Citat:
Tittar man hur det har sett ut sedan 1996 så är det främst hos S som SD har hämtat sina väljare. Inte hos borgarna. Så om SD skulle får radikalt mer än 16% som den här undersökningen visar, så är det framför allt S som kommer att få lägre siffror än vad som visas i denna undersökning.
Citat:
Det där resonemanget håller inte. Du kan inte likställa data för 22 år sedan med idag(många av dem väljarna har dött), och sedan dra slutsatsen att den riktiga siffran för sossarna IDAG ska reduceras men inte moderaternas. Helt ologiskt resonemang. Dem två sakerna har ingen koppling alls till varandra.
Vad gäller sossarnas väljarstöd 1996(var förövrigt inte val då, så fattar inte varför du tar detta året som exempel). Så är det som sagt väldigt många från den gamla sosse-arbetsklassen som nu dött. S är inte stora bland unga, därav det ständigt minskandet av stödet för sossarna när de döda sosse-rösterna inte ersätts.
Jag tror att vi generellt kommer se att människor som uppger sympatier med allianspartierna/Socialdemokraterna i opinionsundersökningar senare kommer att rösta på SD. Jag tror även att MP/C/F! är överskattade i opinionen för att folk vill rösta på "medmänsklighet/naturbejakande" för att verka duktiga, men sedan inte gör det.
Vad gäller sossarnas väljarstöd 1996(var förövrigt inte val då, så fattar inte varför du tar detta året som exempel). Så är det som sagt väldigt många från den gamla sosse-arbetsklassen som nu dött. S är inte stora bland unga, därav det ständigt minskandet av stödet för sossarna när de döda sosse-rösterna inte ersätts.
Jag tror att vi generellt kommer se att människor som uppger sympatier med allianspartierna/Socialdemokraterna i opinionsundersökningar senare kommer att rösta på SD. Jag tror även att MP/C/F! är överskattade i opinionen för att folk vill rösta på "medmänsklighet/naturbejakande" för att verka duktiga, men sedan inte gör det.
Håller helt dig med "Mellbergan".
Vill tillägga att det är i M och S som det finns flest väljare för SD (och andra partier) att vinna, de har tillsammans ca 50% av väljarna. Vore jag valstrateg för något parti skulle jag rekommendera att för att få maximalt med väljare rikta sig dit flest väljare finns, d.v.s. mot M eller S.
Som vi sett har Ms sympatisörer återgått till M då de fått en partiledare de känner större förtroende för. M är starkast bland akademiker i storstädernas villaområden. Då det visat sig svårt för SD att slå sig in där tror jag det är bättre med en anna strategi.
Jag tror istället det bästa för SDs del vore att tala om ett "återuppbyggande av det förlorade folkhemmet". T.ex. minskad invandring/återvändande och använda pengarna till vård, skola och stoppa buset. Pensionerade gamla sossar som inte gillar hur Sverige utvecklats kan lockas av budskapet. Liksom arbetar/lägre medelklasskvinnor som redan övervägt SD då de hört argumenten från sina pojkvänner/män/bröder/killkompisar etc och redan övervägt att byta parti. M.a.o. enormt många potentiella väljare. S får mycket svårt att värja sig mot detta. De är ansvariga för politiken denna mandatperiod, är låsta i samarbetet med MP samt vill visa sig lämpliga som samarbetspartner till L och C osv. Med denna strategi tror jag vi kan få se stora omkastningar i oppinionen. Och ett försvagat S minskar också antalet potentiella stödröster till MP och F!