2018-01-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, vi vet att t.ex. PM tillhör den där lömske planerande typen av psykopater. Som kan samla information i månad efter månad, innan han slår till. Utan att lämna spår. I Emelies fall fanns inga spår, pga av placeringen av kroppen.

Undra hur länge PM jobbade/hade kontakt med propellfabriken?

PM har alltid ett "fritt handlingsutrymme" som han skapat sig själv och odlat flitigt dvs en MYT som inget begrepp om tid, bär inte klocka, uppfinnare, ingen vet var han är, kommer och går, han får ideér".

Egentligen ett perfekt alibi-skapande, som ger honom oanade friheter.

Vi VET nu att han haft 5 månader på sig att, i stillhet och obemärkt, planerat detta brott mot Kim Wall. Ingen har anat eller märkt något, förrän han slår till.

Att detta sätt att "arbeta" på skulle vara nypåkommet (märkligt ord) finner jag snarast osannolikt.

Tack för välskrivet och helt vettigt inlägg.

Jag håller med om allt.

Hans kontakter med fabriken och brodern och Madsens tillstånd vid tidpunkten för Emelies försvinnande kommer att hårdgranskas.
Citera
2018-01-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för välskrivet och helt vettigt inlägg.

Jag håller med om allt.

Hans kontakter med fabriken och brodern och Madsens tillstånd vid tidpunkten för Emelies försvinnande kommer att hårdgranskas.

Kollat hans blogg och han var iallafall inte aktiv på bloggen 10 juli 2016.
Citera
2018-01-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det du skriver om " fritt handlingsutrymme" är interessant. Madsen hadde ju sin "dödsporr" på värkstan. Han "arbetade" ju jämt, sent och tidigt, helgar och vardagar Vad vet vi, kanske spenderade han mycket av "dom sena timmarna" på att kolla på porr och tenka ut nya bestialiteter?(spekulationsvarning) Seriemördare?

Det fanns väl ingen som hade kontroll om han de facto "jobbade" på nätterna/helgerna annat än att PM påstod det. Däremot bodde han och sov där.

Misstänker det också var en MYT skapad av honom själv.
Citera
2018-01-27, 22:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Vet du hur många SMS det var då? Eftersom du anser dig befogad att säga att det verkade som att hon smsade hela tiden från att de lade ut, i två timmar, så borde du ha den informationen.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-24-kim-walls-kaereste-fortaeller-for-foerste-gang-om-forloebet-op-til-den

"Hela tiden" skrev jag aldrig. Men det står ju att "De følgende timer fik kæresten flere beskeder fra Kim Wall". Om du kollar på foton och filmer från utfärden, så står hon också hela tiden och fipplar med mobilen. Fjortisbeteende! Nu säger jag inte att hon blev mördad p.g.a. det , men man kan faktiskt bli förbannad när man är tillsammans med någon, och ger av sig själv och sin tid, fast man kanske hade haft viktigare saker att göra, och personen uppenbarligen tycker att den eller de h*n kommunicerar med i mobilen är viktigare. Det har jag själv upplevt.
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-27 kl. 22:47.
Citera
2018-01-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men VAD är detta? Någon som kan läsa? OBS betalartikel, men nu blev man ju sjukt nyfiken, alltså! "Han kom och satte sig vid elden"?!! Madsen..?

https://www.bt.dk/danmark/kim-wall-boede-doer-om-doer-med-peter-madsen-han-kom-og-satte-sig-ved-baalet

Jag kunde trycka på en "gratis i dag" och läsa.
Citera
2018-01-27, 22:49
Medlem
Men snälla ni, som dominerat kommentarerna det senaste, och flera av er är i topp sett övertrådens längd:

Hur kan ni motivera er till totalt osorterat och irrelevat pladder och allsköns sidospår, hela tiden? Jag är i grunden intresserad av fallet, men får hoppa över en massa, för vem orkar lyssna på några få, som verkar ha det som jobb eller terapi att kommentera?

Nåväl, jag kommer att bli bemött med att det är ett öppet forum, och vem som helst får skriva (nästan) vad som helst. Och jag köper det som en god grundide, men försöker att ransonera, men erkänner, har någon gång gjort samma tabbe, att bita fast vid ovidkommande detaljer, men sällan skapat divergens, "ämnesflykt", vilket är predominant nu, enligt mig.

Istället vill jag vill gärna höra funderingar kring rättegången, hur kommer åklagarsidan att styra förhandlingarna, när/om kommer försvaret med möjliga överraskningar?

Är beredd på påhopp, tar dom......önskar bara ett "lyft" i en i övrigt mycket intressant tråd.
Citera
2018-01-27, 22:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Jag kunde trycka på en "gratis i dag" och läsa.

Ja, nu kunde jag också det! Skumt! Det var alltså inte vid K:s fest som M kom och satte sig vid bålet, som rubriksättaren kanske ville att man skulle tro. Tänkte väl! Men när man läst om gemenskapsområdena - baren, grillplatsen - alldeles nära, där de båda bodde, så tänker jag att det vore mera konstigt om de aldrig stött på varandra. Två barnfria människor med ungdomlig livsstil - de var säkerligen ute på kvällarna och sökte sällskap ibland.
Citera
2018-01-27, 22:57
Medlem
Citat:
Men VAD är detta? Någon som kan läsa? OBS betalartikel, men nu blev man ju sjukt nyfiken, alltså! "Han kom och satte sig vid elden"?!! Madsen..?

https://www.bt.dk/danmark/kim-wall-boede-doer-om-doer-med-peter-madsen-han-kom-og-satte-sig-ved-baalet

Så då är det helt plötsligt legalt? Ja, ja du ändrar regler lite hur du vill?

En ren tidningsanka.
Citera
2018-01-27, 22:58
Medlem
Citat:
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-24-kim-walls-kaereste-fortaeller-for-foerste-gang-om-forloebet-op-til-den

"Hela tiden" skrev jag aldrig. Men det står ju att "De følgende timer fik kæresten flere beskeder fra Kim Wall". Om du kollar på foton och filmer från utfärden, så står hon också hela tiden och fipplar med mobilen. Fjortisbeteende! Nu säger jag inte att hon blev mördad p.g.a. det , men man kan faktiskt bli förbannad när man är tillsammans med någon, och ger av sig själv och sin tid, fast man kanske hade haft viktigare saker att göra, och personen uppenbarligen tycker att den eller de h*n kommunicerar med i mobilen är viktigare. Det har jag själv upplevt.

Jo, det gjorde du, du skrev exakt "hela tiden":

Citat:
Många kvinnor börjar i och för sig smutta på vinet, medan de lagar maten till festen... så det vet vi inte. Faktum är, att om hon var lite berusad när hon fick erbjudandet att åka ensam med honom på ubåten, så kan det förklara hur hon kunde ta den risken. Det kanske han hade räknat med också? Han kan ju ha känt till avskedsfesten, om han följt henne på sociala media. Eller så spetsade han kanske teet med något lugnande..?

Jag menar, att hon började inte messa när dom redan var försenade, för att lugna dom på land som kanske började bli oroliga, som någon föreslog. Hon messade ju hela tiden från att de lagt ut, verkar det. (Barnsligt. Är glad att ingen i min familj håller på så... vem har ens tid att läsa och svara på sådana meningslösa mess au masse?) Sedan, när de väl var på havsbottnen, kunde hon ju inte messa mer.

JAG tycker också att det är sjukt irriterande när folk ska hålla på med sina mobiler hela tiden, framförallt om en umgås. Men det har inte med saken att göra. Det jag ville påpeka här är att du än en gång bara skriver vad som passar dig i stunden, utan belägg. Du sammanfattar information som du tagit in och återger den som den ser ut enligt dina egna mentala filter. Vilket är normalt och väcker oftast inte uppseende om en har "normala" filter, men dina är helt åt helvete! Det som gör det hela ännu värre är att du en kort tid därefter inte ens minns vad du skrivit och än mindre bryr dig om att kolla en sida tillbaka. Men den här gången skrev du faktiskt "verkar det" (sic!), vilket du inte alltid gör när du fabulerar och spekulerar, så det ska du ha en liten klapp på huvudet för.

edit: jag såg dokumentären, skummade igenom artikeln du länkade, men hittar inga uppgifter om hur många SMS hon skickat. Alltså har du återigen inget belägg för det du skriver
Citera
2018-01-27, 22:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så då är det helt plötsligt legalt? Ja, ja du ändrar regler lite hur du vill?

En ren tidningsanka.

Det går att läsa gratis just nu. Och ja, det var en lurig rubrik, men ändå med intressant information. Jag tror fortfarande att det finns more than meets the eye här.
Citera
2018-01-27, 23:01
Medlem
Citat:

...eller så tog hon foton, anteckningar och/eller gjorde inspelningar med mobilen. De frilansjournalister jag haft att göra med (och en del anställda journalister för den delen) har gjort just detta. Även om foton inte ska användas i det färdiga reportaget så används de för att ha som dokumentation och referenser när artiklar eller reportage sedan ska skrivas.

Sitter jag i en intervjusituation blir jag snarast ganska irriterad över att intervjuaren INTE antecknar, fotar, spelar in eller "fipplar" med mobil/padda för det innebär i så fall att de inte gör sitt jobb...
Citera
2018-01-27, 23:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jo, det gjorde du, du skrev exakt "hela tiden":

JAG tycker också att det är sjukt irriterande när folk ska hålla på med sina mobiler hela tiden, framförallt om en umgås. Men det har inte med saken att göra. Det jag ville påpeka här är att du än en gång bara skriver vad som passar dig i stunden, utan belägg. Du sammanfattar information som du tagit in och återger den som den ser ut enligt dina egna mentala filter. Vilket är normalt och väcker oftast inte uppseende om en har "normala" filter, men dina är helt åt helvete! Det som gör det hela ännu värre är att du en kort tid därefter inte ens minns vad du skrivit och än mindre bryr dig om att kolla en sida tillbaka. Men den här gången skrev du faktiskt "verkar det" (sic!), vilket du inte alltid gör när du fabulerar och spekulerar, så det ska du ha en liten klapp på huvudet för.

edit: jag såg dokumentären, skummade igenom artikeln du länkade, men hittar inga uppgifter om hur många SMS hon skickat. Alltså har du återigen inget belägg för det du skriver

Fast du måste lära dig lite retorik och sådant. "hela tiden" behöver inte betyda "konstant". Precis som "alltid" inte behöver betyda "varje gång". Det är ordvändningar, sådant man säger. Googla "hyperbol" t.ex.. Bara autister tolkar bokstavligt.
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-27 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in