2018-01-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag skulle bli högst förvånad om inte det sker någon form av seriöst uttalande i saken. Det vore högst oansvarigt efter att stämningarna piskats upp. Det finns ett allmänintresse. Och det finns ett allmänintresse, och säkert ett intresse från anhöriga, av att detta inte vankar runt i pressen till tidens ände som det bestialiska lustmord som mörkare krafter gärna vill ha det till.

Vill man hjälpa allmänheten till att ta bättre beslut än denna familj möjligen gjort så behåller man fattningen och förhåller sig sakligt till vad som verkligen skett, och informerar.

För den som till äventyrs är härinne för att få veta något för att hantera sin bedrövelse så kan man tillfoga att pressen så gärna formulerar sig för att hålla folk i andlös spänning. Att mordärendet avskrivs är en formalitet och betyder inget för frågan om allmänintresset.

Det är inte så många som ser Flashback, förutom pressen som håller ett öga på forumet. Och rykten syns ju mest här, bland grannarna osv. Anhöriga har med all säkerhet fått all information de behöver vid det här laget. Att informera allmänheten ligger ju varken i medias intresse eller polisens - gärningspersonerna är döda och ingen mördare springer lös. Men... vore trevligt om man ändå fick svar på en massa frågor i ärendet.

Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Ingen som vågar? Eller är alla inne på att hon är en ängel och Oskar som är busen?

Jag kan tycka det är märkligt att det inte finns något om henne

Det är inte alla som finns ute på nätet. Det finns massor med folk med få facebookvänner, och som inte har lust att synas med bild vare sig på facebook eller nån annanstans. Jag har flera nära som visserligen har facebook, men, precis som Hanna, inte vill ha nån bild eller ens är inne och kikar på FB. De har heller inga bilder på nätet om man googlar dom. Det beror ju mycket på hur officiellt arbete man har. Om man är ute på event och blir plåtad etc. Jag tycker inte det är konstigt. Det är konstigare att Oskar har raderat all information om sig själv som han har kunnat. Vilket gör att man begriper att detta är något som planerats ett bra tag.
Citera
2018-01-31, 14:24
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, jag vet vad du invände mot och att du grundade det på statistik, det är precis det jag reagerar på. Vet du något som inte vi vet? Förstår inte hur du kan med säkerhet hävda att det absolut inte är mamman, bortsett från statistik. Finns det absolut ingen möjlighet i din värld att detta fall är väldigt unikt? att föräldrarna faktiskt var överens eller t om att det var mamman som var drivande i detta fall.
Jag tolkar neilands inlägg som att "lika gärna" skulle vara liktydigt med 50% chans eller risk att det är mamman eller pappan som har utfört morden. Inte att det inte är mamman.
Citera
2018-01-31, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är inte så många som ser Flashback, förutom pressen som håller ett öga på forumet. Och rykten syns ju mest här, bland grannarna osv. Anhöriga har med all säkerhet fått all information de behöver vid det här laget. Att informera allmänheten ligger ju varken i medias intresse eller polisens - gärningspersonerna är döda och ingen mördare springer lös. Men... vore trevligt om man ändå fick svar på en massa frågor i ärendet.

Det är inte alla som finns ute på nätet. Det finns massor med folk med få facebookvänner, och som inte har lust att synas med bild vare sig på facebook eller nån annanstans. Jag har flera nära som visserligen har facebook, men, precis som Hanna, inte vill ha nån bild eller ens är inne och kikar på FB. De har heller inga bilder på nätet om man googlar dom. Det beror ju mycket på hur officiellt arbete man har. Om man är ute på event och blir plåtad etc. Jag tycker inte det är konstigt. Det är konstigare att Oskar har raderat all information om sig själv som han har kunnat. Vilket gör att man begriper att detta är något som planerats ett bra tag.

Det kan ju Hanna oxå gjort. Eftersom de är låsta och inga bilder. Det som finns med Oskar är ju arbetsrelaterat. Inget om privatlivet. Men Hanna har bara setts gå på promenad och i trädgården utan familjen. Och hur vet vi att det är just Hannas Facebook konto som syns? Finns ingen bild på henne heller. Ingen vet hur hon ser ut.
Det jag menar är att alla skyller på Oskar och att han skulle vara hemlig för att han raderar sina sociala medier men Ingen tycker det är konstigt att Hanna inte ens var ute tillsammans med sina barn. Vart är hannas ansvar i hela familjen.? Hon är ju mer hemlig än ett spöke.
Citera
2018-01-31, 14:36
Medlem
Citat:
Det kan ju Hanna oxå gjort. Eftersom de är låsta och inga bilder. Det som finns med Oskar är ju arbetsrelaterat. Inget om privatlivet. Men Hanna har bara setts gå på promenad och i trädgården utan familjen. Och hur vet vi att det är just Hannas Facebook konto som syns? Finns ingen bild på henne heller. Ingen vet hur hon ser ut.
Det jag menar är att alla skyller på Oskar och att han skulle vara hemlig för att han raderar sina sociala medier men Ingen tycker det är konstigt att Hanna inte ens var ute tillsammans med sina barn. Vart är hannas ansvar i hela familjen.? Hon är ju mer hemlig än ett spöke.
Hon sägs ha varit sjuk för ett par år sen och cancern återkommit. Det KAN vara så att hon faktiskt inte orkade. Om detta nu är sant. Och barnen var ju hemskolade och syntes knappt till, och Oskar har tydligen setts en enda gång i ett av barnens sällskap i mellandagarna. Hanna var ute i trädgården mellan jul och nyår enligt ett PM jag fick.

Det ÄR mycket märkligheter i hela fallet. Visst är det det. Jag hoppas vi får lite svar.
Citera
2018-01-31, 14:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det är inte medias eller polisens sak att ge korrekt information om saker som ligger utanför deras räckvidd och domvärjo. Men det är myndigheternas sak att informera medborgarna så att de kan korrekt förhålla sig till vad som har hänt. Det inbegriper i detta fall skola och föräldrar och grannar och barn. Det är ett samhällsintresse och ett samhällsansvar, och det ansvaret åligger inte pressen primärt, bara sekundärt – att för sin trovärdighets skull korrekt kunna återge vad man blir meddelad av myndigheterna.

Medborgarna är staten och myndigheterna: pressen är i bästa fall en trevlig form av privat nyhetsbrev som med lite bilder förmedlar till medborgarna vad de behöver känna till. Text-tv:s nyheter räcker exv för mig personligen väldigt långt.

Resten är krumbukter, give and take. I goda fall ett vakande öga över att myndigheterna gör sitt jobb. Vilket vi dock som medborgare ska kunna förutsätta, eftersom vi är de och de är vi.

Så vilken instans som nu än finner det passande, så utgår jag ifrån att medborgarna kommer att bli tillräckligt informerade om denna händelse för att det ska gå att gå vidare och lägga den bakom sig.

Och kommer ingen mer info så har myndigheterna redan konstaterat att det har skett ett gemensamt beslut om mord och självmord från föräldrarnas sida pga barnens sjukdomar, och då är det lagligen så, och ingenting annat. Där måste all spekulation upphöra. Där måste all spekulation upphöra.

Inför det måste all spekulation upphöra.

Då är det så. Och allt annat än det är försök till annonsintäkter. Såpopera. Punkt.

Vi är myndigheterna, inte pressen, i detta fall. Och myndigheterna, dvs vi, vet vad vi behöver veta om vad som har hänt.
Citera
2018-01-31, 14:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ingen som vågar? Eller är alla inne på att hon är en ängel och Oskar som är busen?

Jag kan tycka det är märkligt att det inte finns något om henne

Jag har också reagerat på att det är väldigt tyst om H. Tror hon har en stor del i vad som hänt. O kan ha försökt att hålla kvar i verkligheten genom kontakter med skola, pianolektioner, jobb osv medans H föll allt djupare ner i mörkret och fick O med sej när han inte orkade längre. Tror det är lättare att få med en pappa i ett sådant beslut än tvärtom. Men jag är övertygad om att dom älskade sina flickor och jag tycker faktiskt synd om dom allihopa.
Citera
2018-01-31, 14:59
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Hon sägs ha varit sjuk för ett par år sen och cancern återkommit. Det KAN vara så att hon faktiskt inte orkade. Om detta nu är sant. Och barnen var ju hemskolade och syntes knappt till, och Oskar har tydligen setts en enda gång i ett av barnens sällskap i mellandagarna. Hanna var ute i trädgården mellan jul och nyår enligt ett PM jag fick.

Det ÄR mycket märkligheter i hela fallet. Visst är det det. Jag hoppas vi får lite svar.
Min fetning: Är det sant? Var Hanna utomhus på tomten? Vilken dag var detta?

Familjeliv goes Flashback hehe.

Att det sitter folk här och tror att dom plötsligt skall få ett PM med ett "JA, du hade rätt" angående sina 12 olika teorier...

Spekulera, javisst...men olika teorier hos samma användare bevisar vilka sjuka människor det sitter i stugorna.

Att en familj med två allvarligt sjuka barn gör det egoistiska dådet är ingen sensation om man jämför vad som rör sig innanför pallet på vissa...

Att man sedan rycker ett (1) ord från föregående inlägg och vrider på detta gör att tråden bara går runt runt runt...

Oscar har bara synts en gång med barnen...herregud...hur ser erat eget mönster ut?

Om ni själva visste hur era grannar ser på er så skulle ni inte skriva att t ex trädgårdsvistelse 1 gång är mystiskt...
Citera
2018-01-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Min fetning: Är det sant? Var Hanna utomhus på tomten? Vilken dag var detta?

Familjeliv goes Flashback hehe.

Att det sitter folk här och tror att dom plötsligt skall få ett PM med ett "JA, du hade rätt" angående sina 12 olika teorier...

Spekulera, javisst...men olika teorier hos samma användare bevisar vilka sjuka människor det sitter i stugorna.

Att en familj med två allvarligt sjuka barn gör det egoistiska dådet är ingen sensation om man jämför vad som rör sig innanför pallet på vissa...

Att man sedan rycker ett (1) ord från föregående inlägg och vrider på detta gör att tråden bara går runt runt runt...

Oscar har bara synts en gång med barnen...herregud...hur ser erat eget mönster ut?

Om ni själva visste hur era grannar ser på er så skulle ni inte skriva att t ex trädgårdsvistelse 1 gång är mystiskt...
Suck. Jag sa inte att det var märkligt att de setts ute i trädgården eller att Oskar synts ute med ett barn. Jag bara meddelade att det var så. Därefter gjorde jag ett nytt stycke - för att markera just... ett nytt stycke. Jösses.
Citera
2018-01-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag har också reagerat på att det är väldigt tyst om H. Tror hon har en stor del i vad som hänt. O kan ha försökt att hålla kvar i verkligheten genom kontakter med skola, pianolektioner, jobb osv medans H föll allt djupare ner i mörkret och fick O med sej när han inte orkade längre. Tror det är lättare att få med en pappa i ett sådant beslut än tvärtom. Men jag är övertygad om att dom älskade sina flickor och jag tycker faktiskt synd om dom allihopa.

Döda dom man älskar? Hör du inte hur knäppt det låter? Om man älskar någon så vill man bara det bästa för dem. Inte döden.
Citera
2018-01-31, 15:10
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Suck. Jag sa inte att det var märkligt att de setts ute i trädgården eller att Oskar synts ute med ett barn. Jag bara meddelade att det var så. Därefter gjorde jag ett nytt stycke - för att markera just... ett nytt stycke. Jösses.
Du skriver att det är mycket märkligheter hehe... Jisses...

Du märker inte själv att det bara går runt?

Tråden är väl inte något slags terapitråd för kärringar med för mycket östrogen?

Tråden är tyvärr olidlig för den som inte läser noveller i Hänt i Veckan etc.

Ni tvingar er själva att hålla liv i skiten tvångsmässigt, maniskt och sjukt. Läs tråden från början och se själv vilken rundgång du och de andra skapat

I en brottstråd låter ni källkritiken vara helt bortglömd!!

PS
Pinocchio2...läs min signatur...
Senast redigerad av Bluekeeper 2018-01-31 kl. 15:16.
Citera
2018-01-31, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Döda dom man älskar? Hör du inte hur knäppt det låter? Om man älskar någon så vill man bara det bästa för dem. Inte döden.
Uppenbarligen tyckte dessa föräldrar att döden var just det bästa för dom. Men om de syftade på sig själva eller barnen kanske man kan tvista om.
Citera
2018-01-31, 15:13
Medlem
valleros avatar
Citat:
Precis. Och de gör ju allt för att gräva djupt. Man tar ju inte enbart brevet som sanning. För de anhörigas skull vill de veta lite mer om varför detta hände.
Och någon FUP kommer inte ut. Den läggs till handlingarna och sen locket på.
Polisen kommer komma fram till en slutsats och med den lägga locket på. Vad får dig att tro att de inte tar brevet som sanning om inget specifikt talar mot det? Polisen ödslar inte tid i onödan, och har ingen som helst skyldighet att bringa klarhet i ett fall som rent rättsligt saknar betydelse. Om de skulle kunna skuldbefria någon av föräldrarna så kommer de förmodligen dock gå ut med det.
En grävande journalist/författare skulle möjligen kunna ta fram en bättre bild av vad som skedde, men även det verkar vara rätt tröstlöst, med tanke på att familjen var såpass isolerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in