2018-01-31, 10:19
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Känns som vi har ett lag för SM-guld i år. Jäkligt trist dock att vi spelar i superettan

Ja, vilken jäkla otur. Ni kan ju alltid försöka vinna cupen, det är ju inte fy skam.
Citera
2018-01-31, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ja, vilken jäkla otur. Ni kan ju alltid försöka vinna cupen, det är ju inte fy skam.

Ja det borde vi göra ganska enkelt. Fanns ju en tid då vi "joggade" igenom dubbeln. Med Rasmus Jönsson i laget så får vi ytterligare framåt.

Förövrigt tar varken MFF eller AIK guld i år.
Peking.
Ni kommer ångra ni inte högg på årets skyttekung Jordan Larsson.
Simon Thern kommer briljera.
Minns var ni läste det först
Citera
2018-01-31, 10:39
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Jag förstår vad du menar men som jag nämnde krävs det ingen defensiv bjässe när man försvarar lågt i 5-3-2. Det är också därför som Björn Wesström inte tagit in en sådan. Årets trio med Yasin, Salétros, Taylor och Hussein som reserver är perfekt byggd för Norlings 5-3-2. För att sätta punkt på det du ifrågasätter drar jag upp argumentet att AIK, med trion Blomberg - Olsson - Ishizaki/Thern, var Allsvenskans bästa lag försvarsmässigt och släppte in minst mål av samtliga lag 2017. Detta med Olsson som defensivt ankare/balansspelare, och precis som du nämner är inte defensiven hans starkaste sida.

Värt att nämna är att vi under 2017 stundtals startade med Amin Affanes (!) blotta 174cm i balansrollen med lyckade resultat.
Fast förra våren körde ni ju ett ultradefensivt 5-3-2 med defensiva ytterbackar så det går inte dra likhetstecken där. För jag antar ju att ni inte tänker spela på det sättet i år.. Tanken är väl att det ska vara lika mycket 3-5-2 som 5-3-2?
Och dessutom låter det skumt att ni ska spela defensivt och vänta in misstag när ni har ett mittfält vars största styrka är bollskickligheten. Det kanske kan gå men rent generellt är det ju helt fel sätt att bygga ett lag.
Citera
2018-01-31, 14:15
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast förra våren körde ni ju ett ultradefensivt 5-3-2 med defensiva ytterbackar så det går inte dra likhetstecken där. För jag antar ju att ni inte tänker spela på det sättet i år.. Tanken är väl att det ska vara lika mycket 3-5-2 som 5-3-2?
Och dessutom låter det skumt att ni ska spela defensivt och vänta in misstag när ni har ett mittfält vars största styrka är bollskickligheten. Det kanske kan gå men rent generellt är det ju helt fel sätt att bygga ett lag.
Vad spelar det för roll om man har ett bollskickligt mittfält eller inte när man ska försvara lågt? Bara för att man försvarar lågt betyder det inte att man är ultradefensiva och låter motståndarna anfalla och föra matchen. Bollskickligheten på mittfältet kommer vinna matcherna åt oss genom passningar och bollinnehav - inte genom bollvinster på mittplan.

Norling har en spelfilosofi som han fört in i AIK sedan 2016 och något som spelarna nu är väl medvetna om. Där är lågt stående försvarsspel en grundpunkt. Då anser jag att det är helt rätt av Wesström att bygga laget kring Norlings önskemål och filosofi. Om Norling skulle önska en Etuhu skulle han få en Etuhu.
Citera
2018-01-31, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Ja det borde vi göra ganska enkelt. Fanns ju en tid då vi "joggade" igenom dubbeln. Med Rasmus Jönsson i laget så får vi ytterligare framåt.

Förövrigt tar varken MFF eller AIK guld i år.
Peking.
Ni kommer ångra ni inte högg på årets skyttekung Jordan Larsson.
Simon Thern kommer briljera.
Minns var ni läste det först
Haha lär ej hända. Stefanelli eller Strandberg vinner. Tror på förstnämnde.. Jordan gjort 10 mål på 63 allsvenska matcher. Stefanelli 9 mål på 16 matcher
Citera
2018-01-31, 20:03
Medlem
RedRocs avatar
Dahlberg presenterad av Watford. 5,5 år. Lånas tillbaka till Blåvitt fram till sommaren.

https://www.fotbollskanalen.se/england/officiellt-dahlberg-presenterad-av-watford---lanas-tillbaka-till-blavitt/
Citera
2018-01-31, 20:03
Medlem
Nu är Dahlberg presenterad av Watford, spelar kvar i Blåvitt till sommaren. Återstår att se vad summan landar på till slut!

https://www.expressen.se/gt/sport/pontus-dahlberg-klar-for-premier-league/
Citera
2018-01-31, 20:32
Medlem
cooldogs avatar
Så vad finns det får oss att ta in i målvaktsväg nu? Alvbåge lämnat, hade varit fullt duglig. Dahlin ska sitta på bänken, det är det han får betalt för. Kristoffer Nordfeldt är det jag kan komma på som är utomlands men känns inte som han vill komma hem än?
Citera
2018-01-31, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooldog
Så vad finns det får oss att ta in i målvaktsväg nu? Alvbåge lämnat, hade varit fullt duglig. Dahlin ska sitta på bänken, det är det han får betalt för. Kristoffer Nordfeldt är det jag kan komma på som är utomlands men känns inte som han vill komma hem än?

Gren har säkert en lista på danskar och norrmän.
Citera
2018-01-31, 21:35
Medlem
feldgraus avatar
Grymt skönt att få in ordentligt med deg på kontot. Hoppas att man ändå sitter och håller lite i de pengarna och främst ser det som den säkerhetsmarginal vi alltid minst borde ha i form av likvida medel (och därigenom även ökat eget kapital).

Citat:
Ursprungligen postat av cooldog

Eftersom Pontus är kvar till sommaren tror jag (eller vill jag tro) att man inte söker något nytt förrän man ser hur det ligger till i tabellen vid uppehållet. Har vi gjort en säsong över förväntan med ett lag som ser ut att vara något som direkt kan spela om Europaplatser redan 2018 och ännu mer 2019 så kanske det är läge att ta in någon ny målis med lite rutin, för att maximera de chanserna. Blir det en ny säsong i mittenträsket (med marginal nedåt) hoppas jag att man ger Tom Amos chansen under hösten. Håller han då inte så har vi egentligen inte förlorat något, och kan värva in någon till 2019. Men håller han så har vi en ny målvaktstalang på framfart.

/feldgrau
Citera
2018-01-31, 21:39
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Gren har säkert en lista på danskar och norrmän.

Andreas Linde skulle kunna vara något men han har två år kvar på kontraktet med Molde.
Citera
2018-02-01, 01:47
Medlem
snillet_1s avatar
Sörloth lämnar Midtjylland för Crystal Palace till priset av 180 millar.

Och här jublade vi över Isaks 90-miljonersövergång för något år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in