2018-01-18, 17:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Så dåliga vägar har vi då inte i Sverige! Vilken del av landet bor du då? Norrbotten? Då förstår jag att vägen är skit.
Jo fast jämföra Saab med en Skoda är fel, Saab har alltid haft bra komfort. Skoda oavsett modell är bara plastigt skit.

Bor i Göteborg, och potthålen repareras först i augusti. Skoda Superb är en oerhört bra bil, men är gjord för kontinentala, släta vägar. Köpte Skodan enbart för att Saab hade konkat. Hade annars köpt en ny Saab. (Eller nästan ny, då jag är in i helvete snål..)

Sverige ligger i bottenligan enligt EU när Europas vägar rankas. Läste detta förra året, och Tjeckien, Slovakien, Ungern och Polen gick förbi Sverige i vägstandard. Kan bero på alla deras bidragsmiljarder de fått från EU samt att de slipper den svenska tjälen i stor grad. (Och att de inte kör med våra livsviktiga dubbdäck.)
-Och att Trafikverket/tidigare Vägverket skitit i underhållet i "alla" år och lagat och lappat istället.
Citera
2018-01-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Får jag vara nyfiken och fråga vad det är för bil du planerar att sätta på 18" eller 19" på? Att racerbilar som kör på superjämn bana lika plan och fin som mitt salongsgolv är kan jag förstå. Men med tanke på så bedrövliga som de svenska vägarna är så skulle jag personligen välja 16". Möjligen 15" eftersom tjällossningen går loss om några månader som gör svenska vägar i ännu sämre skick och som självfallet nonchaleras av berörd myndighet. Möjligen att de kostar på sig att slänga upp en varningsskylt för "gupp/ojämn väg".

En Volvo v90 cross country t6, ska beställa den snart hade jag tänkt.
Senast redigerad av WoWMeister 2018-01-18 kl. 23:10.
Citera
2018-01-19, 02:08
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har 16' på min urgamla Saab och 18' på min Superb från 2015. Saaben är betydligt bekvämare än Skodan på dåliga vägar. Svenska vägar är dåliga, vi ligger på Albaniens nivå på vägnätet, till och med Polen och Jugoslavien har bättre vägar än Sverige idag. Ska man ha riktigt bekväm färd, ska man ha ballongdäck som Kalle Anka har i sin ankomobil.

Hahha så jävla sant. Glöm typ inte att våra motorvägar är som tysklands landsvägar i jämförelse. Förresten
Citera
2018-01-19, 03:02
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Ska köpa en ny bil nu och jag vill ha en bra komfort när man åker på guppar och så, så vilka borde jag välja för att få bäst komfort. 18" eller 19" fälgar? Är det större skillnad på komforten överhuvudtaget? Hörde bara att det är det.
Minsta däckdimension på bilen är 235/55. Sen finns det 235/50.

Komfort med däck på bilar är totalt tvärtom med kondomer och sex.

"Ju mer gummi desto skönare" gäller för däck.. och som sagt.. tvärtom vad gäller sex med kondom..
Citera
2018-01-19, 23:44
Medlem
Citat:
Jag skulle väla 18 tum, då jag gissar att detta var original. I princip så funkar det bredare däcken bättre på slätt underlag och torra förhållanden, men i normal körning så ger de smalare däcken med högre profil bättre komfort och hanterar våta underlag bättre. Dessutom billigare när du måste byta så att man kan satsa på kvalitetsdäck även då. Mitt generella råd är att gå för det smalaste däcken med så hög profil som möjligt som är godkänt för din bil. Om du inte tänker köra på bana.
Citera
2018-01-29, 07:52
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
För bästa komfort skall du ha mycket gummi och luft. Komfort försvann när vi passerade 15". Titta på varenda BMW-neger och Audi-blatte i bilar med extrem lågprofil. Dom kör 0,5 km/h över minsta lilla gupp.

Det där beror inte bara på att fälgarna har låg profil, utan för att det inte är orginalfälgar. Det är en utmaning att bygga lågprofilfälgar så att de klarar lika mycket påfrestning, så vill man inte behöva köra försiktigt och riskera att fälgarna blir orunda, är det bästa att skaffa orginalfälgar eller ett bra aftermarket-märke. Lågprofildäck har också nackdelar - de kan trasas sönder på nolltid om trycket faller för lågt, och ibland reagerar inte ens däcktrycksvarnarna innan det är försent.
Men vad gör man inte för snygga hjul!
Citera
2018-01-29, 07:53
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Nu sitter väl inte komforten i fälgarna, utan mer i däcken, framförallt bredden på däcken är avgörande och profilen. Men ju mer tum, dessto bredare blir dom oftast.

Nackdelar är: stötigt och spårkänsligt. Minsta ojämnheter i vägen så får man hålla krampaktigt i ratten. Märker stor skillnad mellan 17" o 18".

Spårkänsligheten beror väl ändå på hjulets bredd snarare än på dess profil.
Citera
2018-01-29, 23:28
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
50 profil ar fortfarande valdigt mycket luft. En vanlig V90 ser skit ut med allt annat an 20", men en mullebestyckad V90 ser nog bast en ut en tum mindre. 18" ger mest SUV wannabe vibbar, lite som forra generationens BMW X1.

21" ser gangstanigga ut. Gar fetbort.
Provkor garna bagge varianterna pa grov asfalt i motorvagsfart. Tror inte det kommer vara en storre skillnad. Men ta det med en nypa salt.
Citera
2018-01-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott

Högre tum, brukar generera ett bredare däck. Oftast iaf.
Citera
2018-01-31, 06:45
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Högre tum, brukar generera ett bredare däck. Oftast iaf.

Trams. Alla bilar av en given modell har samma storlek på hjulen (annars får de inte plats i hjulhuset, och så skulle hastighetsmätaren visa fel etc). När man skaffar säg 20-tumsfälgar istället för 17 som kanske är orginal, åsyftas den del av hjulet som utgörs av fälg. 20-tumsfälgar kräver alltså lågprofildäck för att det nya hjulet inte ska vara större.

Jag bytte exempelvis till 20" fälgar nyligen och på min bil kunde man välja mellan 8.5" och 9.5" som bredd på däcket. Orginal är 9.5" bak och 8.5" fram (a "staggered" configuration) eftersom bilen är bakhjulsdriven och om man ofta gör burnouts behöver man mer gummi på bakhjulen än på framhjulen. Men jag valde 8.5" på båda eftersom jag (i likhet med de flesta andra bilister) inte gör burnouts så väldigt ofta. Då blir bränsleekonomin bättre. Givetvis kunde jag ha valt ännu smalare eller ännu bredare men det supportas inte av biltillverkaren och därför ej heller av fälgtillverkaren.

Sen finns det vissa terrängentusiaster som ökar storleken på sina hjul, och skär bort delar av skärmarna så att det nya hjulet ska få plats - fast det är en annan sak.
Citera
2018-01-31, 09:01
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Spårkänsligheten beror oftast på att man har fel inpressningsdjup på fälgarna vilket då kan ge fel styrgeometri. Den ändrade spårvidden kan ju också ge effekter som att ytterkanterna på hjulen ligger fel i en spårig vägbana och då blir det riktigt vingligt...
Citera
2018-01-31, 09:16
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Spårkänsligheten beror oftast på att man har fel inpressningsdjup på fälgarna vilket då kan ge fel styrgeometri. Den ändrade spårvidden kan ju också ge effekter som att ytterkanterna på hjulen ligger fel i en spårig vägbana och då blir det riktigt vingligt...

Jag utgår från att normala människor som köper nya fälgar kollar så att fälgarnas ET-värde blir rätt för bilen (är det för litet kan det lösas med spacers). Med fel ET-värde riskerar bilen inte gå igenom besiktningen.

Men breda däck spårar ju MYCKET mer än smalare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in