2018-02-01, 17:05
Medlem
sfrges avatar
Om man kollar upp extrema pister på nätet så dyker det upp uppgifter om lutning i både grader och procent.
Detta driver mig till vansinne.
Ibland funderar man om folk blandar ihop grejorna.

Den brantaste backen i Sverige skall vara en pist i Sälen som har en maxlutning på 48 grader. Det köper jag.
48 grader är mer en 100 procents lutning.
För dom som är osäker på hur mycket 100 procents lutning är kan man rita upp en fyrkant. Dra en linje från ena hörnet ner till det andra.
45 grader eller 100 procent.
En annan mycket brant backe är Harakiribacken nere i Alperna som skall vara den brantaste i Österrike har jag för mig.
Då snackar dom om 78 procents lutning helt plötsligt.
Alltså inte ens i närheten så brant som backen i Sälen.

Någon som kan reda ut detta?
Dom måste ju mena att Harakiribacken har 78 grader som maxlutning. Inte procent.
Sjukt brant förvisso men förmodligen
gäller det bara en kort sträcka.
Har någon varit där nere och åkt nämnda backe och kan jämföra med svenska pister.
Citera
2018-02-01, 17:19
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Om man kollar upp extrema pister på nätet så dyker det upp uppgifter om lutning i både grader och procent.

Den brantaste backen i Sverige skall vara en pist i Sälen som har en maxlutning på 48 grader. Det köper jag.
För dom som är osäker på hur mycket 100 procents lutning är kan man rita upp en fyrkant. Dra en linje från ena hörnet ner till det andra.
En annan mycket brant backe är Harakiribacken nere i Alperna som skall vara den brantaste i Österrike har jag för mig.

Dom måste ju mena att Harakiribacken har 78 grader som maxlutning. Inte procent.
Har någon varit där nere och åkt nämnda backe och kan jämföra med svenska pister.

100% är helt lodrätt. Mer än 100% är ja, då går den tillbaka en aning. Du får ta längden/höjdskillnaden, t ex 100m/40m=2,5 och så delar du det med 100%. 100/2,5=40%.

Edit. Eller lättare höjdskillnaden/längden t ex 40m/100m= 0,4=40%
Senast redigerad av rainbowia 2018-02-01 kl. 17:26.
Citera
2018-02-01, 17:41
Medlem
Stefan4s avatar
För att omvandla lutning i procent till grader, multiplicerar du med 0.9 (30 % * 0.9 = 27 grader)
För att omvandla lutning i grader till procent, dividerar du med 0.9 (27 grader / 0.9 = 30 %)
Citera
2018-02-01, 17:46
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
100% är helt lodrätt. Mer än 100% är ja, då går den tillbaka en aning. Du får ta längden/höjdskillnaden, t ex 100m/40m=2,5 och så delar du det med 100%. 100/2,5=40%.

Edit. Eller lättare höjdskillnaden/längden t ex 40m/100m= 0,4=40%

Det kan ju inte stämma.
45 grader är 100 procent.

En backe som är 200 meter lång och
har en fallhöjd på 200 meter har en lutning på 100 procent.
Citera
2018-02-01, 17:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Jag har varit nere i Mayrhofen och åkt Harakiri. Nu var det några år sedan, men jag tyckte nog att den var jämförbar med branta backar i Sverige (typ Chocken, Väggen, Experten). Problemet med sådana här backar (eller angivelsen, oavsett om den sker i procent eller grader) är att de anger lutningen upp till x grader/procent. Det säger alltså inte så mycket om hur svåråkt backen är. Väggen exempelvis har ju ett rejält brant hang i början, men det är kanske 10 meter. Då anger man lutningen för backen baserat på det hanget.

Är man "ärligare" och anger lutningen för ett lite större parti, eller inte har ett vrålbrant, kort hang blir siffrorna mycket "mesigare" även om åkupplevelsen är identisk.
Citera
2018-02-01, 18:00
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Det kan ju inte stämma.

Nä, kolla in våra räkneexempel ovan.

Citat:

Helt riktigt. Även kallad "väggen".
Citera
2018-02-01, 18:05
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Nä, kolla in våra räkneexempel ovan.

Helt riktigt. Även kallad "väggen".

Och hur många grader lutar då "väggen"?
Citera
2018-02-01, 18:18
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Och hur många grader lutar då "väggen"?

90
Citera
2018-02-01, 18:26
Medlem
Citat:
Det kan ju inte stämma.

Grader är förutbestämt medans procent utgår från ett startvärde. Utgår man från att startvärdet är 0˚ och att slutvärdet är 90˚ är 45 grader likamed 50% lutning.

Tror att få räknar med att slutvärdet är 45˚ och därmed inbillar sig att 50% innebär 90˚.
Citera
2018-02-01, 18:58
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Grader är förutbestämt medans procent utgår från ett startvärde. Utgår man från att startvärdet är 0˚ och att slutvärdet är 90˚ är 45 grader likamed 50% lutning.

Tror att få räknar med att slutvärdet är 45˚ och därmed inbillar sig att 50% innebär 90˚.
Så räknar även jag. 0 grader är plattmark, 90 grader fritt fall, och 45 grader således mitt emellan. Att ange lutning i procent känns krångligare. För min hjärna i alla fall.

EDIT:
Fann en snygg graf som översätter grader ->% eller tvärt om, om man nu vill det.
http://i136.photobucket.com/albums/q199/gushol-9/procent2.jpg
Senast redigerad av 80231 2018-02-01 kl. 19:06.
Citera
2018-02-01, 19:02
Medlem
sfrges avatar
Citat:
90

Nu får vi väl kamna oss lite grand.
En skidpist kan ju inte luta 90 grader.
90 grader är lodrätt.
Då får du fira ner dig med rep om du skall ta dig ner.
Citera
2018-02-01, 19:21
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban

Citat:
Ursprungligen postat av 80231
---
EDIT:
Fann en snygg graf som översätter grader ->% eller tvärt om, om man nu vill det.
http://i136.photobucket.com/albums/q199/gushol-9/procent2.jpg

Dubbelkollade på den graf jag postade. Jag tänker 50% lutning (halvvägs till lutning motsvarande ett stup) som motsvarande 45 grader, men egentligen är det 100%. 1 meter framåt, och 1 meter neråt=45 grader och samtidigt 100% (1/1).
Senast redigerad av 80231 2018-02-01 kl. 19:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in