• 1
  • 2
2018-01-31, 22:05
Bannlyst
Hej

I väntan på operation så ska jag undvika en hel del grejor. listan kan jag redan på det jag ska undvika.
Det jag vill fråga er om är tips på fettsnål kokt mat/pålägg osv.

Inget stekt, inget rött kött, inget fettrikt. Ingen ost, inget ägg.
Tyvärr fungerar ej min ugn.
Jag fick ett anfall av fet kokt korv, så illa är det.

Kokt torks har jag gjort och det funkar bra.
Jag har tänkt köpa massa sill och laxskivor att ha som pålägg. Dock är inte lax ganska fett?
Får kanske räcka med sill då.

Vad mer kan jag variera med?
Kokta enkla fettsnåla saker? Alternativt saker man bara äter rakt upp och ner/har som pålägg
Citera
2018-01-31, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murpendurpen
Hej

I väntan på operation så ska jag undvika en hel del grejor. listan kan jag redan på det jag ska undvika.

Jag har tänkt köpa massa sill och laxskivor att ha som pålägg. Dock är inte lax ganska fett?

Kokta enkla fettsnåla saker? Alternativt saker man bara äter rakt upp och ner/har som pålägg

Lista? Vem har du fått den av? För det där med kosten är något som är högst personligt, de gamla kostråden är just gamla.

Det bästa rådet är att du prövar dig fram, jag får ont av allt som skulle kunna ses som nyttigt som exempel, men kan svulla chips osv utan problem. Ost och ägg äter jag mycket av, men är väldigt försiktigt med fullkorn. Sedan lär man sig hur det känns innan attacken och tar ipren i förebyggande.

Jag kan inte äta mig proppmätt, och när jag får känslan av att hungern river i magen fast den inte borde det, så äter jag ingenting, för då får jag ont.
Citera
2018-01-31, 22:34
Medlem
Citat:
Hej

Har klarat mig i två år efter ändrad kost och frågade kirurgen om man måste operera och svaret var att har man inga besvär så är det inte nödvändigt...

Då när jag fick anfallen så var jag så yr och felinformerad( Dom tig sig knappt tid) att jag blandade ihop det med urinsten... och fick inte några proppar med hem och jag läste då på nätet att det var bra med mycket frukt så jag käkade mycket äpplen och fick nytt anfall.

Får du något nytt anfall så be om ett par diklofenack proppar...

tabletter diklofenak finns på apoteket köp detta direkt och ta direkt när du känner igen symptom. åt en äggmacka med majonäs... Aj-- men tog och kräktes upp hela skiten och tog en deklofenack tablett och det gick över, man känner det direkt när man äter fel att det är fel.

När det gäller mat så kan du för det första prova att steka i vatten om du har svårt att sluta med den livsstilen med en gång. Ät grönsaker till all mat, det finns färdiga påsar så det är bara att hälla upp på tallriken.

Jag gör mycket kyckling... Det är mer ok och kör det i ugn men någon krydda på...

Försöker öka med vegetarisk mat... Det funkar men kom i håg att halvfabrikat är onyttigt va det än är.

En sak jag åt ofta när det var nytt är libanesisk linssoppa.. Sök på nätet så har du receptet... Du bör införskaffa en gryta och byta matsedel och gå över till allt som inte har med att steka mat och tillsätta fett i.

ät bra mat så klarar du dig... Jag åt mycket chipps och ostkrokar och glass... upphörde helt med det... Har inte haft någon känning på ett helt år. Vågar till och med äta pizza nu två-tre gånger i månaden.

Så bort med stekpannan och in med lite annat... Så går det nog bra jättebra.

Försökt lästa på och det skall vist finnas något ämne som kan hindra att det kristalliseras och den kan försvinna men ges tydligen bara till missbrukare med gulsot som inte kan opereras på grund av levernet...

Försökt få reda på mer men får inte tag på någon läkare som vill diskutera alla skickar bara till kirurg punkt. Typ.

Jag är helt övertygad nu eftersom att jag fixat det här i två år att det finns anda vägar att gå faktiskt. Dessutom så är du i värsta fall abra av med stenen och hela blåsan... men orsaken till att du fick den är du inte av med... Det vill säga du får kanske fortfarande ont och får obehag om du äter ägg eller äpplen, gurka och fet mat...

En liten tanke bara.

Vore kul om någon läkare kan säga sin åsikt.
Citera
2018-01-31, 23:18
Medlem
Torpedullas avatar
Undvik operation om du kan. Är det en privatpraktiserande kirurg som tänker tjäna pengar på att operera dig? Ät mat som inte ger dig besvär och slipp operation. Du ska inte tro att besvären försvinner bara blåsan försvinner. Operation är ingen quick fix. Klart kirurger gillar att skära i folk men det är sällan nödvändigt om patienten sköter sig och lyssnar på sin kropp.
Citera
2018-01-31, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Undvik operation om du kan. Är det en privatpraktiserande kirurg som tänker tjäna pengar på att operera dig? Ät mat som inte ger dig besvär och slipp operation. Du ska inte tro att besvären försvinner bara blåsan försvinner. Operation är ingen quick fix. Klart kirurger gillar att skära i folk men det är sällan nödvändigt om patienten sköter sig och lyssnar på sin kropp.

Du är helt ute och cyklar.
Personer kan ha gallsten som bildas i levern, därför fortsätter problemen efter operationen. Det kollar man med ultraljud. personer kan ha gallsten kvar i gallgångarna. Dom kan ha reflux och annat.
jag har utrett allt och jag och läkaren är övertygad om gallsten

ca 10 % utvecklar nya problem efter operation
Men det finns medicinering å annat mot dom problemen, te.x. att man inte får tillräckligt med galla att bryta ner.

operation är ett måste för mig, ligger i släkten alla har haft sjuka problem.
Jag har fått attacker av kokt korv, chillinötter ,rödvin, paprika, vanligt kött.

Helt omöjligt att se

Dessutom har jag kronisk smärta och irriteringar
Även om jag i princip äter helt fettsnålt.
Operation är ett måste för mig

Är det gallan som spökar, full med stenar och inget annat. + du har inget i levern eller gallgångarna. Ja då försvinner problemen i 90 % av fallen. Och nej ska inte opereras privat. sluta sprida bullshit.
år efter operationen kan man få nya problem, 5-10 % får det. Då finns det behandlingar för dem
T.ex. känningar efter tunga måltider då gallan inte regleras å inte räcker till
Senast redigerad av murpendurpen 2018-01-31 kl. 23:44.
Citera
2018-01-31, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Har klarat mig i två år efter ändrad kost och frågade kirurgen om man måste operera och svaret var att har man inga besvär så är det inte nödvändigt...

Då när jag fick anfallen så var jag så yr och felinformerad( Dom tig sig knappt tid) att jag blandade ihop det med urinsten... och fick inte några proppar med hem och jag läste då på nätet att det var bra med mycket frukt så jag käkade mycket äpplen och fick nytt anfall.

Får du något nytt anfall så be om ett par diklofenack proppar...

tabletter diklofenak finns på apoteket köp detta direkt och ta direkt när du känner igen symptom. åt en äggmacka med majonäs... Aj-- men tog och kräktes upp hela skiten och tog en deklofenack tablett och det gick över, man känner det direkt när man äter fel att det är fel.

När det gäller mat så kan du för det första prova att steka i vatten om du har svårt att sluta med den livsstilen med en gång. Ät grönsaker till all mat, det finns färdiga påsar så det är bara att hälla upp på tallriken.

Jag gör mycket kyckling... Det är mer ok och kör det i ugn men någon krydda på...

Försöker öka med vegetarisk mat... Det funkar men kom i håg att halvfabrikat är onyttigt va det än är.

En sak jag åt ofta när det var nytt är libanesisk linssoppa.. Sök på nätet så har du receptet... Du bör införskaffa en gryta och byta matsedel och gå över till allt som inte har med att steka mat och tillsätta fett i.

ät bra mat så klarar du dig... Jag åt mycket chipps och ostkrokar och glass... upphörde helt med det... Har inte haft någon känning på ett helt år. Vågar till och med äta pizza nu två-tre gånger i månaden.

Så bort med stekpannan och in med lite annat... Så går det nog bra jättebra.

Försökt lästa på och det skall vist finnas något ämne som kan hindra att det kristalliseras och den kan försvinna men ges tydligen bara till missbrukare med gulsot som inte kan opereras på grund av levernet...

Försökt få reda på mer men får inte tag på någon läkare som vill diskutera alla skickar bara till kirurg punkt. Typ.

Jag är helt övertygad nu eftersom att jag fixat det här i två år att det finns anda vägar att gå faktiskt. Dessutom så är du i värsta fall abra av med stenen och hela blåsan... men orsaken till att du fick den är du inte av med... Det vill säga du får kanske fortfarande ont och får obehag om du äter ägg eller äpplen, gurka och fet mat...

En liten tanke bara.

Vore kul om någon läkare kan säga sin åsikt.

Ofattbart
Jag har gått med problem i 1.5 år
Kvittar vad jag äter, har kroniska smärtor. Gastroskopin visade 0 inflammation och irriteringar
Har heller inga sura uppstötingar och sådant .omeprazol hjälpte inte ett skit

min gallblåsa är full med gallstenar
dom hittade inget i levern och gallgångarna. Så har jag flyt så är det den som spökar
ska abosolut operera
Citera
2018-02-01, 01:47
Bannlyst
Vi skiter i hur du ser ut, men när du presenterar dig verkade du helt stirrig.

hm.. !

Citat:
Hej

Citera
2018-02-01, 02:04
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Vill bara flika in att sill är rätt fett det också.
Citera
2018-02-01, 08:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Min operation och ta bort gallblåsan löste ALLA problem över en natt.
Men nu 15år senare så märker jag att gallgångarna verkar bli uppkloggade ibland.
Då tidigare problem återkommer ett tag, för sen vara borta igen.

Varför ska man undvika en operation om man har problem och attacker, förstår inte poängen riktigt du har.
Sen vissa blir inte speciellt hjälpta, då en på jobbets son fortfarande har en hel del problem(även om de minskat kraftigt).

Sen äta gallmat, det låter extremt tråkigt, då det är så mycket som får gallan att flöda.
Citera
2018-02-01, 08:54
Moderator
Popesizes avatar
Som sagt. Undvik frukt, ägg och fet mat.
Kyckling fungerar utmärkt. När jag åkte på gallsten var kyckling nästan det enda jag åt. Jag åt det så pass mycket att om man hade slängt ner brödsmulor framför mig, hade jag fasiken pickat upp det.
Jag vet att jag klarade av att äta köttfärssås och spaghetti också, så det kanske kan funka för dig.
Det värsta var bara att allt var en jäkla trial and error-period. Kommer det här att ge mig smärtor eller inte? Det var därför det blev så mycket kyckling för mig. För det var det jag visste funkade.

Men en operation senare och jag är sååå mycket bättre! Och hur glad blev man inte efter att åter få äta en pasta carbonara?
Citera
2018-02-01, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Min operation och ta bort gallblåsan löste ALLA problem över en natt.
Men nu 15år senare så märker jag att gallgångarna verkar bli uppkloggade ibland.
Då tidigare problem återkommer ett tag, för sen vara borta igen.

Varför ska man undvika en operation om man har problem och attacker, förstår inte poängen riktigt du har.
Sen vissa blir inte speciellt hjälpta, då en på jobbets son fortfarande har en hel del problem(även om de minskat kraftigt).

Sen äta gallmat, det låter extremt tråkigt, då det är så mycket som får gallan att flöda.

Lyssna inte på Torpedulla, det var det sämsta inlägget jag sett på flashback.
Fel på så många nivåer

"Privat klinik som vill tjäna pengar på att operera dig". Ja om man kunde få en privat operation... det är omöjligt. Mest korkade jag läst.
Varför tror Torpedulla att operationen finns om den inte hjälper?.

Jag förklarade för honom.
Dom som operationen inte hjälper det är feta kvinnor som har 7 barn och en kombi och jobbar som typ förskollärare och som har 100 gastroproblem mer än gallsten.

Är gallstenen identifierad att det är den, och man inte är en leverbildare och inte ha inflammationer i tex bukspottskörtel, ingen reflux, inga stenar i gångarna, då ska man fucking göra operation
Citera
2018-02-01, 12:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Lyssna inte på Torpedulla, det var det sämsta inlägget jag sett på flashback.
Fel på så många nivåer

"Privat klinik som vill tjäna pengar på att operera dig". Ja om man kunde få en privat operation... det är omöjligt. Mest korkade jag läst.
Varför tror Torpedulla att operationen finns om den inte hjälper?.

Jag förklarade för honom.
Dom som operationen inte hjälper det är feta kvinnor som har 7 barn och en kombi och jobbar som typ förskollärare och som har 100 gastroproblem mer än gallsten.

Är gallstenen identifierad att det är den, och man inte är en leverbildare och inte ha inflammationer i tex bukspottskörtel, ingen reflux, inga stenar i gångarna, då ska man fucking göra operation
Inte göra operation menar du?
Eller vad menar du där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här