2018-01-31, 21:13
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
FL1 = Förhörsledare 1

RA: Rakhmat Akilov

Citat:
RA: Ja det var ju nära jag hann inte köra långt, 100 meter eller 50 meter.

FL1: Nära vadå?

RA: Nära den platsen då där bilen krockade med butiken.

FL1: Vet du vad den gatan heter?

RA: (Gör nekande ljud) Nej.

FL1: Nej. Den heter Drottninggatan.

RA: Mm.

FL1: Och kände du till den gatan sedan tidigare?

RA: Sådär på ett ungefär.

FL1: Mm. Vet du vad det är för typ av gata?

RA: Det är en central gata i Stockholm.

FL1: Mm. Är det en gågata eller en gata som trafikeras av bilar?

RA: Den trafikeras av bilar.
Han verkar inte ha någon större koll på vilken gata han kört på. Drottninggatan är väl för övrigt en gågata?

FUP, "Förhör misstänkt del 7:1", sidan 11
Citera
2018-01-31, 21:16
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Fråga till er som plöjt FUP: Fotot som Akilov tog genom vindrutan på Truck of Peace, är detta just ett fotografi (stillbild) eller en bildruta ur en film?

Framstår som en stillbild som han ville skicka till sina "tjenisar i IS" (som egentligen sket i honom och inte alls var del av IS vad det verkar).
Citera
2018-01-31, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
FL1 = Förhörsledare 1

Han verkar inte ha någon större koll på vilken gata han kört på. Drottninggatan är väl för övrigt en gågata?

FUP, "Förhör misstänkt del 7:1", sidan 11

Vet inte, det du citerar, känns lite som att han syftar på Sergels Torg när han säger "Nära den platsen" och att vägen han menar är trafikerad är Klarabergsgatan.
Inte läst, får väl göra det

edit: Ah nu förstår jag.
Lite rörigt av FL1 må jag säga.
FL1 frågar först om RA vet vad vägen heter där bilen står, sen frågar han om han vet vad Drottninggatan heter:

Citat:
FL1: Och var… och vad händer sen?
RA: Jag såg en bil som stod där och då satte jag mig i bilen.
FL1: Och då har du lämnat Odenplan och gått mot den här platsen där du sen
hittar bilen. Inte, du har bara gått till fots?
RA: Ja.
FL1: Och vart finns den här bilen då?
RA: Ja det var ju nära jag hann inte köra långt, 100 meter eller 50 meter.

...

RA: Den trafikeras av bilar.
FL1: Hela sträckan? Hela gatan?
RA: Vilken gata syftar du på?
FL1: Den här gatan som heter Drottninggatan.
RA: Där bilen stod?
FL1: Ja jag vet ju inte vart bilen stod någonstans om du inte kan säga en
adress?
Senast redigerad av chrisemil 2018-01-31 kl. 21:28.
Citera
2018-01-31, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Vad jag har förstått så tilldelades Akilov Johan Eriksson som försvarare. Vad gäller kändisadvokater så är ju det vanliga att misstänkta kräver att få dessa. Hur kan det bli så att Tingsrätten väljer en kändisadvokat för att representera den mest uppmärksammade gärningsmannen? Ville ingen annan? Eller tar Tingsrätten hänsyn till att välja just en känd advokat till ett känt fall?

Ordningen är ju den att den misstänkte får chansen att välja försvarare. Har inte den misstänkte någon önskan här så är det Tingsrättens ansvar att välja försvarare, oftast har dom någon lista/turordning. MEN! Vid särskilda fall (vilket detta fall definitivt är) så kan Tingsrätten frångå listan/turordningen för att istället tillförordna en mer erfaren försvarare.
Antagligen tänkte dom också att det inte bara behövdes en erfaren försvarare, utan också en mycket bra sådan, och nu råkar ju Sveriges bästa advokat (Johan Eriksson) bo just i Stockholm så valet var nog rätt enkelt.
Senast redigerad av Haaaaag 2018-01-31 kl. 21:28.
Citera
2018-01-31, 21:29
Medlem
Akilov verkar snacka om nån islamistkompis som ska åka trådbuss, finns det såna i Sverige? Från sidan 39 framåt i FUP 7:1, trådbuss nämns på sidan 43.
Citera
2018-01-31, 21:29
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Som jag förstått har det inte gått att fastställa att Akilov haft någon kontakt med IS innan dådet, utan det är bara enligt hans egna utsago som han ska ha haft det? Vet någon om detta stämmer eller om det faktiskt finns bevisning på att han haft någon kontakt med IS (och inte bara haft kontakt med några enstaka personer som man inte kunnat identifiera)?

EDIT

Förfölja dig?? Att bli ifrågasatt när man vräker ur sig en massa skit är inte detsamma som att bli förföljd till jävla flan. Sluta spamma tråden med allt jävla tjat om ”högerpopulistisk propaganda” så lovar jag att du kommer få ha ditt lilla safe space ifred.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2018-01-31 kl. 21:34.
Citera
2018-01-31, 21:35
Medlem
Akilov åkte runt på Arlanda (skyddsobjekt) efter dådet med Arlandas flygbussar. Det kan ju förklara vad han gjorde under den en och en halv timme han var där.

På Arlanda Express-tåget ut till Arlanda så hade han ingen giltig biljett vid kontrollen. Han hoppade även över spärrarna när han sprang ned för rulltrappan till tunnelbanan vid Åhléns.

FL1 = Förhörsledare 1

Här berättar Akilov om hur han åker runt Arlanda utan att veta hur han ska komma därifrån:
Citat:
FL1: Vet du var du klev av någonstans?

RA: Först så åkte jag till en buss som åker runt terminalerna och då åkte jag
runt- runt och visste inte riktigt hur jag skulle komma loss därifrån och sen så
kom en röd buss och då tog jag den röda bussen och åkte till Märsta.

FL1: Minns du vad det var färg på den här första bussen?

RA: Gul

FL1: När du tar den röda bussen då, var kliver du av någonstans då?

RA: I Märsta
FUP, "Förhör misstänkt del 7:1", sidan 20.
Citera
2018-01-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vet inte, det du citerar, känns lite som att han syftar på Sergels Torg när han säger "Nära den platsen" och att vägen han menar är trafikerad är Klarabergsgatan.
Inte läst, får väl göra det

edit: Ah nu förstår jag.
Lite rörigt av FL1 må jag säga.
FL1 frågar först om RA vet vad vägen heter där bilen står, sen frågar han om han vet vad Drottninggatan heter:
Ja, förvirringen är stundtals total. Akilov får en gång frågan varför han väljer den körväg som han gör. Då svarar han att han inte förstår frågan ty det finns ju bara en väg som man kan köra. Det fortsätter på liknande sätt under större delen av de förhör med honom som jag läst.

Eventuellt är det tolken som är kass.
Citera
2018-01-31, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Akilov verkar snacka om nån islamistkompis som ska åka trådbuss, finns det såna i Sverige? Från sidan 39 framåt i FUP 7:1, trådbuss nämns på sidan 43.

Finns i Landskrona
Citera
2018-01-31, 22:06
Medlem
tigerrakets avatar
Akilov verkar vara en lika sorglig tomte som vår förre terrorist. Skillnaden här är att han använde sig av ett mycket större och trubbigare instrument. Så han lyckades köra ihjäl fem personer och en hund.

Men i det stora hela så verkar hans kunskaper och planer gått åt skogen. Sen har han väl suttit och fantiserat i häktet om att IS ska ta på sig dådet, och att han kommer bli sedd som en "trogen" där nere. När han inser att så inte blir fallet, så försöker han istället själv utmåla sig som IS-ansluten.

Bomben var ett skämt, hans planer till att åka ner till IS var ett skämt (det enda som hade gjort det till ett större skämt är om han typ hade googlat på kanotuthyrare). Tyvärr lyckades han träffa fem personer med en lastbil.

Nä, det mesta låter som efterhandskonstruktioner för att framstå som en mycket mer proffsig IS-man

Edit: Nästa gång något sånt här händer, och folk skriver "Min kompis är på blablabla, och han kan intyga att dem precis skjuter där". Så kommer jag direkt avfärda det som lögn.
Citera
2018-01-31, 22:34
Medlem
In-Cognitos avatar
Jag hittar inte förhören med Akilov? De verkar inte finnas i huvudprotokollet men såg att det hänvisades till FuP 7:1, vilket jag inte heller hittar. Någon som vet vilken det är?
Citera
2018-01-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Han missförstod och trodde att förstamaj-tåget var pride.

Han var inte direkt smart den där herrn.... ingen back up plan just in case att inte bomben skulle fungera och lämnade blodspår efter sig längs hela flyktvägen till Arlanda, använde SL-kort på bussen från Arlanda till Märsta, använde sin telefon, drog av sig rånarhuvan så han blev fullt synlig för kamerorna och trodde 1:a maj tåget var Pride paraden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in