2018-01-31, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laawin
Rent känslomässigt kommer dem flesta aldrig kunna förstå vad som gör att vissa människor skadar/mördar sina barn.
Det skulle dock vara intressant att få veta vad som gjorde att en/båda föräldrarna tog sig rättan, intressant skulle också vara att veta hur det kommer sig att ingen runt omkring misstänkt något.
En av föräldrarna måste ha sagt det högt först.
Man kanske inte misstänkte något för att "rent känslomässigt kommer dem flesta aldrig kunna förstå vad som gör att vissa människor skadar/mördar sina barn"?
Menar du på fullt allvar att någon "runt omkring" skulle kunna ana en sån här extrem händelse? Och vilka då i så fall? (förutom skolan förstås som ju förväntas kunna lösa alla problem, utom utbildning)
Senast redigerad av HalHandyman 2018-01-31 kl. 10:16.
Citera
2018-01-31, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Då är allt klart enligt dig? Vi behöver inte spekulera utan kan direkt agera både domare och bödel med motiveringen att statistiken säger att det är pappan.

Nej, jag invände bara mot påståendet att det "lika gärna" kan vara mamman. Det stämmer inte.
Citera
2018-01-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neiland123
Det stämmer inte att det "lika gärna" kan vara mamman. Statistiskt sett är det fadern som är gärningsman.

Läs mer: (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Jag trodde att giftmord var statiskt sett mest kvinnor som gör det
Citera
2018-01-31, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Fast vi vet inte vad det är frågan om, eller hur? Du TROR att det är ett gammalt hederligt pappan-slår-ihjäl-familjen-och-sen-sig-själv. Men det TYCKS som om båda var med på det, rent av utförde det tillsammans. Och då hjälper nog ingen statistik i världen för det är så sällsynt (i modern tid) att det knappast finns något statistiskt underlag för att ens få ett eget namn. Familicide, som du så duktigt hittat på Wikipedia, tycks nämligen förutsätta en gärningsman, inte två.

Du kan dribbla hur mycket du vill, det var ändå du som förde fram det felaktiga påståendet att kvinnor är vanligare som barnamördare än vad män är. Det stämmer mycket illa när det gäller familicide, och det är inkorrekt i övrigt också:

Citat:
En annan viktig slutsats är att kvinnliga förövare utgör mindre än en tiondel av samtliga förövare när offret är vuxen, men står för mer än en tredjedel av de fall av dödligt våld där offret är barn.

Källa.

Vet inte hur du får 1/3 till att det är fler kvinnor än män som utför barnamord, men det får stå för dig.
Citera
2018-01-31, 10:55
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Du kan dribbla hur mycket du vill, det var ändå du som förde fram det felaktiga påståendet att kvinnor är vanligare som barnamördare än vad män är. Det stämmer mycket illa när det gäller familicide, och det är inkorrekt i övrigt också:

Källa.

Vet inte hur du får 1/3 till att det är fler kvinnor än män som utför barnamord, men det får stå för dig.

Kanske tolkade hen:
Citat:
men står för mer än en tredjedel av de fall av dödligt våld där offret är barn
lite felaktigt och läste det istället som:
Citat:
män står för mer än en tredjedel av de fall av dödligt våld där offret är barn
Citera
2018-01-31, 10:58
Bannlyst
Citat:
Nej, jag invände bara mot påståendet att det "lika gärna" kan vara mamman. Det stämmer inte.

Eftersom ingen av oss var på plats, så kan det
vara pappan som hade ihjäl barnen, eller
vara mamman som hade ihjäl barnen, eller
båda två som hade ihjäl barnen.
Statistiken säger......... osv.
Det brukar vara.........osv.

Vi vet inte om statistiken stämmer i detta fallet.
Men, vi kan gissa.
Citera
2018-01-31, 11:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nej, vände bara mot påståendet att det "lika gärna" kan vara mamman. Det stämmer inte.

Ja, jag vet vad du invände mot och att du grundade det på statistik, det är precis det jag reagerar på. Vet du något som inte vi vet? Förstår inte hur du kan med säkerhet hävda att det absolut inte är mamman, bortsett från statistik. Finns det absolut ingen möjlighet i din värld att detta fall är väldigt unikt? att föräldrarna faktiskt var överens eller t om att det var mamman som var drivande i detta fall.
Citera
2018-01-31, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, jag vet vad du invände mot och att du grundade det på statistik, det är precis det jag reagerar på. Vet du något som inte vi vet? Förstår inte hur du kan med säkerhet hävda att det absolut inte är mamman, bortsett från statistik. Finns det absolut ingen möjlighet i din värld att detta fall är väldigt unikt? att föräldrarna faktiskt var överens eller t om att det var mamman som var drivande i detta fall.

Visst kan det vara så. Men eftersom vi fortfarande vet mycket lite om det här fallet kanske det vore vettigt att diskutera kring hur det brukar gå till i sådana här fall.
Citera
2018-01-31, 11:15
Medlem
Citat:

Källa.

Du får lära trycka på knapparna lite bättre, den där tredjedelen är inget jag har påstått.

Att kvinnor är vanligare som barnamördare är däremot sant, i alla fall om man ska tro Wikipedia vilket jag gissar att du också lutar dig mot. Och jag vet verkligen inte varför du blandar ihop olika begrepp som mord på barn och mord på familjer. Antagligen för att det passar din världsbild bättre.
Citera
2018-01-31, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Du får lära trycka på knapparna lite bättre, den där tredjedelen är inget jag har påstått.

Att kvinnor är vanligare som barnamördare är däremot sant, i alla fall om man ska tro Wikipedia vilket jag gissar att du också lutar dig mot. Och jag vet verkligen inte varför du blandar ihop olika begrepp som mord på barn och mord på familjer. Antagligen för att det passar din världsbild bättre.

Var på Wikipedia har du läst detta?
Citera
2018-01-31, 11:19
Medlem
Citat:
Visst kan det vara så. Men eftersom vi fortfarande vet mycket lite om det här fallet kanske det vore vettigt att diskutera kring hur det brukar gå till i sådana här fall.
Den här tråden innehåller vilda spekulationer om vad som hände i just Bjärred den 9/1-2018. Vill du diskutera mord/självmord i största allmänhet kanske du ska skapa en egen tråd om det?
Citera
2018-01-31, 11:54
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Statistiskt sett är det främst mödrar som drabbas av Münchhausen by proxy och det finns av det jag har läst ännu ingenting som talar emot att det skulle ha kunnat vara det i det här fallet. Tvärtom känns det som en väldigt rimlig förklaring, OM döttrarna inte hade drabbats av en ovanlig och allvarlig genetisk sjukdom.

Det du talar om är generell statistik över familjemord och där är det onekligen främst män som begår brotten. Fadern i det här fallet stämmer dock inte alls in på profilen av en abusive, gärna med alkoholism i bilden, fader. Att utgå från statistik är bra, men man måste också förstå om statistiken är tillämpbar eller ej i det specifika fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in