2018-02-02, 01:41
Medlem
Ja som rubriken lyder. Hur många av er har en diagnos och var dem nödvändiga att få tycker ni? Jag har en diagnos och jag har inte fått ut ett tjota på det. Så jag undrar vad tycker ni om att få diagnoser? Är jag ensam om att tycka att det finns viktigare saker på jorden än att få en diagnos på sej? Har ni fått en förklaring till varför ni fick en diagnos, det fick inte jag. Kanske är jag ensam om det också att tro att de äldre förkastar de yngre offrar dem åt myndigheter vill stjälpa och inte hjälpa. Som blir slav under en stämpel de inte vet vad den innebär. Nu fick jag diagnosen sent i livet. Eftersom att sjukhuset slängde mig mellan olika landsting och visste inte vad de skulle göra av mig. Hade lite lust att fråga bara.
Citera
2018-02-02, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DR.Gein
Ja som rubriken lyder. Hur många av er har en diagnos och var dem nödvändiga att få tycker ni? Jag har en diagnos och jag har inte fått ut ett tjota på det. Så jag undrar vad tycker ni om att få diagnoser? Är jag ensam om att tycka att det finns viktigare saker på jorden än att få en diagnos på sej? Har ni fått en förklaring till varför ni fick en diagnos, det fick inte jag. Kanske är jag ensam om det också att tro att de äldre förkastar de yngre offrar dem åt myndigheter vill stjälpa och inte hjälpa. Som blir slav under en stämpel de inte vet vad den innebär. Nu fick jag diagnosen sent i livet. Eftersom att sjukhuset slängde mig mellan olika landsting och visste inte vad de skulle göra av mig. Hade lite lust att fråga bara.

Jag har Social fobi som diagnos, (om det räknas som diagnos)? Och sen panikångest och gad och sånt.
Citera
2018-02-02, 02:17
Medlem
Dopys avatar
Fast om du fick diagnosen sent i livet = som vuxen, måste det ju var du som gick till läkaren och sa "jag har problem med det här/mår så här, hjälp tack" och där efter dem skickade dig för utredning för diagnos?

På barn och ungdomar är det oftast i skolan som reagera att barnet inte beter sig eller lär sig som dem andra barnen och därför kan rekommendera en utredning för att hjälpa så barnet ska få lättare att klara skolan och ev få hjälpmedel som finns tillgängliga.
Vuxna är det oftast dem själva som söker vård, det är ju inte så att sjukvården går runt och letar efter folk att skicka på utredning.
Citera
2018-02-02, 06:04
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ger fan upp, betalat skattepengar till dem. Men visst trycker inte ner dem. Finns folk som vill mig väldigt illa. Folk som tror att jag är samma person som jag var en gång. Nu tror de personerna att jag vill dem illa. Polisen är ett exempel. Har blivit misstänkt för diverse mord. Droger. Stöld. Jag håller låg profil och det kan se argt ut det jag skriver men fungerar i vardagen. Jag ser mig inte som en utan problem eller perfekt. Vi är alla olika vi har olika personligheter. En socialdemokrat (jag var inte med då) sa en gång har jag sett i en text rätt vård åt alla på lika villkor. Idag ser jag hur misslyckad vården och psykiatrin är. Inte bara på Flashback. Klart att jag blir less. Därför uppsöker jag dem ej heller. Jag sköter mitt även om jag brutit en fot. Att få den stämpeln gjorde ondare än foten. Vill inte dra igång nåt men att se hur jävligt dem har haft det i Syrien utan stöd gör mig inte gott då man i Sverige anklagar varandra för ytliga saker som att en inte bjuder in en i sitt liv eller som överläkarna menar på tittar åt sidan och inte på personen till exempel. Lägger resurser på att systematiskt leta upp avvikande beteenden. Jag skulle egentligen inte behöva skriva allt detta. Men sjuka personer gör sjuka saker. Har inte mycket folk som kompisar. De viker åt sidan. Bryr mig ibland. Samt vet du inte mycket om min bakgrund och om du skulle ta reda på mer så är det ett brott dataintrång liksom jag vet inte mycket om dej och så låter vi det vara okej.

En diagnos förändrar inte vem du är, du är exakt samma person som du var innan. Det påverkar inte heller dina möjligheter att studera och jobba (utom tex polis, militär, eller liknande).
Du är exakt samma person som du var innan du fick diagnosen på pappret, diagnos är inget farligt.

Den misslyckad vården och psykiatrin har inte att göra med att friska personer får diagnoser och behandling, det som är problemet är att sjuka personer får fel diagnos, får ingen vård eller fel vård, och det tar lång tid att få rätt diagnos och rätt vård.

Jag tror din irritation och att du verkar ta det här väldigt hårt beror pga att du känner sig sviken av folk nära dig som du litade på :/

Och ja jag har sett, träffat och känner personer som har diagnoser och är glada
Citera
2018-02-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koxbox
Jag har Social fobi som diagnos, (om det räknas som diagnos)? Och sen panikångest och gad och sånt.

Jag har samma som dig, +agorofobi, och någon "personlighetsstörning sedan unga år"

Aldrig fått reda på vilken störning dock, fick fylla i en hel pärm nästan med frågor.

Max i deprresionstesten i 4 års tid (den jag alltid får fylla i för förlängd sjukpenning), och 17 i ångest...
Citera
2018-02-02, 20:29
Medlem
FETochFULs avatar
ADD och Autismspektrumtillstånd med en släng schiz.
Det har hjälpt mig mycket, mer förståelse hos frivård, soc, boendestöd mm.
Eftersom jag inte klarat av vissa saker så har dom fan nästan tvingat till mig saker.
Men nu när man har på papper så är det fan en pust ut.
Citera
2018-02-02, 21:17
Medlem
exquisitelys avatar
Fick mina diagnoser i vuxen ålder. Som att äntligen få ett facit som tydliggör varför jag känner si och varför jag gör så. Att äntligen ha hittat källorna till det kaos och den ångest jag periodvis genomlider på daglig basis .Förhoppningsvis har det lett till att min familj har något större förståelse för mig och mina problemområde. I dagsläget har det även genererat en lönebidragsanställning.
Citera
2018-02-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Fick mina diagnoser i vuxen ålder. Som att äntligen få ett facit som tydliggör varför jag känner si och varför jag gör så. Att äntligen ha hittat källorna till det kaos och den ångest jag periodvis genomlider på daglig basis .Förhoppningsvis har det lett till att min familj har något större förståelse för mig och mina problemområde. I dagsläget har det även genererat en lönebidragsanställning.

Vilken lyx.
Citera
2018-02-03, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patteSatan
Jag har samma som dig, +agorofobi, och någon "personlighetsstörning sedan unga år"

Aldrig fått reda på vilken störning dock, fick fylla i en hel pärm nästan med frågor.

Max i deprresionstesten i 4 års tid (den jag alltid får fylla i för förlängd sjukpenning), och 17 i ångest...

Hur funkar vardagen för dig? Jag är världens börda för samhället och lever på bidrag så gott det går, äter också en hel del xanor och ikto men har lyckats lägga av med alkoholen, tycker det inte ens är kul längre.
Har du några mediciner eller så?
Citera
2018-02-03, 05:00
Medlem
Jag är just nu sjukskriven för följande diagnoser:

- Recidiverande depression, svår episod (F33.2)
- Blandade ångest- och depressionstillstånd (F41.2)
- Utmattningssyndrom (F43.8A)
- Insomni (F51.0)
- Icke organisk hypersomni (F51.1)
- Aspergers syndrom (F84.5)
- ADD (F90.0C)

NPF-diagnoserna Aspergers syndrom och ADD fick jag bekräftade ganska nyligen, så jag kan inte riktigt ännu bedöma om det varit positivt eller negativt att få dessa diagnoser på pränt. Hittills tycker jag dock folk i min omgivning, som jag berättat detta för, har reagerat positivt och sagt att de förstår mig bättre nu. T.ex. förstår de bättre varför jag beter mig lite "udda" i vissa sociala situationer och varför jag ofta drar mig undan sociala sammanhang.

Jag upplever också själv att det är skönt att äntligen få bekräftat varför jag mått så dåligt under så lång tid (varit deprimerad sedan 16-årsåldern) och varför jag betett mig på ett visst sätt i vissa situationer.

Att få en psykiatrisk diagnos (särskilt NPF-diagnoser) är väl dessutom mer eller mindre ett krav för att få hjälp inom psykiatrin (även om psykiatrin i stort är ett skämt idag), få hjälp genom LSS, söka ersättningar via Försäkringskassan och liknande.
Senast redigerad av cealus 2018-02-03 kl. 05:10.
Citera
2018-02-03, 12:21
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Vilken lyx.

Lyx? Vad svamlar du om?
Citera
2018-02-03, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Lyx? Vad svamlar du om?

Ja du fick något bekräftat som gjorde dej nöjd och du fick lönebidragsarbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in