2018-01-25, 22:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Tittar man hur det har sett ut sedan 1996 så är det främst hos S som SD har hämtat sina väljare. Inte hos borgarna. Så om SD skulle får radikalt mer än 16% som den här undersökningen visar, så är det framför allt S som kommer att få lägre siffror än vad som visas i denna undersökning.

Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det där resonemanget håller inte. Du kan inte likställa data för 22 år sedan med idag(många av dem väljarna har dött), och sedan dra slutsatsen att den riktiga siffran för sossarna IDAG ska reduceras men inte moderaternas. Helt ologiskt resonemang. Dem två sakerna har ingen koppling alls till varandra.

Vad gäller sossarnas väljarstöd 1996(var förövrigt inte val då, så fattar inte varför du tar detta året som exempel). Så är det som sagt väldigt många från den gamla sosse-arbetsklassen som nu dött. S är inte stora bland unga, därav det ständigt minskandet av stödet för sossarna när de döda sosse-rösterna inte ersätts.

Jag tror att vi generellt kommer se att människor som uppger sympatier med allianspartierna/Socialdemokraterna i opinionsundersökningar senare kommer att rösta på SD. Jag tror även att MP/C/F! är överskattade i opinionen för att folk vill rösta på "medmänsklighet/naturbejakande" för att verka duktiga, men sedan inte gör det.

Håller helt dig med "Mellbergan".

Vill tillägga att det är i M och S som det finns flest väljare för SD (och andra partier) att vinna, de har tillsammans ca 50% av väljarna. Vore jag valstrateg för något parti skulle jag rekommendera att för att få maximalt med väljare rikta sig dit flest väljare finns, d.v.s. mot M eller S.

Som vi sett har Ms sympatisörer återgått till M då de fått en partiledare de känner större förtroende för. M är starkast bland akademiker i storstädernas villaområden. Då det visat sig svårt för SD att slå sig in där tror jag det är bättre med en anna strategi.

Jag tror istället det bästa för SDs del vore att tala om ett "återuppbyggande av det förlorade folkhemmet". T.ex. minskad invandring/återvändande och använda pengarna till vård, skola och stoppa buset. Pensionerade gamla sossar som inte gillar hur Sverige utvecklats kan lockas av budskapet. Liksom arbetar/lägre medelklasskvinnor som redan övervägt SD då de hört argumenten från sina pojkvänner/män/bröder/killkompisar etc och redan övervägt att byta parti. M.a.o. enormt många potentiella väljare. S får mycket svårt att värja sig mot detta. De är ansvariga för politiken denna mandatperiod, är låsta i samarbetet med MP samt vill visa sig lämpliga som samarbetspartner till L och C osv. Med denna strategi tror jag vi kan få se stora omkastningar i oppinionen. Och ett försvagat S minskar också antalet potentiella stödröster till MP och F!
2018-01-28, 13:10
Medlem
Mellbergans avatar
Generella snittet för Januari:

S 27.7(+0.6)
V 7.4(-0.1)
MP 4.1(+0.2)

M 22.9(+0.9)
C 9.1(-0.5)
L 4.3(-0.6)
KD 3.0(-0.3)

SD 17.9(-0.2)

Övr 3.7(+-0.0)

Förra valet var L/KD/MP dessutom väsentligt överskattade. Jag tror faktiskt att alla tre partier kan ryka nu(komma under 4%-spärren) om inget händer. Alltså kan eventuellt kvarvarande partier bara bli dessa:

SD + M = 40.8%
C + S + V = 44.2%

Skiljer 3.4 procentenheter. Där SD förmodligen är rejält underskattade också. Inte helt omöjligt alltså att SD och M kommer att inneha egen mandatmajoritet efter valet 2018. Sen är det ju upp till M i det läget att välja mellan S och SD...
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-28 kl. 13:15.
2018-01-29, 04:47
Medlem
Citat:
Generella snittet för Januari:

S 27.7(+0.6)
V 7.4(-0.1)
MP 4.1(+0.2)

M 22.9(+0.9)
C 9.1(-0.5)
L 4.3(-0.6)
KD 3.0(-0.3)

SD 17.9(-0.2)

Övr 3.7(+-0.0)

Förra valet var L/KD/MP dessutom väsentligt överskattade. Jag tror faktiskt att alla tre partier kan ryka nu(komma under 4%-spärren) om inget händer. Alltså kan eventuellt kvarvarande partier bara bli dessa:

SD + M = 40.8%
C + S + V = 44.2%

Skiljer 3.4 procentenheter. Där SD förmodligen är rejält underskattade också. Inte helt omöjligt alltså att SD och M kommer att inneha egen mandatmajoritet efter valet 2018. Sen är det ju upp till M i det läget att välja mellan S och SD...
Vore lite kul att se snittet för januari under valåret 2014 faktiskt, så man kan jämföra, bara för skojs skull. Jag orkar inte räkna på det, men här är ett citat ifrån valåret 2014 i slutet av januari.
Citat:
Ursprungligen postat av v50
tv4 / Novus senaste mätning utförd mellan 6-26/1 2000 personer deltog varav andelen osäkra väljare uppgick till 18,5%

S 33,8 % (-0,4)
V 8,1 % (+1,7)
MP 9,2 % (-0,1)

SD 11,0 % (+0,6)

M 24,5 % (-0,5)
FP 5,1 % (-0,4)
C 3,5 % (-0,4)
KD 3,5 % (-0,6)

Övriga 1,3 % (+0,1)

S+V+MP 51,1 % (+1,2)
M+FP+C+KD 36,6 % (-1,9) exkluderar man C och KD får Alliansen 29,6% (36,6 - 7)

http://www.novus.se/media/31068/novus_v_ljarbarometer_30_januari_2014.pdf
2018-01-29, 05:10
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Vore lite kul att se snittet för januari under valåret 2014 faktiskt, så man kan jämföra, bara för skojs skull. Jag orkar inte räkna på det, men här är ett citat ifrån valåret 2014 i slutet av januari.

Januari 2018 snitt
S 27.7
V 7.4
MP 4.1

M 22.9
C 9.1
L 4.3
KD 3.0

SD 17.9

Övr 3.7

Januari 2014 snitt
S 33,1
V 8.0
MP 9,2

M 24,7
C 4,2
L 5,8
KD 3,5

SD 9,9

Övr 1,4
2018-01-29, 14:22
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Januari 2018 snitt
S 27.7
V 7.4
MP 4.1

M 22.9
C 9.1
L 4.3
KD 3.0

SD 17.9

Övr 3.7

Januari 2014 snitt
S 33,1
V 8.0
MP 9,2

M 24,7
C 4,2
L 5,8
KD 3,5

SD 9,9

Övr 1,4
Så, rätta mig om jag har fel, är trenden den att ALLA partier har sjunkit sedan 2014. Utom ett, vilket har fördubblats i mätningen.

Så om man inte trsslar in sig i debatten om olika mätmetoder, tillfälliga månads -upp och nedgångar så är det bara ett parti som växer, och med samma fart som det vuxit sedan det kom in i Riksdagen...

Har jag tolkat rätt?
2018-01-29, 14:30
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Så, rätta mig om jag har fel, är trenden den att ALLA partier har sjunkit sedan 2014. Utom ett, vilket har fördubblats i mätningen.

Så om man inte trsslar in sig i debatten om olika mätmetoder, tillfälliga månads -upp och nedgångar så är det bara ett parti som växer, och med samma fart som det vuxit sedan det kom in i Riksdagen...

Har jag tolkat rätt?

Nej, C, SD och Övrigt ökar alla.
2018-01-29, 14:36
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Nej, C, SD och Övrigt ökar alla.
Jajust det, C har ökat... och övriga har fördubblats... undrar om Medborgerlig samling ligger bakom övriga?

Det verkar ju vara ett hyggligt sympatiskt och, på riktigt, borgerligt parti.

Så Centern har ökat och SD har fördubblats...och något oklart parti ligger och bubblar... ett intressant val i år med andra ord.
2018-01-29, 16:30
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:

Har jag tolkat rätt?
SD och C har båda ökat kraftigt. Ska ju dock sägas att C efter Jan 2014 fram till valet lyckades återhämta sig en hel del, och landade tillslut på 6.1% i valet. SD i sin tur snittade i opinionsmätningar 10.5 i september 2014 och landade sedan som bekant på 12.9% i valet.

Övr har även ökat idag pga främst F!.
2018-01-29, 19:38
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
SD och C har båda ökat kraftigt. Ska ju dock sägas att C efter Jan 2014 fram till valet lyckades återhämta sig en hel del, och landade tillslut på 6.1% i valet. SD i sin tur snittade i opinionsmätningar 10.5 i september 2014 och landade sedan som bekant på 12.9% i valet.

Övr har även ökat idag pga främst F!.
Vet du att det är F!? Det vore ju förträffligt. Men du menar att MED inte växer?
2018-01-29, 19:40
Medlem
Om man tittar på januarisnittet på status.st så finns det mycket att glädjas åt:

KD 3,0 (bottenrekord)
L 4,3 (unikt bottenrekord)
MP 4,1

Centern sticker ut med sina 9,1 men man har i alla fall tappat från 12,4 i maj förra året. Samtliga röster till M får man förmoda.

Och häri ligger ett problem för C, L och KD. De av deras väljare som vill ha regeringsskifte gör bäst i att rösta M. Ju större M blir desto sannolikare att det blir regeringsskifte. Ju större KD, L och C blir på Moderaternas bekostnad desto troligare att Löfven sitter kvar.

KD och L hoppas överleva med hjälp av moderata stödröster, men jag tror att stödrösterna kommer gå i motsatt riktning, från L, C och KD till M.
2018-01-30, 02:07
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Vet du att det är F!? Det vore ju förträffligt. Men du menar att MED inte växer?
F! har legat stabilt på cirka 2% länge nu och tar därav upp en stor del av övriga-kvoten.

MED har nog förvisso växt en aning men jag är tveksam till att opinionsinstitutet Sentio(enda institutet som redovisar MEDs siffror) mäter dem korrekt. Bland annat har man alltid opinionsstödet för Piratpartiet på tok högt, jag misstänker att något liknande scenario kan gälla MED. Tror MED på sin höjd har potential att uppnå ett valresultat på 1% i valet 2018.

Förövrigt så var Liberalerna i snitt överskattad med en procentenhet i valundersökningar 2014 september i jämförelse med det riktiga valresultatet. KD var överskattade med en halv procentenhet och MP med nästan 2 procentenheter. Vi kan inte utesluta att de skulle vara överskattade i opinionen(trots deras svaga siffror) även inför detta valet. De skulle tala för ett ordentligt blodbad på valnatten med alla dessa tre partier under riksdagsspärren(4%).

Har också en känsla av att Centerpartiet siffror kan vara uppblåsta. Folk uppger dessa precis som med MP inför valet 2014 för att boosta sin ego godhet, sen blir verkligheten en annan när det väl valkas röstning.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-30 kl. 02:14.
2018-01-30, 09:53
Medlem
Citat:
F! har legat stabilt på cirka 2% länge nu och tar därav upp en stor del av övriga-kvoten.

MED har nog förvisso växt en aning men jag är tveksam till att opinionsinstitutet Sentio(enda institutet som redovisar MEDs siffror) mäter dem korrekt. Bland annat har man alltid opinionsstödet för Piratpartiet på tok högt, jag misstänker att något liknande scenario kan gälla MED. Tror MED på sin höjd har potential att uppnå ett valresultat på 1% i valet 2018.

Förövrigt så var Liberalerna i snitt överskattad med en procentenhet i valundersökningar 2014 september i jämförelse med det riktiga valresultatet. KD var överskattade med en halv procentenhet och MP med nästan 2 procentenheter. Vi kan inte utesluta att de skulle vara överskattade i opinionen(trots deras svaga siffror) även inför detta valet. De skulle tala för ett ordentligt blodbad på valnatten med alla dessa tre partier under riksdagsspärren(4%).

Har också en känsla av att Centerpartiet siffror kan vara uppblåsta. Folk uppger dessa precis som med MP inför valet 2014 för att boosta sin ego godhet, sen blir verkligheten en annan när det väl valkas röstning.

Hur som helst tyder allt på att Löfven sitter kvar. Sd är underskattade och kommer att ta röster från främst Kd, men även L och M.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in