2018-02-01, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är två punkter. Det kan vem som helst kontrollera genom att titta på stjärnhimlens rotation på norra/södra halvklotet.
Nu förutsätter hela det där roterar åt 'olika håll' att man ser åt ett annat håll, norr och söder. Att himlen på det viset roterar åt olika håll betyder inte att det du ser inte är en reflektion.

Citat:
Har du något belägg för det?
Har jag nåt belägg för att det är färre stjärnor i vattnet än i himlen? Ja bilden.
Senast redigerad av boldogg 2018-02-01 kl. 01:27.
Citera
2018-02-01, 07:07
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nu förutsätter hela det där roterar åt 'olika håll' att man ser åt ett annat håll, norr och söder. Att himlen på det viset roterar åt olika håll betyder inte att det du ser inte är en reflektion.

Och om det är en reflektion så finns det en kant man ser där reflektionen börjar! Ser du denna kant?
Citera
2018-02-01, 07:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nu förutsätter hela det där roterar åt 'olika håll' att man ser åt ett annat håll, norr och söder.
Det är ett faktum att himlens skenbara rotation sker med e pol i norr och en i såder.
Hur förklarar du att från ekvatorn sett ligger dessa poler på horisonten?

Citat:
Att himlen på det viset roterar åt olika håll betyder inte att det du ser inte är en reflektion.
Det byter inte heller att det inte är mumintrollens telepatiska förmåga som lurar i oss att himlens rotation gör att jorden verkar vara en glob.

Vänligen bevisa denna reflektion.

Citat:
Har jag nåt belägg för att det är färre stjärnor i vattnet än i himlen? Ja bilden.
Vilken bild? Menar du att alla spegelbilder av stjärnhimlen visar färre stjärnor?
Jag provade med en spegel häromdan, jag såg samma antal stjärnor.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-02-01 kl. 07:21.
Citera
2018-02-01, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Och om det är en reflektion så finns det en kant man ser där reflektionen börjar! Ser du denna kant?
1. Varför måste det finnas en kant?
2. Om jag inte ser kanten finns den inte då?
Citera
2018-02-01, 10:49
Medlem
Citat:
Det är ett faktum att himlens skenbara rotation sker med e pol i norr och en i såder.
Hur förklarar du att från ekvatorn sett ligger dessa poler på horisonten?
Menar du att de ligger nära horisonten i höjd räknat?

Citat:
Det byter inte heller att det inte är mumintrollens telepatiska förmåga som lurar i oss att himlens rotation gör att jorden verkar vara en glob.
Har du också snöat in på det här finska spåret?

Citat:
Vänligen bevisa denna reflektion.
Vänligen diskutera i en diskussionstråd.

Citat:
Vilken bild? Menar du att alla spegelbilder av stjärnhimlen visar färre stjärnor?
Jag provade med en spegel häromdan, jag såg samma antal stjärnor.
Räknade du dem? Var det exakt lika antal? Eller var de fler i din spegel?
Citera
2018-02-01, 11:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Menar du att de ligger nära horisonten i höjd räknat?
Ja

Citat:
Har du också snöat in på det här finska spåret?
Nej, men det är ju lite underligt att man ser Finland när man flyger längs kusten, men inte när man är på havsnivå.

Citat:
Räknade du dem? Var det exakt lika antal? Eller var de fler i din spegel?
Ja jag räknade dem. Det var samma antal.
Hur skulle spegeln kunna visa fler?
Citera
2018-02-01, 11:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vänligen diskutera i en diskussionstråd.
Tack det samma. Det är inte diskussion att vägra ge belägg för påståenden.
Citera
2018-02-01, 11:28
Medlem
Citat:
Ja

Nej, men det är ju lite underligt att man ser Finland när man flyger längs kusten, men inte när man är på havsnivå.
Du menar att vattenytan är kurvad såklart. Men det blir också märkligt hur exempelvis solen kan speglas sig hela vägen från horisonten fram till ögat vid tex en soluppgång på en böjd (kurvad) yta. Det kan man ju observera i sommarstuga utanför Sundsvall om tittar åt Mumindalen (finsk referens igen).

Citat:
Ja jag räknade dem. Det var samma antal.
Hur skulle spegeln kunna visa fler?
Det lät som om du hittade på ditt exeriment. Men vad bra att du fick samma antal, då överlevde globjorden en dag till. Varsågod ta fem minuters paus.
Citera
2018-02-01, 11:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du menar att vattenytan är kurvad såklart. Men det blir också märkligt hur exempelvis solen kan speglas sig hela vägen från horisonten fram till ögat vid tex en soluppgång på en böjd (kurvad) yta. Det kan man ju observera i sommarstuga utanför Sundsvall om tittar åt Mumindalen (finsk referens igen)..
Det beror att den delen av havet som är mellan dig själv (på havsnivå) och horisonten är i princip plan, enligt glob-modellen.

Citat:
Det lät som om du hittade på ditt exeriment. Men vad bra att du fick samma antal, då överlevde globjorden en dag till. Varsågod ta fem minuters paus.
Du ”glömde” att svara på frågan hur antalet skulle kunna vara olika i spegelbilden...
Globjorden överlever till den dag då bevis för en annan modell presenteras.
Citera
2018-02-01, 11:37
Medlem
Citat:
Tack det samma. Det är inte diskussion att vägra ge belägg för påståenden.
Jag påstod aldrig att jag hade bevis för att en reflektion sker i himlen, det var underlag för en diskussion om ett tilltänkt scenario. Du har väl nån gång fört ett hypotetiskt samtal?

Jag framförde det två punkter för diskussion:
1. Bilden i där färre stjärnor reflekterar i vattenytan än vad man kan se på himlen.
2. De påstådda kända avstånden till stjärnor som inte används. Det förefaller begåvningsmässigt utmanande att inte använda sig av en känd sida i en triangel.
Citera
2018-02-01, 11:47
Medlem
Citat:
Det beror att den delen av havet som är mellan dig själv (på havsnivå) och horisonten är i princip plan, enligt glob-modellen.
Jorden är platt när det gynnar din agenda? Men enligt dig är vattnet på sjön är inte stilla och därför reflekterar inte alla stjärnorna, men solens ljus kan reflektera på en sådan yta? En i princip plan yta. När övergår den från att vara i princip plan till att vara kurvad?

Citat:
Du ”glömde” att svara på frågan hur antalet skulle kunna vara olika i spegelbilden...
Globjorden överlever till den dag då bevis för en annan modell presenteras.
Det lät som om du hittade på ditt lilla experiment för att rädda ditt argument, det var en kontrollfråga. Men självklart var det inte så, det framgår ju med all otydlighet av ditt resonemang ovan om den i princip plana ytan.
Citera
2018-02-01, 11:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag påstod aldrig att jag hade bevis för att en reflektion sker i himlen,
Tror du att stjärnorna är en reflektion?

Citat:
det var underlag för en diskussion om ett tilltänkt scenario. Du har väl nån gång fört ett hypotetiskt samtal?
Tror du att jorden är platt?

Citat:
Jag framförde det två punkter för diskussion:
1. Bilden i där färre stjärnor reflekterar i vattenytan än vad man kan se på himlen.
Vilken bild?

Citat:
2. De påstådda kända avstånden till stjärnor som inte används. Det förefaller begåvningsmässigt utmanande att inte använda sig av en känd sida i en triangel.
Avstånden till stjärnorna är inte ett påstående, det är bevisad etablerad vetenskap.
Vilken triangel, vilken känd sida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in