2018-01-28, 19:09
Medlem
TeEsErs avatar
Kan inte tråden flyttas till Konspirationer och alternativa teorier nu när den har spårat ut med gissningar på nästan 300 sidor?
Citera
2018-01-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Inte om man tycker att personen är läskig, farlig, psykfall och allt hen skrev. Jag hade hållt mig ifrån en sån människa iallafall

tyder på att Oskar är ett psykfall
Oskar upplevde både jag och min sambo som lite läskig

Från denna dag tog jag och min sambo avstånd från Henkows då vi inte ville ha problem men jag uppfattar Oskar som inte frisk och en väldigt läskig typ.

Tyvär har hen varit inne i natt och redigerat sina inlägg så de flesta inte låter så farlit längre men hen spydde galla över Oskar

Vilken bildad person uttrycker att någon är "ett psykfall"? Om hen redigerat de ursprungliga inläggen kanske densamma tänkt efter lite och ändrat sin uppfattning till något mer rimligt. Det mesta verkar vara sagt i affekt efter dödsfallen och då kommer känslor med i spelet.
Citera
2018-01-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsnotmyname
Ett kusligt sammanträffande är att de verkliga morden som filmen baseras på skedde den 9 januari (1993) samma datum som bjärred uppdagades. Läste på imdb nyss.
Och den danska familjen som hittades döda/mördade var ju exakt ett år innan detta i Bjärred! Märkliga sammanträffanden eller ej så är det faktiskt lite kusligt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/27G1a/dansk-familj-hittad-dod--polisen-misstanker-mord
Senast redigerad av Zebrima 2018-01-28 kl. 19:14.
Citera
2018-01-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Undrar om det är reportern som citerar exakt vad polisen sagt eller väljer egna ord. Polisen själva säger ju inte så i intervjuer. Vi får väl se.
Jag tror fortfarande att det finns en video och den styrker säkerligen polisens information.

Edit därefter skriver Elli09 med sina ord
Har inte skrivit med några egna ord !

Både i Expressen och kvällsposten finns att läsa.
Däremot vill de inte bekräfta att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna.

– Jag går inte in på det eftersom det pågår en förundersökning men jag kan ju säga som så här att vi har valt att gå ut med den här informationen i dag för att vi anser oss ha tillräckligt, säger Lina Isaksson, presschef vid polisen i Region Syd.

Bara olika vinklingar från olika journalister och brevet visste de ju redan från början.Varför de redan efter några timmar kunde gå ut med att gärningspersonen fanns inom familjen.
Citera
2018-01-28, 19:13
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ett kusligt sammanträffande är att de verkliga morden som filmen baseras på skedde den 9 januari (1993) samma datum som bjärred uppdagades. Läste på imdb nyss.
Och så har vi detta 7e januari 1990. (FB) Stockholm, hel familj mördas/självmördas gas-80 tal?
Citera
2018-01-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
tror det var grannen men kommer inte ihåg.

En granne som uttalat sig offentligt?
Eller du kanske inte kommer ihåg det heller?
Men du menar alltså att familjen hade en granne som stod dem så nära att den skulle ha känt till att familjen inte skulle ha haft någon mobil?
Då hade ju den grannen i sådana fel eftersom det bevisligen fanns 4 mobilnummer.

Och vilka är bevisen du påstår dig sitta på: (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Har du inga källor, med länkar, att hänvisa till annat än "någon sa" och "alla andra har bevisat"? ;-)
Citera
2018-01-28, 19:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Har inte skrivit med några egna ord !

Både i Expressen och kvällsposten finns att läsa.
Däremot vill de inte bekräfta att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna.

– Jag går inte in på det eftersom det pågår en förundersökning men jag kan ju säga som så här att vi har valt att gå ut med den här informationen i dag för att vi anser oss ha tillräckligt, säger Lina Isaksson, presschef vid polisen i Region Syd.

Bara olika vinklingar från olika journalister och brevet visste de ju redan från början.Varför de redan efter några timmar kunde gå ut med att gärningspersonen fanns inom familjen.

Okej, jag tror dig Elli09. Alltså då går samma tidningar ut med olika informationer. Inte direkt förvånad men väldigt olyckligt i detta sammanhang. Tror det är bäst att lyssna på intervjuer direkt med polisen och sedan strunta i vad kvällsblaskorna skriver.
Sanningen kommer komma fram var det lider på ett eller annat sätt.
Citera
2018-01-28, 19:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Nu kom jag på en fransk film som jag lånade på biblioteket.
http://www.filmtipset.se/film/motstandaren.html
(...)
OBS! Här spekulerar jag ICKE att det skulle ha hänt så här i Bjärred, det här är bara ett tips om en film baserad på en sann historia!
Men gubben Romand som det handlar om begick inte självmord. Han lever ännu.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Och den danska familjen som hittades döda/mördade var ju exakt ett år innan detta i Bjärred! Märkliga sammanträffanden eller ej så är det faktiskt lite kusligt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/27G1a/dansk-familj-hittad-dod--polisen-misstanker-mord
Ja, det är ju kusliga sammanträffanden, faktiskt!
Men i det danska fallet framkom det senare att pappan var den skyldige. Det handlade inte om två föräldrar som var överens där alltså.

Vi har dock ett fall i Sverige som liknar Bjärred mer, det har länkats här till en fb-tråd om detta tidigare i veckan. Det skedde på Södermalm i Stockholm, kusligt nog också 9 januari, 1990, om jag minns rätt.
En familj med tre små barn hittades i köket i en liten lägenhet där fönster- och dörrspringor var förtejpade och spisen hade slitits loss från gasledningen så gasen strömmade ut.
Även här kan man dock misstänka pappan, då han ännu levde när räddningstjänsten bröt sig in. De andra var redan döda men han fördes medvetslös till sjukhus. Dock dog han sedan utan att ha återfått medvetandet.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-01-28 kl. 19:44.
Citera
2018-01-28, 19:36
Medlem
Alla dessa trådar ni länkar till, om familjemord, ligger i januari månad. Julledigt i en vecka eller två eller tre. Ångest. Slitningar. Förväntningar som inte infrias. Depressioner. Och en himla massa annat. Det går inte att dra några slutsatser av det. Inte några alls.
Citera
2018-01-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Okej, jag tror dig Elli09. Alltså då går samma tidningar ut med olika informationer. Inte direkt förvånad men väldigt olyckligt i detta sammanhang. Tror det är bäst att lyssna på intervjuer direkt med polisen och sedan strunta i vad kvällsblaskorna skriver.
Sanningen kommer komma fram var det lider på ett eller annat sätt.

Ja , Varför skulle jag sitta här och fabulera ? Notera också att de intervjuat två olika personer inom polisen. Oftast så är det väl så inom polisen att den ena handen vet inte vad den andra gör 😉 Och för min del tror jag att detta fallet kommer ta en helt annan vändning !
Citera
2018-01-28, 19:40
Medlem
Geggamojas avatar
Sedan kan jag tycka att det är missvisande av AB att skriva att det berodde på döttrarnas svåra sjukdomar. Döttrarna var tydligen inte inlagda på sjukhus och de fick hemundervisning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j6za0/foraldrarna-i-bjarred-var-overens-om-att-doda-sina-barn
Något slags läkarintyg lär ha funnits men om det var från den vanliga vården eller från Gottfrieskliniken är det ingen som vet.
Citera
2018-01-28, 19:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Alla dessa trådar ni länkar till, om familjemord, ligger i januari månad. Julledigt i en vecka eller två eller tre. Ångest. Slitningar. Förväntningar som inte infrias. Depressioner. Och en himla massa annat. Det går inte att dra några slutsatser av det. Inte några alls.
Här är det svårt att veta om du är ironisk eller inte!
Jag antar att du menar att det inte har någon bäring på aktuellt brott. Nå, det tror inte jag heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in