Citat:
Ursprungligen postat av
Jiyu
Står något om detta i FUP som länkats hittills? Jag försökte leta lite men hittade inget. Vill gärna läsa.
Det lär ju vara därifrån som Aftonbladet har fått infon, men materialet är lite för omfattande för att jag ska orka läsa igenom allt. Sorry..
En sak jag tänker på i samband med detta är i vilken grad det liberala Sverige rentav kan ha spelat för hans radikalisering. Det är lite samma sak som när man diskuterar våldtäkter och övergrepp mot kvinnor i det liberala jämställda Sverige begångna av nyanlända från patriarkala kulturer. Jag tror ju inte ett dugg på att det enbart handlar om socioekonomiska faktorer utan att det också handlar om en kulturkrock. I Afghanistan (för att ta ett exempel) får inte ens gå utanför dörren utan att de är täckta från topp till tå. Klart att många afghaner som kommer hit blir provocerade eller frestade.
Akilov kommer från en religiös/kulturell kontext där homosexuella är osynliga och där de kan bestraffas med fängelse. Med tanke på allt hat han spridit mot homosexuella och det faktum att han tom övervägt att begå terrordåd mot gayklubbar, så kan det ju vara så att han har provocerats av det svenska samhället ur nåt sorts moralkonservativt perspektiv. Många verkar ju så förvånande över att han har radikaliserats i Sverige, men tänk om det är så enkelt som att det är det liberala Sverige som har utlöst radikaliseringen?