2018-01-28, 18:55
Medlem
Hej! Jag har tänkt ta lätt mc-kort men undrar om man får köra upp med mc bomberjacka och mc jeans.
Citera
2018-01-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddeh123
Hej! Jag har tänkt ta lätt mc-kort men undrar om man får köra upp med mc bomberjacka och mc jeans.

Nej, komplett utrustning är ett absolut krav.

EDIT: Du tar du givetvis mellan eller obegränsat kort direkt. A1 är bortkastade pengar.
Senast redigerad av Ankarbarn 2018-01-28 kl. 19:03.
Citera
2018-01-28, 19:04
Medlem
Citat:

Det ska vara skyddskläder avsedda för mc-körning. Ryggskydd, stövlar, handskar m.m.

Läs här själv. https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/
Citera
2018-01-28, 19:36
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Det ska vara skyddskläder avsedda för mc-körning. Ryggskydd, stövlar, handskar m.m.

Läs här själv. https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/
Citat:
Vilken skyddsutrustning ska du använda?
Du som gör provet ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.
Finns det särskilda handskar eller kan man ta vilka skinnhandskar man vill?
Det står ju inte så utförligt menar jag.
Citera
2018-01-28, 19:58
Medlem
Citat:
Vilken skyddsutrustning ska du använda?
Du som gör provet ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.

Det står väl inget om detta i lagen förutom hjälm och skor som man inte halkar i (sitter fast på foten och ger känsla) samt eventuellt skyddsglasögon, är detta Trafikverkets eget påfund?
Citera
2018-01-28, 20:30
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det står väl inget om detta i lagen förutom hjälm och skor som man inte halkar i (sitter fast på foten och ger känsla) samt eventuellt skyddsglasögon, är detta Trafikverkets eget påfund?

Ja, en del i att dom kräver att du har koll på riskerna i trafiken. Finns punkt i protokollet för det, så du failar det om du inte ens har vett att fatta att man klär sig skyddat
Citera
2018-01-29, 02:50
Medlem
Citat:
Som en del av utrustningen, absolut! Sen måste du komplettera med ryggskydd, stövlar, handskar och hjälm. Saknas godkända skydd i jackan och byxorna måste du även montera in det.
Citera
2018-01-29, 10:18
Medlem
ScorchPipes avatar
Utan komplett EU-godkänd mundering var det bara att vända på klacken och åka hem igen när jag körde upp. Antar att det är likadant överallt.
Citera
2018-01-29, 14:25
Medlem
killawifes avatar
De är superpetiga med det här, även om det varierar en del mellan olika uppkörare. Du måste ha en MC-hjälm, Skinnställ (ej delat) eller gore-tex ställ, mc-stövlar och mc-handskar. Det räcker att de inte gillar hur dina kläder ser ut för att de ska neka uppkörningen. Om du inte har egen utrustning så köp eller låna. Det kan vara bra att övningsköra lite i utrustningen du ska köra upp i då det påverkar körningen en hel del.
Det har dock inte varit krav på ryggskydd när jag kört upp. Kan ju ändrats på senare tid.
Citera
2018-01-30, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det har dock inte varit krav på ryggskydd när jag kört upp. Kan ju ändrats på senare tid.

Det har ändrats.
Citera
2018-02-07, 16:08
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Varför tar du på lätt mc när du är över 18 år?
Citera
2018-02-07, 16:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Varför tar du på lätt mc när du är över 18 år?
Varför antar du att TS är över 18? FB:s regler till trots menar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in