2018-01-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har inte hört polisen säga så. Lyssnade på en intervju med polisen. Reportern frågar om uppgifterna att det var ett gemensamt beslut var kända av polisen. Polisen svarar att de var inga nya uppgifter men ville inte gå ut med den informationen innan de fått stöd i den övriga utredningen.
från 1.38

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j6za0/foraldrarna-i-bjarred-var-overens-om-att-doda-sina-barn

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j6za0/foraldrarna-i-bjarred-var-overens-om-att-doda-sina-barn[/quote]

Vet inte riktigt vad jag vet... Se i tråden 10.47 idag från Elli09 i tråden till mig. Menar hen kanske polisens första uttalande? Kollade Kvällsposten nu och det är ju en digital artikel som uppdateras kontinuerligt. Bland annat står:

"Polisen anser att de har kommit tillräckligt långt i utredningsarbetet och har därför möjlighet att offentliggöra brevets existens. Däremot vill de inte bekräfta att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna."
Citera
2018-01-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Varfrån kommer informationen om att de inte hade mobil?

Avsaknad av mobilabonnemang på en viss person, utesluter inte att man har en mobil skriven på en annan person, t.ex. OH:s företag, som används av barnen, eller att det finns anonyma kontantkortstelefoner.

Att batteritiden skulle vara otillräcklig, får stå för dig. De flesta jag känner klarar sig utmärkt med att ladda sin telefon en gång per dygn. Och alla är inte ute och "kladdar" oavbrutet på sociala medier, i synnerhet inte de här barnen, eftersom de i stort sett inte lämnat några (idenfierbara) spår efter sig.

Så jag har vuxna barn och barnbarn, som bor i Stockholm inklusive kranskommuner. Vanliga områden, vare sig så värst rika eller speciellt utsatta. I de områdena är det fullständigt normalt att åka till aktiviteter, som t.ex. scouterna, musikskola eller idrottsträningar med bussen, eller till skolan. Ofta handlar det om åka några hållplatser bara.

nu handlade detta om att hon spela i en annan kommun, (med buss allt från ca 20 min och uppåt med kanske byte) Och varför Oskar körde henne dit istället för och ta bussen. Och jag tyckte inte det var konstigt att han gjorde det då hon gick i en annan kommun och bara var 10 år när hon gick till pianoläraren. Jag hade inte vågat att min 10 åriga tjej att göra det. Inte i dessa tider och oftast ligger lektionerna på eftermiddagarna/ kvällarna. Att ni uppe i Stockholm vågar göra det är en annan sak. Men när dottern kommer hem och berätta att en klasskamrat blivit våldtagen mm så står jag fortfarande vid att jag tycker att en 10 åring är för liten för att ta bussen till annan kommun. Jag tycker inte ens om att min nu 14 åring åker iväg till Lund eller Helsingborg men jag har inga val då skånetrafiken dragit in den ända bussen som gick till skolan.

Har en ungdom mobil så finns de även på sociala medier men de blir tillsagda i skolan att inte använda sitt namn eller födelse mm.
Citera
2018-01-28, 18:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j6za0/foraldrarna-i-bjarred-var-overens-om-att-doda-sina-barn

Vet inte riktigt vad jag vet... Se i tråden 10.47 idag från Elli09 i tråden till mig. Menar hen kanske polisens första uttalande? Kollade Kvällsposten nu och det är ju en digital artikel som uppdateras kontinuerligt. Bland annat står:

"Polisen anser att de har kommit tillräckligt långt i utredningsarbetet och har därför möjlighet att offentliggöra brevets existens. Däremot vill de inte bekräfta att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna."

Undrar om det är reportern som citerar exakt vad polisen sagt eller väljer egna ord. Polisen själva säger ju inte så i intervjuer. Vi får väl se.
Jag tror fortfarande att det finns en video och den styrker säkerligen polisens information.

Edit därefter skriver Elli09 med sina ord
Senast redigerad av 57Emma 2018-01-28 kl. 18:27.
Citera
2018-01-28, 18:27
Medlem
Citat:
Undrar om det är reportern som citerar exakt vad polisen sagt eller väljer egna ord. Polisen själva säger ju inte så i intervjuer. Vi får väl se.
Jag tror fortfarande att det finns en video och den styrker säkerligen polisens information.

Hoppas det.
Ändå undrar man hur två tidningar, samma dag, kan återge samma presschef, säkert samma presskonferens, så olika.
Citera
2018-01-28, 18:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Hoppas det.
Ändå undrar man hur två tidningar, samma dag, kan återge samma presschef, säkert samma presskonferens, så olika.

Man kan tycka det men i aftonbladet är det polisen själv som blir intervjuad ca 1.39 in i den länken jag skrev för en lite stund sen.
Citera
2018-01-28, 18:47
Medlem
Rodjas avatar
Nu kom jag på en fransk film som jag lånade på biblioteket.
http://www.filmtipset.se/film/motstandaren.html

Den här franska filmen var SÅ svår och dyster att ta in och har inga större likheter till det yttre med Bjärred-händelsen, men mannen i filmen hade upprätthållit en fasad, medan frun trodde han åkte till sitt läkarjobb, så satt han av föreläsningar här och där. Hade ingen examen, jobb eller kollegor.

Kom på den här filmen när några här på tråden undrar över om det skett fler liknande mord nånstans i världen, och det här var ett sådant. Jag mådde så dåligt av filmen, just det där en partner har hemligheter inför den andre, som de i filmen hade. Maken levde inget äkta liv, förutom hustrun och barnen. Men allt uppdagas ju förr eller senare.
OBS! Här spekulerar jag ICKE att det skulle ha hänt så här i Bjärred, det här är bara ett tips om en film baserad på en sann historia!
Citera
2018-01-28, 18:49
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Postar det ordagranna meddelandet från polisen 19 jan.

Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.

Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.

Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende.

Nyhet från
Skåne

Text: Ewa-Gun Westford. Publicerad: 2018-01-19 13:00.
Uppdaterad: 2018-01-19 13:05
Citat:
Jag har inte hört polisen säga så. Lyssnade på en intervju med polisen. Reportern frågar om uppgifterna att det var ett gemensamt beslut var kända av polisen. Polisen svarar att de var inga nya uppgifter men ville inte gå ut med den informationen innan de fått stöd i den övriga utredningen.
från 1.38

Läs gärna användaren bazaars inlägg ovan (postades bara ett par sidor bakåt) där Polisens presstalesperson för region skåne Eva-Gun Westford uttalar sig om avskedsbrevet i ärendet.
Citera
2018-01-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Att hens uppfattning om Oskar inte var så positivt tolkar jag inte som hat. Och man försöker väl ha en artig relation till sina grannarna oavsett.

Inte om man tycker att personen är läskig, farlig, psykfall och allt hen skrev. Jag hade hållt mig ifrån en sån människa iallafall

tyder på att Oskar är ett psykfall
Oskar upplevde både jag och min sambo som lite läskig

Från denna dag tog jag och min sambo avstånd från Henkows då vi inte ville ha problem men jag uppfattar Oskar som inte frisk och en väldigt läskig typ.

Tyvär har hen varit inne i natt och redigerat sina inlägg så de flesta inte låter så farlit längre men hen spydde galla över Oskar
Citera
2018-01-28, 18:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Läs gärna användaren bazaars inlägg ovan (postades bara ett par sidor bakåt) där Polisens presstalesperson för region skåne Eva-Gun Westford uttalar sig om avskedsbrevet i ärendet.

Ja, det är texten som polisen skrev på sin hemsida. Vet inte vad du menar egentligen
Citera
2018-01-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Nu kom jag på en fransk film som jag lånade på biblioteket.
http://www.filmtipset.se/film/motstandaren.html

Den här franska filmen var SÅ svår och dyster att ta in och har inga större likheter till det yttre med Bjärred-händelsen, men mannen i filmen hade upprätthållit en fasad, medan frun trodde han åkte till sitt läkarjobb, så satt han av föreläsningar här och där. Hade ingen examen, jobb eller kollegor.

Kom på den här filmen när några här på tråden undrar över om det skett fler liknande mord nånstans i världen, och det här var ett sådant. Jag mådde så dåligt av filmen, just det där en partner har hemligheter inför den andre, som de i filmen hade. Maken levde inget äkta liv, förutom hustrun och barnen. Men allt uppdagas ju förr eller senare.
OBS! Här spekulerar jag ICKE att det skulle ha hänt så här i Bjärred, det här är bara ett tips om en film baserad på en sann historia!
Ett kusligt sammanträffande är att de verkliga morden som filmen baseras på skedde den 9 januari (1993) samma datum som bjärred uppdagades. Läste på imdb nyss.
Citera
2018-01-28, 19:08
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsnotmyname
Ett kusligt sammanträffande är att de verkliga morden som filmen baseras på skedde den 9 januari (1993) samma datum som bjärred uppdagades. Läste på imdb nyss.
Oj, ibland överträffar verkligheten dikten, må jag säga
Citera
2018-01-28, 19:08
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ja, det är texten som polisen skrev på sin hemsida. Vet inte vad du menar egentligen
Då kan du släppa det hela eftersom jag inte tänker medverka till skapandet av ett chatforum i tråden.
Ha en bra kväll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in