2018-02-01, 19:13
Medlem
ZIP-arkiv med hela FUPen: https://minfil.org/O61f44d6b1/Drottninggatan_lastbilsattack.zip
Citera
2018-02-01, 19:29
Medlem
När ringde den här kamraten upp Akilov och när avslöjade polisen att det var han som låg bakom attacken?
Citera
2018-02-01, 19:46
Medlem
Grymt jobb med FUP.

Ingen har hittat de initiala polisiära insatserna såsom larmsamtal och tjänste-PM från poliser? Skulle va intressant att se hur tankarna gick. Kan det vara sekretessbelagt med hänvisning till rikets säkerhet?

EDIT:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-polisen-pa-plats-kvinna-som-mist-sin-fot-berattar-hur-garningsmannen-flytt/

"Poliserna som kom till Drottninggatan förhördes senare. I förundersökningsprotokollet framträder bilden av fokuserade poliser som utan tvekan tar upp jakten på en gärningsman som de inte vet något om. Andra får rycka in och ta hand om skadade."
Senast redigerad av FrankeFromFyn 2018-02-01 kl. 19:48.
Citera
2018-02-01, 19:56
Medlem
duettens avatar
Så här står det i artikeln:

Citat:
De tidigare kollegorna sågs omkring en månad innan dådet på Drottninggatan, och kamraten ringde Akilov så sent som några timmar efter attacken.

- Jag ville bara veta vad som hade hänt, säger den tidigare arbetskamraten och förklarar att han aldrig fick något svar och vid det tillfälle inte hade någon aning om vad Rakhmat Akilov faktiskt hade gjort.

Väldigt misstänkt tycker jag. Det slumpade sig alltså (enligt kamraten) att han bara råkade ringa Akilov timmar efter terrorattacken. Klart kamraten visst vad Akilov hade tänkt göra. Därmed är kamraten enligt min mening medskyldig till dådet då han inte gjort något för att stoppa det. I t.ex. USA hade kamraten suttit inspärrad bakom lås och bom för länge sedan, förslagsvis på Guantanamo. Istället går han runt på Umeås gator och flinar och visslar som om ingenting hade hänt.

Fi f*n!
Citera
2018-02-01, 19:59
Medlem
Säpo har definitivt koll på alla spår i det målet.
Citera
2018-02-01, 19:59
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Aha, läkare på en katastrofplats ska minsann inte hålla på och tillämpa sina kunskaper och erfarenheter genom att exempelvis göra triage-bedömningar för att räddningsarbetet ska bli så effektivt som möjligt... Var är facepalmemojin när man behöver den?

Läkaren ska väl helst inte dyka upp alls och om han inte behövs på sjukhuset ska han dyka upp golfklubban över axeln och konstatera att han inte behövs där.

I en normal värld har folk öppnat det närmsta civilförsvarsskåpet och skruvat loss den nödställde.

I Sverige går väl inte det för att man först måste forcera polisen för att ens komma fram till den som är nödställd ?
Citera
2018-02-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Läkaren ska väl helst inte dyka upp alls och om han inte behövs på sjukhuset ska han dyka upp golfklubban över axeln och konstatera att han inte behövs där.

I en normal värld har folk öppnat det närmsta civilförsvarsskåpet och skruvat loss den nödställde.

I Sverige går väl inte det för att man först måste forcera polisen för att ens komma fram till den som är nödställd ?

Om du referrerar om första läkaren som sprang ut, så var han ute på gatan före polisen anlände, efter lastbilen körde in i åhlens så kom det kort efter 2 polis patruler till platsen där poliserna rusade till lastbilen och började be alla baka mm.

Men resten av resuser kom senare, som ambulans, brandkåren, som jag ej vet hur lång tid det tog.
Citera
2018-02-01, 20:07
Medlem
duettens avatar
Som boende i närheten av Umeå är sover jag inte lugnt då jag misstänker att en medkonspiratör, eller åtminstone en sympatisör, går fritt på gatorna här.

Vad säpo borde göra är svårt att säga men nog borde det gå att få ut mer av "kamraten". Kanske lite mer kreativa förhörsmetoder hade hjälpt till i detta fall?
Citera
2018-02-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duetten
]Om jag hade en kamrat som jag får veta har begått ett grymt terrordåd som dominerar alla nyheter i veckor så försöker jag givetvis att rekapitulera de senaste kontakterna jag hade med honom

Om jag såg min kompis på nyheterna misstänkt för terrordåd så hade jag ringt honom omgående och undrat vad det är som pågår. Jag vet inte hur fan du har fått för dig att det är en orimlig reaktion.
Citera
2018-02-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida

Herregud. Vad kommer de här världsbilderna ifrån? "I en normal värld" får alltså exempelvis inte en läkare utifrån sin kunskap och erfarenhet göra en bedömning att en skadad person är bortom räddning och därför fokusera på andra skadade (och se till att andra gör likadant istället för at börja "skruva loss" nån med grejer från ett "civilförsvarskåp"?

Den "normala" världen kan du själv få bygga upp, men helst nån annanstans än där vi rimliga människor befinner oss.

Och polisen fokuserar inte på nödställda i en sån här situation, så du behöver inte oroa dig för att de skulle stå ivägen för dig när du själv går in och är i vägen med nån poänglöst hjälteförsök.
Citera
2018-02-01, 20:43
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Herregud. Vad kommer de här världsbilderna ifrån? "I en normal värld" får alltså exempelvis inte en läkare utifrån sin kunskap och erfarenhet göra en bedömning att en skadad person är bortom räddning och därför fokusera på andra skadade (och se till att andra gör likadant istället för at börja "skruva loss" nån med grejer från ett "civilförsvarskåp"?

Den "normala" världen kan du själv få bygga upp, men helst nån annanstans än där vi rimliga människor befinner oss.

Och polisen fokuserar inte på nödställda i en sån här situation, så du behöver inte oroa dig för att de skulle stå ivägen för dig när du själv går in och är i vägen med nån poänglöst hjälteförsök.

Man behöver nog inte vara läkare för att konstatera att det är stor risk för hjärnskador om man mot förmodan skulle lyckas rädda livet på en brännskadad och medvetslös stackare som suttit fast i ett stekhett hjulhus i hela 15 minuter.

Tro det eller ej men polisens inövade agerande beror på att människor i en nödsituation agerar impulsivt med fara för sitt eget liv, det är inte detsamma som att de alltid agerar omdömeslöst.
Citera
2018-02-01, 20:45
Medlem
En fråga jag undrar över som kanske varit uppe. Före fup diskuterades det att det såg ut som två snarlika GM. När jag läser den nu är där ju två snarlika män, en terrorist och en vad? Samma kläder, gångstil och händerna i fickan. Har det framgått vem denna är? Gick fram och tillbaka och ringde. Låter ju skumt som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in