2018-01-31, 01:34
Medlem
Är det bara de 700 (ish) sidorna som är utlagda än så länge?
Citera
2018-01-31, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
30-35 år enligt Leif Silbersky, som tror att Akilov blir den fånge som kommer att ha suttit längst tid i fängelse i Sverige någonsin.

(Leif Axmyr satt 34 år och är den fånge som suttit längst såvitt jag har förstått.)

Brottet är avsevärt grövre och straffet kommer bli därefter. Livstid utan minsta möjlighet till villkorlig frigivning.
Citera
2018-01-31, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
I och med offentliggörandet av FUP så framkommer många nya tidsangivelser, detta kan användas till att skapa en mer precis tidslinje kring dådet.

GP uppger att Arlanda Express-tåget ankom till Arlanda 15.33. Sen ska Akilov ha uppehållit sig på detta skyddsobjekt till flygplats under cirka en och en halv timme innan han tog bussen till Märsta.

Akilov hade dock utan problem kunnat lämna landet i och med att all gränsövervakning och tullverksamhet i Sverige stoppades klockan 20.00 på terrordagen.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/tullen-helt-obevakad-efter-terrord%C3%A5det-1.4235132
Förstår inte vad du menar! Vad har tullen med att lämna Sverige att göra? Du kan ju resa var som helst inom Schengen utan att ens visa pass - eller passera tullen.
Citera
2018-01-31, 02:30
Medlem
Tycker att man skulle kunna se hela rättegången på tv faktiskt!
Citera
2018-01-31, 02:31
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Tycker att man skulle kunna se hela rättegången på tv faktiskt!

Det kan du ju drömma om -- i Sverige. Men vart i helvete är hela förundersökningen, till att börja med!?
Citera
2018-01-31, 04:30
Medlem
Var är muslimens barn?

Öga för öga, tand för tand. Står någonstans tror jag.

Verkställs det inte så betyder det att man tycker det är ok.

Tänk om man skulle döda alla muslimska terroristers barn. Skulle terrordåden gå ner då?

Samt självklart ska muslimterroristen få en klubba i huvudet som god morgon hälsning. Och råka ut för några brutna revben. Han kanske ramlade.

Skulle fredens religions kärleksyttringar minska då?

*frågar åt en kompis
Senast redigerad av X7. 2018-01-31 kl. 04:37.
Citera
2018-01-31, 04:36
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Varför skulle inte media ta i det om det vore viktigt? Vi får se.

För att det som normala människor anser är "viktigt", eller åtminstone "intressant" eller "relevant", ofta inte tas upp av svensk ljugmedia, eftersom deras bedömning av vad som är "viktigt" grundar sig på om de kan använda sig av det utifrån sin agenda? Jag tänker inte börja räkna upp alla de tusentals gånger svensk ljugmedia har mörkat och hållit tyst om avsevärt mer spektakulära saker enbart de senaste par årtiondena. Antingen vet man om det vid det här laget, eller så lär man vara bortom all räddning.

Hur som helst lär en hygglig andel av alla svenskar känna till det redan i kväll, helt oberoende av om svensk ljugmedia berör det eller inte. Både att kända personer i Sverige har försörjt terroristen, till att det sannolikt handlar om att Özz Nujen har anlitat någon svart (hans bolag står på köpekontraktet för ena fastigheten på Gotland, medan han och hans syster står på köpekontraktet för den andra fastigheten), trots sin offentliga vänsterprofil och alla gånger han har hävdat att han uppskattar att betala skatt, lär göra det tillräckligt intressant.

Men att det kommer spridas stort och brett i sociala medier lär öka sannolikheten för att även gammelmedia tar upp det. Det har varit så sedan misshandelsfallet i Kortedala, då svensk ljugmedia höll tyst i en vecka, men när fallet spreds i enorm omfattning på nätet, så kände man sig tvingade att för första gången ge efter om ett fall som man hade velat tiga ihjäl.
Senast redigerad av Europe 2018-01-31 kl. 04:44.
Citera
2018-01-31, 04:46
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Någon kanske redan har undrat över detta här men...
exakt hur kom herr Akilov ut ur lastbilen, sedan han krockat den mot Åhléns vägg?
En "normal" förare hade dött, eller åtminstone skadats, antingen allvarligt eller lindrigt, i samband med krocken.
Hade lastbilen krockkudde på förarplats?

Därefter tog han sig, enligt uppgift, till synes oskadd och obekymrad, snabbt och smidigt, ner i t-banan, för att fortsätta med pendeltåg till Märsta, där någon upptäckte honom i en kiosk?

Utan att något vittne, förutom möjligen övervakningskameror, såg någonting av detta, alltså innan han kom till Märsta? Än mindre stoppade honom.

Det är något som skaver starkt med den beskrivningen.

Sedan funderar jag över uppgiften om att förundersöknngen är 9 000 (?) sidor lång.
Ja, utredningen kring Palmemordet är säkerligen längre - X antal hyllmeter - men hur går man tillväga, rent praktiskt, som åklagare, offentlig försvarare eller domare, för att ta del av alla handlingar? Dygnets timmar är väl ännu lika för alla?

Ingår den här FB-tråden i förundersökningen? I såfall kan det förklara en del.

Till sist, så funderar jag över de olika bilder, som tidningarna ("MSM") publicerade över lastbilens färdväg. På den ena bilden verkade bilen ha kört runt ett kvarter i "fel" riktning men inte på den andra bilden, publicerad av en annan tidning.

Många frågor och svar återstår, antar jag. Överlåter dem åt "rättvisan" för dess kvarnar att mala, såsom sig bör. Till dess att allt har pulvriserats till finkorningt orent mjöl, i "rättsväsendets" överfulla godispåse att "frikostigt" dela med sig av till allmänheten. Givetvis i enlighet med det förstas egna regler och ingen annans. Så att allt går rätt till.
Citera
2018-01-31, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Någon kanske redan har undrat över detta här men...
exakt hur kom herr Akilov ut ur lastbilen, sedan han krockat den mot Åhléns vägg?
En "normal" förare hade dött, eller åtminstone skadats, antingen allvarligt eller lindrigt, i samband med krocken.
Hade lastbilen krockkudde på förarplats?

Därefter tog han sig, enligt uppgift, till synes oskadd och obekymrad, snabbt och smidigt, ner i t-banan, för att fortsätta med pendeltåg till Märsta, där någon upptäckte honom i en kiosk?

Utan att något vittne, förutom möjligen övervakningskameror, såg någonting av detta, alltså innan han kom till Märsta? Än mindre stoppade honom.

Det är något som skaver starkt med den beskrivningen.

Sedan funderar jag över uppgiften om att förundersöknngen är 9 000 (?) sidor lång.
Ja, utredningen kring Palmemordet är säkerligen längre - X antal hyllmeter - men hur går man tillväga, rent praktiskt, som åklagare, offentlig försvarare eller domare, för att ta del av alla handlingar? Dygnets timmar är väl ännu lika för alla?

Ingår den här FB-tråden i förundersökningen? I såfall kan det förklara en del.

Till sist, så funderar jag över de olika bilder, som tidningarna ("MSM") publicerade över lastbilens färdväg. På den ena bilden verkade bilen ha kört runt ett kvarter i "fel" riktning men inte på den andra bilden, publicerad av en annan tidning.

Många frågor och svar återstår, antar jag. Överlåter dem åt "rättvisan" för dess kvarnar att mala, såsom sig bör. Till dess att allt har pulvriserats till finkorningt orent mjöl, i "rättsväsendets" överfulla godispåse att "frikostigt" dela med sig av till allmänheten. Givetvis i enlighet med det förstas egna regler och ingen annans. Så att allt går rätt till.

Akilov skadades lindrigt vid smällen, skador på ena handen finns på bild som han själv tog, även skador på baksida lår finns på bild, ser ut som brännskador dock.

Det var i princip panik runt Åhlens, han lyckades på något sätt ta sig ut bland folk och ta sig ned till Arlanda Express för att åka bort från händelsernas centrum.
Folk lade märke till honom, ansågs som en udda figur av en del människor.
Detta är anledningen till att han kunde gripas relativt snabbt efter dådet, efter att man gått ut med en bra bild på en misstänkt.

Det är inte sällan förundersökningar blir så här långa när det förekommer så pass många offer och vittnen som i detta fallet. Som åklagare och advokat är man inte ensam om att läsa allt, de kan vara ett team på 5-6 personer som lusläser. Åklagaren har varit med under hela förundersökningen dessutom och lär vara rätt så hemma i utredningen.
Sen vet jag inte med detta fallet då jag inte fått tag på 9000 sidor, men den större delen sidor brukar kallas för "slask" och är inte något som används direkt i rättegången.
Det finns även väldigt många sidor som är rätt så tomma och det är nästan alltid en sida per vittne/BO som inte har någon direkt intressant information mer än vem vittnet/BO är.

Lite av det som finns i fup enligt media:
1 700 förhör, 1000 tips, 300 beslag och 158 filmer
Citera
2018-01-31, 06:24
Medlem
Läser lite smått på medier och nästan överallt ställer personer, "experter" sig frågande... "Varför har inte IS tagit på sig dådet?"

För mig finns det bara ett svar på den frågan.
Dådet var ett misslyckande i deras ögon, även Akilov själv tyckte att han misslyckats.
"Bomben" ser ju ut som ett stort skämt, sprayburkar med tändargas eller gasol (?), burkar som i Europa har en säkerhet som gör att de är väldigt svåra att få till explosion, för mig de har en ventil som släpper på trycket, det "enda" som hände var att det började brinna relativt våldsamt.
Målet med dådet var att döda 40-50 personer inkl sig själv.

En fråga kvarstår... Vem var det Akilov pratade med i Syrien i samband med dådet? Vem var det han skickade alla bilder till? Vad jag förstår har man inte kunnat ta reda på detta.
Citera
2018-01-31, 06:54
Medlem
En praktikalitet är på vilket sätt det går att följa rättegången?
I ett normalt land hade den haft ett mycket stort allmänintresse. Dådet riktade sig ju mot specifikt Svenskar och Sverige.
Ett normalt land hade sett till att rättegången gick att följa live.
Nu är det ju så att PK-cancerns största mål är så många personer som möjligt precis som GM utan den allra minsta kontroll ska kunna parasitera på fattiga Svenskar.
Och som bekant är all form av ifrågasättande "ren Nazism".
Gissar att allt som kan göras för att dölja rättegångens förlopp kommer att göras?
Citera
2018-01-31, 07:37
Medlem
HBOLLs avatar
Öppna gränser och tolerans då blir det såhär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in