2018-01-31, 12:19
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Kanske svaret på denna fråga finns, men har i så fall inte lyckats hitta det.
-Varför tar det nästan 10 månader från brott till start av rättegång?
-Varför beräknas rättegången ta ca. 3 månader i ett fall där gärningsmannen erkänt sitt brott och där han dessutom såg som mål att döda betydligt fler människor?
Tacksam för fakta från någon som vet!
Jag tror det handlar om det stora antalet målsägande. Vad det gäller mord så är det också så att det alltid blir en mycket omfattande utredning och här handlar det ju fem fall av mord. Sen tillkommer andra brott han gjort också.
Citera
2018-01-31, 12:21
Medlem
Har det efter åtalet publicerats några filmklipp på när lastbilen åker på Drottninggatan/åker in i Åhlens? Eller är det sekretess på dessa?
Citera
2018-01-31, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Har det efter åtalet publicerats några filmklipp på när lastbilen åker på Drottninggatan/åker in i Åhlens? Eller är det sekretess på dessa?

Finns ju massor!
Citera
2018-01-31, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Finns ju massor!

Alltså filmklipp, inte bilder. Sådant som inte varit offentligt innan åtalet…?
Citera
2018-01-31, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alltså filmklipp, inte bilder. Sådant som inte varit offentligt innan åtalet…?

Inte vad jag vet iaf.
Nya filmer mer än det media fått tag på lär vi nog inte se, likt de bilder som tagits där folk gått fram till döda personer och lyft på skynken för att fotografera.
Citera
2018-01-31, 12:51
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A32
Med tanke på åklagarens framställan och innehållet i denna, om Mördarmaskinen, så är väl det utom all rimlig tvivel fullt möjligt att anmäla Staten och dess Justitieminister för framkallande av terrorhandling?
Åtminstone så tycks Ebbas far med hjälp av advokat Bodström (tidigare justitieminister) nu vilja stämma svenska staten alternativt Stockholms stad. De menar att staten eller Stockholms stad har ett ansvar att upprätthålla terrorsäkerhet och att de brustit i detta genom att betonglejonen var för lätta (jag har för mig att de väger 900 kilo).
Citat:
Thomas Bodström och hans klient menar att skyddet på Drottninggatan brustit eftersom lastbilen kunde passera, trots de så kallade betonglejonen.

Därför överväger de om de ska stämma staten eller Stockholms stad.

– Det har kommit fram i förundersökningen, det framgår att de här lejonen är för lätta, de står för glest, säger han till SVT:s Morgonstudion.

Om stämningen mot staten eller Stockholms stad inte går igenom kommer Thomas Bodström och hans klient söka en så kallad ex gratia-ersättning, som regeringen ”av nåd” beslutar om.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokaten-thomas-bodstrom-vill-stamma-staten-for-terrorattacken-pa-drottninggatan
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2018-01-31 kl. 12:54.
Citera
2018-01-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Åtminstone så tycks Ebbas far med hjälp av advokat Bodström (tidigare justitieminister) nu vilja stämma svenska staten alternativt Stockholms stad. De menar att staten eller Stockholms stad har ett ansvar att upprätthålla terrorsäkerhet och att de brustit i detta genom att betonglejonen var för lätta (jag har för mig att de väger 900 kilo).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokaten-thomas-bodstrom-vill-stamma-staten-for-terrorattacken-pa-drottninggatan

Det är jättetragiskt det familjen har fått gå igenom. Men däremot har jag svårt att hålla med om denna eventuella stämning som de vill göra.

Det kommer inte fungera att vi ska avgränsa alla gå-ytor med stora betongfundament för att terrorattacker inte ska ske likt denna. Dels måste eventuella räddningsfordon komma fram vid olycka/sjukdomsfall, och dels så är dessa terrorattacker väldigt få, samt risken att drabbas ändå statistiskt väldigt låg.

Skulle vi ändå skydda alla dessa ytor mot sådana attacker, så finns det tusentals andra tillvägagångssätt. Tyvärr.
Citera
2018-01-31, 13:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Funkar inte för mig

Det är överbelastning på sidan. Hela Sverige vill komma åt filerna.
Citera
2018-01-31, 13:22
Medlem
Var det inte en hund som blev påkörd också? Han borde väl åtalas för djurplågeri.
Citera
2018-01-31, 13:24
Medlem
Wheatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Det är jättetragiskt det familjen har fått gå igenom. Men däremot har jag svårt att hålla med om denna eventuella stämning som de vill göra.

Det kommer inte fungera att vi ska avgränsa alla gå-ytor med stora betongfundament för att terrorattacker inte ska ske likt denna. Dels måste eventuella räddningsfordon komma fram vid olycka/sjukdomsfall, och dels så är dessa terrorattacker väldigt få, samt risken att drabbas ändå statistiskt väldigt låg.

Skulle vi ändå skydda alla dessa ytor mot sådana attacker, så finns det tusentals andra tillvägagångssätt. Tyvärr.

Finns dessa som enkelt åker ner i backen när behörigt fordon måste passera. Håller dessutom för 60t tradare i hög fart.

https://www.sydsvenskan.se/images/biC1i-RUiIH_2DSFfh7NdwY9oKk.jpg
Citera
2018-01-31, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheaton
Finns dessa som enkelt åker ner i backen när behörigt fordon måste passera. Håller dessutom för 60t tradare i hög fart.

https://www.sydsvenskan.se/images/biC1i-RUiIH_2DSFfh7NdwY9oKk.jpg

Komiskt nog finns dessa lite längre ner på Drottninggatan som skyddar riksdagen, finns precis efter övergångsstället efter Åhlens.
Citera
2018-01-31, 13:37
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiyu
Står något om detta i FUP som länkats hittills? Jag försökte leta lite men hittade inget. Vill gärna läsa.

Det lär ju vara därifrån som Aftonbladet har fått infon, men materialet är lite för omfattande för att jag ska orka läsa igenom allt. Sorry..

En sak jag tänker på i samband med detta är i vilken grad det liberala Sverige rentav kan ha spelat för hans radikalisering. Det är lite samma sak som när man diskuterar våldtäkter och övergrepp mot kvinnor i det liberala jämställda Sverige begångna av nyanlända från patriarkala kulturer. Jag tror ju inte ett dugg på att det enbart handlar om socioekonomiska faktorer utan att det också handlar om en kulturkrock. I Afghanistan (för att ta ett exempel) får inte ens gå utanför dörren utan att de är täckta från topp till tå. Klart att många afghaner som kommer hit blir provocerade eller frestade.

Akilov kommer från en religiös/kulturell kontext där homosexuella är osynliga och där de kan bestraffas med fängelse. Med tanke på allt hat han spridit mot homosexuella och det faktum att han tom övervägt att begå terrordåd mot gayklubbar, så kan det ju vara så att han har provocerats av det svenska samhället ur nåt sorts moralkonservativt perspektiv. Många verkar ju så förvånande över att han har radikaliserats i Sverige, men tänk om det är så enkelt som att det är det liberala Sverige som har utlöst radikaliseringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in