2018-01-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har också tänkt på att det nog fanns ett avskedsbrev. Men som mördare vill man kanske försköna sitt eftermäle åtminstone lite grann? Det är inte säkert att han är helt sanningsenlig i brevet, och om han sen mådde mycket dåligt kanske han inte orkade skriva mer än "förlåt".

Stackars pappan, bor han ensam på gården nu? Hoppas han har nån hos sig.

Ja hoppas det
tragisk historia
Citera
2018-01-27, 23:10
Medlem
Citat:
Motivet är fortfarande ett mysterium när polisen kliver in i hans hem och gör beslag. Men sen ganska snabbt efteråt, antar jag, så är motivet plötsligt uppenbart för inblandade?

Jag blir inte klok på det.

Ja, det går inte att få ihop det riktigt.

I det officiella pressmeddelandet från polisen om "Veckans Brott" skriver gärningsmannaprofilgruppen:

Citat:
Motivbilden för mordet är i själva verket uppenbar för den som är insatt i utredningen

Samtidigt säger spaningsledningen (Göran Arvidsson) i "Veckans Brott" (efter den misstänkte gärningsmannens död):

Citat:
Sen är det ju klart att vi hellre velat kunna gripa gärningsmannen för att hålla förhör med honom, och på ett sånt sätt få ut motivet. Nu får vi försöka jobba på ett annat sätt för att få reda på motivet då.

Det hänger inte ihop: Motivet kan ju inte samtidigt vara uppenbart och behöva tas reda på.

Vill man vara snäll och försöka synka ihop de motstridiga beskeden från polisen så kan det ju möjligen vara så att den "uppenbara motivbilden" syftar på den generella gärningsmannaprofilen man gjorde från början och "behovet att ta reda på motivet" på den faktiska situationen/identiferade gärningsmannen. Eller så har man hittar något som gjort att det snabbt (från inspelningen av Veckans Brott till utskicket av pressmeddelandet) gått från "ingen aning" till "klart som korvspad".

Men det finns skäl för polisen att förtydliga sig om motivbilden, helt klart.
Senast redigerad av eleocharis 2018-01-27 kl. 23:17.
Citera
2018-01-27, 23:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Motivet är fortfarande ett mysterium när polisen kliver in i hans hem och gör beslag. Men sen ganska snabbt efteråt, antar jag, så är motivet plötsligt uppenbart för inblandade?

Jag blir inte klok på det. Polisen måste hittat nåt där. Det var väl därför jag glömde tolka beslag som kläder.

Låter som en rimlig slutsats.
För vi har väl hört att man inte haft motivbild tidigare, utan tvärtom?
De kan förstås var att de har haft en bild av motivet, men har hemlighållit det av utredningstekniska skäl?
Att tillsammans, inte enskilt utgör tekniskt bevis, vittnesmål, obduktion mm får man en klar bild av motivet?
Citera
2018-01-27, 23:24
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleocharis
Ja, det går inte att få ihop det riktigt.

I det officiella pressmeddelandet från polisen om "Veckans Brott" skriver gärningsmannaprofilgruppen:

Samtidigt säger spaningsledningen (Göran Arvidsson) i "Veckans Brott" (efter den misstänkte gärningsmannens död):

Det hänger inte ihop: Motivet kan ju inte samtidigt vara uppenbart och behöva tas reda på.

Vill man vara snäll och försöka synka ihop de motstridiga beskeden från polisen så kan det ju möjligen vara så att den "uppenbara motivbilden" syftar på den generella gärningsmannaprofilen man gjorde från början och "behovet att ta reda på motivet" på den faktiska situationen/identiferade gärningsmannen.

Men det finns skäl för polisen att förtydliga sig om motivbilden, helt klart.
Man kan ju börja fundera på vems fel det är att Leif GWP kom med så många "faktafel" i programmet. Det är en sak att låta locket ligga på, en annan sak att ljuga för massmedia. Eller också har vi den klassiska situationen där journalisterna fyllde i lite som dom ville i kunskapsluckorna.
Citera
2018-01-27, 23:25
Medlem
"Veckans Brott" och gärningsmannaprofilgruppen med Eva von Vogelsang fortsätter sin träta. Programledaren för "Veckans Brott" säger enligt Expressen/GT att man kommer ta upp polisens anklagelser om faktafel och spekulationer i nästa program (på tisdag 30 januari). Det är väl tveksamt om det kommer framgå så mycket mer om motivet där men kanske ramlar något nytt ned när de bråkar om vem som har mest fel.

https://www.expressen.se/gt/kvartofts-besked-efter-harda-kritiken-mot-veckans-brott/
Senast redigerad av eleocharis 2018-01-27 kl. 23:26. Anledning: förtydligande av källa
Citera
2018-01-27, 23:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Låter som en rimlig slutsats.
För vi har väl hört att man inte haft motivbild tidigare, utan tvärtom?
De kan förstås var att de har haft en bild av motivet, men har hemlighållit det av utredningstekniska skäl?
Att tillsammans, inte enskilt utgör tekniskt bevis, vittnesmål, obduktion mm får man en klar bild av motivet?
Ja, det stod i texten som jag länkade till, att motivet var ett "mysterium".

Sex går bort, rån går bort, hämnd går förmodligen bort... vansinnesdåd borde gå bort när det knappast räknas som uppenbart motiv...
Citera
2018-01-28, 00:17
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:

Jag blir inte klok på det. Polisen måste hittat nåt där. Det var väl därför jag glömde tolka beslag som kläder.

Hämnd för något kanske? Det kanske inte var en random oskyldig tant?
Citera
2018-01-28, 01:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vid vansinnesdåd brukar motiven vara så luriga att dom är svåra att förstå för en utomstående. Så det kan knappast räknas till "uppenbart motiv", dessutom var motivet okänt fram till att polisen klev in i hans hem och gjorde "fynd". Men kan ju undra vad det är för fynd? För inget skulle ju saknas på fyndplatsen berättade polisen i ett tidigt skede. Sen var det inte frågan om sexbrott heller, så, jag går verkligen bet här.

Inte sex, inte rån. Hur många "uppenbara motiv" kan det finnas egentligen?

Det fanns en Mar*tin Hylander som friend på GM:s feja. Har det klarlagts om denne är närmare släkt med BO?
Citera
2018-01-28, 01:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det stod i texten som jag länkade till, att motivet var ett "mysterium".

Sex går bort, rån går bort, hämnd går förmodligen bort... vansinnesdåd borde gå bort när det knappast räknas som uppenbart motiv...

Kan något sånt som "plötslig vrede" eller "avsikt att döda", eller "avsikt att skada utan hänsyn till risken att döda" utgöra "motiv"?

Om man vet att killen sprungit på andra och kanske är påtänd så kan man möjligen deducera att han försöker mucka och letar efter ngn som ska snäsa till åt honom, och som han kan tjonga till....

Och om sen överlagt motiv saknas...
Citera
2018-01-28, 03:17
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Så att vara fattig är den största risken? Det verkar ju vara det enda som är belagt här..
Det får jag verkligen inte hoppas

Så klart inte. Boken är ca 5 cm tjock och ger en grund förståelse för de vanligaste psykiska sjukdomarna. Börjar vara ett bra tag sedan boken gavs ut. Det är inte alltid så enkelt att det går att beskriva svart eller vitt.
Senast redigerad av greta-forveten 2018-01-28 kl. 03:48.
Citera
2018-01-28, 03:40
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Hämnd för något kanske? Det kanske inte var en random oskyldig tant?
Tanten var på fel plats vid fel tillfälle.
Uppenbart motiv låter ju då märkligt.
Om inte uppenbart motiv har varit just att gärningsmannen beslutat sig för att döda random.
Citera
2018-01-28, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det fanns en Mar*tin Hylander som friend på GM:s feja. Har det klarlagts om denne är närmare släkt med BO?

Ja, det har diskuterats i tråden tidigare, och det finns inget som tyder på det. Hylander är ett förhållandevis vanligt efternamn i denna trakt - det finns 15 vuxna personer Hylander med postadress Ulricehamn och är vanligt på andra orter i området, men det finns inte en enda Hylander med postadress Åmål, Alvesta eller Växjö t.ex. Så jag tror inte det behöver grävas vidare i.

(Sedan beror det förstås på vad man menar med "närmare släkt" - eftersom det finns många Hylander i trakten finns det säkert en del släktkopplingar på lite längre håll.)
Senast redigerad av eleocharis 2018-01-28 kl. 07:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in