2018-01-30, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, dramatik. Histrioniker? OH har sökt uppmärksamhet [...]

Momsskriften, där OH lyfter fram att han var familjefar och skicklig pedagog (testamente)
Notera att skriften är tillägnad döttrarna samtidigt som den yngsta dottern sannolikt illustrerat skriften. OH glömde nämna detta.
Det är inte ovanligt att en barnboksillustratör till och med inkluderas som medförfattare. Ovanligt dock att få sitt eget verk tillägnat sig själv.

Vill tillägga att det så klart kan vara OH som gjort illustrationerna själv.
Senast redigerad av bazaar 2018-01-30 kl. 23:54.
Citera
2018-01-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Min tanke är, som jag skrev tidigare, att meningen med att "söka" professur i Uppsala var för att sätta press på Lund, där han helst ville verka. Alltså inte plan B utan en skenmanöver. Det var hans forskarkompis BW som föreslog hos fakultetsnämnden, att Oskar skulle adjungeras som professor i U-a. Givetvis hade de pratats vid om detta. Mycket rävspel i den akademiska världen.
Min syster gjorde en liknande grej. Hon var docent vid en "enklare" högskola men visste att hon hade professors kompetens. För att utmana sin högskola sökte hon (och fick) en docentur i det finare Uppsala. "Om ni inte befordrar mig till professor, byter jag lärosäte", var hennes meddelande. Vad hände? Jo, den andra högskolan (och även hon själv i viss mån) blev tagen på sängen, då hon snabbt blev befordrad till professor i Uppsala istället!

Ja så kan det förstås också vara. Ändå dröjde tillsättningen i Lund... Lund har fått kritik våren 2017 för att 2/3 av tillsatta professurer gjorts internt. Det kan ha satt käppar i hjulet. Kan ju också vara någon stoppkloss i Lund som passat på och sagt att "du har ju ändå sökt till Uppsala också så vi avvaktar..."
Sen stod OH där med skägget i brevlådan och stopp i den akademiska karriären för ett bra tag. Kommer ju alltid unga förmågor som kan köra om. OH kan ha fått en inre panisk chock.
Ja, nu när jag spekulerar om allt som kan påverka OH så kan allt bli sanning.
Citera
2018-01-30, 23:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
FEL. Någon form av kronisk trötthet var vad hon sa. Punkt.
Det har du alldeles rätt i. Jag var för snabb där

Hur som helst beter sig AB lögnaktigt som sätter ett talstreck framför ett referat, vilket är vad hela den här diskussionen handlar om, enligt mig. De påstår att rektorn har sagt något i en tidigare intervju, men den intervjun finns ingenstans. Ok att hon har sagt något snarlikt, men det är stor skillnad på citat och referat. Punkt.
Citera
2018-01-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
FEL. Någon form av kronisk trötthet var vad hon sa. Punkt.

Ja, det är väl vad alla varit överens om hela tiden. Aftonbladet borde rätta sin artikel! Lät som hämtad från FB.
Punkt.
Citera
2018-01-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ja, det är väl vad alla varit överens om hela tiden. Aftonbladet borde rätta sin artikel! Lät som hämtad från FB.
Punkt.

Ja, "kroniskt trötthetssyndrom/ME" är något som likt en präriebrand självgenererats fram av en del av trådens deltagare. Ur den har sedan dragits konsekvensen att det inte är en nära förestående död osv osv

Allt baserat på en förvanskning av rektorns uttalande.
Citera
2018-01-30, 23:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Så du tror alltså inte att polisen var sten-säkra innan dom gick ut med den infon.
Att dom chansade lite, helt enkelt.
Med media bevakning, stort intresse från allmänheten, så lämnar polisen ut obekräftade uppgifter.
Är det din syn på saken ?

Nej inte alls. Jag menar att bara för att båda föräldrarna var med på att begå mord/självmord så behöver det inte vara två "rediga" människor bakom beslutet. Informationen som polisen lämnat kan vara helt korrekt samtidigt som paret i själva verket bestått av en drivande och en underlägsen part.

Att den information polisen lämnat i sak är korrekt tvivlar jag inte på, men däremot tror jag att informationen är ofullständig för att förstå vad som ledde fram till morden. Att den verkliga förklaringen till att två föräldrar mördar sina barn skulle vara barnens sjukdom köper jag inte, trots att det står i brevet. Men det vore ju inte så troligt att föräldrarna skulle sätta sig ned och skriva "Vi har tyvärr blivit alldeles galna..."
Citera
2018-01-31, 00:03
Medlem
Citat:
Ja så kan det förstås också vara. Ändå dröjde tillsättningen i Lund... Lund har fått kritik våren 2017 för att 2/3 av tillsatta professurer gjorts internt. Det kan ha satt käppar i hjulet. Kan ju också vara någon stoppkloss i Lund som passat på och sagt att "du har ju ändå sökt till Uppsala också så vi avvaktar..."
Sen stod OH där med skägget i brevlådan och stopp i den akademiska karriären för ett bra tag. Kommer ju alltid unga förmågor som kan köra om. OH kan ha fått en inre panisk chock.

Jag har insikt hur dessa saker hanteras i den "akademiska världen", så till den milda grad, att jag kan säga att alla era spekulationer om dess betydelse i fallet är helt grundlösa/felaktiga. Lägg ner.
Citera
2018-01-31, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vart vill du komma, manot?
Jag tror inte det har något samband.

Att mamman kan ha sabbat för pappan.
Citera
2018-01-31, 00:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Notera att skriften är tillägnad döttrarna samtidigt som den yngsta dottern sannolikt illustrerat skriften. OH glömde nämna detta.
Det är inte ovanligt att en barnboksillustratör till och med inkluderas som medförfattare. Ovanligt dock att få sitt eget verk tillägnat sig själv.

Vill tillägga att det så klart kan vara OH som gjort illustrationerna själv.

Vissa kan ha lite svårt att sära på sitt och andras. Vanligt bland akademiker, även om man kunde tro motsatsen.

När var det boken först gjordes/kom ut?
Citera
2018-01-31, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag instämmer till fullo med det du skriver men, det finns ett men. Nu tänker jag inte titta igenom artiklar igen, men som jag har förstått det så var mamman närvarande när den äldsta dottern skulle hemskolas. Sedan tog OH över kontakten.8
Yngsta dottern "insjuknar" mamman dyker upp igen för att få igenom hemskolningen, sedan tog OH över igen.
Är detta bara en slump att när väl hemskolningen gått igenom så var OH tvungen att återigen vara den som höll kontakt med skolan.

En del säger att Oskar kontrollerade barnen men var det så? Var det inte bara så att någon var tvungen att hålla kontakt med skolan och det föll på Oskar? Likaså att han skjutsade yngsta dottern till pianoläraren, hade han något val?

Var det så att allt det tunga praktiska föll på honom, det vet vi inte? Vi vet att han varit synlig med yngsta dottern och vi vet att han åkte till arbetet. Varför anses han vara narcissist (nu påstår jag inte att du skrivit det) när han faktiskt gjorde fullt normala saker. Vi undrade länge vem mamman var (inte vad hon hette) och det gör jag fortfarande..

Sedan att Oskar var väldigt intresserad av moms tycker inte jag är så konstigt..Det var hans intresse och arbete. Tänk på alla forskare som praktiskt taget ägnar dygnet runt för att komma fram till något, det är ju det som får samhället att utvecklas.

Eftersom jag håller med dig, är det inte dig jag argumenterar mot. Jag tyckte bara att din text var så bra att den förtjänades att citeras.

Nej, jag håller fullständigt med dig. Det låter fullständigt vansinnigt att två föräldrar kommit till ett sådant beslut. För att ö.h.t kunna greppa det har hemska, hemska sjukdomar satts på barnen av användare i tråden för att det på så sätt skulle bli begripligt.

Men det stämmer inte med sanningen. Barnen hade inte de hemska sjukdomarna som det spekulerades om i tråden. Även om det faktiskt varit så att barnen varit svårt sjuka, praktiskt taget döende, så hade de befunnit sig på sjukhus. Där på sjukhuset hade föräldrarna fått hjälp för att kunna ta sig vidare i livet.

Man behandlar inte sina barn som sjuka husdjur, tar livet av dem för att de ska slippa lida.

Tack för ett sansat och insiktsfullt inlägg.

Det fetade;
"För att ö.h.t kunna greppa det har hemska, hemska sjukdomar satts på barnen av användare i tråden för att det på så sätt skulle bli begripligt."

Kan man inte också se det så, att den andra gruppen användare i tråden istället för att "sätta hemska, hemska sjukdomar på barnen", ger föräldrarna diverse diagnoser, störningar och ja, rent fruktansvärda egenskaper, för att, precis som du skriver, göra det mer begripligt. Som jag ser det, handlar det senare om att distansera sig från gärningspersonen/erna och brottet. En slags försäkran att det här aldrig skulle kunna drabba mig;"en psykiskt frisk person och god förälder". Medan det förra handlar om att närma sig förövarna - i vilken situation, hur illa, kan två, tillsynes välfungerande och engagerade föräldrar, drivas till mord? Är det möjligt?

Och personligen så tänker jag som så, att det finns absolut ingenting som är värre för en förälder än att se sina barn lida. Och att dessutom inte kunna göra någonting för att lindra det. Inte konstigt om det leder till viss grad av depression. Det är inte heller mindre plågsamt om lidandet till stor del är psykiskt, inte går att lindra med starka värktabletter eller har ett klart definierat slut. Sorgen över att se kroppen förtvina, inte orka med fritidsaktiviteter och gå i skolan, smärtan i det - för flickorna och föräldrarna- kan inget piller, psykolog eller avlastningsfamilj ta bort. Och hur en familj hanterar det beror förstås av en mängd faktorer. Och givetvis är det mord.
Citera
2018-01-31, 00:14
Medlem
JonasFBs avatar
Alla som pratar om vad ”rektorn” sagt eller inte. Ni är me’ på att det finns två rektorer va?
Olika skolor, olika rektorer.

Det (lilla) jag läst är att ena rektorn uttalat sig om en ”familj i kris” och ’vi kanske har lyssnat för mycket på ...” (eller nåt). Den andra rektorn har mer yttrat sig som ”det har fungerat bra” (typ).

Dvs, två lite olika bilder. De kanske, vad vet jag, beskriver i relation till ”deras” elev (dotter).

Hur som, att referera till ”rektorn” är lite olyckligt. Det finns två.
Citera
2018-01-31, 00:24
Medlem
Citat:
Rörande professur tror jag en tumregel är att man ska ha handlett två fullgångna doktorander och där med varit sisteförfattare på ett antal artiklar. Verkar inte som OH haft två doktorander. Men det finns undantag överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in