2018-01-30, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, det är onekligen en märklig historia. Ännu märkligare blir det att han skapar sig så många problem i privatlivet medan han samtidigt söker en proffssur. Som du skriver, så var det pappan som sjukförklarade döttrarna!

Om kollegan bara visste om ena dottern, visar det på att de inte var så nära.

Samtidigt som hans liv var planerat framåt(ansökan om befordran och 2 nya bilar kom i höstas)och
även den äldsta dotterns liv var det(närvaro i skolan) så "hände det som inte fick hända".
Man ser från alla skriverier att på pappans jobb hade de anat oråd och en före detta elev skrev i sina minnesord efter honom tragedin som inte fick hända, hände
och skolorna som inte hade fått några som helst varningstecken.

Vad fick de veta från pappan på hans jobb som inte skolpersonalen fick veta?
Och då på hans jobb endast om den äldsta dottern men inte om den yngsta?
Och före detta eleven kände till att "något kunde hända" och det gjorde det också?
Senast redigerad av manot 2018-01-30 kl. 15:33.
Citera
2018-01-30, 15:34
Medlem
Kan ni sluta haka upp er på "a girl has nothing to say?". Det är ett citat från game of thrones och hon hade ju tidigare även kommenterat ett youtubeklipp från GoT med.

Det har inget med att pappan skulle vara styrande eller kvinnoförtryckare att göra.
Citera
2018-01-30, 15:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Samtidigt som hans liv var planerat framåt(ansökan om befordran och 2 nya bilar kom i höstas)och
även den äldsta dotterns liv var det(närvaro i skolan) så "hände det som inte fick hända".
Man ser från alla skriverier att på pappans jobb hade de anat oråd och en före detta elev skrev i sina minnesord efter honom tragedin som inte fick hända, hände
och skolorna som inte hade fått några som helst varningstecken.

Vad fick de veta från pappan på hans jobb som inte skolpersonalen fick veta?
Och då på hans jobb endast om den äldsta dottern men inte om den yngsta?
Och före detta eleven kände till att något kunde hända och det gjorde det också?

Jag tror att de som kände O visste att han var nära kollaps pga hemsituationen. O var nära vän med sin chef bl.a.
Citera
2018-01-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror att de som kände O visste att han var nära kollaps pga hemsituationen. O var nära vän med sin chef bl.a.

Men äldsta flickan skulle ju tillbaka till skolan igen, det var ju något positivt?
Och lilla flickan gick fullt frisk med honom i affär i mellandagarna?
En av soptunnorna var utställda dagarna innan familjen hittades?
Pappan skulle vara huvudperson på den konferens jag förstått det som att han brann för?
Och om han var nära en kollaps, varför gick då mamman med på att de båda två skulle döda sina barn och även sig själva?

Och det blir också, och om du skriver så där, att pappans jobb inte gjorde något för att förhindra denna "tragedin"?
:-/
Senast redigerad av manot 2018-01-30 kl. 16:06.
Citera
2018-01-30, 16:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Men äldsta flickan skulle ju tillbaka till skolan igen, det var ju något positivt?
Pappan skulle vara huvudperson på den konferens jag förstått det som att han brann för?
Och om han var nära en kollaps, varför gick då mamman med på att de båda två skulle döda sina barn och även sig själva?

Det finns folk som utåt sett lever helt normalt ända fram till sitt självmord. Att mamman ”gick med på” ( jag tror hon var den drivande )detta avslut tror jag beror på att båda var i symbios i mörkret.
Man kan inte skylla på arbetskamraterna.
Senast redigerad av MeggieCleary 2018-01-30 kl. 16:13.
Citera
2018-01-30, 17:09
Medlem
MadBalts avatar
Citat:

Och det blir också, och om du skriver så där, att pappans jobb inte gjorde något för att förhindra denna "tragedin"?
:-/

Varför finns det så många frågor och så få svar?
Kan man använda frågor som ett retoriskt trick?
Försöker man med hjälp av frågor insinuera saker om pappan?
Var är soptunnorna nu?
Kan det finnas någon på pappans jobb som kan förklara grejen med alla frågor?
Var det alla frågor som ledde till tragedin?
Citera
2018-01-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kluro
Kan ni sluta haka upp er på "a girl has nothing to say?". Det är ett citat från game of thrones och hon hade ju tidigare även kommenterat ett youtubeklipp från GoT med.

Det har inget med att pappan skulle vara styrande eller kvinnoförtryckare att göra.

Hur vet du det?
Citera
2018-01-30, 17:50
Medlem
Citat:
Intressant att du med har ett ord för berättelsen, "Testamente", och det beskriver allt mycket bra också.
Själv tänkte på berättelsen som ett "Manifest"(jag tänkte på Breivik och hans plan). Men intressant att vi satt egna ord på det.
Och en sak i det Testamentet är pappans räkning(nedräkning?) på äldsta dotterns ålder- hon går ju faktiskt i den högsta klassen i lågstadiet, 3an
Det räknas på flickornas åldrar, tycker jag? De båda "insjuknar" kring samma ålder, 11/ 12 år.

Och många reagerade tidigt på pappans PDF- moms(barnslig var ett omdöme) och det jag kan se är hur han leker pedagog(kanske någon redan skrivit det).
Samma gjorde han inför skolpersonal nyfiken på lärandet
Pappan lekte också medicinskt kunnig genom att på skolan redogöra för sina döttrars medicinska status/ hälsa.

I somras tjoade de och hoppade i poolen dessa "kroniskt trötta" barnen.
Ofattbart fysiskt sjuka sa rektor, det dramatiska utspelet var ett exakt citat från hur pappan framställt det hela som.
Och hela 14 år, men Hennes pappa och skolsköterskan skulle tillsammans informera hennes klasskamrater om situationen
det är så dramatiskt allting.

Ja, dramatik. Histrioniker? OH har sökt uppmärksamhet minst sagt och med självmord och mord fick han maximal utdelning, kanske njöt OH av handlingen på ett sjukt sätt? Vetskapen om alla rubriker, uppmärksamheten efter döden? Han verkar ha planerat handlingen länge...

Momsskriften, där OH lyfter fram att han var familjefar och skicklig pedagog (testamente)
Borttagning av Linkedin (dramatiskt statement)
Självmordsbrev (dramaturgi på hög nivå)
Många möten med skolan (hålla kvar uppmärksamheten)
Relation med skolrektorn (höga poäng för uppmärksamhet)
Ansöka om professur och ta livet av sig innan besked (garantihandling för uppmärksamhet och erkännande)
Mord och självmord (maximalt) i anslutning till konferens som han själv skulle ha hållit i (hög uppmärksamhet även bland konferensdeltagare, kanske skulle blivit besviken att det dröjde en hel dag tills de hittades döda, när konferensen var slut?)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsstörning

I denna spekulation har döttrarna använts som redskap för att skapa självisk uppmärksamhet. Mamman var inte med på mötena med skolan, inte döttrarna heller.

Om någon säger till dig att du är "sjuk", en person du litar på, så kanske du blir det till slut? Eller underhöll han barnen med "tröttpiller"? Allt är möjligt i en synnerligen sjuk utveckling.
Senast redigerad av rappytt 2018-01-30 kl. 17:53.
Citera
2018-01-30, 17:55
Medlem
Citat:

Nej. Det måste inte vara så.
MEN ett isolerat barn (isolerade människor överhuvudtaget) gör inte sällan liknande saker, dvs identifierar sig med karaktärer och genom citat, texter etc som de kan relatera till och som får bli budbärare eller stå för allt man inte kan få ut med egna ord, oavsett vad anledningen är att man inte kan berätta.
Även vanligt förekommande inom tex autism.
Senast redigerad av Najjon 2018-01-30 kl. 17:58.
Citera
2018-01-30, 18:27
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Du menar "a girl has no name"?
Citera
2018-01-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, det är onekligen en märklig historia. Ännu märkligare blir det att han skapar sig så många problem i privatlivet medan han samtidigt söker en proffssur.
Vad skulle han ha gjort då, lagt sig ner och dö? Hm, ja just det ... Äsch, glöm det.
Citera
2018-01-30, 18:58
Medlem
Nu har jag läst och läst och....

Det som från början var ett "solklart" fall - om än ovanligt tenderar bli mer och mer komplicerat.

En förtvivlad pappa och en lika förtvivlad mamma ser ingen annan utväg än att gemensamt "avliva" sina döttrar som de anser ha/få en icke tillräcklig livskvalitet. Eftersom samhället aldrig skulle acceptera detta kommer de också överens om att ta sina egna liv.

Frågan vi (jag) ställer mig är: -Under vilka omständigheter skulle en till synes normalt funtad människa eventuellt kunna komma fram till ett sådant beslut?
Kanske om:
- Barnen har fruktansvärda plågor, har bara några månader kvar i livet, det finns verkligen inget hopp om överlevnad, ingen medicin som finns underlättar eller verkar överhuvudtaget.
- Mamman har fått ett tragiskt besked om återfall av cancer med dödlig utgång. Barnen kommer att hamna "på institution"...
- Pappan också sjuk? Vill verkligen inte ha en framtid som passare av sjuka barn, då har han heller ingen livskvalitet?
- Ingen hjälp att få, "alla" misstror mamma och pappa...
Men:
- Ingenting tyder på att barnen är så svårt sjuka att de har ständiga plågor eller i princip ligger för döden. De kan tillgodogöra sig undervisning. Av de sjukdomar som diskuterats är ingen av dem dödlig. (Lämnar prognosen öppen eftersom sjukdomen inte är bekräftad)
- Mamman KAN ha fått ett tufft besked, som MÖJLIGTVIS kan ha fått henne att reflektera över att ända SITT EGET liv.
- Finns inget som tyder på att pappan skulle fått en diagnos MEN det har diskuterats avmagring och håravfall i tråden...

Eftersom OM-en faller ifrån till förmån från MEN-en, så skriker min logik neeeeej...

- Båda föräldrarna till sina två sjuka barn sitter inte och planerar att avliva dem! Lever man i ett partnerskap stöttar man varandra. Har den ena mörka tankar, försöker den andra muntra upp. Gråter den ena - tröstar den andra osv. Förhållandet behöver inte ens vara idealiskt, bara mänskligt...

ALLTSÅ säger min logik att någonting i föräldrarnas förhållande har varit fruktansvärt fel. Att EN förälder har löpt amok och dödat hela sin familj för att därefter ta sitt eget liv DET har hänt mer än en gång. Att BÅDA föräldrarna GEMENSAMT kommit fram till detta beslutet är OTROLIGT, OSANNOLIKT, OVERKLIGT och alla andra ord som börjar på O.

Till trådföljare: Läs inläggen av najjon!!

Människor han beskriver FINNS. Jag trodde att de bara fanns i kriminalromaner o dyl, men vid två tillfällen har jag pratat med människor som varit utsatta för dem. I det ena fallet var det en som hade ett mycket statusfyllt yrke, en "exemplarisk" make och far. Hans barn avgudade sin pappa och tog hans parti helt och fullt vid skilsmässan, hans fru blev en blek marionettfigur som till slut orkade slita sig loss till omgivningens förfäran - hur kan du "- han som är såååå raaar"

I det andra fallet misshandlades frun så svårt att sjukhusvistelsen blev 6 månader, ändå tog dottern styvpappans parti. Skadorna ansågs självförvållade och fallet gick aldrig till åtal.

Jag vill inte kasta skit - men jag skulle vilja att fler överväger möjligheten att NÅGON av dessa föräldrar kan har varit en sådan (jag vill inte säga ordet - psykopat - för det slänger alla omkring sig i tid och otid).

Några reflexioner:
- Mamman, visserligen hårt arbetande med två sjuka barn, men inga hobbys? inga "after work" med arbetskamrater, inga fysiska aktiviteter?, visserligen inte "onormalt" att inte ha facebook i den åldern, men ändå, en fin bild på blomman i trädgården, det nymålade staketet eller NÅGOT...
- Barnen - mobiltelefoner?? "alla" barn, även riktigt små brukar ha dessa deviser och kommunicera med sina kamrater med, facebook, messenger m m. Ena dottern hade tydligen instagram, användes det?? var det under "överinseende"?? Kom kompisar på besök?? När det var dags för undervisning, var flickorna tillräckligt vakna för att tillgodogöra sig lektionen? Behövde de ta medicin innan lektionen för att orka? Var någon av föräldrarna närvarande vid undervisningen? Var dessa lektioner allt flickorna orkade med på en dag? Hur fördrevs resten av tiden isf? Var de sängliggandes för det mesta? Hårt hållna har nämnts - hur hårt??

Här har kommit lite "hintar" från en del som kan tyda på "onormalt kontrollbehov" - önskar att fler isf träder fram och berättar. Elisabet Höglund - fortsätt gräv!! Här finns mer än en hund begraven i hela den här historien...

PS Jag tror alltså INTE att beslutet varit gemensamt. Jag tror att händelseförloppet är "stagat" - regisserat. Allt för att få ett rätt "eftermäle"...
-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in