2018-01-29, 00:14
Medlem
InflatableBoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jösses, har sossarnas valkampanj startat på Flashback nu

Det funkar kanske inte så bra att dra uppmärksamhet till ett klipp där en sosse gör bort sig och sedan bara pladdra på i hopp om att folk ska tro motsatsen.

Det är INTE så här man bedriver "organisk valkampanj i sociala medier". Det blir som när farfar försöker snacka med kidsen

Sossarnas trollfabrik tror inte att någon faktiskt ser på debatten. Då kan man påstå det motsatta och hoppas att man kan förändra opinionen. Jag trodde som en annan att rödvins Strandhäll som bara för ett år sen eller något deklarerade att Sverige har världens bästa vård kört över Åkesson med sin bil

https://mobile.twitter.com/strandhall/status/823988382883835904
Citera
2018-01-29, 00:15
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gelux
Plus att han la till ett frustrerat "-Kom igen nu!" När han översköljdes av argument.

Tvivlar vi såg på samma program.
"Argumenten" var att att de läst SD:s budget på olika sätt och fått olika nummer..
med tanke på att SD skrev sin budget själv, så tror jag de har mer belägg för sina siffor än en politisk motståndare som bara söker fel.
Att hon kom tillbaka till det upprepande gånger föranledde "-kom igen nu!", vilket jag hade sagt med i en sån situation.
Citera
2018-01-29, 00:16
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Jimme säger att de satsar 11 miljarder mer i sin budget.
Annika säger att SD satsar 13 miljarder mindre.

Jag tänkte göra det enkelt för mig med hjälp av FB:s experter och anhängare till olika partier.

Den av dessa två som låg närmast sanningen får min röst.
Så för er som har koll på politik och budgetar, kom med länkar och förklaringar så får vi det här avklarat.
Den som talade sanning var så klart den som vann och förtjänar min röst.
Citera
2018-01-29, 00:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/forskare-invandringen-ar-en-miljardaffar
Det var inte så svårt eller hur? Så fram med dina.
Citat:
900 miljarder i vinst och detta utan ha räknat med inflationen. Svenska är inte ditt modersmål eller hur?

De där siffrorna, som kommer från Arenarapporten, har ju inget att göra med verkligheten:

Citat:
Arenarapporten: Varför använda riktig statistik på skatteintäkter när vi kan “anta” fram en vinst?
Arenarapporten drar slutsatsen att invandring sedan 1950 har genererat en vinst på 900 miljarder kronor.

- - -

Arenarapporten använder av oklar anledning inte riktiga data på hur mycket skatt invandrare och andra betalar in, trots att det finns tillgängligt från SCB. I stället har Arena utvecklat en ”modell” och ”antar” vad invandrares skatteintäkter är. Utan att tydligt förklara det gör Arena det absurda antagandet att invandrare med sysselsättning i snitt betalar in samma skatt som inrikes födda. Vi vet dock sedan decennier att så inte är fallet.

För det första visar officiell statistik att utrikes födda med förvärvsarbete i genomsnitt tjänar avsevärt mindre än genomsnittet och betalar därför in mindre i skatt. Dessutom undersöker inte Arena personer med riktiga jobb utan använder istället begreppet ”sysselsättning”. Sysselsättning är ett bredare begrepp än jobb och inkluderar arbetsmarknadspolitiska åtgärder, långtidssjukskrivna och de som bara jobbar några timmar i veckan.

Arenarapporten fuskar sig på detta sätt fram till vinst genom att utgå från sina egna påhittade siffror över intäkter i stället för riktig statistik från SCB eller Skatteverket. Genom inkorrekta antaganden får rapporten skillnaderna mellan invandrare och inrikes födda i arbetsför ålder att se små ut. Då räcker demografiska fördelar till för att kompensera inkomst- och sysselsättningsgapet.

http://tino.us/2015/07/arenarapporten-varfor-anvanda-riktig-statistik-pa-skatteintakter-nar-vi-kan-anta-fram-vinst/
Citat:
Arenarapporten är ett politiskt beställningsjobb, inte en trovärdig forskningsrapport. Arena har redan gett ut en notoriskt oseriös ”rapport” tillsammans med Stefan Fölsters nyliberala Reforminstitut för “Oss Alla”. Där påstår Arena Ide och Svensk Näringsliv tankesmedja utöver oräkneliga faktafel att fri invandring kan kombineras med en välfärdsstat.

Det är ju rena fantasisiffror, skapad i syfte att vilseleda människor.
Citera
2018-01-29, 00:25
Medlem
Citat:
Du får gärna definiera Annikas "floskler" annars låter det som du anklagar henne på massa saker i hopp om att få folk att betvivla det hon säger.

Floskel 1: Åldrande befolkning (som att pissa i byxorna en kall vinterdag ensam på fjället).
Floskel 2: 25% av anställda i vården har annan etnisk bakgrund ( vill SD kanske kasta ut dessa från Sverige?, de flesta av dessa är dessutom européer. Av de med mer än 10 veckor vårdutbildning är det väldigt få från de länder dagens asylsökare kommer från).
Citera
2018-01-29, 00:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jimme säger att de satsar 11 miljarder mer i sin budget.
Annika säger att SD satsar 13 miljarder mindre.

Jag tänkte göra det enkelt för mig med hjälp av FB:s experter och anhängare till olika partier.

Den av dessa två som låg närmast sanningen får min röst.
Så för er som har koll på politik och budgetar, kom med länkar och förklaringar så får vi det här avklarat.
Den som talade sanning var så klart den som vann och förtjänar min röst.
Problemen inom vården handlar INTE främst om pengar och detaljer i budgeten är därför rätt ointressanta. Det finns stora ledningsproblem och organisationsproblem. Dessa måste lösas. Vården är enormt ineffektiv. Med bättre ledning och organisation skulle det förmodligen bli mycket billigare. Att bara mata in pengar i dysfunktionella organisationer hjälper inte, det kan tvärtom bli värre eftersom befintliga problem cementeras ytterligare.
Citera
2018-01-29, 00:28
Medlem
Citat:
Om det är så det ligger till så är det inte mitt fel att du refererar till uppenbart vinklade källor som försöker svartmåla invandrare så mycket som de kan. Hur fan tänker du hur jag ska gå igenom dessa källor ordentligt samtidigt debattera horder av killar som bor i sin mammas källare? Men nu måste jag sova eftersom jag har ett jobb att gå till imorgon

Det gör nog inget om du blir lite sen, med tanke på vad du rapat upp här på flashback så lär du inte ha varken studieskulder eller några avancerade arbetssysslor. Men utifall jag kommer förbi ditt arbete så tar jag guldprogrammet med fälgtvätt och underspolning.
Citera
2018-01-29, 00:30
Medlem
Necriss avatar
Vid cirka 22 minuter in i programmet så säger Annika Strandhäll att cirka 25% av de som arbetar inom vården har utländsk bakgrund och hon säger det som om det skulle vara en positiv sak och en poäng för henne.

Tror hon att de som lyssnar är efterblivna eller? Det finns cirka 30% med utländsk bakgrund i befolkningen, om de då bara utgör 25% av de som arbetar där så är det redan där bevisat att invandrarna inte hjälper vården. De borde ju varit minst 30% för att hennes argument skulle vara ett argument för hennes sida av debatten och inte Åkessons sida. Tyvärr smashar Åkesson inte tillbaks den bollen. Det är extra sorgligt då den bollen hade lett rakt till nästa poäng för Åkesson, att invandrare är överrepresenterade som konsumenter av vården. Dvs, för varje invandrare får du som svensk sämre vård för de har lägre skatteunderlag i snitt än en svensk, men dessutom får svensken sämre vård för att den invandraren kommer använda vården mer än vad en svensk gör och då blir det automatiskt mindre vård kvar.
Citera
2018-01-29, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Vid cirka 22 minuter in i programmet så säger Annika Strandhäll att cirka 25% av de som arbetar inom vården har utländsk bakgrund och hon säger det som om det skulle vara en positiv sak och en poäng för henne.

Tror hon att de som lyssnar är efterblivna eller? Det finns cirka 30% med utländsk bakgrund i befolkningen, om de då bara utgör 25% av de som arbetar där så är det redan där bevisat att invandrarna inte hjälper vården. De borde ju varit minst 30% för att hennes argument skulle vara ett argument för hennes sida av debatten och inte Åkessons sida. Tyvärr smashar Åkesson inte tillbaks den bollen. Det är extra sorgligt då den bollen hade lett rakt till nästa poäng för Åkesson, att invandrare är överrepresenterade som konsumenter av vården. Dvs, för varje invandrare får du som svensk sämre vård för de har lägre skatteunderlag i snitt än en svensk, men dessutom får svensken sämre vård för att den invandraren kommer använda vården mer än vad en svensk gör och då blir det automatiskt mindre vård kvar.

Ja det argumentet är ju så efterblivet, visst är det bra med invandrare i sjukvården men vi hade ju inte behövt massa invandrare i vården om vi inte hade tagit in massa invandrare över huvud taget.

Har förövrigt inte sett debatten än men ska göra det nu.
Citera
2018-01-29, 00:43
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Hon manglade fullständigt över honom. Hon var duktig och saklig medan han verkade mest tappad bakom en vagn utan att veta vad han ska svara. Ur hans ovetande kom anklagelsen gång på gång om att hon ljuger - ett väldigt djärvt påstående. Han tjatade om att vården havererat, inte fungerar alls etc etc.

Inte mycket snack om saken...hon vann debatten klart och tydligt.

Fast hon ljög ju, så du verkar ganska efterbliven. Vården har havererat.
Citera
2018-01-29, 00:45
Medlem
JÅ går bort sig rejält när han anklagar AS för lögner. Väldigt okunnigt. JÅ gick på defensiven för mycket.
Citera
2018-01-29, 00:45
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Ja det argumentet är ju så efterblivet, visst är det bra med invandrare i sjukvården men vi hade ju inte behövt massa invandrare i vården om vi inte hade tagit in massa invandrare över huvud taget.

Har förövrigt inte sett debatten än men ska göra det nu.
Gör det, den var bra. De hamnar ett tag i ett litet krig där de kastar summor på varandra, men i övrigt var det bra.

Ofta så säger socialdemokraterna "ni vill sänka resurserna för kommunerna med 13 miljarder" och så säger SD "ni kan inte läsa, vi satsar 11 miljarder mer än er", eller vilka siffror det rör sig om. Någon som vet hur det är och kan hjälpa eller ska vi i tråden försöka kolla upp det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in