Citat:

Ursprungligen postat av 
murpendurpen

Hej
I väntan på operation så ska jag undvika en hel del grejor. listan kan jag redan på det jag ska undvika.
Det jag vill fråga er om är tips på fettsnål kokt mat/pålägg osv.
Inget stekt, inget rött kött, inget fettrikt. Ingen ost, inget ägg.
Tyvärr fungerar ej min ugn.
Jag fick ett anfall av fet kokt korv, så illa är det.
Kokt torks har jag gjort och det funkar bra.
Jag har tänkt köpa massa sill och laxskivor att ha som pålägg. Dock är inte lax ganska fett?
Får kanske räcka med sill då.
Vad mer kan jag variera med?
Kokta enkla fettsnåla saker? Alternativt saker man bara äter rakt upp och ner/har som pålägg

Har klarat mig i två år efter ändrad kost och frågade kirurgen om man måste operera och svaret var  att har man inga besvär så är det inte nödvändigt...
Då när jag fick anfallen så var jag så yr och felinformerad( Dom tig sig knappt tid) att jag blandade ihop det med urinsten... och fick inte några proppar med hem och jag läste då på nätet att det var bra med mycket frukt så jag käkade mycket äpplen och fick nytt anfall.
Får du något nytt anfall så be om ett par diklofenack proppar...
tabletter diklofenak finns på apoteket köp detta direkt och ta direkt när du känner igen symptom. åt en äggmacka med majonäs... Aj-- men tog och kräktes upp hela skiten och tog en deklofenack tablett och det gick över, man känner det direkt när man äter fel att det är fel.
När det gäller mat så kan du för det första prova att steka i vatten om du har svårt att sluta med den livsstilen med en gång. Ät grönsaker till all mat, det finns färdiga påsar så det är bara att hälla upp på tallriken.
Jag gör mycket kyckling... Det är mer ok och kör det i ugn men någon krydda på...
Försöker öka med vegetarisk mat... Det funkar men kom i håg att halvfabrikat är onyttigt va det än är.
En sak jag åt ofta när det var nytt är libanesisk linssoppa.. Sök på nätet så har du receptet... Du bör införskaffa en gryta och byta matsedel  och gå över till allt som inte har med att steka mat och tillsätta fett i.
ät bra mat så klarar du dig... Jag åt mycket chipps och ostkrokar och glass... upphörde helt med det... Har inte haft någon känning på ett helt år. Vågar till och med äta pizza nu två-tre gånger i månaden.
Så bort med stekpannan och in med lite annat... Så går det nog bra jättebra.
Försökt lästa på och det skall vist finnas något ämne som kan hindra att det kristalliseras och den kan försvinna men ges tydligen bara till missbrukare med gulsot som inte kan opereras på grund av levernet...
Försökt få reda på mer men får inte tag på någon läkare som vill diskutera alla skickar bara till kirurg punkt. Typ.
Jag är helt övertygad nu eftersom att jag fixat det här i två år att det finns anda vägar att gå faktiskt. Dessutom så är du i värsta fall abra av med stenen och hela blåsan... men orsaken till att du fick den är du inte av med... Det vill säga du får kanske fortfarande ont och får obehag om du äter ägg eller äpplen, gurka och fet mat...
En liten tanke bara.
Vore kul om någon läkare kan säga sin åsikt.