Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Exakt hur försöker du nyansera helt plötsligt? Du är ju orubblig i din tro på ett begånget justitiemord?
Ja som det ser ut nu, men genom att diskutera innehållet går det faktiskt att lära sig nya saker och få nya perspektiv.
Citat:
Möjligheten finns givetvis att det kan ha varit CdC:s hårstrån och det är förvisso mer sannolikt än att det inte var det men du fäster alldeles för stor betydelse vid hårstråna på handduken, dom är inget avgörande bevis för någonting överhuvudtaget.
Herregud! Möjligheten finns??
Skulle du använda samma uttryck om jag hävdade att det kommer att bli under 10 grader i dygnsmedeltemperatur i februari 2018? Ja, möjligheten finns... Suck! Det är det här jag menar. Om du inte ens kan "erkänna" i princip obestridliga fakta blir det svårt att diskutera någonting alls. Jag kan gärna diskutera betydelsen av hårstråna på handduken eftersom det är en relevant frågeställning, men om vi hela tiden ska utgå ifrån olika ramar blir det ju som om jag skrev på finska och du på kinesiska. Vi använder olika språk och diskussionen blir helt fruktlös eftersom vi aldrig kommer förbi första ämnet.
Citat:
Allra bäst är ett fingeravtryck eller flera, det är mer bindande än ett mitokondrie-DNA men även ett kärn-DNA. Och om vi gör en sammanfattning av dina inlägg så vill du alltså förkasta fotohandlarparets story som fick stöd av jägmästarens vittnesmål till förmån för ett hårstrå som det inte ens är 100% säkerställt att det tillhörde CdC och att detta omtvistade hårstrå då på något märkligt sätt helt plötsligt skulle minska trovärdigheten i fotohandlarparets och jägmästarens vittnesmål? Har jag uppfattat dig rätt?
Nej. Hårstråna har inget med fotohandlarna att göra och det går utmärkt att diskutera dessa saker för sig. Det jag ville visa var att du å ena sidan inte ens kan acceptera något väldigt sannolikt och å andra sidan helt förlitar dig på hörsägen.
Egentligen är det väl det hela debatten i tråden handlar om, huruvida (flera) vittnen automatiskt innebär att något är sant eller inte. Det är ju i stort sett bara du som driver tråden nu. När du var borta var det inte ett inlägg på ett par månader. Problemet nu när du är tillbaka är att det bara blir samma argument som upprepas om och om igen. Jag vet inte hur många gånger du t.ex. har postat vad Anders Helin sa 2009 eller att jägmästaren stödde fotohandlarna och att det därför MÅSTE vara sant som de säger.
Jag är självkritisk här och inser att jag borde lägga ner debatten eftersom det inte händer något nytt i den. Jag tycker mig försöka öppna upp debatten, men det tar alltid tvärstopp genom att du i princip skriver "det går inte att utesluta" eller något liknande i någon form.
Citat:
Finns det inget litet fragment i denna märkliga berättelse som du anser kan ha verklighetsbakgrund?
Nej, inte i barnets berättelse.
Citat:
Det borde vara en vinst att erkänna att det finns en del besvärande omständigheter som inte talar i positiv riktning för de misstänkta männen?
Ja det finns en hel del omständigheter som talar emot läkarna och jag skulle gärna diskutera på allvar hur besvärande dessa omständigheter är.
Det vore också en vinst för dig att erkänna att det finns omständigheter som talar för läkarna. Klarar du det?
Citat:
Även fast dessa nya forskningsrön talar emot vad man tidigare trott?
Ja självklart, det är väl det som är meningen med forskning?
Citat:
Hur kan du säga så? Du har ingen aning om Kanadastudien är början på något mycket större vad gäller forskningen kring barns minnesbilder av tidigare händelser?
Nja, knappast. Men det är så klart viktigt med mer forskning kring minnet och dess funktioner.