Citat:
Ursprungligen postat av
sfrge
Om man kollar upp extrema pister på nätet så dyker det upp uppgifter om lutning i både grader och procent.
Detta driver mig till vansinne.
Ibland funderar man om folk blandar ihop grejorna.
Den brantaste backen i Sverige skall vara en pist i Sälen som har en maxlutning på 48 grader. Det köper jag.
48 grader är mer en 100 procents lutning.
För dom som är osäker på hur mycket 100 procents lutning är kan man rita upp en fyrkant. Dra en linje från ena hörnet ner till det andra.
45 grader eller 100 procent.
En annan mycket brant backe är Harakiribacken nere i Alperna som skall vara den brantaste i Österrike har jag för mig.
Då snackar dom om 78 procents lutning helt plötsligt.
Alltså inte ens i närheten så brant som backen i Sälen.
Någon som kan reda ut detta?
Dom måste ju mena att Harakiribacken har 78 grader som maxlutning. Inte procent.
Sjukt brant förvisso men förmodligen
gäller det bara en kort sträcka.
Har någon varit där nere och åkt nämnda backe och kan jämföra med svenska pister.
Jag har varit nere i Mayrhofen och åkt Harakiri. Nu var det några år sedan, men jag tyckte nog att den var jämförbar med branta backar i Sverige (typ Chocken, Väggen, Experten). Problemet med sådana här backar (eller angivelsen, oavsett om den sker i procent eller grader) är att de anger lutningen
upp till x grader/procent. Det säger alltså inte så mycket om hur svåråkt backen är. Väggen exempelvis har ju ett rejält brant hang i början, men det är kanske 10 meter. Då anger man lutningen för backen baserat på det hanget.
Är man "ärligare" och anger lutningen för ett lite större parti, eller inte har ett vrålbrant, kort hang blir siffrorna mycket "mesigare" även om åkupplevelsen är identisk.