2018-01-27, 12:11
Medlem
fendadens avatar
Det har funnits trådstarter på detta ämne förut, men de har ganska fort spårat ur och förpassats till papperskorgen efter ett tag.

Jag finner dock frågan intressant och aktuell, och skulle vilja uppmana till en seriös diskussion med genomtänkta inlägg. Det finns en massa trådar om invandring generellt, skriv gärna av er ilska där om ni är arga och kom tillbaks hit sen med ett kallt huvud.

Med utgångspunkt i Sveriges situation idag, hela samhällsförfallet som jag här inte behöver radda upp, så kan vi ana att det kokar ordentligt inom både poliskåren och militären. Vi har sett flertalet exempel på poliser som uttalat sig kritiskt i media om hur politikerna vansköter gränskontrollen, förorterna och så vidare. Det intressanta är att kritiken nu växer allt högre i "näringskedjan". Vi pratar polisintendenter, enhetschefer, regionschefer m.m. som alltmer öppet, i och med åsiktskorridorens sprängning (nåja) vågar sticka ut näsan i luften. Exemplen är otaliga, här listar jag två.

Igår nåddes vi exempelvis av nyheten att ÖB sparkar generalmajor Anders Brännström efter hans uttalande i DN den 14 januari om att vårt försvar är eftersatt : https://www.dn.se/nyheter/sverige/ob-sparkar-hog-militar-efter-kritiskt-uttalande-om-forsvaret/

Polisförbundet riktar kritik mot Dan Eliasson: https://www.svt.se/nyheter/polisforbundet-riktar-kritik-mot-rikspolischefen

En delfråga från mig är: Hur ser det ut i militären? Någon soldat som kan svara på om hur "snacket går", gärna i de högre rangerna?

En helt personlig reflektion: Jag tror att många av våra soldater börjar bli riktigt, riktigt arga. Speciellt dem som varit utlandsstationerade och har sett läget i länder som Syrien, Mali m.m. De har fått se både misären, människorna, kulturen, ja allt på nära håll. Min gissning är att de helst inte vill se samma utveckling i Sverige i längden.

Nästa delfråga: Hur många skulle behöva samlas ihop, av militär och polis för att gemensamt kunna storma riksdagen och ta över makten? Bortse ifrån hur "galet" detta låter när jag ställer frågan, men det är så statskupper går till som bekant. 5000? 10 000? Skulle de behöva ÖB på sin sida eller kan de "go rogue" som man säger?

Har vi exempel på riktigt lyckade statskupper och hur gick dem i såna fall till? Är det ens rimligt att detta, i teorin, kan ske i Sverige? Vi är varken med i NATO eller någon annan militär allians, även om vi har värdlandsavtal. Hur skulle omvärlden reagera? Antar att EU skulle införa någon form av handelsblockad, FN skulle kritisera oss i säkerhetsrådet m.m. Men skulle något allvarligt hända, såsom krigsförklaring från ett grannland?

Hur skulle folket reagera? Jag antar att de första veckorna skulle innebära någon form av anarki, men med ett effektivt maktskifte kan man snabbt stationera ut polis och militär på gatorna för att upprätthålla kontroll och ordning under den första kaotiska tiden.

Har säkert fler frågor men det var dessa jag kunde komma på nu. Som sagt, håll er gärna till topic och med seriösa inlägg. Oneliners och generella inlägg om invandringen och dess konsekvenser är ointressanta och inaktuella i denna tråd.

MOD får gärna omplacera om detta var fel plats för tråden!

Då kör vi!
Senast redigerad av fendaden 2018-01-27 kl. 13:08.
Citera
2018-01-27, 12:15
Medlem
ArchAngel161s avatar
Upp till oss om det ska bli möjlighet.

Vi skapar våran verklighet...
Senast redigerad av ArchAngel161 2018-01-27 kl. 12:30.
Citera
2018-01-27, 12:19
Medlem
Ts är helt fel ute. Det är bara några enstaka pensionerade poliser, som vågat sticka ut nästippen! En statskupp är helt orealistisk i Sverige. Militären utgörs av systemlojala muppar, liksom Säpo och polisen i stort. Att förfallet kunde gå så här långt, beror ju också på att det finns en bred folklig förankring och uppslutning bakom massinvandringen.
Citera
2018-01-27, 12:20
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArchAngel161
Jag är på. Har lust att döda dom flesta politiker. Jimmie Åkesson går fri från skuld.

Fast det är nog snarare fantasi. Upp till oss om det ska bli möjlighet.

Vi skapar våran verklighet...

Jag talar inte om att döda någon. Sker detta snyggt och effektivt behöver inte en enda människa dö. Du samlar ihop alla politiker och internerar dem, i fängelse eller liknande. När makten definitivt tagits över kan man antingen släppa dem fria eller ställa dem inför rätta - beroende på hur man ser på vissa saker.
Citera
2018-01-27, 12:21
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Ts är helt fel ute. Det är bara några enstaka pensionerade poliser, som vågat sticka ut nästippen! En statskupp är helt orealistisk i Sverige. Militären utgörs av systemlojala muppar, liksom Säpo och polisen i stort. Att förfallet kunde gå så här långt, beror ju också på att det finns en bred folklig förankring och uppslutning bakom massinvandringen.

Jag förstår dig, och håller delvis med. Jag har dock svårt att se att hela militären utgörs av systemlojala muppar. Det kan utläsas lite från mina frågor också, att jag talar om en förhållandevis liten grupp soldater och poliser som då i teorin skulle genomföra detta.
Citera
2018-01-27, 12:22
Medlem
CarolusXIIs avatar
Snacket går som i de flesta sociala sammanhang. Ingen speciell noja bland FM-anställda enligt min analys. Dock så tror jag att dessa ämnen tynger många och därför så undviker man att dra upp det för mycket. Folk inom FM/ Polisen/ Säpo mfl. har rätt så god insikt i säkerhet osv och är generellt pålästa inom dessa områden.
Citera
2018-01-27, 12:23
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
Snacket går som i de flesta sociala sammanhang. Ingen speciell noja bland FM-anställda enligt min analys. Dock så tror jag att dessa ämnen tynger många och därför så undviker man att dra upp det för mycket. Folk inom FM/ Polisen/ Säpo mfl. har rätt så god insikt i säkerhet osv och är generellt pålästa inom dessa områden.

Antar jag rätt att du har någon form av bakgrund inom FM? Vet du något om hur man skulle kommunicera med varandra vid början av och under en statskupp? Vilka man kan prata med och inte osv.
Citera
2018-01-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Jag förstår dig, och håller delvis med. Jag har dock svårt att se att hela militären utgörs av systemlojala muppar. Det kan utläsas lite från mina frågor också, att jag talar om en förhållandevis liten grupp soldater och poliser som då i teorin skulle genomföra detta.

Jag tror att militär och säkerhetstjänst successivt dränerats på vad man kan kalla patriotiska svenskar. Att militär och Säpo skulle vara "höger" är en myt. Jag skulle i vart fall personligen aldrig stå ut med att arbeta inom försvaret i ett land, vars folk ser som sin huvuduppgift att serva allsköns ickeeuropeiska invandrare.
Citera
2018-01-27, 12:37
Medlem
Citat:
Nästa delfråga: Hur många skulle behöva samlas ihop, av militär och polis för att gemensamt kunna storma riksdagen och ta över makten? Bortse ifrån hur "galet" detta låter när jag ställer frågan, men det är så statskupper går till som bekant. 5000? 10 000? Skulle de behöva ÖB på sin sida eller kan de "go rogue" som man säger?

Statskupp är inget att sträva efter:
"Vad betyder statskupp?
plötsligt maktskifte som genomförs med eller utan våld av ett mindre antal människor. (källa: Synonymer.se)

Lugnt och fint ska det ske, alla ska med, statsomvälvning är det som gäller. En högklassig sådan sker i tysthet, de flesta förstår vad som pågår men i och med att ämnet är tabubelagt så talar ingen om saken, finns f.ö. inte mycket att säga, alla har fullt upp med att smälta intrycken. När sedan tiden är inne så vaknar vi till en ny värld och säger nåt i stil med "jag visste det".
Citera
2018-01-27, 12:37
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag tror att militär och säkerhetstjänst successivt dränerats på vad man kan kalla patriotiska svenskar. Att militär och Säpo skulle vara "höger" är en myt. Jag skulle i vart fall personligen aldrig stå ut med att arbeta inom försvaret i ett land, vars folk ser som sin huvuduppgift att serva allsköns ickeeuropeiska invandrare.

Jag tror som du inte heller att militär och SÄPO är "höger" på det sätt som man någonstans förutsätter att det är. Inte minst den senaste tidens HBTQ-kampanjer och Pride-upptåg bevisar ju det, men det i sig är ett ämne för en annan tråd.

Det är precis det sista du skrev som jag personligen tror gör många soldater m.m. uppgivna, och sedan arga. Har vi ett tillräckligt stort antal uppgivna och arga soldater, ja då är ju statskupp nästa naturliga steg för att åstadkomma verklig förändring.
Citera
2018-01-27, 12:39
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Statskupp är inget att sträva efter:
"Vad betyder statskupp?
plötsligt maktskifte som genomförs med eller utan våld av ett mindre antal människor. (källa: Synonymer.se)

Lugnt och fint ska det ske, alla ska med, statsomvälvning är det som gäller. En högklassig sådan sker i tysthet, de flesta förstår vad som pågår men i och med att ämnet är tabubelagt så talar ingen om saken, finns f.ö. inte mycket att säga, alla har fullt upp med att smälta intrycken. När sedan tiden är inne så vaknar vi till en ny värld och säger nåt i stil med "jag visste det".

Intressant, har inte ens riktigt reflekterat över statskupp på det sättet. Det hör väl kanske till den gamla världen att man traskar in med skarpladdade vapen i parlamentet och hotar politikerna till livet, och på det sättet tar över makten. Som du säger så skulle en "högklassig" statskupp innebära att man jobbar in sig i tysthet - men på vilket sätt skulle det ske då? Det går ju inte att ta över folkvaldas poster, såvida inte du själv blir vald så att säga. Då är det ju som att vara vilken politiker som helst.
Citera
2018-01-27, 12:44
Medlem
Citat:
Intressant, har inte ens riktigt reflekterat över statskupp på det sättet. Det hör väl kanske till den gamla världen att man traskar in med skarpladdade vapen i parlamentet och hotar politikerna till livet, och på det sättet tar över makten. Som du säger så skulle en "högklassig" statskupp innebära att man jobbar in sig i tysthet - men på vilket sätt skulle det ske då? Det går ju inte att ta över folkvaldas poster, såvida inte du själv blir vald så att säga. Då är det ju som att vara vilken politiker som helst.
Medvetandegraden är troligtvis lika hög hos folkvalda, militären, polisen etc, även dessa är en del i den stora rörelsen. Allt löser sig smidigt, bitarna bara faller på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in