2018-01-31, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Darten69 spekulerar i att döttrarna begått självmord, dödsorsak har inget med skillnaden mellan självmord och mord att göra. Vi har 1 självmord i händelsen, 1 fall av antingen självmord eller eutanasi, oklart i nuläget, samt två mord.

Det finns inga oklarheter kring om döttrarna tagit sina liv i polisens utskick, de dödades av sina föräldrar. I denna takten kommer tråden om ett år ha snurrat tillbaka ett varv, så ingen har dött, inget har hänt. Tråden är en aktiv skadlig process i ett kollektivt förintande av vår själsliga tankeförmåga.

EXAKT. När förundersökningen är klar är denna händelse polisiärt utredd.

Möjligen kommer detta även att kort bekräftas av polisen.
Citera
2018-01-31, 23:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretcinema
Har det kommit fram någon fakta eller är det fortfarande bara tomma spekulationer i tråden?

Ja tomma och dumma mest. Fakta kommer nog bara direkt från hästens mun i detta fall. På gott o ont.
Citera
2018-02-01, 00:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Eller ja, det kan du ju spekulera om, jag kommer inte hindra dig

Men det har läckt från utredningen att det var en video, det har jag skrivit för några veckor sedan. Om du följer mina inlägg så ser du att jag har rätt i allt annat jag sagt tidigt, jag vet att det är en video. Jag kan inte skriva mer än att det är en elektronisk video, ingen super8 eller annat vintage.

Att polisen i pressreleasen skriver mycket öppet brev är att de inte vill meddela att det är en video, och det förstår jag.
Det är dock ingen postförsändelse i kuvert med porto som avses med "brev" utan refererar till epost+video eller enbart video, jag har hört det förstnämda.

Att du känner på dig att det har varit självmord från döttrarnas sida lämpar sig mer för "spårlöst" än denna tråd, då vi vet hur det förhåller sig på den punkten med största säkerhet

Brev betyder (avskeds-)meddelande i sammanhanget, och så sett kan ett meddelande vara i vilket medium som helst. Vilket polisen förstås kan vända på i uppgifter till pressen, då de inte ser anledning att specificera mediet.

Skulle polisen säga "video" utan vidare hämningar och inskränkningar till kvällspressen så är väl risken att riket skulle tippa över och somliga bli bindgalna av upphetning och göra på sig och går över lik för att komma över rättigheterna, etc. Och korkar igen kommunikationsleder och lovar bort pressens mobiliseringstillhåll till ryssarna i utbyte mot finansiellt och militärt stöd att komma över rättigheterna. Vilket kunde låta lockande för vem som helst...
Citera
2018-02-01, 00:09
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Eller ja, det kan du ju spekulera om, jag kommer inte hindra dig

Men det har läckt från utredningen att det var en video, det har jag skrivit för några veckor sedan. Om du följer mina inlägg så ser du att jag har rätt i allt annat jag sagt tidigt, jag vet att det är en video. Jag kan inte skriva mer än att det är en elektronisk video, ingen super8 eller annat vintage.

Att polisen i pressreleasen skriver mycket öppet brev är att de inte vill meddela att det är en video, och det förstår jag.
Det är dock ingen postförsändelse i kuvert med porto som avses med "brev" utan refererar till epost+video eller enbart video, jag har hört det förstnämda.

Att du känner på dig att det har varit självmord från döttrarnas sida lämpar sig mer för "spårlöst" än denna tråd, då vi vet hur det förhåller sig på den punkten med största säkerhet

När du säger epost + video, menar du separat eller finns det uppgifter som säger att de har skickat denns video till någon via mail? Eller hade de typ lagt ett minneskort på köksbordet?

Jag ifrågasätter inte dina uppgifter men det verkar så otroligt iskallt att sätta sig och spela in en video när man har mördat/skall mörda sina barn.
Citera
2018-02-01, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hoppas innerligt att inga fler barn får gå igenom detta och att nya riktlinjer dras hur myndigheter har rätt att kontrollera och ingripa om barn blir överkörda och avviker från den normala skolgången. Flickorna skulle ha blivit omhändertagna av sociala myndigheter för flera år sedan. Ledordet: Isolering.
Frågan är hur många gånger flickorna blivit överkörda pga "samarbetet" mellan OH och skolorna. Har de ens blivit tilltalade? Haft individuella samtal utan föräldrar närvarande?
Sedan sitter vissa här och pratar ner värdet hos flickorna likt ett par gamla köksstolar.
Ex: När OH dömer ut Moa på förhand genom att svara pianolärarinnan förmodligen inte om nästa termin. Detta negativa synsätt talar för hur olämplig OH var som förälder. Att vägra hoppet.
Kan omöjligt gått flickorna förbi.

Jag spyr!

Isolerad fick du bekräftat av?
dömer ut Moa. det beror på hur du läser det. Har för mig att det stod förhoppningsvis oxå i samma mening. Så är du positiv eller en negativ människa?
De hade ju redan en som varit sjuk i 3 år och de vet hur det gick för henne och när du får en till med samma symptomer så är det kanske inte så säkert att man tror att hon ska bli bättre när den andra bara blir sämre och sämre.

Fattar inte att ni inte kan sätta in er i deras situation. 1 dotter som de kämpat med i flera år. och det tar på krafterna att inte bli betrodd. Ni ser ju själv ingen tror på "sanningen" när den skrivs ut. Nu har 13000 sidor gått runt och runt. finns det så många fler stenar att vända. Utom att försöka förstå varför 2 människor gjorde som de gjorde. Ibland är faktiskt döden ett bättre alternativ än att ha en sjukdom som "inte finns" eller som ingen tror man har för det inte syns utåt. Ni ska bara veta hur många som sätter på sig "masken" utanför (och även innanför) husets väggar. Jag säger inte att de gjorde rätt men jag förstår varför. Och speciellt när man inte blir betrodd.
Citera
2018-02-01, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja tomma och dumma mest. Fakta kommer nog bara direkt från hästens mun i detta fall. På gott o ont.

Har inte hänt något de senaste 13000 inläggen ;-) (på ett ungefär)
Citera
2018-02-01, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
När du säger epost + video, menar du separat eller finns det uppgifter som säger att de har skickat denns video till någon via mail? Eller hade de typ lagt ett minneskort på köksbordet?

Jag ifrågasätter inte dina uppgifter men det verkar så otroligt iskallt att sätta sig och spela in en video när man har mördat/skall mörda sina barn.

det är väl alla självmordsbrev. Tror inte de skrev det till oss för att stilla vår nyfikenhet utan till familj och släkt. De som kanske visste vad det handla om. Tror inte något av det var lätt för varken Hanna eller Oskar. Tror inte ens de tänkte på att detta skulle bli så stort. Något hände under julledigheten som fick bägaren att rinna över tyvärr. Tror ingen hade kunnat stoppa det. Och skulle där gjort det här oros anmälan som alla snackar om så hade barnen fått flytta till okända människor och de hade mått ännu sämre när föräldrarna är döda.
Citera
2018-02-01, 00:52
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Isolerad fick du bekräftat av?
dömer ut Moa. det beror på hur du läser det. Har för mig att det stod förhoppningsvis oxå i samma mening. Så är du positiv eller en negativ människa?
De hade ju redan en som varit sjuk i 3 år och de vet hur det gick för henne och när du får en till med samma symptomer så är det kanske inte så säkert att man tror att hon ska bli bättre när den andra bara blir sämre och sämre.

Fattar inte att ni inte kan sätta in er i deras situation. 1 dotter som de kämpat med i flera år. och det tar på krafterna att inte bli betrodd. Ni ser ju själv ingen tror på "sanningen" när den skrivs ut. Nu har 13000 sidor gått runt och runt. finns det så många fler stenar att vända. Utom att försöka förstå varför 2 människor gjorde som de gjorde. Ibland är faktiskt döden ett bättre alternativ än att ha en sjukdom som "inte finns" eller som ingen tror man har för det inte syns utåt. Ni ska bara veta hur många som sätter på sig "masken" utanför (och även innanför) husets väggar. Jag säger inte att de gjorde rätt men jag förstår varför. Och speciellt när man inte blir betrodd.

Det finns inget att förstå, utan bara att lära sig av för framtiden. Detta får inte hända igen, oavsett status i samhället. Föräldrar ska inte ha möjlighet att prata omkull skola m. fl. utan att dem det gäller fått komma till orda och följs upp av kontinuerliga samtal med barnen. När barn blir avskärmade från omvärlden blir de förlorare, utanför. Tiden före morden, kanske år, har säkerligen inte varit rolig för flickorna. Alla intressen har de fått ge upp och det verkar inte som något annat ersatt förlusterna.
De är bara sjuka och ska vara det.

Föräldrar får inte ta med sig barnen i döden. Det är sjukt och ansvaret ligger på de vuxna. Om de ser världen i svart, får de söka hjälp. Inte blanda in barnen i sina sjuka tänk, eller lägga orsaken på dem.
De är egna individer och ska skyddas enligt lag. Friska som sjuka. Allas lika värde.
Denna handling visar att allt inte stått rätt till från början, hur man ser sina barn.

När man söker svar inom den traditionella sjukvården med allvarliga symtom, brukar man läggas in för utredning och allra helst barn. Dessa erbjuds även skolgång på sjukhuset om inläggningen skulle bli långdragen.

Nej, förstå föräldrarna finns inte på världskartan!
Citera
2018-02-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Som jag skrivit tidigare bekräftade en polis tidigt för mig att det fanns ett brev, men förnekade att det ens funnits spekulationer om en videoinspelning bland poliser. Eftersom jag aldrig av flera skäl velat försätta personen i en situation där han bröt mot sin tystnadsplikt frågade jag inte mer då och kommer aldrig kunna bryta det av respekt mot honom oaktat min personliga nyfikenhet. Tjänstemän ska hålla tyst.
Citera
2018-02-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det finns inget att förstå, utan bara att lära sig av för framtiden. Detta får inte hända igen, oavsett status i samhället. Föräldrar ska inte ha möjlighet att prata omkull skola m. fl. utan att dem det gäller fått komma till orda och följs upp av kontinuerliga samtal med barnen. När barn blir avskärmade från omvärlden blir de förlorare, utanför. Tiden före morden, kanske år, har säkerligen inte varit rolig för flickorna. Alla intressen har de fått ge upp och det verkar inte som något annat ersatt förlusterna.
De är bara sjuka och ska vara det.

Föräldrar får inte ta med sig barnen i döden. Det är sjukt och ansvaret ligger på de vuxna. Om de ser världen i svart, får de söka hjälp. Inte blanda in barnen i sina sjuka tänk, eller lägga orsaken på dem.
De är egna individer och ska skyddas enligt lag. Friska som sjuka. Allas lika värde.
Denna handling visar att allt inte stått rätt till från början, hur man ser sina barn.

När man söker svar inom den traditionella sjukvården med allvarliga symtom, brukar man läggas in för utredning och allra helst barn. Dessa erbjuds även skolgång på sjukhuset om inläggningen skulle bli långdragen.

Nej, förstå föräldrarna finns inte på världskartan!

Hur vet du om de pratat omkull skolan?
Skolan brukar ha uppföljning. om inget annat så hade nog lärarna talat om när det inte stod rätt till. Nu hade ju inte Agnes ork för att sitta i skolan om dagarna och då löste man det genom att ta hem skolan istället och när Moa börja få samma symptomer så blev det fler lärare hem. För tro inte att de har samma lärare till årskurs 5 och 8. Tjejerna ska vara glada att skolorna skicka hem en lärare annars hade de varit utan skola helt.

Och hur vet du om de har blivit inlagda eller ej? Sjukdomen är kanske inte godkänd i skåne. Läkarna har kanske gjort utredning och kommit fram till att ingen hjälp finns att få.
Ni kan inte sitta här och säga att sååå är det alla andra har fel. Det är kanske just sånt som fick dem alla att må sämre. Folk som inte trodde på dem.

TA reda på fakta innan ni dömer dem eller oss som inte tror och tycker lika.

Kan ju varit så att Hanna legat inne med Agnes och därför har de inte synts till. = hemliga.

Jag tror iallafall på vissa här som säger att de har en säker källa att du bara klampar över dem mfl för att det inte passar din synvinkel är upp till dig. Bara synd att de som verkligen sitter på info inte kan göra sig till tals utan att bli påhoppade och nedvärderade
Citera
2018-02-01, 01:19
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jo det vet vi eftersom polisen har uttalat sig. Så det bör du kanske ta reda på först.
Dubblemordet eller trippelmordet i Bjärred är vad det handlar om. Sen självmord.
Deras brev är lika torrt och byråkratiskt som deras opersonliga framtoning.
Hopplöshet utsätts många för och många har det jävligt tufft. Nej, ibland är det inte utan första i Sverige. Så som tur är handlar inte självmordskandidater i uppsåt att döda andra eller skada dom.
Vilket bör lunga dom flesta, men inte fan har dom ursäkter för mord. Inte en chans !

Vilka utredare då? Polisen kommer utreda dödsorsaker och vem som gjort vad och i vilken ordning.
Nej, dom kommer inte fråga varför eftersom det inte passar in i en polishjärna.
Det får övergå till psykiatrin, socialtjänsten och andra som vill identifiera och förhindra mord på barn.
Inom polisen finns det mycket stor kunskap om mord med psykiskt innehåll s a s.
De jobbar ju med detta hela tiden och vill säkert få klarhet precis som vi andra som undrar över
det hemska som skedde.
Någon ursäkt för att begå mord på barnen som jag har förstått genom förgiftning finns naturligtvis inte. Men det som gör det svårt är att detta är en intern familje sak och där finns oskrivna lagar om att e familj måste få sköta sig själv så långt som möjligt.
Med facit i hand klarade de naturligtvis inte det.
Föräldrarna stod säkert sina barn så nära att de ville inte att de skulle bli föräldralösa.
En sorts barmhärtighetsmord men mycket svår att förstå.
Citera
2018-02-01, 01:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag vet att du i själva verket inte är abderitisk nog att jämställa psykologin vid bråk om disken med psykologin vid mord, så jag ska inte raljera mot dig. Vid mord där två personer i ett par utgör förövarna är asymmetrin mellan hur pass dominerande den ena parten är över den andra inför sådana dåd vida större än vid vanliga familjebråk om vardagssysslor. Att mörda sina barn är, som du nog vet, ingen vardagssyssla.

Innan du flexar fler teorier och statistiska samband med exempel från livets yttermarginaler måste du ju rimligen klarlägga vilka som var dödligt sjuka eller ej av föräldrarna och om någon av föräldrarna hade någon hållhake på den andre eller dragning åt någon form av maktfullkomligt beteende. Du måste utgå från vad som hände, inte antropologin. Detta är inte känt och det är tveksamt om det kommer att bli. Livsföringen, intelligensnivån, allmänna omdömen och det faktum att de höll ihop talar emot att du kommer kunna göra sak av en manipulativ personlighet som av sjukligt självbekräftelsebehov förleder andra till mord.

Det är ju så jävvlitt ordnat i detta fall att det inte kommit fram ett vitten om vare sig mordturnéer eller ens assymetriska tvättider som skulle antyda att det inte rör sig om i det närmaste ideala och idealtypiska, kämpande föräldrar, med någon skavank och vädernupen dörrkrans. Vilket tvingar oss alla att förstå att de inte är professionella mördare och inte kan antas ha haft uppsåtet att mörda sina barn, var för sig, tillsammans eller den ene i sadistisk njutning över den andres plågor – om de hade upplevt att det fanns något annat rimligt alternativ. Avsikten är inte att förneka och förinta utan att skydda. Du hamnar på Plutos skuggade rumpa om du inte kan ta till dig det. Med en samling dansande dödskallar.

Det är inte sannolikt att någon av föräldrarna ville döda barnen för mördandets skull, utan, rätt eller fel, för att båda föräldrarna ansåg (rätt eller fel), att de på så sätt skyddade barnen från ett större lidande. Mördandet du trasslar med är ondskans behov av att hela tiden känna fast mark under fötterna. Att allt blir bättre och bra bara den andra människan slås ihjäl. Det gäller inte här.

Låt vara att villfarelsen kan vara snarlik, och där börjar ju i så fall det intressanta. Men innan det har slagits fast vem som var sjuk och hur myclet så blir allt bara smutsande. Det intressanta är ju hur det kunde gå som det gick och vad som måste till för att något sådant ska kunna ske.

Att sen det som skedde enligt senaste utskicken från Socialstyrelsen är olyckligt pga deras nya fina terminalvårdsavdelning på något rikshospital, är olagligt, ofint samt olyckligt och ohederligt och oschysst mot medmänniskor, skolkamrater och momsskattebetalarna, sannolikt förhastat, ja, det är en betydande sak – enskilda personer ska inte bestämma över andra enskilda personers liv – och det ger en fingervisning om en möjlig förvillelse eller blåsa som föräldrarna levt i – ev. beroende på långvariga psykiska påfrestningar eller språkförbistring. Det är ju detta som är det som betyder ngt. Men det kan ju också vara så att sanningen ligger mycket nära något som väldigt många skulle kunna begripa sig på, dvs att motsatsen – om föräldrarna inte gjorde detta nu – skulle kunna uppfattas som lika tveksamt av många.

Jag anser att inget hittills
känt i detta fall talar för att det är rimligt att tro eller beskriva att endera föräldern genom dominerande beteende fått den andre att ta livet av sig själv utan att denne själv varit sjuk, eller dödat samtliga för att få utlopp för något sjuk tillfredsställelse. Det finns inte fog för sånt och det kommer sannolikt inte leda någonvart. I alla händelser måste man ha förutsättningar klara för sig först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in