2018-01-31, 22:47
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Cognito
Jag hittar inte förhören med Akilov? De verkar inte finnas i huvudprotokollet men såg att det hänvisades till FuP 7:1, vilket jag inte heller hittar. Någon som vet vilken det är?

Dessa:
https://minfil.org/N5Ze38d5bd/F_rh_r_misst_nkt_1.pdf
https://minfil.org/M1Z436d3b5/F_rh_r_misst_nkt_2.pdf
Citera
2018-01-31, 22:47
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Cognito
Jag hittar inte förhören med Akilov? De verkar inte finnas i huvudprotokollet men såg att det hänvisades till FuP 7:1, vilket jag inte heller hittar. Någon som vet vilken det är?
Två förhörsfiler i det här inlägget: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Citera
2018-01-31, 22:48
Medlem
Vittnesförhör verkar inte vara uppe än?
Citera
2018-01-31, 23:01
Medlem
Citat:
Jag är ingen våldsam person. Jag tycker om att lösa alla frågor på ett fredligt sätt.
Citat från Akilov sid 70 i FUP 7:1
Citera
2018-01-31, 23:25
Medlem
Wounderingtwos avatar
Inbillade mig att jag blivit härdad av alla förundersökningar med vidriga brottsplatser, obduktionsfotografier och styckade lik men ack så fel jag hade.

Bilderna i den här förundersökningen är ju inte grova på så sätt, jag har sett värre foton men ändå vred det sig i magen och tårarna rann.

Jag kan inte låta bli att fundera på bilderna efter dådet då man följer Akilovs flykt. Han sitter i en buss och pratar i telefonen. Runt omkring honom sitter med största sannolikhet människor som antingen läser om händelsen på telefonen eller också pratar med någon anhörig om händelsen på telefonen. Lyckligt ovetande om att mannen som är skyldig sitter någon meter bakom. Det är så jävla obehagligt.

Av uppenbar anledning undviker jag tunnelbanan in i det längsta. Jag åker inte om jag absolut inte måste och som högst händer det bara en gång om året men det är ju bara ett enda tillfälle som krävs. När jag väl åker har jag ett vakande öga på alla, särskilt de som i min mening är potentiella terrorister. Har de en väska med sig? Hur skumma ser de ut att vara? Kommer jag inom kort höra någon skrika "Allahu Akbar". Jag har fått panikattacker på grund av dessa tankar och tvingats gå av tidigare än planerat.

Jag har alltid haft höga tankar om polisen och vad gäller detta så har de lyckats tämligen bra. Både precis efter händelsen och under utredningens gång. Däremot har SÄPO vars jobb jag tidigare värderat som högt och betraktad som väldigt "strikta och ordningssamma, duktiga på sitt arbete" sjunkit avsevärt i och med den här förundersökningen.

Under presskonferensen i samband med åtalet så fick jag nästan känslan av att Johan Olsson, Operativ chef SÄPO, inte undvek att delge information utan helt enkelt inte hade ett skvatt att säga. "Arbetet att kartlägga terroristerna fortsätter". Det känns tämligen ointressant med tanke på att den man som var medveten om att attentatet skulle ske men som valde att inte anmäla brottet inte längre misstänks för något brott. Har de över huvud taget den minsta aning om någonting?

Ett bra utredningsarbete från polisens sida får man väl säga men man undrar ju vad det har för betydelse i det långa loppet. Känns lite typiskt Sverige att den terrorist som lyckas mörda 5 människor och skada desto fler överlever, känns lite typiskt att våra skattepengar nu ska gå åt till att betala för hans förvaring, känns lite typiskt att en del människor (främst kvinnor) nu kommer skrika om att det är emot mänskliga rättigheter att utvisa honom till Uzbekistan, känns lite typiskt Sverige att vi nu flera år framöver kommer få höra berättelser om hur viktigt det är att han rehabiliteras så att han kan bli en hederlig medborgare eftersom att "alla ju förtjänar en andra chans". Det känns helt enkelt som en enorm jävla besvikelse alltihop.
Citera
2018-01-31, 23:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Åtminstone så tycks Ebbas far med hjälp av advokat Bodström (tidigare justitieminister) nu vilja stämma svenska staten alternativt Stockholms stad. De menar att staten eller Stockholms stad har ett ansvar att upprätthålla terrorsäkerhet och att de brustit i detta genom att betonglejonen var för lätta (jag har för mig att de väger 900 kilo).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokaten-thomas-bodstrom-vill-stamma-staten-for-terrorattacken-pa-drottninggatan
Det där har ju redan försökts av Carina Höglund, Englas mamma. Fick inte hon några pengar får inte Ebbas pappa några heller - hans case är ju i själva verket klart svagare än vad hennes var. Det borde Bodström ha upplyst honom om, men Bodis var väl för angelägen om att själv få lite ny fräsch positiv publicitet för att råda honom hederligt.
Citera
2018-02-01, 00:07
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo

Ett bra utredningsarbete från polisens sida får man väl säga men man undrar ju vad det har för betydelse i det långa loppet. Känns lite typiskt Sverige att den terrorist som lyckas mörda 5 människor och skada desto fler överlever, känns lite typiskt att våra skattepengar nu ska gå åt till att betala för hans förvaring,
Alternativet att skjuta ihjäl misstänkta terrorister när de grips är rätt dåligt. Dels blir det antagligen desperata att försöka få med sig några poliser i döden, dels så försämrar det utredningsläget betänkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
känns lite typiskt att en del människor (främst kvinnor) nu kommer skrika om att det är emot mänskliga rättigheter att utvisa honom till Uzbekistan, känns lite typiskt Sverige att vi nu flera år framöver kommer få höra berättelser om hur viktigt det är att han rehabiliteras så att han kan bli en hederlig medborgare eftersom att "alla ju förtjänar en andra chans". Det känns helt enkelt som en enorm jävla besvikelse alltihop.
Tror inte någon eller några kommer protestera mot en eventuell utvisning till Uzbekistan. Tror inte att han kommer utvisas heller. Han kommer antagligen dö i fängelse, åtminstone med den kriminalpolitiska utveckling vi ser.
Citera
2018-02-01, 00:10
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där har ju redan försökts av Carina Höglund, Englas mamma. Fick inte hon några pengar får inte Ebbas pappa några heller - hans case är ju i själva verket klart svagare än vad hennes var. Det borde Bodström ha upplyst honom om, men Bodis var väl för angelägen om att själv få lite ny fräsch positiv publicitet för att råda honom hederligt.
Ja, jag gjorde samma analys av Bodströms motiv i ett senare inlägg. På sätt och vis är det ett hänsynslöst utnyttjande av den sörjande fadern. Denne är förstås utom sig av sorg och förmår inte tänka klart.

Att komma fram till ett visst belopp att yrka från staten måste väl vila på ren subjektiv grund? Är det ideell personskada för egen del fadern vill ha ersättning för tro?

Om dom beslutar sig för det osmarta att verkligen stämma så lär Ebbas far få pröjsa hela kalaset i slutändan. Rimligen så bör Bodström alltså avråda sin klient om han har någon som helst heder.

Skadeståndslagen, 3 kap. 2 § :
Citat:
Staten eller en kommun skall ersätta

1. personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar,
och
2. skada på grund av att någon annan kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning.
https://lagen.nu/1972:207
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2018-02-01 kl. 00:22.
Citera
2018-02-01, 00:27
Medlem
Realisten73s avatar
Satt och funderade på en sak tidigare idag som jag ej kunnat släppa. Det har med all sannolikhet redan avhandlats i denna tråden, men jag kan inte hitta det sen specifika sidan i denna gigantiska tråd.

Hur som helst så funderade jag på varför lastbilschauffören lämnade sin lastbil både olåst och med nycklarna i?
Hur kommer det sig att man gör en sån sak? Bevisligen skulle ju chauffören runt hörnet och in på en resturang. Han kunde inte ens följa och se sin bil från platsen dit han skulle bära i drickan. Jag hade förstått om det var för att stanna på en mack för att springa in och köpa en burkläsk etc. där man hela tiden ser och har uppsikt över sin kärra.

Men i detta fallet, varför? Varför lämnade han sin lastbil olåst och med nycklarna i tändningslåset?

Har han ens frågan kommit på tal under förhör med chauffören?

För det sista så är jag till 99% säker på att det är olagligt att lämna ett fordon med nycklarna kvar i tändningslåset. Det är dryga penningböter på det.

Har chauffören fått böter?

Ber om ursäkt för stavfel och placering av orden. Är lite på pickalurven och hög av andra substanser. Men ni förstår nog vad jag vill ha sagt med inlägget. Chauffören, bilnycklarna, straffbart, förklaring till varför han lämnat kvar nycklarna.
Senast redigerad av Realisten73 2018-02-01 kl. 00:32.
Citera
2018-02-01, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Men i detta fallet, varför? Varför lämnade han sin lastbil olåst och med nycklarna i tändningslåset? .

Är själv chaffis, att han lämnat tändningen på, och nycklarna i, beror på att luftfjädringen reglerar nivån på lastbilen, beroende på tyngd. Man måste göra så för att kunna lossa, det är så vi jobbar, en lastbil är inte en personbil.

En pall öl, väger 700kg! Fattaru, ditt klappmongo? Realisten, jomen tjena!

Dra en lina till, gör något du är bra på istället, pack!
Senast redigerad av h4ck3rsl4ck3r 2018-02-01 kl. 01:34.
Citera
2018-02-01, 02:48
Medlem
Hur pass ”otäcka” är bilderna från attentatet? Vad kan man förvänta sig att se om någon kan beskriva det lite närmare? Vet inte om jag vågar titta.
Citera
2018-02-01, 07:08
Medlem
frank-costellos avatar
Fox News skrev i en artikel i tisdags att mannen, Rakhmat Akilov, som körde ihjäl fem personer och skadade 14 med en lastbil förra året åtalades under tisdagen. Akilov föddes i Uzbekistan, och var på flykt från svenska myndigheter efter det att hans asylansökan gått ut i december 2016, när han den 7:e april 2017 kapade en lastbil utanför en restaurang i centrala Stockholm, och som han sedan använde för att köra över folk som var och handlade på en gågata. Akilov, som enligt åtalet även ha försökt att spränga sig själv med en hemmagjord bomb, men misslyckats, arresterades samma dag. En brittisk man, en belgisk kvinna samt tre svenskar dog under attacken.

Svenska myndigheter benämner attacken som en terroristhandling, enligt åtalet som lästes upp i en domstol i Stockholm under tisdagen. "Hans motiv var att han ville straffa Sverige p.g.a. att vi är en del av en global koalition mot IS," ska vice chefsåklagaren Hans Ihrman sagt under en presskonferens. Irhman yrkade på livstidsfängelse för Akilov. "Mitt mål är att se till Akilov aldrig mer kan röra sig fritt i vårat samhälle." "Jag hoppas och tror att en rättegång kommer att besvara många frågor till varför det skedde, och också varför. Dessa frågor är viktiga för vårat öppna samhälle," ska han också ha sagt.

Irhman sade även att Akilov hade gett löften till den Islamiska staten, men att det var oklart om IS hade accepterat hans erbjudande eller ej. Akilov hade frågat i konversationer på Internet om praktiska råd för att bygga en bomb, samt svurit troheten till IS (ISIS) någon gång mellan 12:e januari 2017, och dagen då attacken skedde, den 7:e april.

Rättegången är planerad att börja den 13:e februari, och pågå fram till den 9:e maj.
http://www.foxnews.com/world/2018/01/30/swedes-charge-uzbek-man-with-terrorism-in-truck-attack.html

Här är en karta där Stockholm är markerad: https://www.google.se/maps/place/Stockholm,+Sverige/@61.230188,12.8950416,4.15z/data=!4m5!3m4!1s0x465f763119640bcb:0xa80d27d3679d7 766!8m2!3d59.3293235!4d18.0685808
Senast redigerad av frank-costello 2018-02-01 kl. 07:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in