2018-01-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du tror alltså inte att människor i Sydafrika och Sverige upplever samma sol?
Du tror alltså inte att solen samtidigt kan spegla sig i vattnet i Sydafrika och Sverige?

Ja det vore ju lätt att undersöka. Du kanske skulle göra det?

Titta på bilderna i länken. Hur är speglingen i vattnet möjlig just där observatören står, varför är inte hela vattenytan dränkt i solljus?

Citat:
Det du nu skriver är för mig helt obegripligt. Jag har aldrig upplevt att "vatten reser sig upp mot himlen" och jag har heller inte upplevt att vattnet är "ovanför observatören ". Går du på något? Lever du i något slags LSD-rus?
Samma bilder, varför reser sig land eller vatten massan upp mot himlen och bildar horisont? Detta fenomen uppstår 360 grader runt en observatör vilket skulle innebära att vi ständigt befinner oss i en grop.

https://www.bing.com/images/search?q=water+reflecting+sun&FORM=HDRSC2
Citera
2018-01-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Och du tycker vi inte har en stor variation på jordens klimat?
-10 grader och snö ena dagen, dagen efter +5 grader och regn...
Jag skrev fel. Jag tycker globjordsmodellen borde ge små variationer.
Citera
2018-01-27, 22:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag skrev fel. Jag tycker globjordsmodellen borde ge små variationer.

Varför tycker du det?
Citera
2018-01-27, 22:26
Medlem
Citat:
Varför tycker du det?
Pga avståndet.
Citera
2018-01-27, 22:33
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Titta på bilderna i länken. Hur är speglingen i vattnet möjlig just där observatören står, varför är inte hela vattenytan dränkt i solljus?

Därför solen inte är en oändlig stor yta som täcker hela himlen...
Om du ser ett en lampa i en spegel så lyser väl inte hela spegeln upp av en gigantiskt stor lampa.
Förstår inte riktigt vad du vill komma fram till eller vad det är du funderar på.

Citat:
Samma bilder, varför reser sig land eller vatten massan upp mot himlen och bildar horisont? Detta fenomen uppstår 360 grader runt en observatör vilket skulle innebära att vi ständigt befinner oss i en grop.

Den reser sig inte upp... Det kallas perspektiv.
Menar du att alla bord reser sig upp i dessa bilder???
Står kameramannen i en grop? Du vet att i dessa bilder är kameran OVANFÖR alla bordsytor, ändå "reser" sig bordskivorna upp.
Allt handlar om perspektiv hur vi ser en tvådimensionell bild av en tredimensionell värld. Allt vi ser på kommer perspektivet "dras" till en punkt.

https://www.bing.com/images/search?q=bord&qs=n&form=QBIR&sp=-1&pq=bord&sc=8-4&sk=&cvid=E959E93D7FFB450EB90298135C5DB762
Citera
2018-01-27, 22:46
Medlem
Citat:
Därför solen inte är en oändlig stor yta som täcker hela himlen...
Om du ser ett en lampa i en spegel så lyser väl inte hela spegeln upp av en gigantiskt stor lampa.
Förstår inte riktigt vad du vill komma fram till eller vad det är du funderar på.
Varför speglar sig solen i vattnet där observatören befinner sig?

Citat:
Den reser sig inte upp... Det kallas perspektiv.
Menar du att alla bord reser sig upp i dessa bilder???
Står kameramannen i en grop? Du vet att i dessa bilder är kameran OVANFÖR alla bordsytor, ändå "reser" sig bordskivorna upp.
Allt handlar om perspektiv hur vi ser en tvådimensionell bild av en tredimensionell värld. Allt vi ser på kommer perspektivet "dras" till en punkt.

https://www.bing.com/images/search?q=bord&qs=n&form=QBIR&sp=-1&pq=bord&sc=8-4&sk=&cvid=E959E93D7FFB450EB90298135C5DB762
Ja, varför och hur kan du då avgöra jordens form platt eller rund?
Citera
2018-01-27, 23:06
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Öööö, därför att solens strålar hamnar på vattnet och studsar upp i ditt öga...
Förstår fortfatande inte vad du undrar över. Du vet väl ändå hur en spegel fungerar eller?

Citat:
Ja, varför och hur kan du då avgöra jordens form platt eller rund?

Ska vi ta upp alla saker en miljon ggr igen?
1. Därför att objekt försvinner bakom/nedanför horisonten.
2. Därför att horisonten är alltid nedanför din siktlinje om du håller siktet 100% i våg gentemot marken där du står.
3. Därför att solen lyser upp höga moln underifrån. Man kan t.o.m se det när solen redan försvunnit bakom/under horisonten.

Om du syftar att saker "dras" till en punkt så innebär det inte att saker inte kan hamna bakom/under saker. Det är enbart en effekt av att vi människor ser en tvådimensionell bild av en tredimensionell verklighet. Det är inte så att något "dras" rent fysiskt.
Vill du grotta in i hur perspektiv fungerar råder jag dig att gå en konstskola inom ritning och målning. Då kommer du verkligen behöva bemästra perspektiv.
Citera
2018-01-27, 23:19
Medlem
Citat:
Öööö, därför att solens strålar hamnar på vattnet och studsar upp i ditt öga...
Förstår fortfatande inte vad du undrar över. Du vet väl ändå hur en spegel fungerar eller?
Två observatörer på två vitt skilda platser, säg 100 mil ifrån varandra, upplever ju samma fenomen. Är det samma sol? Är solen en personlig upplevelse?

Citat:
Ska vi ta upp alla saker en miljon ggr igen?
1. Därför att objekt försvinner bakom/nedanför horisonten.
2. Därför att horisonten är alltid nedanför din siktlinje om du håller siktet 100% i våg gentemot marken där du står.
3. Därför att solen lyser upp höga moln underifrån. Man kan t.o.m se det när solen redan försvunnit bakom/under horisonten.

Om du syftar att saker "dras" till en punkt så innebär det inte att saker inte kan hamna bakom/under saker. Det är enbart en effekt av att vi människor ser en tvådimensionell bild av en tredimensionell verklighet. Det är inte så att något "dras" rent fysiskt.
Vill du grotta in i hur perspektiv fungerar råder jag dig att gå en konstskola inom ritning och målning. Då kommer du verkligen behöva bemästra perspektiv.
Hur kan man avgöra jordens form, platt eller rund, genom ett perspektiv som dras till en punkt?
Citera
2018-01-27, 23:28
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det här är absurditeter som gränsar till vansinne.
Land och vatten reser sig inte upp till himlen. Land, vatten och himmel möts i punkt som ligger under dina ögons horisontalplan.

Och nej, du befinner dig inte i en grop.

Citat:
Två observatörer på två vitt skilda platser, säg 100 mil ifrån varandra, upplever ju samma fenomen. Är det samma sol? Är solen en personlig upplevelse?

Ja de flesta är överens om att det bara finns en sol.

Hävdar du att det finns flera? Det borde gå att bevisa kan man tycka.

Citat:

Jag är tämligen säker på att solen speglar sig i vattnet även där observatören inte är. Men det är samtidigt lite svårt för observatören att observera.

Är du på riktigt? Tittat lite för djup i nattvarden?
Senast redigerad av madtop 2018-01-27 kl. 23:36.
Citera
2018-01-27, 23:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Vad menar du? Det är så klart samma sol

Svara på frågan, du vet väl hur en spegel fungerar. Menar du att enbart en enda person kan se en lampa i en stor spegel?

Citat:
Hur kan man avgöra jordens form, platt eller rund, genom ett perspektiv som dras till en punkt?

Du förstår väl att varje objekt har sin egna "punkt"?
Det är inte så att det finns någon mystiskt och magisk punkt på riktigt?
Och att alla objekt dras till denna punkt?

Varje objekt har sin egna punkt den dras till. Står däremot tex fyrkantiga objekt i parallellt bredvid varandra så kommer dessa objekt "dras" till samma punkt.
men står två kuber bredvid varandra men inte rakt och fint utan helt olika så kommer dessa två kuber har helt egna punkter dom "dras" till.

Och jorden som är ett klot har inte någon punkt den kan dras till på det sättet. Däremot ser du alla objekt PÅ jorden följer perspektivets "lagar".
Citera
2018-01-27, 23:37
Medlem
Citat:
Det här är absurditeter som gränsar till vansinne.
Land och vatten reser sig inte upp till himlen. Land, vatten och himmel möts i punkt som ligger under dina ögons horisontalplan.

Och nej, du befinner dig inte i en grop.
Var börjar himlen? I horisonten skulle jag säga. Om jag står på en plats med utsikt så reser sig landmassa/vattenmassan upp i ögonhöjd vid horisonten och så sker i 360 grader oavsett om massan jag observerar befinner sig ovan eller nedanför mig. Hur kan man med sådana förutsättningar avgöra jordens form?
Citera
2018-01-27, 23:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Var börjar himlen? I horisonten skulle jag säga. Om jag står på en plats med utsikt så reser sig landmassa/vattenmassan upp i ögonhöjd vid horisonten och så sker i 360 grader oavsett om massan jag observerar befinner sig ovan eller nedanför mig.

Nej, varken landmassa eller vattenmassa reser sig upp. De ligger under din ögonhöjd. Om du inte står i en grop.

Föreslår att du släpper dina religiösa pamfletter, ger dig ut i verkligheten och mäter vinkeln till horisonten.

Citat:
Hur kan man med sådana förutsättningar avgöra jordens form?

Det är inte så man avgör jordens form.
Man avgör jordens form genom att t.ex titta på stjärnorna.
Senast redigerad av madtop 2018-01-27 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in