2018-01-27, 22:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vid vansinnesdåd brukar motiven vara så luriga att dom är svåra att förstå för en utomstående. Så det kan knappast räknas till "uppenbart motiv", dessutom var motivet okänt fram till att polisen klev in i hans hem och gjorde "fynd". Men kan ju undra vad det är för fynd? För inget skulle ju saknas på fyndplatsen berättade polisen i ett tidigt skede. Sen var det inte frågan om sexbrott heller, så, jag går verkligen bet här.

Inte sex, inte rån. Hur många "uppenbara motiv" kan det finnas egentligen?

Oj, fynd?
Det har missat.
Om du minns var du läste det kanske du kan länka?
Man blir mer och mer nyfiken på vad som kan följa....
"Fynden" kanske har varit svaret på allt?
Citera
2018-01-27, 22:34
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Manodepressiva schizofrena personer har många gånger ett avvikande beteende i sin akuta sjukdomsfas. Både manodepressivitet och schizofreni kan vara ärftliga sjukdomar. Så klart spelar uppväxt roll. Söker man nog mycket så hittar man fel och brister i varje människas uppväxt. Dessa fel och brister leder så klart inte alltid till mord. Manodepressivitet i kombination med schizofreni leder även det väldigt sällan till mord. Det har hänt att manodrepresiva schizofrena har dödat likaväl som det har hänt att personer som har blivit misshandlade som barn har dödat. Varje människa är unik och profilering kan visa om det är en psykiskt sjuk som mördat kaotiskt eller om en psykiskt frisk person har mördat planerat och genomtänkt. En profilering visar inte om en gärningsman eller gärningskvinna har haft en dålig uppväxt miljö. Av 2 personer med samma psykiska sjukdom varav den ena är rik och den andra är fattig så är det den som är fattigast som utvecklar en svårare sjukdomsbild än den som är rik. Detta om hur ekonomin påverkar psykisk ohälsa kan du läsa om i Cullenberg s bok Dynamisk psykiatri och just detta att du är fattig kan du inte klandra någon för. Fattig uppväxt har många barn i dag och den psykiska ohälsan växer. Ett mega stort samhälls problem. Vi menar samma sak men uttrycker oss olika. Miljö spelar så klart en roll men eftersom den psykiska sjukdomen är ärftlig så behöver det inte vara uppfostran eller föräldrars sätt att behandla barnet på som leder till att den som är psykisk sjuk mördar. Det är den psykiska sjukdomen som leder till mord eller hallucinationer om du är drogpåverkad.

Har inget att invända förutom mot kategorierna kaotisk/organiserad gärningsperson som har visat sig vara lite av en falsk dikotomi, då det på en brottsplats kan finnas fynd som tyder på en mix. Många seriebrottslingar förfinar också sitt MO över tid.

Hur som, det är viktigt som du säger att behandla varje fall unikt. Det finns ingen färdig profil som pekar ut någon särskild person. Allt man gör som profilerare måste utgå från de forensiska bevisen, man kan aldrig börja i andra änden om man vill vara trogen den vetenskapliga metoden.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-01-27 kl. 22:43.
Citera
2018-01-27, 22:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sen undrar jag än en gång om dessa vittnesmål från motionsspåret den dagen Liselotte Hylander blev mördad..
Jag trodde innan att ingen hade larmat polisen om denne kille, men är nu inte lika säker.
Tror nu att flera ringde polisen denna dag på grund av killens märkliga och obehagliga beteende.
Hade ju varit vid flera tillfällen också
Vad gjorde polisen? Åkte ut dit? Nej det verkar inte så..

Det hade varit mycket enkelt att avvärja denna tragiska historia.
Förmodligen hade de fått tag i killen eller i alla fall visat sig och skrämt bort honom..
Vad gjordes innan egentligen? Jag vet att detta är vagt att gå på, men det var flera som skrämdes
Precis. Jag har en känsla av att polisen fick in ett flertal samtal om den här killen men att dom struntade i att åka ut och kolla.

Den här polisutredningen borde granskas eftersom mgm tog livet av sig. Men jag tror att polisen kommer kasta nåt litet köttben till allmänheten och hoppas på att alla blir belåtna så att hela saken kan falla i glömska sen.
Citera
2018-01-27, 22:45
Medlem
Citat:
Kunde inte sagt det bättre själv!

I början gick polisen ut med en varning till folk att inte röra sig ensamma i spåren. Och nu verkar dom inte vilja berätta varför.

Varningen i början var ju baserad på gärningsmannaprofilgruppens arbete - där bedömde man det tydligen baserat på tillvägagångsättet och andra omständigheter som sannolikt att det fanns risk för upprepning.

Nu när man identifierat en GM så får man ju undersöka det faktiska fallet istället för att "gissa" baserat på andra fall, pyskologi m.m. Det kanske inte fanns risk för upprepning när man tittar på vem som faktiskt utförde det och varför.

Och återigen: Jag tror vi kommer att få lite mer kött på benen från polisen när de slutfört förundersökningen. Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg: (FB) Liselotte Hylander misstänks mördad under motionsrunda i Ulricehamn 2017-10-24
Citera
2018-01-27, 22:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oj, fynd?
Det har missat.
Citat:
Det finns också andra saker som styrker polisens uppgifter om att det handlar om rätt person, skriver Borås Tidning.

Det finns en del beslag som gjorts i anslutning till att han anträffades. Men dna:t är det viktigaste, säger Göran Arvidsson, biträdande spaningsledare.

Flera vittnen ska också ha gjort iakttagelser av mannen runt brottstiden

– Det styrker vår uppfattning, säger Göran Arvidsson till Borås Tidning.

Motivet ännu ett mysterium

Polisen har däremot inte identifierat något motiv – det är bland annat det den fortsatta utredningen kommer att syfta till.
https://www.expressen.se/gt/dna-traff-i-ulricehamnsmordet/

Han använder "beslag". Fast det kanske bara syftade på mgms kläder kanske? Jag tolkade det nog lite slarvigt.
Citera
2018-01-27, 22:49
Medlem
Citat:
Oj, fynd?
Det har missat.

De enda fynd som gjorts i bostaden som man gått ut med är ju att man påträffat kläder som stämmer överens med dem som vittnena observerat (parkasjacka, Converse-skor, stickad svart mössa), vilket stärkt polisen i övertygelsen om att det var rätt person (om nu DNA och självmordet inte var tillräckligt).

I övrigt har jag inte sett något om "fynd" - och då har jag följt vad som skrivits om detta lite intensivare än vad som kanske är hälsosamt... Men har ReedMe info om andra fynd så vore det intressant.
Citera
2018-01-27, 22:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleocharis
Varningen i början var ju baserad på gärningsmannaprofilgruppens arbete - där bedömde man det tydligen baserat på tillvägagångsättet och andra omständigheter som sannolikt att det fanns risk för upprepning.

Nu när man identifierat en GM så får man ju undersöka det faktiska fallet istället för att "gissa" baserat på andra fall, pyskologi m.m. Det kanske inte fanns risk för upprepning när man tittar på vem som faktiskt utförde det och varför.

Och återigen: Jag tror vi kommer att få lite mer kött på benen från polisen när de slutfört förundersökningen. Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg: (FB) Liselotte Hylander misstänks mördad under motionsrunda i Ulricehamn 2017-10-24
Det är klart. Men Ulricehamnsborna kanske känner sig lite snopna om dom inte får veta nåt om killens beteende där i spåren och varför dom skulle akta sig för honom? Hur uppförde han sig? Finns det ytterligare 1300 killar i kommunen som lider potentiell risk att bete sig likadant? När ska man akta sig?
Citera
2018-01-27, 22:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
https://www.expressen.se/gt/dna-traff-i-ulricehamnsmordet/

Han använder "beslag". Fast det kanske bara syftade på mgms kläder kanske? Jag tolkade det nog lite slarvigt.

Jag har ju läst den artikeln. Man har sitt filter på när man läser. Reagerade inte på ordet.
Tror jag direkt tolkade det som att det var de kläder som den person som strukit omkring på Lassalyckan den dagen beskrevs bära, överensstämde med kläder man hittade i bostaden.

Det kan ju har varit något helt annat.
Senast redigerad av notknapparen 2018-01-27 kl. 23:00.
Citera
2018-01-27, 22:57
Medlem
"Fyndet" kanske är ett brev, ett erkännande - förutom kläder då
Citera
2018-01-27, 22:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
man
Jag har ju läst den artikeln. Man har sitt filter på när man läser. Reagerade inte på ordet.
Tror jag direkt tolkade det som att det var de kläder som den person som strukit omkring på Lassalyckan den dagen beskrevs bära, överensstämde med kläder man hittade i bostaden.

Det kan ju har varit något helt annat.
Motivet är fortfarande ett mysterium när polisen kliver in i hans hem och gör beslag. Men sen ganska snabbt efteråt, antar jag, så är motivet plötsligt uppenbart för inblandade?

Jag blir inte klok på det. Polisen måste hittat nåt där. Det var väl därför jag glömde tolka beslag som kläder.
Citera
2018-01-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Manodepressiva schizofrena personer har många gånger ett avvikande beteende i sin akuta sjukdomsfas. Både manodepressivitet och schizofreni kan vara ärftliga sjukdomar. Så klart spelar uppväxt roll. Söker man nog mycket så hittar man fel och brister i varje människas uppväxt. Dessa fel och brister leder så klart inte alltid till mord. Manodepressivitet i kombination med schizofreni leder även det väldigt sällan till mord. Det har hänt att manodrepresiva schizofrena har dödat likaväl som det har hänt att personer som har blivit misshandlade som barn har dödat. Varje människa är unik och profilering kan visa om det är en psykiskt sjuk som mördat kaotiskt eller om en psykiskt frisk person har mördat planerat och genomtänkt. En profilering visar inte om en gärningsman eller gärningskvinna har haft en dålig uppväxt miljö. Av 2 personer med samma psykiska sjukdom varav den ena är rik och den andra är fattig så är det den som är fattigast som utvecklar en svårare sjukdomsbild än den som är rik. Detta om hur ekonomin påverkar psykisk ohälsa kan du läsa om i Cullenberg s bok Dynamisk psykiatri och just detta att du är fattig kan du inte klandra någon för. Fattig uppväxt har många barn i dag och den psykiska ohälsan växer. Ett mega stort samhälls problem. Vi menar samma sak men uttrycker oss olika. Miljö spelar så klart en roll men eftersom den psykiska sjukdomen är ärftlig så behöver det inte vara uppfostran eller föräldrars sätt att behandla barnet på som leder till att den som är psykisk sjuk mördar. Det är den psykiska sjukdomen som leder till mord eller hallucinationer om du är drogpåverkad.

Så att vara fattig är den största risken? Det verkar ju vara det enda som är belagt här..
Det får jag verkligen inte hoppas
Citera
2018-01-27, 23:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
"Fyndet" kanske är ett brev, ett erkännande - förutom kläder då
Jag har också tänkt på att det nog fanns ett avskedsbrev. Men som mördare vill man kanske försköna sitt eftermäle åtminstone lite grann? Det är inte säkert att han är helt sanningsenlig i brevet, och om han sen mådde mycket dåligt kanske han inte orkade skriva mer än "förlåt".

Stackars pappan, bor han ensam på gården nu? Hoppas han har nån hos sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in