2018-02-02, 08:25
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution
Jag har ett antal bekanta som är ”kulturarbetare”, dvs aktiva inom musik och/eller teater. De är inte kändisar på nationell nivå och de är inga som drar in några jättegage men det är deras huvudsakliga sysselsättning. Kulturabetare men definitivt ingen kulturelit och inte bara boende i Stockholms innerstad. Flera är bosatta på mindre orter. Man skulle ju kunna tänka sig (iallafall har jag gjort det) att dessa individer skulle vara lite mer öppna i sitt sätt att betrakta samhällsutvecklingen och kanske känna att andra än 7-klövern borde få inflytande. Men icke!

Varje gång vi kommit i diskussioner som på nåt sätt berör politik så blir jag väldigt nedslagen vad gäller SDs möjligheter att plocka några röster i de kretsarna. Pekar jag på problemen i samhället så tillstår de väl i nån utsträckning att, ”ja visst finns det problem”. Men att kunna tänka sig rösta på SD, nej, det finns bara inte. I deras värld tycks SD fortfarande vara en sjuka som ska bekämpas. Jag ska säga att jag brukar akta mig för att själv lyfta fram SD (eller nåt annat parti för den delen). Det jag fokuserar på i diskussionerna är händelser, problem eller nån statistik jag tagit del av. Det brukar vara nån annan som så småningom för in SD i samtalet (och då som sagt i negativa termer).

Jag har många akademiker i min bekantskapskrets, huvudsakligen inom teknik och naturvetenskap (mycket beroende på att det är min egen bakgrund). I några fall har de tidigare nämnda kulturarbetarna den utbildningsbakgrunden men de har med åren kommit att växla spår (t ex musicerandet sen ungdomen har övergått i näst intill heltidssysselsättning). Nu pratar jag inte politik med så många av mina akademikerbekanta/kollegor men när det skett, även under senare tid, upplever jag att aversionen mot SD sitter hårt även där. Jag tycker mig dock uppfattat en viss skillnad (jämfört med ”kulturarbetarna”) i hur man invänder mot SD. Det är mer av ”SD har inga faktiska lösningar” än att bara uttrycka avsky och refera till ”unkna värderingar”. Jag har också kunnat konstatera att mina bekanta har mycket större tilltro till BRÅ och traditionella medier än vad jag har.

Med bakgrund av det jag just beskrivit känner jag mig stundtals lite uppgiven när jag ser opinionsundersökningar där SD går tillbaka, står still eller bara rör sig marginellt uppåt. Min förhoppning är mätningarna inte förmår fånga det verkliga opinionsläget och att SDs andel är underskattad. Om så är fallet tror jag anledningen främst är stigmatisering. Visserligen ser ju väljare att SD stigit (sen valet) i termer av ”anonyma” opinionsmätningssiffror. Men eftersom SD fortfarande ofta omtalas i negativa ordalag av media eller, mer viktigt, av konkreta personer (som i de diskussioner jag beskrivit ovan) minskar inte stigmatiseringen så mycket. För den enskilde väljaren, speciellt om denne ”hållit emot” länge, blir det därför även fortsättningsvis ett stort steg att ta att ange SD i undersökningar.

Eller så är det helt enkelt så att många väljare ser problemen men ändå tror att 7-klöverpartierna i nån konstellation är bäst lämpade att lösa dem och att ansvarsutkrävande genom att proteströsta inte är meningsfullt.

Vad jag älskar när skygglapparna flyger och man berättar det som det är. Bra inlägg.

Jag tror att stigmat har en viss betydelse men att förklaringen till större del ligger i ditt sista stycke. För de flesta erbjuder SD ingen lösning.

Dessa två anledningar plus min egen favorit nedan och där har du anledningarna till varför SD inte biter längre.

Svensk medelklass har det så bra att de har mer pengar än de kan spendera. De ser inte problemen som brukar rabblas i den här tråden. Hade inte barnen behövt gå i skola hela tiden hade de åkt på ännu fler skidresor.

Och även för dem som har det kasst och vill hitta någon att skylla det på så börjar alternativet SD kännas lite trist.
Senast redigerad av greta75 2018-02-02 kl. 08:49.
2018-02-02, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Vad jag älskar när skygglapparna flyger och man berättar det som det är. Bra inlägg.

Jag tror att stigmat har en viss betydelse men att förklaringen till större del ligger i ditt sista stycke. För de flesta erbjuder SD ingen lösning.

Dessa två anledningar plus min egen favorit och där har du anledningarna till varför SD inte biter längre.

Svensk medelklass har det så bra att de har mer pengar än de kan spendera. De ser inte projekteringen som brukar rabblas i den här tråden. Hade inte barnen behövt gå i skola hela tiden hade de åkt på ännu fler skidresor.
Mycket bollande i tråden, valrörelsen kanske har startat här, men knappast i det offentliga livet. Snart så. Men SD får naturligtvis lägga på ett kol.
2018-02-02, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det kan tyvärr inte uteslutas att S vinner på att vederbörande S-pajas omplaceras och att SD måhända förlorar någon eller några PE i sammanhanget.

Samhällsproblemen i övrigt är dock så omfattande att SD ändå sannolikt blir största partiet inför valet...

Nej, det blir dom inte. SD får vara nöjda med runt 20%. Finns absolut INGENTING som antyder att SD kommer bli störst. Vakna upp ur koman nu.
2018-02-02, 09:12
Medlem
Citat:
Svensk medelklass har det så bra att de har mer pengar än de kan spendera. De ser inte problemen som brukar rabblas i den här tråden. Hade inte barnen behövt gå i skola hela tiden hade de åkt på ännu fler skidresor.

Detta har du helt rätt i. Medelklassen, traditionella svenska medborgare med arbete, har det väldigt bra. De tjänar bra med pengar, de lever oftast i trygga lugna områden, de har råd med resor, prylar, kläder och nöjen. De allra flesta ser inte några större problem i sitt dagliga liv även om de förstås inte kan undgå rapporteringen i media om problemen i "utanförskapsområdena". Men de litar på att S och M löser detta. De ser inget behov av SD.

Många i medelklassen ser inte SD som ett seriöst alternativ, även om de kan sympatisera med delar av deras politik. Men jag tror de hoppas på att den vändning (verklig eller påhittad) som S och M har tagit inom invandringspolitiken kommer att räcka.

Det man möjligen kan hoppas på är att kulturarbetare och akademiker av olika slag genomskådat de mest naiva invandringsförespråkarna inom exempelvis Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ. Jag tror inte att det senaste årets kampanj för ensamkommande vuxna män från Afghanistan har lockat fler väljare till dessa partier, snarare tvärtom.

Om Miljöpartiet åker ur riksdagen vore det för mig en betydligt större vinst än huruvida SD får 15 eller 25%. Miljöpartiet är utan tvekan det mest skadliga parti vi har idag.
2018-02-02, 09:21
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Sådana som du brukar försvinna fort ur tråden när det verkliga resultatet kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Kan du utveckla? Sådana som mig som vill att partiet ska optimeras maximalt i valrörelsen och vinna stort menar du?

Denna "Expotus" är ett primärexempel på det vi precis diskuterade. Som du tidigare nämnde så har många SD'are ett nästan sektliknande beteende, och man har en nästan absurd inställning att alla är emot en. Nu är nog både du och jag starkt SD, men vi lyfter fram kritik i tråden och folk som Expotus ser oss direkt som någon oförenlig persona non grata med diaboliska avsikter mot partier.
Det är riktigt synd ett erkänna att media ibland har rätt om många SD'are och deras mentala befinnande, det kan inte annat än missgynna partiets utveckling, vilket vi delvis ser nu.
2018-02-02, 10:26
Medlem
Citat:

.

Jag tillhör den grupp du talar om. Det är sant att vår grupp just nu har det extremt bra ekonomiskt. Förmögenheten har växt i en rasande takt de senaste tio åren. Det gör inte mig eller andra i min grupp immuna mot:

* Vetskapen att välfärdssystemet är ohållbart på sikt ifall alla kan ta del av det utan att bidra. https://tinkzorg.wordpress.com/2017/07/25/escape-from-rosengard/
* Att mina döttrar går i skola som har ett upptagningsområde från ett av de absolut värsta utsatta områdena i Sverige. Det gör mig heller inte immun mot det dussintal uppenbart överåriga Afghaner som går på skolan.
* Att bilbränder, attacker mot blåjuspersonal och personrån mot unga ökat till en nivå som är fullständigt absurd för en svensk mellanstor stad.

Jag var i Karibien i höstas. Jag ägnade säkert 25 timmar på resan åt att twittra, facebooka, och Flashbacka om läget. Vad säger det om hur lite medelklassen bryr sig och vår oförmåga att tänka på samhällsproblem samtidigt som vi reser? Och jag är sannerligen inte ensam. Många i min bekantskapskrets är på exakt samma våglängd som jag.

Utvecklingen går inte att hejda. The Can of Worms är öppnad och det enda som kan stänga tillbaka locket är en extremt hård invandrings- och brottbekämpningspolitik. SD kommer att nå 30% i OU så fort M och S tar det minsta steg tillbaka från sin 180 graders-vändning. Kopierar M och S SD:s politik till 100% på ovanstående politikområden så kanske de klarar av att hålla nere SD på 20% i OU.
2018-02-02, 11:12
Medlem
Citat:

Visst, det kan ju vara så men jag har svårt att köpa argumentet ”ingen lösning”. När jag tittat på de olika partiernas material (huvudsakligen det som de presenterar på sina egna websiter och exempelvis Facebook) så tycker jag inte SD saknar förslag i större omfattning än andra partier. Inte heller tycker jag SD har mindre tydlighet vad gäller detaljerna för sin politik jämfört med de andra partierna.

Däremot saknar ju naturligtvis ett parti som SD regeringserfarenhet och det är ju en nackdel. Men jag har svårt att förstå att man, om man har läst SDs texter om sin politik, blir stärkt i sin övertygelse att partiets politik är skadlig för Sverige och att man ska förhålla sig annorlunda mot dem än mot andra partier. De rysslandskopplingar som tidvis anförs som invändningar mot SD har jag svårare att värdera. Det jag hittills tagit del av har inte fått mig att ändra min avsikt att rösta på SD.

Citat:

Det beror väl på vad man menar med ”ser”. Jag själv tillhör väl vad man kan kalla övre medelklass eller lägre överklass sett till det materiella (inkomster och boende). Huvuddelen av de jag kommer i kontakt med tillhör typisk medelklass. Problemen kommer nog så nära dem (liksom mig) skulle jag vilja påstå.

Det här blir förstås helt anektotisk utgående från mina egna observationer men på mina barns skola är ”stök” samt komplikationer kopplade till ”kulturkrockar” ett tilltagande problem i vissa av klasserna. Föräldrar till barn i idrottsklubben där mina barn är aktiva går i funderingar på att flytta för att det är lite ”oroligt” i närområdet där de bor. Man skjutsar barnen i allt större utsträckning för det känns inte tryggt att låta barnen gå själva, framförallt nu under den mörka tiden av året. Personer dryftar att de upplever att tillgängligheten på den lokala vårdcentralen minskat (svårt att få tid hos läkare). Vänner jag har i Uppsala upplever att våldet kryper närmare dem (skjutningen på pizzerian i Flogsta nu senast och skjutningen i Boländerna något längre tillbaka).

Visst, de flesta är inte personligen direkt utsatta (åtminstone inte för det verkliga våldet) men nog börjar problemen komma riktigt nära. Det tror jag allt fler upplever, även de som liksom jag bor i ”fina” områden.
2018-02-02, 12:22
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Svar till Pirxz

Uppfattningar baserade på våra korrumperade och agendastyrda skojarinstitut kommer naturligtvis att resultera i en chock vid valet för våra S-vänner ock K-amrater - tyvärr!!!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-02-02 kl. 12:40.
2018-02-02, 14:58
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag tillhör den grupp du talar om. Det är sant att vår grupp just nu har det extremt bra ekonomiskt. Förmögenheten har växt i en rasande takt de senaste tio åren. Det gör inte mig eller andra i min grupp immuna mot:

* Vetskapen att välfärdssystemet är ohållbart på sikt ifall alla kan ta del av det utan att bidra. https://tinkzorg.wordpress.com/2017/07/25/escape-from-rosengard/
* Att mina döttrar går i skola som har ett upptagningsområde från ett av de absolut värsta utsatta områdena i Sverige. Det gör mig heller inte immun mot det dussintal uppenbart överåriga Afghaner som går på skolan.
* Att bilbränder, attacker mot blåjuspersonal och personrån mot unga ökat till en nivå som är fullständigt absurd för en svensk mellanstor stad.

Jag var i Karibien i höstas. Jag ägnade säkert 25 timmar på resan åt att twittra, facebooka, och Flashbacka om läget. Vad säger det om hur lite medelklassen bryr sig och vår oförmåga att tänka på samhällsproblem samtidigt som vi reser? Och jag är sannerligen inte ensam. Många i min bekantskapskrets är på exakt samma våglängd som jag.

Utvecklingen går inte att hejda. The Can of Worms är öppnad och det enda som kan stänga tillbaka locket är en extremt hård invandrings- och brottbekämpningspolitik. SD kommer att nå 30% i OU så fort M och S tar det minsta steg tillbaka från sin 180 graders-vändning. Kopierar M och S SD:s politik till 100% på ovanstående politikområden så kanske de klarar av att hålla nere SD på 20% i OU.

Din analys av läget är klockren. Det kan inte sägas mycket bättre än så. Självfallet finns det ingen som helst motsättning i att vara medelklass (eller övre medelklass) och att vara förmögen att se de enorma samhällsproblem som S och M lagt grunden till genom en fullständigt vettlös invandrings- och integrationspolitik.

Många vill få det till att enbart outbildade, lågutbildade och fattiga röstar på SD. Det är möjligt att det till stor del var så tidigare men jag kan personligen intyga att så inte är fallet längre. I mitt jobb som företagare träffar jag inte så sällan såväl marknadsdirektörer som försäljningschefer. Många skulle baxna om de hade vetat hur ofta man fått höra i privata samtal att de tänker rösta på SD. Naturligtvis springer inte dessa runt och talar vitt och brett om detta för allt och alla då det fortfarande är synnerligen känsligt i den ställning de sitter, de nämner det möjligen för dem de litar på och efter noga övervägande. Nu senaste kom det fram under en arbetslunch med VD:n för ett större bolag i Västsverige att SD var det parti han skulle lägga sin röst på.

Oavsett om vissa i denna tråden vill erkänna det eller ej, så finns det med mycket stor sannolikhet ett enormt mörkertal därute. Åtskilliga grupper i samhället som väljer att hålla tyst kommer att bli den stora gruppen "dolda SD-väljare" i valet om sju månader. Tröttheten på den nuvarande samhällsutveckling är monumental hos fler än vi tror - och de som påstår att SD bara attraherar "white trash" bör definitivt tänka om.

Sverigedemokraterna må ha ett visst antal procent hos diverse opinionsinstitut för närvarande, det må spreta mellan 16% och 22,2%... men de kommer inte att få under 25% i riksdagsvalet i år. Vänta bara. Skulle jag ha fel är ni fria att kasta så mycket skit ni önskar på mig (men jag kommer inte att få fel, snarare är 25% lågt räknat. Mörkertalet, gott folk... mörkertalet... som opinionsinstituten inte kommer åt. Detta mörkertal kommer att orsaka en politisk jordbävning i valet 2018.)
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-02 kl. 15:05.
2018-02-02, 16:25
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirxz
Nej, det blir dom inte. SD får vara nöjda med runt 20%. Finns absolut INGENTING som antyder att SD kommer bli störst. Vakna upp ur koman nu.

En majoritet av den tysta opinion som inte deltar i opinionsmätningar är sverigedemokrater de kan vara upp till 10 procentenheter. Så länge man håller det dolt för väljarna är det fullt möjligt med ett omfattande statsstyrt valfusk. 7-klöverns står enade i frågan och Kd hoppas på att få 2 -3 procent enheter i bonus för att de deltar i fusket. Att ansöka om att bli valförrättar i år är varje Sd sympatisörs förbannade plikt.
2018-02-02, 17:24
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Bortsett från att SD kommer att göra sitt bästa val hitintills, är det givetvis med hänsyn till motståndarnas metoder, rekommendabelt:

Att ansöka om att bli valförrättare i år är varje SD-sympatisörs förbannade plikt.
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-02-02 kl. 17:28.
2018-02-02, 17:33
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
En majoritet av den tysta opinion som inte deltar i opinionsmätningar är sverigedemokrater de kan vara upp till 10 procentenheter. Så länge man håller det dolt för väljarna är det fullt möjligt med ett omfattande statsstyrt valfusk. 7-klöverns står enade i frågan och Kd hoppas på att få 2 -3 procent enheter i bonus för att de deltar i fusket. Att ansöka om att bli valförrättar i år är varje Sd sympatisörs förbannade plikt.

Tillåt mig bena upp ditt inlägg:

- Upp till 10% fler än mätningarna visar tänker rösta på SD men opinionsmätningarna kan inte mäta dem. Det går inte att fånga upp dem.

- Tyvärr vet även opositionen om det.

- De sju opositionspartierna kallar då till möte där de diskuterar det faktum att de kommer att ha ca 10% att dela på från SD och att det finns en superbra chans att fuska genom att dela på dessa SD röster. KD går med på villkoret att de blir garanterade 4,2%.

- Några i den här tråden har snappat upp planerna på valfusk och rekomenderar nu SD att skicka egna valförrättare för att se till att sjuklövern inte kan fuska.

Gubben, jag tror du är något stort på spåren här. Sluta inte att gräva i detta.
Senast redigerad av greta75 2018-02-02 kl. 17:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in