2018-01-17, 22:22
Medlem
Ska köpa en ny bil nu och jag vill ha en bra komfort när man åker på guppar och så, så vilka borde jag välja för att få bäst komfort. 18" eller 19" fälgar? Är det större skillnad på komforten överhuvudtaget? Hörde bara att det är det.
Minsta däckdimension på bilen är 235/55. Sen finns det 235/50.
Citera
2018-01-17, 22:26
Medlem
laxen69s avatar
Ju mer luft och gummi, desto bättre. Så 18" blir det.
Citera
2018-01-17, 22:29
Medlem
ElvisFans avatar
För bästa komfort skall du ha mycket gummi och luft. Komfort försvann när vi passerade 15". Titta på varenda BMW-neger och Audi-blatte i bilar med extrem lågprofil. Dom kör 0,5 km/h över minsta lilla gupp.
Citera
2018-01-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
För bästa komfort skall du ha mycket gummi och luft. Komfort försvann när vi passerade 15". Titta på varenda BMW-neger och Audi-blatte i bilar med extrem lågprofil. Dom kör 0,5 km/h över minsta lilla gupp.

Ok tack för svaret. Tror du det är större skillnad på komforten på 18" och 19"?
Citera
2018-01-17, 22:42
Medlem
y.ys avatar
Är större skillnad mellan olika däck än mellan 1 tum på fälgen. Att det är skillnad mellan 19 och 15 är en annan sak.

Men jag hoppas du provkör flera.
Citera
2018-01-17, 22:54
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Ok tack för svaret. Tror du det är större skillnad på komforten på 18" och 19"?

Ingen större antagligen. Eventuell skillnad i pris kanske är intressant också? 18" är sannolikt billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Är större skillnad mellan olika däck än mellan 1 tum på fälgen. Att det är skillnad mellan 19 och 15 är en annan sak.

Men jag hoppas du provkör flera.

Helt rätt! Ett pissdäck blir inte bättre som lågprofil.
Citera
2018-01-18, 02:25
Medlem
killawifes avatar
Skillnaden mellan 18 och 19" är försumbar. Vill man ha komfort får man välja lite högre däck, det finns ju 18" med 50 profil och 19" med 45 profil. Och även högre men då pratar vi SUV-däck och inte sport.
Citera
2018-01-18, 02:51
Medlem
BlondBimbos avatar
Får jag vara nyfiken och fråga vad det är för bil du planerar att sätta på 18" eller 19" på? Att racerbilar som kör på superjämn bana lika plan och fin som mitt salongsgolv är kan jag förstå. Men med tanke på så bedrövliga som de svenska vägarna är så skulle jag personligen välja 16". Möjligen 15" eftersom tjällossningen går loss om några månader som gör svenska vägar i ännu sämre skick och som självfallet nonchaleras av berörd myndighet. Möjligen att de kostar på sig att slänga upp en varningsskylt för "gupp/ojämn väg".
Citera
2018-01-18, 08:18
Medlem
18-19 ingen sim helst skillnad, lika bra komfort i båda, dom flesta nya bilar idag säljs med 18 tum orginal.

Att ha 14-15 tum är väl nått som sitter på småbilar, och komforten är densamma nästan. En golf med 15 och en V70 med 18 så åker du ju bättre i volvon.
Men väljer du att ha lågprofil på dina 18 så blir det ju nått annat, och det sitter inte som orginal heller.
Citera
2018-01-18, 08:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
18-19 ingen sim helst skillnad, lika bra komfort i båda, dom flesta nya bilar idag säljs med 18 tum orginal.

Att ha 14-15 tum är väl nått som sitter på småbilar, och komforten är densamma nästan. En golf med 15 och en V70 med 18 så åker du ju bättre i volvon.
Men väljer du att ha lågprofil på dina 18 så blir det ju nått annat, och det sitter inte som orginal heller.

Har 16' på min urgamla Saab och 18' på min Superb från 2015. Saaben är betydligt bekvämare än Skodan på dåliga vägar. Svenska vägar är dåliga, vi ligger på Albaniens nivå på vägnätet, till och med Polen och Jugoslavien har bättre vägar än Sverige idag. Ska man ha riktigt bekväm färd, ska man ha ballongdäck som Kalle Anka har i sin ankomobil.
Citera
2018-01-18, 10:07
Medlem
Nu sitter väl inte komforten i fälgarna, utan mer i däcken, framförallt bredden på däcken är avgörande och profilen. Men ju mer tum, dessto bredare blir dom oftast.

Nackdelar är: stötigt och spårkänsligt. Minsta ojämnheter i vägen så får man hålla krampaktigt i ratten. Märker stor skillnad mellan 17" o 18".
Citera
2018-01-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har 16' på min urgamla Saab och 18' på min Superb från 2015. Saaben är betydligt bekvämare än Skodan på dåliga vägar. Svenska vägar är dåliga, vi ligger på Albaniens nivå på vägnätet, till och med Polen och Jugoslavien har bättre vägar än Sverige idag. Ska man ha riktigt bekväm färd, ska man ha ballongdäck som Kalle Anka har i sin ankomobil.

Så dåliga vägar har vi då inte i Sverige! Vilken del av landet bor du då? Norrbotten? Då förstår jag att vägen är skit.
Jo fast jämföra Saab med en Skoda är fel, Saab har alltid haft bra komfort. Skoda oavsett modell är bara plastigt skit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in