2018-01-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Är enig med dig. Detta borde verkligen framföras - och med emfas dessutom.

Åkesson och partiet måste höja rösten, tonläget och verkligen verbalt påvisa, förklara och belysa vad som sker i landet (ekonomiskt, finansiellt, socialt, kulturellt, politiskt, etc.) om de vill fortsätta att klättra i opinionen. Om folk i allmänhet tror att invandringen i praktiken numera är noll och att läget i landet är helt under kontroll - med undantag av några få kriminella gäng i Malmö och några bråkstakar i förorterna - då kommer SD på sin höjd att stå och stampa i opinionen.

Åkesson och partiet måste vrida upp termostaten rejält snart och verkligen på allvar börja förklara för folk vad massmigration och släpphänt politik leder till. De måste förklara vad som kommer att hända med välfärdssamhället, pensionerna, sjukvården, skolan, äldrevården, kommunala satsningar... de måste förklara för folk att pengar kommer att tas från folket och omfördelas till det politikerna önskar. Om SD vill bli en stor poän finns det hmostaten ordentligt nu.
Peakar moderaterna nu, och SD vid valet kan det nog är bra. Men jag är, som ni, lätt oroad över SD passivitet. Var är de numera på sociala medier? Var är de smarta marknadsföringsdragen? Jag hoppas att de har några ess i rockarmen, eller snarare förutsätter det, för de har varit, som det framstår, skamlöst passiva under alldeles för lång tid. Men som sagt, det gäller att peaka vid rätt tillfälle, så än finns det hopp.
2018-01-26, 21:10
Medlem
Mellbergans avatar
När är nästa partiledardebatt i SVT/TV4-studion? Där har Åkesson sin chans att massivt konfrontera hycklarna Kristersson och Löfven inför miljoner TV-tittare.

Jag tror den stora nyckeln ligger i att vid varje tillfälle som ges beskyllda Kristersson och Löfven för att vilja ha en enorm invandring. Nu har ju Åkesson börjat göra detta, dock i för liten utsträckning fortfarande. Förhoppningsvis kommer budskapet att Löfven/Kristersson är för en helt enorm invandring fram förr eller senare för gemene väljare innan valet 2018.

När kommer Alliansens gemensamma partiprogram? Vid det tillfället kan de komma att grillas ordentligt av SD, då jag utgår att de tre övriga partierna i Alliansen kommer få igenom en hel del skit som går emot Moderaternas "nya" stramare inriktning.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-26 kl. 21:14.
2018-01-26, 23:32
Medlem
Erik Östs avatar
Vem bryr sig om opinionsmätningar ?
Korkade kappvändare bara!

Tyvärr blir det inga större förändringar efter valet i höst.
Det kräver att SD kan bilda en majoritets-regering och det är i princip omöjligt.
Ingen vill ju samarbeta med dom.
(51% är också helt orealistiskt...)

Nå får helt enkelt lära er att stå ut och leva på gamla minnen när sverige fortfarande fungerade .

Personligen har jag slutat rösta för demokrati med ett land fullt av nötter är det ingen mening med det längre.
Dessutom kan man säga "vad va det jag sa" med gott samvete
2018-01-27, 00:25
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
...
Personligen har jag slutat rösta för demokrati med ett land fullt av nötter är det ingen mening med det längre.

Det kanske stämmer, men det är en losermentalitet. Jag säger hellre "jag gjorde det jag kunde".
2018-01-27, 01:19
Medlem
Citat:
Det kräver att SD kan bilda en majoritets-regering och det är i princip omöjligt.

Hoppas innerligt att partierna innan valet just trumpetar ut detta!
Som enda oppositionsparti kommer SD få minst 5 % extra röster!
2018-01-27, 06:50
Medlem
8711s avatar
Månadssnittet har stabiliserats på runt 18%, kan man säga att detta är en grund gällande Sverigedemokraternas valresultat vid ett val idag. Alltså den nya mer trogna hårda kärnan? Kan den vara runt 18% som det ska mycket till om dom skulle rösta på något annat oavsett vad?
2018-01-27, 08:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Månadssnittet har stabiliserats på runt 18%, kan man säga att detta är en grund gällande Sverigedemokraternas valresultat vid ett val idag. Alltså den nya mer trogna hårda kärnan? Kan den vara runt 18% som det ska mycket till om dom skulle rösta på något annat oavsett vad?

jag tror sentios 20 % är den hårda kärnan som definitivt gått över till SD och som kommer rösta på dem oavsett de olika "avslöjanden" media har på lager och kommer släppa inför valet.

Sedan finns ca 10 % rörliga väljare som kan tänka sig SD. Båda dessa grupper kommer öka lite fram till valet men i stort sett kommer dagssituationen i landet, och hur den framställs i media, att avgöra om SD får 20, 25 eller 30 %.
2018-01-27, 08:37
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Vem bryr sig om opinionsmätningar ?
Korkade kappvändare bara!

Nå får helt enkelt lära er att stå ut och leva på gamla minnen när sverige fortfarande fungerade .

Behövs inga 51% för absolut majoritet ,lär räcka lätt med 45% för kvalificerad majoritet,kan tom bara drygt 40% ,och ligger SD på kring 30 idag som många misstänker är det ingen omöjlighet. och fattas bara några procent blir det ändå svårt för övriga partier att både fälla SD ,men framför allt bilda en egen regering,då skulle SD kunna gå genom valperioden på lösa allianser vid fråga efter fråga. alternativet är nyval ,och tvingar övriga partier fram nyval bara för att man vägrar att samarbeta med SD ,så lär SD gynnas rejält vid det omvalet också.(Hade omval varit ett alternativ hade man utlöst det under den här valperioden) Så att rösta på SD är en plikt för alla svenska medborgare med fungerande hjärna.
2018-01-27, 09:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Vi har ju (som bekant) en del problem med att värdera SD-opinionen. Men oavsett var man lägger den nu gällande opinionsnivån, så gäller det ju att bedöma den dynamiska effekten av valrörelsen (och till viss del, vad som händer i samhället).

Att 18 procent är den "trogna hårda kärnan" tror jag är en rätt generös gissning. SD har funnits alltför kort tid för att skapa stabila, långsiktiga bindningar (typ, "en gång sosse, alltid sosse") och om det är förändringsönskan eller protest som är drivkraften kan man ju tänkas få det på andra sätt. Alla SD-väljare över 26 år (eller så) har ju svikit sina tidigare val (eller varit ointresserade) - båda delarna kan hända igen.

Svårt att tro att den nu gällande opinionen i sin helhet är låst till att i fortsättningen och mer eller mindre ovillkorligt välja SD.
2018-01-27, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi har ju (som bekant) en del problem med att värdera SD-opinionen. Men oavsett var man lägger den nu gällande opinionsnivån, så gäller det ju att bedöma den dynamiska effekten av valrörelsen (och till viss del, vad som händer i samhället).

Att 18 procent är den "trogna hårda kärnan" tror jag är en rätt generös gissning. SD har funnits alltför kort tid för att skapa stabila, långsiktiga bindningar (typ, "en gång sosse, alltid sosse") och om det är förändringsönskan eller protest som är drivkraften kan man ju tänkas få det på andra sätt. Alla SD-väljare över 26 år (eller så) har ju svikit sina tidigare val (eller varit ointresserade) - båda delarna kan hända igen.

Svårt att tro att den nu gällande opinionen i sin helhet är låst till att i fortsättningen och mer eller mindre ovillkorligt välja SD.

Minst 20% kan ha insett att de partier som har skapat så stora problem i samhället att det kan kallas lands- och folkförräderi är oförmögna till att vilja/kunna rätta till det de orsakat.

Dessutom skall det utkrävas ansvar efter alla fel - inte nya chanser eftr lite ändrad retorik.

Tror definitivt det har gått upp för fler än 20% att de blivit lurade i 30-40 år. Vad har man för alternativ då?
2018-01-27, 10:51
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Så att rösta på SD är en plikt för alla svenska medborgare med fungerande hjärna.

Säkerligen inser en mycket stor del av valmanskåren lägets allvar för vårt land...
2018-01-27, 12:30
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
[/b]

Säkerligen inser en mycket stor del av valmanskåren lägets allvar för vårt land...

T.o.m S-tatssvetsaren kanske börjar förstå allvaret!

Enligt SVT Nyheter/Expressen satsar S 100 miljoner, för att manipulera valmanskåren inför valet.

SD förväntas ändå att göra ett kanonval - och S-vetsaren avlägsnad...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in