2018-01-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad menar du? Det är så klart samma sol

Svara på frågan, du vet väl hur en spegel fungerar. Menar du att enbart en enda person kan se en lampa i en stor spegel?
Om det är samma sol varför speglar den sig just där observatörerna står?

Citat:
Du förstår väl att varje objekt har sin egna "punkt"?
Det är inte så att det finns någon mystiskt och magisk punkt på riktigt?
Och att alla objekt dras till denna punkt?

Varje objekt har sin egna punkt den dras till. Står däremot tex fyrkantiga objekt i parallellt bredvid varandra så kommer dessa objekt "dras" till samma punkt.
men står två kuber bredvid varandra men inte rakt och fint utan helt olika så kommer dessa två kuber har helt egna punkter dom "dras" till.

Och jorden som är ett klot har inte någon punkt den kan dras till på det sättet. Däremot ser du alla objekt PÅ jorden följer perspektivets "lagar".
Så perspektivet ger en annan bild än verkliga förhållanden, hur kan man då veta vad som är verkliga förhållande med sådana förutsättningar?
Citera
2018-01-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej, varken landmassa eller vattenmassa reser sig upp. De ligger under din ögonhöjd. Om du inte står i en grop.

Föreslår att du släpper dina religiösa pamfletter, ger dig ut i verkligheten och mäter vinkeln till horisonten.
Okej, de ligger under min ögonhöjd. Vid hakan kanske, det är fortfarande upp mot himlen sett ifrån marken. Eftersom horisonten alltid förefaller under ögonhöjd borde vinkeln vara oförändrad. Hur avgör jordens form med en sådan förutsättning?

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är inte så man avgör jordens form.
Man avgör jordens form genom att t.ex titta på stjärnorna.
Och vad ser man där som skvallrar om jordens form?
Citera
2018-01-28, 00:01
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg

Så du vet alltså inte hur en spegel fungerar med andra ord...
Blir väääääldigt svårt om du inte förstår så enkla saker som hur ljus reflekterar i en spegel.
Men jag ska i alla fall försöka.

Den reflekterar för observatören för att solljuset studsar på vattnet in i betraktarens ögon.
Vart jag än står i hela världen där solen kan reflektera sitt ljus i något kommer det studsa in i betraktarens ögon.

Om du tar en kastrull med vatten och ställer den på en stol bredvid vattenbrynet så kommer ju solen studsa även i det vattnet. Det blir alltså inte två olika solar, en för havet/sjön och en för kastrullens vatten.
Och om du går längs stranden så skapas det inte en ny sol för varje cm då går längs stranden utan det är samma sol som studsar sitt ljus i vattnet. Exakt som vilken spegelreflektion av solen i hela världen.

Citat:
Så perspektivet ger en annan bild än verkliga förhållanden, hur kan man då veta vad som är verkliga förhållande med sådana förutsättningar?

Men vad dillar du om? perspektivet ger inte en annan bild än verkliga förhållande???? Va????
Citera
2018-01-28, 00:16
Medlem
Citat:
Så du vet alltså inte hur en spegel fungerar med andra ord...
Blir väääääldigt svårt om du inte förstår så enkla saker som hur ljus reflekterar i en spegel.
Men jag ska i alla fall försöka.

Den reflekterar för observatören för att solljuset studsar på vattnet in i betraktarens ögon.
Vart jag än står i hela världen där solen kan reflektera sitt ljus i något kommer det studsa in i betraktarens ögon.

Om du tar en kastrull med vatten och ställer den på en stol bredvid vattenbrynet så kommer ju solen studsa även i det vattnet. Det blir alltså inte två olika solar, en för havet/sjön och en för kastrullens vatten.
Och om du går längs stranden så skapas det inte en ny sol för varje cm då går längs stranden utan det är samma sol som studsar sitt ljus i vattnet. Exakt som vilken spegelreflektion av solen i hela världen.
Med andra ord. Reflektionen uteblir utan observatören. Vilket antyder att solen är en personlig upplevelse.

Citat:
Men vad dillar du om? perspektivet ger inte en annan bild än verkliga förhållande???? Va????
Om land/vattenmassan alltid reser sig till ögonhöjd oberoende av observatörens position. Alltid samma vinkel. Om vinkeln inte är densamma oberoende av position förlorar betraktaren omvärldsorienteringen och blir förvirrad. Och då infinner sig frågan om det som vi observerar är en konstruktion för att behålla orienteringen och hur man med en sådan konstruktion kan avgöra vad som är verkliga förhållanden.
Citera
2018-01-28, 00:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
?
Solen speglar sig ju självklart över hela havet men du kan ju bara se dom strålar som träffar ditt öga. Dom strålar som speglar sig på andra ställen i havet kommer ju upp där och når självklart inte ditt öga.
Vad har detta med jordens form att göra. Solens spegling i havet skulle se lika dan oavsett om jorden vore rund, platt, fyrkantig eller bananformad.
Citera
2018-01-28, 00:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Med andra ord. Reflektionen uteblir utan observatören. Vilket antyder att solen är en personlig upplevelse.

Öööö, varför skulle reflektionen upphöra? Va????

Citat:
Om land/vattenmassan alltid reser sig till ögonhöjd oberoende av observatörens position. Alltid samma vinkel. Om vinkeln inte är densamma oberoende av position förlorar betraktaren omvärldsorienteringen och blir förvirrad. Och då infinner sig frågan om det som vi observerar är en konstruktion för att behålla orienteringen och hur man med en sådan konstruktion kan avgöra vad som är verkliga förhållanden.

Vad dillar du om???

1. Land och vattenmassan reser sig INTE upp. Okey, vad är det du inte fattar. Den lutar inte uppåt om du tror det.
2. Vilken vinkel pratar du om???? Vad för vinkel är inte samma???? Samma som vad?
Citera
2018-01-28, 00:49
Medlem
Citat:

Din strategi är uppenbarligen att driva varje liten fråga in absurdum, hela vägen in i dumhetens la-la-land.

När du ställs inför de stora, konkreta frågorna kring en platt jord duckar du med ett "vet inte" eller ignorerar.

Hur ser du på dessa frågeställningar:
  • Hur uppstår jordbävningar?
  • Hur fungerar plattektonik?
  • Hur fungerar vulkaner?

Mina frågor om toroiden valde du att ducka för, https://www.flashback.org/sp63019838.

Som sagt, din strategi är uppenbar.
Citera
2018-01-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Solen speglar sig ju självklart över hela havet men du kan ju bara se dom strålar som träffar ditt öga. Dom strålar som speglar sig på andra ställen i havet kommer ju upp där och når självklart inte ditt öga.
Vad har detta med jordens form att göra. Solens spegling i havet skulle se lika dan oavsett om jorden vore rund, platt, fyrkantig eller bananformad.
Hur vet du att solens strålar träffar hela havet utan att kunna observera det?

Det har med plattjordens konstruktion att göra, varför solen ser lika stor ut vinter som sommar.
Citera
2018-01-28, 01:05
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Ser du enbart vattnet just där solen direkt studsar in i dina ögon?
Eller ser du havet, stranden och allt runtomkring?

Allt du ser är solljus som på något sätt har reflekterat in i dina ögon. Indirekt eller direkt.
Så, bara för jag flyttar mig så blir det inte mörkt på platsen jag stod på innan.

Hur vi vet det? Tja, kameror, ljussensorer och andra ljuskänsliga material hade då slutar fungera. Alla växter hade dött.
Citera
2018-01-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Din strategi är uppenbarligen att driva varje liten fråga in absurdum, hela vägen in i dumhetens la-la-land.

När du ställs inför de stora, konkreta frågorna kring en platt jord duckar du med ett "vet inte" eller ignorerar.

Hur ser du på dessa frågeställningar:
  • Hur uppstår jordbävningar?
  • Hur fungerar plattektonik?
  • Hur fungerar vulkaner?

Mina frågor om toroiden valde du att ducka för, https://www.flashback.org/sp63019838.

Som sagt, din strategi är uppenbar.
Din strategi är att grovt underskatta andra människor. Du avslöjar dig genom förolämpningar och arrogans, arrogans då du självsäkert deklarerar vad som är stora frågor.

Listan du sammanställt anser du självklart vara ett genidrag så därför uppmanar jag dig att visa hur ovan nämnda fenomen motsäger den platta jorden.
Citera
2018-01-28, 01:14
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Din strategi är att grovt underskatta andra människor. Du avslöjar dig genom förolämpningar och arrogans, arrogans då du självsäkert deklarerar vad som är stora frågor.

Listan du sammanställt anser du självklart vara ett genidrag så därför uppmanar jag dig att visa hur ovan nämnda fenomen motsäger den platta jorden.

Varje gång du inte kan svara så kommer du med två försvarsreaktioner.

1: Du svarar "jag vet inte" och sedan stopp. Ändå hävdar du att vi har fel.

2: Du säger att vi har härskarteknik, är dumma mot dig etc.

Du har uppenbart svårt med grundläggande kunskaper om fysik, perspektiv mm som ligger på grundskolenivå. Eller så driver du bara med oss.
Citera
2018-01-28, 01:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Det har med plattjordens konstruktion att göra, varför solen ser lika stor ut vinter som sommar.
Därför att jag ser glittret i vattnet på den plats jag är även om jag flyttar mig. Hur menar du att det skulle fungera. En sol som följer var och en av oss som går längs stranden? 7 miljarder solar och vi kan bara se vår egen sol? Fullständigt orimlig hypotes.
Vad menar du med plattjordens konstruktion? Att solen ser lika stor sommar som vinter beror på att den är lika stor på sommaren som på vintern.
Citat:
Det ser inte så ut i denna länk.
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=ZYDklcti&id=1C4E60171D43 6DA82D318D32DC4E0391629D0177&thid=OIP.ZYDklctin9iY 6jl0UNDDZAEyDM&q=sun+reflection&simid=608055525877 615901&selectedIndex=4&ajaxhist=0
Ser ut precis som det borde. Det blir en glittrande reflektion som studsar in i dina ögon. Man skulle se samma reflektion där man står även om man flyttar sig 200 meter eftersom ljuset speglas sig överallt i havet men det ljus som speglar sig 200 meter åt sidan från där man står byter ju inte riktning och hamnar direkt i ögonen. Säger nada om jordens form.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-01-28 kl. 01:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in