem
Noterar att totalt innehav är 105% i portfölj 2. Det är Invesco Pan Europan StructEq A EUR som ska stå för 5% och inte 10% av innehavet.
Citera
2018-02-01, 15:13
Medlem
Hej!
Jag är sugen på att byta fonder och fondstrategi. Har sålt alla fonder jag haft på Avanza och funderar på att sprida ut dem på många fler fonder så som du gjort. Tänkte kopiera din Portfölj 1.

Låt säga att du vill flytta 2345kr till portfölj 1 en gång per månad, sitter du då och räknat ut vad 12.5% blir och för över det varje månad? Eller kör du någon form av automatiskt sparande?
Citera
2018-02-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxx09
Hej!
Jag är sugen på att byta fonder och fondstrategi. Har sålt alla fonder jag haft på Avanza och funderar på att sprida ut dem på många fler fonder så som du gjort. Tänkte kopiera din Portfölj 1.

Låt säga att du vill flytta 2345kr till portfölj 1 en gång per månad, sitter du då och räknat ut vad 12.5% blir och för över det varje månad? Eller kör du någon form av automatiskt sparande?
Det var vågat utan någon som helst input från andra om just mitt val vad gäller allokering och val av fonder

På kort sikt tror jag det är lite tankevurpa att tro att jag har spridit mina risker. Allting investeras ju i aktiefonder. I portfölj 1 tror jag att det kan vara bra att stoppa in lite annat, t.ex. sparkonto, guld-ETF, ränteobligationer och sånt.
Försöker lära mig och jag är ganska ny på fonder och har egentligen börjat i helt period.

Jag sparar automatiskt. Hör med din bank, nätmäklare eller vad det nu kan vara. Via Avanza går det att sätta upp autogiro.
Citera
2018-02-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spektrakel
Det var vågat utan någon som helst input från andra om just mitt val vad gäller allokering och val av fonder

På kort sikt tror jag det är lite tankevurpa att tro att jag har spridit mina risker. Allting investeras ju i aktiefonder. I portfölj 1 tror jag att det kan vara bra att stoppa in lite annat, t.ex. sparkonto, guld-ETF, ränteobligationer och sånt.
Försöker lära mig och jag är ganska ny på fonder och har egentligen börjat i helt period.

Jag sparar automatiskt. Hör med din bank, nätmäklare eller vad det nu kan vara. Via Avanza går det att sätta upp autogiro.

Eftersom du inte upplevt en börskrasch än bör du ha en så pass stor andel i räntor (sparkonto) att du känner dig trygg och inte säljer i panik.

Detta är ett av de viktigaste sakerna du måste tänka på, klarar du se dina pengar gå ner 50% utan att paniksälja? I så fall, visst kör 100% aktier. Men känner du dig tveksam ska du ha en del räntor, 10%, 20%, 30% eller 40% så pass att du inte paniksäler dina fonder.

Varsågod
Citera
2018-02-03, 10:31
Medlem
Ser bra ut!
Citera
2018-02-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Eftersom du inte upplevt en börskrasch än bör du ha en så pass stor andel i räntor (sparkonto) att du känner dig trygg och inte säljer i panik.

Detta är ett av de viktigaste sakerna du måste tänka på, klarar du se dina pengar gå ner 50% utan att paniksälja? I så fall, visst kör 100% aktier. Men känner du dig tveksam ska du ha en del räntor, 10%, 20%, 30% eller 40% så pass att du inte paniksäler dina fonder.

Varsågod
Tackar var för tipsen!

Vad gäller portfölj 2 och 3 så är strategin att strunta i att det rasar och fortsätta månadssköpa som vanligt (bortsett från portfölj 3 som en är fast summa från en gammal tjänstepension). Jag har så lång sparhorisont, men då gäller det förstås att hålla fast vid den strategin, och hur jag reagerar vet jag förstås inte än
Min föreställning är att det inte kommer vara lika muntert att logga in. I synnerhet ifall medierna börjar skrika om en global ekonomisk kris och domedagsprofeter pratar om en ekonomi som aldrig kommer återhämta sig (känns inte som en helt osannolikt scenario). Men i sådana tider kanske jag kan låta aktiefonderna sjunka och stoppa in mer pengar i räntefonder, men då missar jag att köpa billigt.

I portfölj 1 har det slagit mig ett par gånger att jag borta sprida ut risken, nu är det 100% aktier och dessa pengar avser jag använda inom 10 år. Räntefonder, sparkonto och någon guld-ETF (om det nu går nu efter nya reglerna?)
är idéer jag har haft.

Jag har det mesta på ISK idag. Bör jag köpa räntefonderna i en kapitalförsäkringar istället? Vilka räntefonder är bra, och hur bör jag tänka där?
Citera
2018-02-04, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spektrakel
Tackar var för tipsen!

Vad gäller portfölj 2 och 3 så är strategin att strunta i att det rasar och fortsätta månadssköpa som vanligt (bortsett från portfölj 3 som en är fast summa från en gammal tjänstepension). Jag har så lång sparhorisont, men då gäller det förstås att hålla fast vid den strategin, och hur jag reagerar vet jag förstås inte än
Min föreställning är att det inte kommer vara lika muntert att logga in. I synnerhet ifall medierna börjar skrika om en global ekonomisk kris och domedagsprofeter pratar om en ekonomi som aldrig kommer återhämta sig (känns inte som en helt osannolikt scenario). Men i sådana tider kanske jag kan låta aktiefonderna sjunka och stoppa in mer pengar i räntefonder, men då missar jag att köpa billigt.

I portfölj 1 har det slagit mig ett par gånger att jag borta sprida ut risken, nu är det 100% aktier och dessa pengar avser jag använda inom 10 år. Räntefonder, sparkonto och någon guld-ETF (om det nu går nu efter nya reglerna?)
är idéer jag har haft.

Jag har det mesta på ISK idag. Bör jag köpa räntefonderna i en kapitalförsäkringar istället? Vilka räntefonder är bra, och hur bör jag tänka där?

Det är hög tid att tänka på om FU klarar 50% nedgång på ditt kapital, är du tveksam borde du ha en del räntor.

Räntor ska va i depå nu inte ISK, köp spiltan räntefond Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in